Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:54

Als je mijn kinderen hierop zou aanspreken zou ik dat meer dan prima vinden.

Ze zouden echter van mij ook nog een keer een preek krijgen want ik zou dit gedrag echt niet tolereren…(dwz…als ik er lucht van zou krijgen)

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:58

Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt TS.

Ik zie dit soort dingen ook wel eens in mijn omgeving. Ook wel eens zelf meegemaakt. Ik negeer het altijd; niet omdat ik dat wil (ik word er echt laaiend van namelijk, en vind dit soort gedrag echt zo hard over de sociale normen heengaan), maar omdat ik ook regelmatig heb meegemaakt dat ouders dit zien en echt zwaar agressief worden tegenover degene die er wat van zegt. Niet eens "gewoon" ruzie (wat ik persoonlijk ook al vreemd vind, want je kan op z'n minst beginnen met op een normale toon het gesprek aan te gaan), maar echt direct verbaal tot zelfs fysiek agressief. Ik kijk dus wel uit...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:59

Dikke pluim!!

Absoluut abnormaal gedrag.

Twee jaar geleden waren een clubje jongeren aan het voetballen met een doos (van de Albert Heijn sinaasappels) en ouderen durfden niet te passeren. En het was een enorm drukke plek. Tevens deels midden op straat. Iedereen moest er voor wijken.

(Overigens een parkje nog geen honderd meter verderop)

Ouderen kregen een grote mond toe.

Ik moest er ook heen en ik was er onderhand wel klaar mee, grote bekken gedrag.

Heb de doos afgepakt om terug in de bak te leggen van de Albert Heijn.

Kwam er ook een snotneus voor mij staan! "Geef mijn doos terug! Of ik steek je neer!!!"

Ik draai mij om. "Pardon? Jouw doos? Jij bent 12/13? Jij hebt nog nooit een doos gezien jongen."

Geef terug!!! Ik steek je neer.

"Waarmee? Je fietssleutel??"

Toen hij een poging deed om in mijn gezicht te tuffen, kwam er een jongeman tussenstaan die zich groot maakte.

"Op je fiets! Nu! Of ik trap je in elkaar met je grote bek!" Zei die jongen.

Het hele clubje droop af en de bejaarden die eindelijk de winkel weer in durfden applaudisseerden.

Nooit weer gezien, het clubje daar.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:00

Soepblik schreef:
Maar wat voor ouders zijn het als hun kind dat soort dingen zegt? Dan gaat er toch iets compleet mis in de opvoeding? Groepsdruk of niet; het kwam vroeger niet eens in me op om mee te gaan pesten. Laat staan dat soort dingen roepen. Mijn ouders wisten me heel goed bij te brengen dat je dat soort dingen niet zegt of doet, en altijd beleefd bent tegen iedereen.

Ik denk dat die behoefte om zich "stoer te voelen" onderdeel is van een heel verkeerde opvoeding. Dus ja, zeker er wat van zeggen.

Vroeger werd er (onder groepsdruk) net zo goed gepest en rottigheid uitgehaald. In mijn jeugd 30-40 jaar geleden, maar ook toen mijn ouders jong waren. Maar, dat gezegd hebbende, vindt ik wel dat het nu stukken extremer is. De maatschappij is mijn ogen over het algemeen niet ten goede aan het veranderen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:02

Mijn dochter is 1 en komt niet echt veel verder dan 'die die die' maar als zij ooit dit soort onzin uit gaat kramen dan is de hut hier te klein. Levenslang huisarrest :Y)

Nee maar zonder gein, ik vind het goed en dapper van je dat je terug bent gefietst. Of het wat uit maakt? Slechtste geval vonden ze je grappig en stom - who cares. Beste geval is er 1 (of meerdere) die hierdoor toch aan het denken is gezet. En iedere persoon die wat meer open minded wordt, is er weer 1.

Van mij had je een bos bloemen gekregen in ieder geval :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:04

Soepblik schreef:
Maar wat voor ouders zijn het als hun kind dat soort dingen zegt? Dan gaat er toch iets compleet mis in de opvoeding? Groepsdruk of niet; het kwam vroeger niet eens in me op om mee te gaan pesten. Laat staan dat soort dingen roepen. Mijn ouders wisten me heel goed bij te brengen dat je dat soort dingen niet zegt of doet, en altijd beleefd bent tegen iedereen.

