Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:49

Ik beschouw mezelf niet als feminist, vind het een nogal rare term.
Ik ben het met BaileyMix eens dat er dringend een cultuur-upgrade plaats moet vinden en niet alleen bij de mannen maar ook bij de vrouwen. Alle mannen hebben een moeder gehad, waar was die met de opvoeding? Persoonlijk vind ik dat (de meeste) jongens in Nederland ernstig te kort komen. Gemiddeld worden ze veel te veel gepamperd door mams waardoor het vaak passieve, beperkte personen worden die moeite hebben met emoties, samenwerken en out of the box denken en van vrouwen verwachten dat ze alleen maar oh en ah roepen en vertellen dat ze geweldig zijn. (En veel vrouwen doen dit dus ook nog omdat zij zijn opgevoed met het idee dat dit normaal is |o )

Meisjes daarintegen krijgen van kleins af aan de vraag gesteld "kun je dat wel?" of "weet je zeker dat je dat kunt?" Waardoor het aan zichzelf twijfelende, perfectionistische volwassenen worden. Giegelende meisjes vinden volwassenen leuk, jongens moeten serieuzer worden. Nederlandse scholen passen zich altijd aan aan het tempo van de middenmoot, meisjes ontwikkelen zich op jonge leeftijd vaak sneller maar worden geremd omdat dit niet hoort en past in ons 'middelmatigheid is de norm' besef.
Bij het starten van de carrière willen veel vrouwen vaart maken, maar zeker niet geholpen door het er jonger uitzien dan je bent en het paternalistische "kun je dat wel meisje" worden jonge vrouwen ook hier vaak tegen gehouden waardoor ze opgebrand zijn voor hun 30ste.

En ja ik ben voor een vrouwen quotum, dat is echt de enige manier om verandering te krijgen. En de bullshit dat je dan niet de beste op de plek zou krijgen is op zo veel manieren fout. Als je minder dan de helft vrouwen in je bedrijf hebt dan weet je 1 ding zeker: dat het te veel aan mannen zeker niet de beste zijn op die plek, voor die plekken zijn er namelijk vrouwen die hoger op de ranglijst staan en dus beter zijn. (Andersom geldt dat trouwens ook)

Overigens interessant weetje dat ik laatst op hoorde: Blijkbaar kost het absurd veel energie als je in een omgeving verblijft (werkt) waarin je weinig mensen zoals jijzelf tegenkomt. Dus zoals vrouwen in een bedrijf (en maatschappij) waar voornamelijk mannen rondlopen, gekleurde mensen in een witte omgeving, ....
Conclusie zou dus moeten zijn dat je pas echt van je arbeidspotentiaal gebruik maakt als je een goede mix hebt van verschillende mensen. Houd je het bij allemaal dezelfde dan weet je zeker dat je hooguit de 'middelmatigheid norm' haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:04

Chawi schreef:
En toch vind ik het lastig, je maakt jezelf daarmee afhankelijk (part time werken/niet werken). In Nederland hebben we daar echt een uitzonderingspositie tov van landen om ons heen. Op NPO wel een leuke documentaire reeks over.

https://www.npo3.nl/waarom-werken-vrouw ... KN_1717390

Vanuit huis is bij mij erin gepeperd dat je als vrouw er voor moet zorgen dat je financieel onafhankelijk bent. Mij geeft dat ook een sterk gevoel van waarde.

Nu heb ik zelf nooit een kinderwens gehad. Denk dat ik ook veel te egoïstisch ben om een kind op te voeden naar Nederlandse maatstaven. Wellicht als ik in Frankrijk had gewoond, dat ik dan wel aan kinderen was begonnen (knipoog naar de documentaire reeks van de NPO).

Maar als ik als vrouw daar bewust voor kies?
Daar gaat het onder andere toch om, dat je als vrouw de vrijheid hebt om te kiezen wat je wilt?
Waarom daar dan wat van vinden, maakt je niet veel anders dan een man, niet gelijkwaardig.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:07

Ik ben het daar niet mee eens Irmaz.

Ik werk als een van de weinige vrouwen in een mannenbedrijf en dat wil ik graag zo houden hoor. Het gaat er niet om of je de enige bent, maar of de bedrijfscultuur bij je past.

