Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:45

Suusjepluus schreef:
Het is nog steeds een onverwerkt trauma merk ik :

Ik had dat met de Moeder van David S. door Yvonne Keuls.
Wat een verschrikkelijk boek.
Was niet doorheen te komen en toen kreeg ik ook nog een negatieve reactie op mn boekverslag.

Gelukkig had ik wel betere ervaringen met Oorlogswinter en Blauwe Plekken. Ook Engels had ik goede boeken, Uncle Tom's Cabin <3

Ik las extreem veel vroeger, tegenwoordig een stuk minder. Helaas alles wat ik leuk vind is meteen een serie van X aantal boeken.
En ik lees inderdaad ook geen Nederlands meer, enkel Engels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:50

troi schreef:
Tja, ik denk er anders over. Tuurlijk zaten er vermoeiende boeken tussen maar vooral ben ik erdoor geïnspireerd geraakt! Bint bijvoorbeeld, hersenschimmen, ontdekking van de hemel. Zo verschrikkelijk mooi!

Maar dat is het vaker met school: iedereen verplichten hetzelfde te doen en een klein percentage vind er zijn passie door terwijl de rest er een afkeer door ontwikkeld.

Naast dat ik nu Nederlandse literatuur "haat", heb ik ook een afkeer van stijldansen (was verplicht met gym 1x per jaar), hebben vreselijk veel meisjes geen trek meer in sport (want ze moesten altijd voetballen of andere dingen doen die vooral jongens leuk vinden), ontwijk ik Frankrijk als de pest (hekel aan Franse lessen), etc.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:56

T’s, eens hoor, je kunt geen hele groep afdekken met 1 genre....
Echter, leesplezier begint al veeeeeeel eerder. Als juf zag ik het ook. Kinderen lezen vooral thuis niet meer omdat papa en\of mama ook niet leest. Ik kan niet vaak genoeg zeggen; goedvoorbeeld doet goed volgen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:03

Au, au, au… docent Nederlands hier die zich amper durft te melden :#

Wij stimuleren onze leerlingen juist om moderne boeken te lezen, dus geen Reve, Couperus of Vestdijk meer. En laat dat nou net lastig zijn voor ze, want daarover is het internet nog niet volgeschreven. Er is zo veel vlotte, moderne, interessante literatuur geschreven de laatste 10 jaar dat daar echt voor genoeg leerlingen wat tussen zit.

Overigens worden leerlingen in de onderbouw heel vrij gelaten in hun boekkeuze en kunnen ze alles in de categorie Harry Potter of De grijze jager gewoon lezen. Doen ze ook niet, dus het probleem zit al eerder en is volgens mij van alle tijden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat internet het allemaal niet beter heeft gemaakt.

Nederlandse literatuur is een vak apart, en nee ik vind ook niet alles mooi, maar dat is ook een antwoord hè op je boekverslag… van mij mag je dat als leerling in elk geval gerust zeggen. Als je het maar kan onderbouwen.

En nu ren ik heel snel dit topic weer uit :)F

Kidde

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:17

Bij ons op school mochten we vroeger de hele lijst zelf kiezen, als het maar literatuur was en geen lectuur. Maar als nog lazen mensen niet graag.

Ook in de vrije tijd lezen kinderen minder, ook als ze elk boek kunnen kiezen. Ik geloof er dus niet in dat het aan de literatuurlijst ligt. Vroeger had ik nog geen smartphone of ipad en was er dus niet altijd wat om te kijken. Ik merk bij mezelf ook dat ik door netflix nu minder lees.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:29