Ik denk dat die behoefte om zich "stoer te voelen" onderdeel is van een heel verkeerde opvoeding. Dus ja, zeker er wat van zeggen.

Hoeft helemaal niet zo te zijn hoor ;)
Soms willen pubers ook gewoon even kijken hoe ver ze kunnen gaan en naar elkaar bewijzen hoeveel ze durven gaan. En hun hersenen remmen nog niet zo goed dus dan kunnen ze er zomaar dingen uit floepen die echt niet van hun ouders komen.
(Kan natuurlijk ook wel, maar hoeft dus niet)

Het is juist goed om er wat van te zeggen want eigenlijk houden pubers van grenzen, maar die moet iemand ze wel geven. Bij voorkeur een wildvreemde :D

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:17

Uiteraard mag je in zulke gevallen aanspreken hoor.zolang her verbaal is en ook op hun eigen niveau is .

Ik bemoei me zelden buiten maar zeker wel als kinderen elkaar echt pesten of als ze dieren pesten.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:44

Dapper, dat je ze hebt aangesproken.
Ik denk niet dat ik het zou durven, ik denk dat ik het zou negeren.
Een enkeling zou ik nog wel durven aanspreken (of toch ook maar niet)
Een groep zou ik nooit durven aanspreken, ook niet als ze nog zo jong zijn.
Tegenwoordig hebben ze allemaal een mobiel en tig apgroepen waar ze allemaal in zitten.

Grote kans dat als je de kleintjes aanspreekt, dat er een apje gaat naar hun grote vrienden/familieleden die het even komen opnemen voor de "kleintjes".
Dat risico heb je dus ook als je een individu aanspreekt; je weet nooit hoeveel "vrienden" ze hebben die even komen helpen.

Overigens, als mijn kinderen zoiets uit zouden vreten dan zou ik degene die ze een preek geeft, eeuwig dankbaar zijn. Maar goed, volgens mij doen mijn kinderen niet aan dit soort gedrag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:52

Ik zou het negeren, zoals eerder gezegd, ze zoeken een reactie en die krijgen ze. Alleen maar leuk voor hen. Als iedereen het negeert, is er geen lol meer aan, dus houdt het op.

Wat je aandacht geeft groeit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:56

Mwoah ik denk dat bij dot soort gedrag het niet zo simpel werkt, juist als iedereen het negeert en "op de vlucht gaat" voelen ze zich oppermachtig vrees ik.... er van uit gaande dat er best jongens tussen zitten die met bonzend hart mee doen door de groepsdruk en in wezen zo slecht niet zijn...is het voor hen juist beter dat ze aangesproken worden dan dat het net lijkt of wat zij doen, geaccepteerd wordt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:00

Totaal geen moeite mee om het kind van een ander aan te spreken indien ze zulk of ander ongewenst gedrag laten zien.
Helaas kan ik dat zowat wekelijks in de winkel waar ik sta doen.
Mijn manier van iets zeggen is aangepast op de leeftijd en het gedrag, maar de boodschap komt altijd heel duidelijk over.

Grote mond terug kap ik al helemaal snel af en mocht er een ouder komen klagen maak ik mij ook niet druk om.
Tot nogtoe in al die jaren maar eenmaal een moeder gehad die er wat van zei en dat terwijl ik het haar kinderen nog heel vriendelijk vroeg om geen tikkertje te spelen in de winkel met het bijbehorende geren en gegil.
Ik moest maar begrijpen dat het vakantie was en dat het kinderen waren, daar had ik ook zeker begrip voor maar neem ze dan lekker mee naar een speeltuin en niet bij mij in de winkel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:01

Supervixen schreef:
Ik zou het negeren, zoals eerder gezegd, ze zoeken een reactie en die krijgen ze. Alleen maar leuk voor hen. Als iedereen het negeert, is er geen lol meer aan, dus houdt het op.

Nee hoor.

Pesten gaat ook over 'wij doen samen iets'.
Dat zieke gedrag (wij pesten samen, wauw!) wordt ook gevoed als niemand zich verweert.
"Wie zwijgt, stemt toe."

