De AVP: verplicht maken of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een AVP?

Ja
209 (92%)
Nee
10 (4%)
Nee, maar ik wil deze wel afsluiten
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 225

MyWishMax

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:36

Mee eens dus, Needje. Ja, het is qua vaste lasten enzovoorts erg lastig, maar deze verzekering is te goedkoop en maakt echt niet het verschil. Behalve wanneer je hem nodig hebt :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:04

linoleum schreef:
Sizzle schreef:
Mijn moeder heeft een keer hemel en aarde moeten verzetten voor iemand anders om de verzekering stop te zetten. Dat ging om een oudere vrouw die rolstoelgebonden in een verzorgtehuis zat. Die ging echt geen schade meer veroorzaken aan een ander.

Maar voor het normale leven is het wel handig om te hebben uiteraard.

Tot haar rolstoel onbedoeld weg rolt en hiermee een andere oudere omvalt en deze flink letsel heeft.

Of ze gaat bij de buurvrouw koffie doen en laat daar het antieke dure servies vallen.

De kans is klein. Niet afwezig. Er zijn altijd situaties te bedenken waarin je schade maakt aan een ander of andermans spullen en dit ineens best wel duur blijkt te zijn.

Allemaal niet mogenlijk.
Ze kon zonder hulp haar kamer niet uit. Dus dan is altijd de duwer de verantwoordelijke.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:16

Van mij mag hij verplicht worden. Niet zo zeer voor de vaas van de buurvrouw die je per ongeluk omstoot, dat kunnen veel mensen prima uit eigen zak betalen. Maar wel voor letselschade, als een van je vrienden tijdens het helpen verhuizen van je keukentrapje valt en daardoor blijvende schade oploopt, als iemand door jouw toedoen struikelt, als je hond of paard of kind iemand schade toebrengt. Het gaat dan al snel om bedragen die de meesten niet klaar hebben liggen, en ook nog eens veel persoonlijk leed.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:49

Mjelleke schreef:
Van mij mag hij verplicht worden. Niet zo zeer voor de vaas van de buurvrouw die je per ongeluk omstoot, dat kunnen veel mensen prima uit eigen zak betalen. Maar wel voor letselschade, als een van je vrienden tijdens het helpen verhuizen van je keukentrapje valt en daardoor blijvende schade oploopt, als iemand door jouw toedoen struikelt, als je hond of paard of kind iemand schade toebrengt. Het gaat dan al snel om bedragen die de meesten niet klaar hebben liggen, en ook nog eens veel persoonlijk leed.

En dat helpen verhuizen valt vaak onder de noemer "vriendendiensten" en die zijn dan weer vaak uitgesloten.

Goed de polisvoorwaarden doorlezen.
Vaak is er ook sprake van een verplicht eigen risico, zodat relatief kleine schades niet eens geclaimd kunnen worden op die AVP.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:25

robert45 schreef:
Ik heb er wel een.

Leuk om dit te willen verplichten. Helaas kan een flink deel van de mensen nu zijn lasten en verzekeringen al niet betalen. Weer een verzekering met bijbehorende kosten zitten veel mensen niet op te wachten.

Niet mee eens, hier ook een erg laag inkomen maar juist daarom heb ik ook die verzekering, omdat ik het niet zelf kan betalen als er wat mis gaat. Als er dan iets mis gaat, dan hoef ik niet nog erger te kruipen als wat ik nu doe om nog rond te kunnen komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:30

germie schreef:
Ik heb dat gehad, een kind was tegen mijn auto gefietst en mensen hadden gezien wie het was. De ouders ontkenden het. Toen ik zei dat de wa verzekering zoiets dekte kwam het er uit: die hadden ze niet. Maar ik had wel een deuk en een kras in mijn auto. Ze hebben niet betaald, want mijn auto was toch al 'oud'. Kan daar nog best wel boos om worden. Ja, die auto was 13 jaar oud, maar daarom kan die voor mij wel waarde hebben.