Ik denk dat het ‘moeten’ aspect ook een rol speelt. Maar de lijst en de eisen zeker ook. Hier nog een die echt boeken verslond en ergens in groep 5 ofzo al de volledige school bieb uit had gelezen. Maar die verschrikkelijke zwartboek, oorlogswinter of Turks fruit. Blegh. Nee daarna heb ik ook nooit meer zoveel gelezen. En ik lees verschrikkelijk snel, maar die dingen kom ik niet doorheen. Als je dus ook nog eens niet snel of makkelijk kunt lezen kan ik me voorstellen dat je het helemaal verschrikkelijk vind. Ik denk dat voor het lezen juist echt het lezen voorop moet staan. Toets die literatuur dan maar theoretisch, maar laat gewoon lezen wat ze willen. Dan behoud én krijg je leesplezier. En dat betekend niet dat je pubers niet kunt uitdagen om eens iets anders te lezen, maar juist die zware kost moeten werkt denk ik echt averechts.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:32

Ik ben dus ook zo iemand die literatuur bijna haatte op de middelbare. Het erge was dat ik absoluut geen beta of gamma was, en dus genoodzaakt was een alfaatje te zijn. (En VWO met vier moderne talen, dus dat waren er best wel wat!)

Ik was echter verslaafd aan lezen. Maar dan wel wat ik wilde lezen, en dat was Star Wars, Star Wars, wat andere sci-fi en fantasy spin-offs van films en TV series, en nog meer Star Wars. Ik was dat meisje dat tijdens de pauzes op een gang met haar neus in een SW boek zat. Tegenwoordig zou dat trouwens meer geaccepteerd zijn, denk ik, maar destijds was ik echt een weirdo eerste klas).

Maar literatuur, echt helemaal mijn ding niet. Waarom niet? Omdat er altijd een betekenis achter moest zitten. Waarom heeft de schrijver dit geschreven, wat was zijn bedoeling ermee? Zal mij toch een worstje wezen. Ik wil gewoon lekker ge-entertaind worden, en ik durf eerlijk te zeggen, dat deed bijna geen enkel literair boek.

Mijn plezier in lezen is nooit vergald, maar ik lees tegenwoordig bijna uitsluitend nog fanfictie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:39

_Denise_ schreef:
secricible schreef:
Zoooo eens. Ik was een lezer, ik verslond boeken. In mijn tussenuren ging ik naar de schoolbieb en daar zitten lezen.
Tot ik de literatuurlijst moest doorploeteren. Daarna was mijn plezier echt vergald en is nooit meer geworden als toen.

Idem voor Engelse boeken trouwens.

Dit. Ik heb ook mijn interesse in boeken lezen volledig verloren op de middelbare school na de verplichte literatuurlijst. Het examen op het vwo voor Nederlandse literatuur heb ik afgesloten met een acht en een half. De docent was meer dan content met mijn presteren. Welgeteld twee boeken had ik daadwerkelijk gelezen (die hadden minder dan 150 pagina's) en de rest kwam van samenvattingen op het internet.

Ik lees nu nog alleen maar boeken met plaatjes. :+

Ik had de komst van Joachim Stiller gelezen. De lerares vroeg me hoe het eindigde en ik weet dat ik daar spontaan begon te twijfelen omdat ik het einde zo vreemd en onbegrijpelijk vond. Zij concludeerde dat ik vast een samenvatting had gelezen :+.
Nu, als volwassene denk ik het einde te begrijpen, maar ik vond het toen zo abstract en vreemd...

Saskia noort ed was hier echt uit den boze.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:44

Ik ben altijd gek geweest op lezen, maar wel dingen die ik wilde lezen. Zodra het moest kwam ik er niet doorheen. We moesten voor Engels harry Potter lezen, ging niet. Mijn liefde voor lezen is nooit weggegaan door de literatuur lijst.
Er zijn echt wel Nederlandse boeken geweest die ik moest lezen en die ik achteraf mooi vond. Maar vooral toen het moeten voorbij was. Niet de schuld van de lijst dus.