Ik voel mij uitstekend thuis ondanks dat er weinig rolmodellen zijn.

josien_m_

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:29

Hoe vrij ben je? We denken bewust te kiezen maar is dat wel zo? Is er voldoende zicht op de consequenties van die keuze? Ik ben erg voor parttime werken want dan kun je meer doen dan (betaald) werken alleen. Maar het moet wel kunnen financieel natuurlijk. Bij erg ongelijke financiele verantwoordelijkheid pakt dat over het algemeen erg slecht uit voor vrouwen. En dan niet alleen wanneer ze er door een scheiding of overlijden alleen voor komen te staan. Ook in mogelijkheden, positie en zelfstandigheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:55

Sunnda schreef:
Ik ben het daar niet mee eens Irmaz.

Ik werk als een van de weinige vrouwen in een mannenbedrijf en dat wil ik graag zo houden hoor. Het gaat er niet om of je de enige bent, maar of de bedrijfscultuur bij je past.

Ik voel mij uitstekend thuis ondanks dat er weinig rolmodellen zijn.

Is dat echt zo of pas je je aan? Ik dacht ook zo de eerste jaren, dan is het een uitdaging en is het leuk wanneer je de mannen verrast ziet kijken als het "meisje" weet waarover ze praat en verrassend slim blijkt te zijn. Maar dat kunstje gaat behoorlijk vervelen op den duur.

Overigens dat de bedrijfscultuur enorm zou veranderen wanneer er meer vrouwen komen te werken is natuurlijk niet zo, iedere bedrijfstak trekt zijn eigen type mensen (mannen en vrouwen). Waarschijnlijk wordt alles wat efficiënter :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:16

Ik weet niet wat ik ben, maar gelijkwaardigheid (niet gelijkheid) staat hoog op mijn prioriteitenlijst.

Met quota heb ik alleen maar verschrikkelijk slechte ervaringen op gedaan (echt bar slecht) dus dat hoeft van mij niet zo. Op het moment dat iemand aangenomen wordt en je eerste gedachte bij het zien van de werkervaring is: „oh, daar zat vast een quota achter“, dan is dat geen goed ding.
Vooral als diegene inderdaad overwegend vanwege geslacht of minderheid (of beide) aangenomen is dan kan diegene niet anders dan falen en dan wordt het vooroordeel enkel versterkt.
Een bedrijf dat oprecht op zoek is naar de beste werknemer zal automatisch ook bij vrouwen of minderheden uitkomen, ook zonder quota.
Helaas zijn veel bedrijven helemaal niet perse op zoek naar de beste, maar slechts naar een commercieel representatief gezicht.
Quota worden vaak ook misbruikt voor het behalen van persoonlijke doelen om de bonus binnen te kunnen slepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:38

Mindim schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben denk ik ook wel feminist. Ik ben voor gelijke verdeling van taken in het huishouden en voor eigen keuze wie wel/niet werkt en de hoeveelheid daar in.

Overal om mij heen zie ik dat vrouwen de meeste taken in huis op zich nemen, de agenda van het gezin beheren en al het ‘denkwerk’ doen. Moeders hebben het zwaar en dat is vaak het resultaat van een oneerlijke taakverdeling.
De vaders denken toch vaak dat ze met 36/40u werken al voldoende doen terwijl de taken van moeders veel meer beslaan dan die 40urige werkweek :o

Ik ben blij dat dat bij ons thuis anders is :o hoewel ik wel het hele overzicht moet houden omdat er anders niks terecht komt. En het ‘denkwerk’ is ook best vermoeiend, het wordt onderschat wat het aan energie kost om alleen maar het overzicht te houden en te zorgen dat de agenda beheert wordt, iedereen overal op tijd is, tijdig afspraken etc worden ingepland. Enzovoort.
Maar ik geef wel werk uit handen, en mijn partner en ik hebben onze eigen verantwoordelijkheden binnen ons huishouden.

Maar als een moeder daar nu zelf voor kiest dan? Dat zelf graag wil, dan kun jij de taakverdeling oneerlijk vinden, maar is dat ook echt altijd zo?

Vaak word je als moeder/ vrouw die thuis blijft door andere vrouwen afgerekend op het feit dat je dat doet, ben je niet ambitieus, maak je je zelf afhankelijk, allemaal not done.

Ik word daar altijd een beetje kregelig van.

Als ze er zelf voor kiezen is er niks mis mee, maar degenen over wie ik het heb klagen continu dat het zo druk is met hun werk, gezin en huishouden en dat ze hun partner niet bewogen krijgen om wat over te nemen. Of dat ze het zelf niet toestaan omdat er zo ingebakken zit dat het hun taken zijn, na mijn suggestie om hun man ook wat taken toe te spelen.

