Persoonsverheerlijking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:32

Ik denk dat het een beetje met je nuchtere insteek te maken zou kunnen hebben.

Zelf begrijp ik ook niet dat mensen die hem niet persoonlijk kennen, het zich zo aantrekken.

Het is heel erg, het is bizar dat het in NL kan gebeuren, het is schofterig dat hij is vermoord om zijn werk.

Maar huilen om iemand die ik ken van tv, heb ik niet gedaan. Anderen doen dat wel.

Heb er wel de pest in dat hij geen goede tv meer zal maken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:38

Ayasha schreef:
Suzanne F. schreef:
Tja je zou pas echt een droeftoeter zijn als je nu ineens begon te vertellen dat je hem zo irritant vond en dat je toch niks met hem had en dat je toch altijd omzapte als hij weer in een programma opdook met zijn irritante stem.

Dat doe je toch niet? Beetje respect. En inderdaad, geen kwaad spreken over de doden. Persoonsverheerlijking gaat weer net wat verder vind ik. Dat is dit niet.

Waarom niet eigenlijk? Als je dat bij leven al vond, moet je dan nu ie dood is ineens lof voor hem hebben?

Ik neem even een voorbeeld dat niemand persoonlijk raakt behalve mezelf:
Mijn grootvader was een klootzak. Viel geen goed woord over te verzinnen, gedurende zijn hele leven was hij agressief, egoïstisch en gewoon in het algemeen een terreur voor iedereen rondom hem die mensen kapot gemaakt heeft door te zijn wie hij was. Hij is inmiddels al 15 jaar dood. Moet ik nu ineens iets gaan zoeken dat hem in een positief daglicht zet terwijl het feit gewoon is dat de wereld echt niets mist aan zo’n mens. Dat ie dood is veranderd niks aan wie hij was bij leven.

Ik gok dat je dan ook niet op deze begravenis was.

Ik ken mensen die hun mening houden over diegene en na de dood zeker niet veranderd zijn kwa mening. Maar uit respect dat niet blijven herhalen. En de herdenking of diensten komen ze niet.

Bekend iemand of zeker een moord als dit maakt het weer zo anders dan gaat heel de media en internet los.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:47

Het is met die voorbeelden
Beroemd dus heel veel volgend die mensen op tv als ze opgroeien. Dat leeft dat toch op alsof je toch iemand van dichtbij verliest al is het via tv ect.
zeker een moord als dit.

Ik noem maar iets van je voorbeeld

Hazes, zatlap je hebt ook mensen die dan na de dood zeggen hij dronk wel veel. Dat klinkt al anders. Hij kan niet zingen is meer een mening hij had volle zalen

Of herman brood zelf benoemde kunstenaar hij verkocht zijn werk toch echt.

En wat ze zeggen uit respect praat je meer over het goede van overleden iemand.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:08

Ik ben het toch deels eens met TS.. Je mag het niet zeggen, maar toch vraag ik me af of de daders zo snel gepakt zouden zijn als het "Henk van 2 deuren verderop" was geweest.. En daar wringt 'm voor mij de schoen..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:14

Zou het ook niet een beetje bij deze tijd met social media passen? Soort sneeuwbaleffect. Alles wordt uitvergroot.Men versterkt elkaar. Zowel de negatieve uitlatingen als de positieve.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:20

nine1987 schreef:
Ik ben het toch deels eens met TS.. Je mag het niet zeggen, maar toch vraag ik me af of de daders zo snel gepakt zouden zijn als het "Henk van 2 deuren verderop" was geweest.. En daar wringt 'm voor mij de schoen..

Als Henk net zoveel voor de maatschappij heeft betekend, dan zal dat ook zo zijn.

Persoonlijk vind ik Peter R de Vries niet in het rijtje passen van de genoemde personen. Hij heeft cold cases opgelost, nabestaanden antwoorden gegeven, mensen uit de gevangenis gehaald die er onterecht zaten, kritisch geweest op politie, die daardoor zijn gaan verbeteren en nog zóveel andere zaken gedaan die onze maatschappij beter hebben gemaakt. Of individuele personen geholpen.