En heel eerlijk, ik snap ook wel dat bepaalde boeken niet in aanmerking kwamen. Want dat leest leuk maar is gewoon zooi bij wijze van spreken :')

Ik ben het dus wel eens met de mensen die zeggen dat het niet de schuld is van de lijst. Maar dat ouders ook moeten lezen en dat het hele moeten en betekenis moeten hebben gewoon een grote reden zijn dat jongeren niet lezen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:47

Voor mij was die lijst ook echt de hel.
In mijn ogen gingen alle boeken óf over seks óf over de oorlog. Seks was bij mij een vrij ingewikkeld en beladen onderwerp, oorlog kreeg ik nachtmerries van omdat mijn fantasie op hol slaat. Ik moest 10 boeken lezen en heb écht mijn best gedaan om zo min mogelijk met die onderwerpen in aanraking te komen, maar wat een drama.

Daarvoor verslond ik ook hele dagen boeken. Nu niet meer, maar ik durf ook wel zo eerlijk te zijn dat de digitale wereld daar aan heeft bijgedragen. Ik ben veel sneller afgeleid dan eerder en kan moeilijker de rust vinden die je nodig hebt om echt lekker weg te zakken in een boek.

Op de vorige school waar ik les gaf, hadden ze in de onderbouw elke ochtend de eerste les verplicht een kwartiertje leestijd. Maakt niet uit wat voor boek, maar de leerlingen nemen gewoon even de tijd om hun aandacht naar het boek dat zij willen lezen te verplaatsen, je zag daardoor best wel verbeteringen in de leesvaardigheid en in het enthousiasme van de leerlingen. Leukste vond ik dan weer dat leerlingen elkaar ook gingen aanmoedigen om een bepaald boek te lezen en boeken ook daadwerkelijk gingen bespreken (oké, dan ging het misschien over Zlatan of een andere bekende voetballer, maar ze lazen het wél).

Bij mijn eigen studenten (MBO) merk ik vooral dat ze niet lezen omdat ze het daadwerkelijk lastig vinden. Ik probeer ze met makkelijk geschreven artikelen uit vakbladen te verleiden om te lezen, maar het is minimaal en vaak wordt er gezocht naar een filmpje dat het probleem of de situatie uitlegt. Ik denk dus dat je niet 1 op 1 kunt stellen dat die literatuurlijst de boosdoener is (ook omdat een heel deel van de leerlingen helemaal geen literatuurlijst door hoeft te ploeteren), maar het draagt er zeker niet aan bij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:52

Het scheelt dat er vanuit docentenopleidingen (hbo vooral) wel een sterke stroming is van mensen die dit ouders zouden willen zien. Helaas is het curriculum van boven bepaald. Maar het idee is wel dat dit gaat veranderen.

Ik vond die literatuurlijsten niet erg, maar ik studeer nu ook Nederlands met als verdiepingspakket letterkunde. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:53

troi schreef:
Tja, ik denk er anders over. Tuurlijk zaten er vermoeiende boeken tussen maar vooral ben ik erdoor geïnspireerd geraakt! Bint bijvoorbeeld, hersenschimmen, ontdekking van de hemel. Zo verschrikkelijk mooi!

Ontdekking van de hemel kwam ik dus echt niet doorheen.
Maar in mijn tijd hadden we nog wel een echte literatuurlijst met Reve, ‘t Hart, Hermans, Bordewijk, Wolkers etc.
Engels was wel ietsje moderner met Ira Levin en Daphne du Maurier. Dat waren leuke thrillers om te lezen.
Al was The catcher in the rye van Salinger wel weer een iets taaiere.