Pas kwam een vriendin wat langs brengen en was helemaal verbaasd dat mijn man aan het koken was. Haar man is meestal al lang en breed klaar met werken als zij thuiskomt, maar ze moet dan zelf nog beginnen met koken.
‘Wat heerlijk lijkt me dat, als je man af en toe eens kookt’.
Ik denk niet dat die keuze heel vrijwillig en bewust is :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 30-01-22 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:40

Ik beschouw mezelf zeker wel als feministisch. Dat gaat echt veel verder dan alleen staan voor gelijke rechten en kansen. In onze cultuur is echt nog sprake van een scheve verhouding tussen mannen en vrouwen en dat zit ook in dingen waar veel mensen zich niet eens bewust van zijn, want het lijkt zo normaal en logisch.

Ik luister de podcast Damn Honey en hoewel ik eerst moest wennen aan hoe zij denken - ik was duidelijk minder goed op de hoogte dan ik bij aanvang dacht - merk ik nu dat ik het steeds vaker eens met ze ben.

Iedereen, mannen en vrouwen, die er meer van wil weten raad ik aan om het te luisteren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:42

Verootjoo: dat vind ik dus echt een schoolvoorbeeld. De man zit te chillen terwijl de vrouw nog aan het werk is een in plaats van dat hij begint met koken laat hij haar dat ook nog doen, terwijl hij dus al vrij heeft. Hoe bizar en scheef wil je het hebben?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:46

SophievdV schreef:
Verootjoo: dat vind ik dus echt een schoolvoorbeeld. De man zit te chillen terwijl de vrouw nog aan het werk is een in plaats van dat hij begint met koken laat hij haar dat ook nog doen, terwijl hij dus al vrij heeft. Hoe bizar en scheef wil je het hebben?

Precies, ik zie het overal om me heen en begrijp het echt niet.
In het voorbeeld waar ik het net over had ging zij ook nog om 6 uur de kids van de bso halen toen ze nog jonger waren en dan pas koken terwijl hij om 16.30/5 uur klaar was met thuiswerken.
En dan verbaasd zijn als mijn man aan het koken is :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:53

De vrouwen en mannen van nu hebben heel veel te danken aan de feministes die in de eerste en tweede feministische golf op de barricades zijn gegaan voor vrouwenrechten. En er is nog een wereld te winnen voor iedereen.
Feminisme zien als mannenhaat is kortzichtig en getuigt van weinig inzicht in de machtsverhoudingen in de samenleving.
Een boeiend boek is Waarom feminisme goed voor mannen is, van Jens van Tricht.
Geschreven door een man die vrouwenstudies heeft gevolgd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:54

verootjoo schreef:
Ik ben denk ik ook wel feminist. Ik ben voor gelijke verdeling van taken in het huishouden en voor eigen keuze wie wel/niet werkt en de hoeveelheid daar in.

Overal om mij heen zie ik dat vrouwen de meeste taken in huis op zich nemen, de agenda van het gezin beheren en al het ‘denkwerk’ doen. Moeders hebben het zwaar en dat is vaak het resultaat van een oneerlijke taakverdeling.
De vaders denken toch vaak dat ze met 36/40u werken al voldoende doen terwijl de taken van moeders veel meer beslaan dan die 40urige werkweek :o

Ik ben blij dat dat bij ons thuis anders is :o hoewel ik wel het hele overzicht moet houden omdat er anders niks terecht komt. En het ‘denkwerk’ is ook best vermoeiend, het wordt onderschat wat het aan energie kost om alleen maar het overzicht te houden en te zorgen dat de agenda beheert wordt, iedereen overal op tijd is, tijdig afspraken etc worden ingepland. Enzovoort.
Maar ik geef wel werk uit handen, en mijn partner en ik hebben onze eigen verantwoordelijkheden binnen ons huishouden.

Ik krijg ook jeuk inderdaad van mensen die vinden dat een vrouw toch echt beter is in het voor een kind zorgen. Of over mannen en het huishouden: hij ziet het gewoon niet. Nee hoor, hij is gewoon te lui. En de ene persoon ziet dat soort dingen uiteraard wel sneller dan de ander, maar dat heeft echt niet met geslacht te maken...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:59

josien_m_ schreef:
Hoe vrij ben je? We denken bewust te kiezen maar is dat wel zo? Is er voldoende zicht op de consequenties van die keuze? Ik ben erg voor parttime werken want dan kun je meer doen dan (betaald) werken alleen. Maar het moet wel kunnen financieel natuurlijk. Bij erg ongelijke financiele verantwoordelijkheid pakt dat over het algemeen erg slecht uit voor vrouwen. En dan niet alleen wanneer ze er door een scheiding of overlijden alleen voor komen te staan. Ook in mogelijkheden, positie en zelfstandigheid.