Iets soortgelijks hebben wij eens aan de hand gehad, ook met een joch van die leeftijd dat op onze motorkap landde (auto stond nog geparkeerd). De auto was niet oud en de schade iets uitgebreider, uiteindelijk heeft onze verkeersrechtsbijstand het opgelost. Maar je snapt het niet. Nu ging het om een schade van zo'n 1300 gulden (toen nog), maar je zoontje zal maar ergens fikkie gaan zitten stoken en een heel pand in de hens zetten. Dan ben je zo een miljoen lichter. Toch leuk als je dan wel in ieder geval verzekerd bent...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:37

Blue_Eyes schreef:
germie schreef:
Ik heb dat gehad, een kind was tegen mijn auto gefietst en mensen hadden gezien wie het was. De ouders ontkenden het. Toen ik zei dat de wa verzekering zoiets dekte kwam het er uit: die hadden ze niet. Maar ik had wel een deuk en een kras in mijn auto. Ze hebben niet betaald, want mijn auto was toch al 'oud'. Kan daar nog best wel boos om worden. Ja, die auto was 13 jaar oud, maar daarom kan die voor mij wel waarde hebben.

Iets soortgelijks hebben wij eens aan de hand gehad, ook met een joch van die leeftijd dat op onze motorkap landde (auto stond nog geparkeerd). De auto was niet oud en de schade iets uitgebreider, uiteindelijk heeft onze verkeersrechtsbijstand het opgelost. Maar je snapt het niet. Nu ging het om een schade van zo'n 1300 gulden (toen nog), maar je zoontje zal maar ergens fikkie gaan zitten stoken en een heel pand in de hens zetten. Dan ben je zo een miljoen lichter. Toch leuk als je dan wel in ieder geval verzekerd bent...

Toen mijn zoontje leerde fietsen, was ik erg blij dat we verzekerd zijn. Er is gelukkig niets gebeurd, maar hij slingerde af en toe erg dicht langs de geparkeerde auto's.
En dat doet hij af en toe nog steeds. Het geeft mij in ieder geval rust dat we verzekerd zijn.
Een ongeval zit in een klein hoekje, zeker met kinderen en dieren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:46

Mijn auto zit enorm onder de krassen door kinderen op fietsen en steppen. Maar mooi niet ik ergens kwam met die ouders... en dan staat mijn auto op mijn oprit, waar poort op uit komt. Die kinderen hadden niks in de poort te zoeken, want wonen hier niet. Als die ouders niet zo gigantisch moeilijk hadden gedaan en gewoon met verzekering hadden besproken had ik het veel minder vervelend gevonden. Nu vind ik het doodzonde, want mijn auto had zo goed als geen schade en nu heel veel, maar te duur om te laten maken, helemaal omdat het veroorzaakt is door een ander.

Dus helemaal met je eens, sowieso altijd verstandig maar met kinderen en dieren dubbelop. Ik heb hem voor mezelf maar ook zeker vanwege dieren en als die ergens schade maken geef ik meteen aan Day ik verzekering in kan lichten

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:50

Mijn paard heeft een keer schade aan een auto veroorzaakt (gelukkig waren de inzittende en mijn paard ongedeerd). Die schade werd toen nog vergoed door de verzekering van mijn ouders. Maar dat is wel de reden geweest dat ik toen ik uit huis ging zelf direct een verzekering heb afgesloten, en daarbij ook ben nagegaan of schade door huisdieren werd vergoed. Ik heb al wel eens wat moeten claimen, geen hele grote bedragen maar voor een student toch veel geld en ik vond het erg fijn dat dat toen gewoon vergoed werd. Laat staan als de schade in de duizenden euro's zou lopen.
En inderdaad, ook gewoon heel fijn dat je tegen de tegenpartij kan zeggen joh komt goed, ik ben verzekerd en dit gaan we fixen. Dan is het nog steeds erg vervelend als er door jouw toedoen schade ontstaat, maar kan je het wel een stuk prettiger oplossen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:02

Ik dacht dat zo'n verzekering al verplicht was?
Ik snap zowiezo niet dat mensen die niet hebben want die van mij kost geloof ik nog geen 5 euro pm

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:14

Ja, ik vind van wel!

Zelf ben ik natuurlijk ook AVP verzekerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:24

tengeltje11 schreef:
Maar hoe verplicht je zo iets?