Ik vind juist dat de lijst nu best wel gemoderniseerd is. Mijn dochter in 3 VWO hoeft geen zware boeken te lezen en de docente Nederlands gaf ook aan dat er geen oude schrijvers meer op de lijst stonden maar juist jongere schrijvers. Is aan de ene kant wel goed, aan de andere kant voelt het ook bijna of het bij je opvoeding hoort.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:53

Wat Dallista zegt: het vervelende vond ik dat je het boek zo ongeveer kapot moest analyseren.
Met het lezen zelf had ik weinig moeite. Het is nog steeds een geliefde bezigheid, zowel 'hoogstaande literatuur' als lichtere kost.
Laatst bijgewerkt door mysa op 08-10-21 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:56

Helemaal eens.
Ik ben altijd een boekenwurm geweest tot dit om zeep is geholpen dmv de literatuurlijst.
Wat verschrikkelijke zeg. Er stond geen enkel leuk boek op, alleen de favorieten van 60-jarige docenten volgens mij :=
Heb het nu, 18 jaar na de middelbare weer opgepakt.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:01

Ik heb de literatuurlijst 4 jaar geleden doorstaan maar ervaarde het niet echt zoals de meeste hier.
Onze docent trok toendertijd een volledig blokuur uit om de boeken en schrijvers te introduceren en iedereen een beetje enthousiast te maken, op basis daarvan heb ik uiteindelijk Euforie, art.285b en la Superba onder andere uitgekozen. Ik heb me er toen wel mee vermaakt ondanks dat ik veel liever Engelstalig las.

Leo

Ja en wat is zwaar hè. Nederlandse literatuur kwam ik slecht in en doorheen, maar op mijn 13e / 14e las ik wel Lord of the Rings van voor naar achter (in het Nederlands destijds nog), de aanverwante boeken (Silmarillion) en andere volwassen fantasy. En ik vloog er door en vond het heerlijk. Daarom vond ik het altijd heel raar dat een vastgestelde lijst literatuur je leesniveau en bekwaamheid van begrijpend lezen moest bepalen.

Anoniem

Vreselijk die verplichte kost! Ik vond er geen doorkomen aan, wat een depressief leesvoer. Hoe stomp je pubers af :')
Het is bij mij inmiddels 30 jaar geleden, maar als ik een vlucht regenwulpen voorbij zie komen, trek ik nog steeds een zuur gezicht :D

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:03

Hier ook. Altijd veel plezier gehad totdat ik verplicht boeken moest lezen van de literatuurlijst. Toen werd het verschrikkelijk.
Inmiddels pak ik het weer een beetje op maar meer dan 2 boeken op een jaar word het niet meer

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:04

Veel boeken die uiteindelijk op mijn literatuurlijst stonden vond ik best wel prima. Ik las ze niet met het plezier dat ik mijn eigen gekozen boeken las maar de meeste vond ik ergens wel interessant. Ondanks dat ik alle boeken braaf gelezen had (en de samenvattingen, zowel zelf geschreven als van internet) kreeg ik een kleine 6 tijdens mijn overhoring; ik kan amper de naam onthouden van een hoofdpersoon uit zo'n boek laat staan dat ik kan navertellen waarom pietje besloot om x,y,z te doen en wat de schrijver hiermee dan bedoelde. Mijn docent dacht dat ik veel boeken niet had gelezen terwijl ik dat braaf wel gedaan had maar gewoon geen plek in mijn brein heb voor dingen zoals namen van fictieve karakters en wat er allemaal in hun leven is gebeurd. De symboliek daarachter vond ik al helemaal niet interessant.

Nu lees ik soms nog. Als ik een boek heb dat mij boeit dan verslind ik het. Ik lees niet meer zo vaak als vroeger maar ik denk dat het ook moeilijker is geworden om een boek te vinden dat mij boeit en de rust om er daadwerkelijk aan te beginnen.