Dit! En dan hoor je vrouwen (zelden mannen) zeggen: 'ik werk voor de extra's' of 'ik ga minder werken want hij verdient veel meer'. Ik vind dat zo'n kromme gedachtegang, je maakt het verschil alleen maar groter en neemt jezelf zo niet serieus.

En ook als het je eigen keuze is: genoeg mensen die na een break-up klagen dat ze geen urgentie voor een sociale huurwoning krijgen, van allerlei toeslagen gebruik moeten maken etc. Dus de maatschappij kost het ook extra.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:03

Dat mannenhaat is extremisme voor mij.
Ik heb ongehuurd bij een vrouw die een zelf benoemde feministische radiozender aanvoerde. Zij ging behoorlijk ver in dat extremisme.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:04

Tiggs schreef:
verootjoo schreef:

Ik krijg ook jeuk inderdaad van mensen die vinden dat een vrouw toch echt beter is in het voor een kind zorgen. Of over mannen en het huishouden: hij ziet het gewoon niet. Nee hoor, hij is gewoon te lui. En de ene persoon ziet dat soort dingen uiteraard wel sneller dan de ander, maar dat heeft echt niet met geslacht te maken...

Of ze houden het (onbewust) zelf in stand :o zo diep zitten de patronen vaak geworteld.

Mannenhaat gaat idd ver. Ik hou wel heel veel van mijn man :D maar ook van mijzelf en vind mijn ambities en idealen net zo belangrijk als die van hem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:07

Bij mijn huidige werk moeten we oppassen niet de andere kant op door te slaan. Op het moment hebben we echt wel een beetje te weinig mannen.
Het is een werkgever die deeltijd actief aanbiedt en aangeeft familieleven te ondersteunen, daar solliciteren dan ook weer niet genoeg mannen op terwijl er ondertussen geklaagt wordt dat mannen zo slecht deeltijd banen kunnen krijgen. Dan zou je denken dat het storm loopt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:09

Ik vind niet dat er in dit topic sprake is van mannenhaat eerlijk gezegd. Het is toch gewoon vreemd dat een man lekker op de bank gaat zitten terwijl zn vrouw alle kinderen op moet halen en bovendien later klaar is met werken en dan ook nog geacht wordt te koken alsof het een vanzelfsprekendheid is?

De uitdrukking 'ach zo zijn mannen nou eenmaal' bezorgt mij ook nekharen die recht overeind gaan staan. Daarmee wordt namelijk hun gedrag vergoelijkt en hoeven ze geen verantwoordelijkheid te nemen, want 'zo zijn mannen nou eenmaal'.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:13

Er staat inderdaad altijd een vrouw aan de andere kant die het "toelaat". Blijkbaar zijn er genoeg vrouwen die zich wel prima voelen in de alles opofferende rol als supermoeder/huisvrouw/werkster.

Zo zonde.

Delegeren is zo iets fijns. Of beter gezegd. Delegeren en loslaten..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:28

Sizzle schreef:
Bij mijn huidige werk moeten we oppassen niet de andere kant op door te slaan. Op het moment hebben we echt wel een beetje te weinig mannen.
Het is een werkgever die deeltijd actief aanbiedt en aangeeft familieleven te ondersteunen, daar solliciteren dan ook weer niet genoeg mannen op terwijl er ondertussen geklaagt wordt dat mannen zo slecht deeltijd banen kunnen krijgen. Dan zou je denken dat het storm loopt.

Ik weet niet wat voor werk jij doet natuurlijk.
Maar tot nu toe is het in het algemeen in sektoren waar meer vrouwen dan mannen kwamen te werken, de status, de betaling en de doorgroeimogelijkheden achteruit gegaan...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:40

Chawi schreef:
Er staat inderdaad altijd een vrouw aan de andere kant die het "toelaat". Blijkbaar zijn er genoeg vrouwen die zich wel prima voelen in de alles opofferende rol als supermoeder/huisvrouw/werkster.

Zo zonde.

Dit. Ik zie om me heen erg veel vrouwen die er van overtuigd zijn het zelf beter te doen dan hun man. Die mannen mogen er vaak niet eens aan beginnen, want "ze bakken er toch niks van". En dan klagen dat ze alles zelf moeten doen. :roll:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:10

Chawi schreef:

Zo zonde.