En het gaat niet om 'een reactie'.
Pesten gaat over macht, en willen vernederen ('zodat je jezelf heel wat kunt voelen').
Als ze nadrukkelijk een andere reactie krijgen, oejjj...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:01

Je hebt jouw grens aangegeven, niks mis mee.
Negeren zou ook een prima keus zijn overigens hoor. Het is ook maar net waar je jezelf prettig bij voelt.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:12

Ik vind het ook goed dat je ze hebt aangesproken.
Ik ben geen ouder maar zit wel in dezelfde leeftijds categorie (16) maar ik spreek ook mensen van mijn leeftijd of jonger aan.( alleen als ik het veilig genoeg vind, een groep drinkende jongeren zou ik bijv niet aanspreken)
Dat is gewoon niet normaal gedrag, ook niet op deze leeftijd.
Negeren is ook oke. Alleen het is niet zo dat geen reactie krijgen het stopt.
Ik ben heel lang gepest geweest en negeren helpt echt niet, pas toen ik heftiger terug reageerde stopte het.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:13

Supervixen schreef:

Pubers zoeken grenzen, daar schreeuwen ze om. Wat je aandacht geeft groeit idd, dus als je ze aanspreekt geef je aandacht aan de normen en waarden en wat wij als samenleving wel en niet willen tolereren. En dan groeit het gevoel daarvoor.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:53

Ik heb een keer een jongetje tijdens speldag op de basisschool hard aan zijn oor getrokken en zijn oor omgedraait.Hij was al strontvervelend en toen hij de stoel weg trok toen ik wilde gaan zitten en op mijn stuitje viel was dat de druppel.Hij was daarna poeslief.Wel met een knalrood oor.Er waren getuigen ,maar nooit wat gehoord van zijn ouders.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:04

Als volwassene Britta?

Dat zou ik niet vinden kunnen als ouder. Wat TS heeft gedaan kan uiteraard wel. Juist fijn dat ook andere mensen grenzen aangeven. Je kan als ouder er op die leeftijd niet meer bovenop zitten en er gebeurd ook een hoop waar je geen weet van hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:11

Waarom zou je iemand aan z’n oor trekken :? Is dat echt welk voorbeeld je als volwassene wilt zijn voor een kind?

Ik vind fysiek worden of slaan niet normaal :n

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:24

Ik postte laatst dit:

Citaat:
Ik ben al niet zo dol op kinderen maar dit werd vanmorgen nog even bevestigd. Ik liep net met oppasteckel lekker een rondje park-binnenstad. Hij negeert andere mensen, loopt netjes dichtbij me en doet zijn eigen ding. Ik loop langs een moeder met kind. Ik gok een jaar of 3 a 4. Kind doet een paar stappen naar voren en schopt richting Jozi!!! Dus ik trek hem weg en die moeder trekt dat kind weg. En ik zeg "Dat mag je noooooit doen". En daarna vroeg ik netjes of ik het kind mocht aanspreken (vond ik nog heel netjes van mezelf in deze situatie). En heb daarna gezegd dat je nooit naar hondjes mocht schoppen want dan kunnen ze schrikken en bijten. Of je doet ze pijn en dan moeten ze naar de dokter. Moeder zei trouwens heel weinig. :=

Echt hoe verzint een kind het.

Ik ben zelf beleefd opgevoed maar ik had vroeger (20 jaar terug) kindjes in mijn straat die mij letterlijk naast hun vader van de fiets schopten met een voetbal.

Eindstand: twee van de drie zaten later in de jeugdgevangenis. ;)

Karma komt vanzelf denk ik altijd maar! Maar dit gebeurde vroeger ook.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:33

Vroeger werden we veel strenger opgevoed. Ook vaak met een harde hand... denk dat dat je antwoord is op de opvoeding van tegenwoordig. Ze nemen hun eigen ouders al niet eens serieus ;) Kennen totaal geen respect.

Ts goed gehandeld hoor! Ik vind het dapper

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:34

Het is misschien niet ideaal wat Britta vertelt, maar als zo'n jochie al een poos loopt te etteren en niet wil luisteren / stoppen, en dan zelfs iemand pijn doet (door die stoel weg te trekken) dan vind ik het een kwestie van "wie kaatst kan de bal verwachten" en zou ik het eigenlijk wel prima vinden als dat bij die kleine van ons zou gebeuren.