Maar ik begrijp de frustratie met de leeslijst. Zeker het 'moeten' is nekkend. Sommige scholen staan nog wel eens wat lectuur toe in de vrije keuze maar voor ons was het uit den boze. Waarom ik Multatuli heb moeten doorworstelen begrijp ik tot de dag van vandaag nog steeds niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:08

Pff herkenbaar! Ik heb niet echt goede herinneringen aan Turks Fruit en Joe Speedboot. Las daarvoor wel erg veel en daarna nog wel wat, niet super veel. Begint nu weer wat te komen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:09

Lang geleden voor mij. Maar ben het eens met TS. Ik heb vanaf dat ik kon lezen alles gelezen wat los en vast zat, een rasechte boekenwurm. En dan ook nog vooral literatuur (Couperus was bijvoorbeeld een van mijn grote liefdes, dus het was echt niet zo dat het te moeilijk was).
De leeslijsten van de HAVO/VWO waren vreselijk. voor Nederlands 20 boeken waarvan 5 Middelnederlands, en voor Frans, Duits en Engels, elk 15 boeken, waarvan 2 met ouder taalgebruik. De hoeveelheid boeken was veel en veel te groot, de eisen waren enorm hoog en het plezier ging met zoveel verplichtingen er echt wel af.

Ik lees nog steeds erg graag en veel, maar moet eerlijk toegeven dat het wel doorzetten was om te willen blijven lezen als je op deze wijze MOET lezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:10

san4nie schreef:
Pff herkenbaar! Ik heb niet echt goede herinneringen aan Turks Fruit en Joe Speedboot. Las daarvoor wel erg veel en daarna nog wel wat, niet super veel. Begint nu weer wat te komen.

Joe Speedboot? :')
Dat klinkt moderner dan wat ik op mijn lijst had.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:17

Suzanne F. schreef:
san4nie schreef:

Joe Speedboot? :')
Dat klinkt moderner dan wat ik op mijn lijst had.

Uit 2005 zie ik nu. Inderdaad wel modern. Maar niet leuk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:21

Sil de strandjutter is een boek waar ik met enige regelmaat (eens in de paar maanden) met plezier aan terug denk, ondanks dat het ondertussen 12 jaar terug is.
Hersenschimmen vond ik ook wel leuk, doordat je kennis maakt met dementie zoals ik nog niet eerder gedaan had.
Een varken in het paleis was voor mijn leesplezier de nekslag, dat was zo'n onwijs saai boek waarbij de titelverwijzing zo mogelijk nog teleurstellender bleek dan de saaiheid van de rest van het boek.

De overige boeken heb ik geen herinneringen meer aan, behalve dan dat ik na het varken gezocht heb naar zo dun mogelijke goedgekeurde boeken. Ik heb onder andere De avonden gelezen.

Het grootste gedeelte van de Nederlandse onderbouwboeken in de mediatheek heb ik gelezen, ik heb er onwijs veel pauzes doorgebracht. Na de middelbare heb ik echter nauwelijks gelezen voor toch wel een jaar of 8-9.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:22

Suzanne F. schreef:
troi schreef:

Ontdekking van de hemel kwam ik dus echt niet doorheen.
Maar in mijn tijd hadden we nog wel een echte literatuurlijst met Reve, ‘t Hart, Hermans, Bordewijk, Wolkers etc.
Engels was wel ietsje moderner met Ira Levin en Daphne du Maurier. Dat waren leuke thrillers om te lezen.
Al was The catcher in the rye van Salinger wel weer een iets taaiere.

Ik vind juist dat de lijst nu best wel gemoderniseerd is. Mijn dochter in 3 VWO hoeft geen zware boeken te lezen en de docente Nederlands gaf ook aan dat er geen oude schrijvers meer op de lijst stonden maar juist jongere schrijvers. Is aan de ene kant wel goed, aan de andere kant voelt het ook bijna of het bij je opvoeding hoort.

%) Bordewijk, ineens weet ik het weer. En ik had nog wel Rood paleis gekozen met een disney/efteling idee. Viel dat even tegen... en dan met je 60jarige docent over seks praten terwijl ik nog niet eens een jongen had gekust, ik was alleen met paarden bezig en snapte geen snars van die wereld. Nu Google ik die vent en snap ik niet waarom ik een boek uit 1936 moest lezen. Het was al 2002 toen...