Ik moet eerlijk zeggen, ik had er voor mezelf echt heel veel moeite mee om dat los te laten. Mijn ouders waren best liberaal voor hun omgeving maar alsnog wel erg conservatief in die dingen.

Voor mij was het ook echt angst dat het niet goed gebeurde als ik me er niet mee bemoeide en ik voelde me overal verantwoordelijk voor. En later van mijn ex kreeg ik ook de schuld als er iets niet goed ging, dat hielp niet echt.

Voor mij was het niet een kwestie van toelaten, of me prima voelen eronder. Ik voelde me vreselijk. Het was vooral schuldgevoel en angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:30

verootjoo schreef:
Als ze er zelf voor kiezen is er niks mis mee, maar degenen over wie ik het heb klagen continu dat het zo druk is met hun werk, gezin en huishouden en dat ze hun partner niet bewogen krijgen om wat over te nemen. Of dat ze het zelf niet toestaan omdat er zo ingebakken zit dat het hun taken zijn, na mijn suggestie om hun man ook wat taken toe te spelen.

Pas kwam een vriendin wat langs brengen en was helemaal verbaasd dat mijn man aan het koken was. Haar man is meestal al lang en breed klaar met werken als zij thuiskomt, maar ze moet dan zelf nog beginnen met koken.
‘Wat heerlijk lijkt me dat, als je man af en toe eens kookt’.
Ik denk niet dat die keuze heel vrijwillig en bewust is :)

Volgens velen is daar zekers wat mee mis, alleen al in dit topic komen de oordelen voorbij voor vrouwen die minder of niet werken. Opofferende rol, het "toelaten", zonde, het zelf in stand houden, je neemt jezelf niet serieus, je hebt geen ambitie, klagen voor urgentie bij de woningbouwvereniging na de scheiding, dan gebruik maken van toeslagen en de maatschappij geld kosten.
En dat is alleen in dit topic al +)
Om moe van te worden, vrouwen worden door vrouwen even hard langs de meetlat gelegd om hun keuzes, waar is het grijze midden?

Ik vind het wel een beetje zwart wit allemaal, ik ken koppels zoals in jouw voorbeeld, maar ook genoeg die niet zo zijn. Genoeg mannen die koken en vrouwen die hout staan te kloven bijvoorbeeld.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:46

Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.

Ik vind alleen wel dat als je praat over feminisme, gelijkwaardigheid, gelijke lonen etc. Je niet alleen naar andere kan wijzen, maar wij als vrouwen ook ons gelijkwaardiger moeten gaan gedragen.

En natuurlijk zijn er gezinnen waar alles prima gelijkwaardig is, dat zijn helaas nog steeds de uitzonderingen.

70% van de vrouwen in een relatie met kinderen kunnen niet hun eigen broek ophouden zonder (ex)partnersteun. 50% van de relaties eindigen in een breuk.

Waar is dan die gelijkwaardigheid, zelfstandigheid, keuzevrijheid?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:47

SophievdV schreef:
Ik beschouw mezelf zeker wel als feministisch. Dat gaat echt veel verder dan alleen staan voor gelijke rechten en kansen. In onze cultuur is echt nog sprake van een scheve verhouding tussen mannen en vrouwen en dat zit ook in dingen waar veel mensen zich niet eens bewust van zijn, want het lijkt zo normaal en logisch.

Ik luister de podcast Damn Honey en hoewel ik eerst moest wennen aan hoe zij denken - ik was duidelijk minder goed op de hoogte dan ik bij aanvang dacht - merk ik nu dat ik het steeds vaker eens met ze ben.

Iedereen, mannen en vrouwen, die er meer van wil weten raad ik aan om het te luisteren.

Ik ben dan wel inhoudelijk benieuwd naar wat ze dan vinden en denken en waarom gelijke kansen niet genoeg zijn.

Quota's zijn een gruwel vind ik en slecht voor een bedrijf. Je wilt de beste, punt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 00:01

Maar die quota zijn juist daarvoor best een goede tool, omdat mensen heel erg bevooroordeeld kunnen zijn in die dingen, en het gebeurt echt dat een blanke man wordt gekozen over een veel beter gekwalificeerd persoon die vrouw is of gekleurd. Die quota zijn bedoeld om dat tegen te gaan, zodat écht de beste persoon wordt gekozen :)