Ze mogen best leren dat niet iedereen op deze aardkloot perfect pedagogisch verantwoord reageert, en als je iemand pijn doet, dat je dan niet raar op moet kijken als die ander wat terug doet :j Ik heb liever dat ze het op deze manier zonder blijvende schade afleren dan later als er dronken / agressieve jeugd bij komt kijken ofzo -O-

Als ouder kan je nog zo je best doen, als ze ineens de kolder in de kop krijgen als je er niet bij bent, dan ben je afhankelijk van de rest van de maatschappij om dat jonge spul op het rechte pad te houden... -O-

En als een ander grenzen stelt maakt dat inderdaad toch vaak meer indruk :j

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:37

Kabayo schreef:
Vroeger werden we veel strenger opgevoed. Ook vaak met een harde hand... denk dat dat je antwoord is op de opvoeding van tegenwoordig. Ze nemen hun eigen ouders al niet eens serieus ;) Kennen totaal geen respect.

Ts goed gehandeld hoor! Ik vind het dapper

Het voorbeeld hierboven wat ik noemde uit mijn buurt, die kinderen werden thuis in elkaar gemept. Net als die vrouw trouwens. En toch onopgevoede kinderen die crimineel werden. Oh en wel elke zondag in de gereformeerde kerk. :j

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:48

Ik spreek met regelmaat leerlingen aan die gedrag vertonen wat ik niet pik. Vaak zijn het ook niet mijn eigen leerlingen die ik hoor, die weten dat ik bepaalde woorden niet wil horen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:49

Zebrastreep schreef:
12???

Waar leren kinderen dat soort lelijke woorden? Toen ik 12 was gebeurde dat echt nog niet... Ik ben ook bang waar het heen gaat met de jeugd. Maar goed als ik al lees dat ze er ook niet voor terugdeinzen elkaar al neer te steken op die leeftijd verbaast het mij niks.

Ik ben geen ouder , maar ik vindt dat je meer als in je recht hebt gestaan. Ik vindt het juist goed dat je geprobeerd hebt wat bij te brengen aan dit soort asociale gedrag. Kinderen zien letterlijk geen gevolgen van hun gedrag. Maar het kan best dat 1 de aanstichter is en de rest klakkeloos volgt.

Maar de opvoeding is tegenwoordig ver te zoeken.... Vindt het ook wel vervelend voor jou dat je dit mee hebt moeten maken , het is absoluut niet leuk :(

Internet...tv...die kijken tegenwoordig geen Barbapapa meer hoor.
Daarnaast is er een grote groep kinderen/jeugd die tegenwoordig op de opvang opgevoed wordt en een sleutel meekrijgen omdat de ouders er nooit zijn als ze uit school komen. Dit soort gedrag komt echt niet zomaar uit de lucht vallen.

Ik vind het goed dat je ze hebt aangesproken. Ik vind het alleen maar goed een beetje sociale controle. Alle kinderen doen wel eens domme dingen omdat ze denken dat ze stoer zijn (het voorbeeld uit de op heeft daar overigens niets meer mee te maken) en het maakt hoe dan ook indruk als kinderen door een vreemde worden aangesproken. Overigens zou ik het als ouder ook graag willen weten als mijn kind zulke taal uit sloeg, want dan werd het een rondje intensieve heropvoeding.

Edit: ik las laatst dat stuk inderdaad wat je schreef Marlinde. Een 3-4 jarige bedenkt echt niet uit zichzelf om een hondje te schoppen, dat heeft ie ergens gezien. Maar hoeveel ouders vinden het wel niet grappig als Jantje of Claraatje beestjes dooddrukt, gewoon omdat het grappig is. Aan omgang met dieren is sowieso nog heel veel winst te behalen

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:21

Afbeelding It takes a vilage to raise children. Kijk maar eens naar de bokker in dit [BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar . Wat een verademing om te lezen dat topic.
Dat zijn nog waarden en normen. Daaraan geeft iedereen zijn eigen invulling natuurlijk maar zolang het bespreekbaar blijft, ook als ingrijpen niet nodig was, ik ben er voor.
Goed gedaan dus, TS.