Net als autoverzekering, brandverzekering,….
Zat mensen rijden rond met een auto zonder verzekerd te zijn…. Die zullen dan maar tegen je auto knallen….

Het valt niet te controleren.

Waarom niet? We hebben toch ook allemaal een burgerservicenummer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:26

Doordat deze verzekering nog niet verplicht is laten mensen anderen onnodig met schade zitten. Neem bijv fietsers die een ongeluk veroorzaken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:11

De veroorzaker van schade is aansprakelijk voor de schade. Als diegene verzekerd is, betaalt als het goed is de verzekeraar. Anders moet de veroorzaker het zelf betalen. Geen verzekering betekent dus niet dat er geen aansprakelijke persoon is. En een ouder is aansprakelijk voor de door een kind veroorzaakte schade.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:22

henshem schreef:
De veroorzaker van schade is aansprakelijk voor de schade. Als diegene verzekerd is, betaalt als het goed is de verzekeraar. Anders moet de veroorzaker het zelf betalen. Geen verzekering betekent dus niet dat er geen aansprakelijke persoon is. En een ouder is aansprakelijk voor de door een kind veroorzaakte schade.

Alleen laten ze dan geen briefje achter als ze met hun fiets de spiegel van je geparkeerde auto afrijden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:27

Toen ik 16 was is mijn verzorgpony, na een stijgeractie, met zijn kont op een bmw gaan zitten. Heeft mijn vader toen via AVP geregeld. Achteraf gek, want ik was niet eigenaar van pony.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:27

elnienjo schreef:
henshem schreef:

Alleen laten ze dan geen briefje achter als ze met hun fiets de spiegel van je geparkeerde auto afrijden.

Anders denk ik ook niet, maar dan heb je de kwestie van 'recht hebben op' dat de andere het vergoed en dat het daadwerkelijk gebeurd. Ik weet niet goed hoe de weg dan is, maar dan zou jouw verzekering (uitgaande dat jij schade heeft een een onverzekerd iemand schuld) achter de broek aan moeten gaan van een particulier.. ik weet niet of dat gebeurd?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:45

elnienjo schreef:
henshem schreef:

Als ze verzekerd zijn, vaak ook niet helaas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:19

henshem schreef:

En als ze geen cent hebben?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:20

DuoPenotti schreef:
henshem schreef:

En als ze geen cent hebben?

Dan krijg je * Van een kale kip kun je niet plukken *

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:02

Precies. Dat zou dan ook een reden zijn om de AVP verplicht te stellen.
Maar ook bij de verplichte zorgverzekering of andere verplichte verzekeringen wordt niet altijd de premie betaald en is er alsnog geen verzekering.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:16

Celebi schreef:
Hmm ja dat is iets lastigs. Gelukkig zijn dit verzekeringen van 'maar' een paar euro per maand en ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken of die paar euro nog over zijn. Toch denk ik dat juist die morele verplichting juist voor deze doelgroep is. Als je met je fiets tegen een geparkeerde auto valt of er gebeurt iets anders dan is deze groep juist de groep die de kleine schadegevallen niet kan vergoeden en via de verzekering kan het dan wel. Grote ongevallen bij letsel zal bijna niemand uit eigen zak kunnen vergoeden dus daarvoor is zo'n verzekering natuurlijk helemaal handig.

Met kruiwagen tegen auto van mn teamleider geknald (echt per ongeluk...ding rolde verder door dan ingeschat :o ) Ging gewoon via WA

Ik moet de AVP ens uitzoeken, maar mijn eerste gedachte is nu...tegen hoeveel moet je je nu werkelijk verzekeren? Verzekeren om het verzekeren bedank ik voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:27

Cinnepin schreef:
Dan krijg je * Van een kale kip kun je niet plukken *

Precies.
Verplichten kan heel makkelijk via loon of uitkering en daar 5 per maand inhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:31

Nooit van zo'n ding gehoord. := Dacht dat dit gewoon WA was.

Toen ik op mezelf ging braaf alle standaardverzekeringen afgesloten, maar hier moet ik me eens in verdiepen :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:34

Wa is voor de auto, niet voor jezelf. Veel mensen noemen het wel Wa maar dat klopt niet.