Ik vind dat je dat mag benoemen, hopelijk inspireert het veel mensen om ook het goede te doen en streven naar rechtvaardigheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:24

Ik denk dat het grote verschil is hoe ze dood gaan. Een bekend persoon die door een misdrijf om het leven komt wekt andere gevoelens op dan dat het door een ziekte of ongeval waar niemand iets aan kan doen.
Er zijn diverse bekendheden die dood zijn gegaan en waar niet een collectieve rouw voor was en sommigen komen door de hand van zichzelf of een ander om en dan heeft iedereen een mening.
En dat staat nog los van wat hij/zij in het leven heeft gepresteerd.

Kijk bvb naar prinses Diana, de hele wereld zat voor de tv te janken alsof ze hun zus was.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-07-21 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:36

Sakura789 schreef:
nine1987 schreef:

Als Henk net zoveel voor de maatschappij heeft betekend, dan zal dat ook zo zijn.

Persoonlijk vind ik Peter R de Vries niet in het rijtje passen van de genoemde personen. Hij heeft cold cases opgelost, nabestaanden antwoorden gegeven, mensen uit de gevangenis gehaald die er onterecht zaten, kritisch geweest op politie, die daardoor zijn gaan verbeteren en nog zóveel andere zaken gedaan die onze maatschappij beter hebben gemaakt. Of individuele personen geholpen.

Ik vind dat je dat mag benoemen, hopelijk inspireert het veel mensen om ook het goede te doen en streven naar rechtvaardigheid.

Dus omdat "Henk van de hoek" een baan heeft als automonteur (ik zeg maar wat) heeft hij minder gedaan voor de maatschappij en heeft hij minder recht op gerechtigheid..

En daar kan ik dus niet achter staan..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:39

Ik denk omdat niet de halve wereld van Henk van de hoek heeft gehoord!
Peter. R. de Vries heeft levens veranderd van sommige mensen door zijn vastberadenheid en dat zegt toch wel wat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:41

Ayasha schreef:
Suzanne F. schreef:
Tja je zou pas echt een droeftoeter zijn als je nu ineens begon te vertellen dat je hem zo irritant vond en dat je toch niks met hem had en dat je toch altijd omzapte als hij weer in een programma opdook met zijn irritante stem.

Dat doe je toch niet? Beetje respect. En inderdaad, geen kwaad spreken over de doden. Persoonsverheerlijking gaat weer net wat verder vind ik. Dat is dit niet.

Waarom niet eigenlijk? Als je dat bij leven al vond, moet je dan nu ie dood is ineens lof voor hem hebben?

Ik neem even een voorbeeld dat niemand persoonlijk raakt behalve mezelf:
Mijn grootvader was een klootzak. Viel geen goed woord over te verzinnen, gedurende zijn hele leven was hij agressief, egoïstisch en gewoon in het algemeen een terreur voor iedereen rondom hem die mensen kapot gemaakt heeft door te zijn wie hij was. Hij is inmiddels al 15 jaar dood. Moet ik nu ineens iets gaan zoeken dat hem in een positief daglicht zet terwijl het feit gewoon is dat de wereld echt niets mist aan zo’n mens. Dat ie dood is veranderd niks aan wie hij was bij leven.

Dat hoeft helemaal niet maar houdt dan gewoon lekker je mond dicht. Hoe respectloos is het om je negatief uit te laten over iemand die net vermoord/overleden is? Ook al vond je het een verschrikkelijke vent, dat hoef je niet te uiten. Ik heb het over Peter R, niet over je opa just to be clear. En met je bedoel ik in het algemeen, niet specifiek jou.

Weten wanneer je niets moet zeggen is voor veel mensen nog een opgave.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:41

Dat zeg ik niet nine.

Die zal dat ook krijgen als hij voor mensen veel gedaan heeft. In een andere vorm, maar meer dan Piet op de hoek die alleen voor zichzelf leefde.

Perer R de Vries heeft mede gezorgd dat moorden die complete gezinnen en omgevingen ontwricht hebben, opgelost zijn. Dat is echt wel een prestatie.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 25-07-21 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:02

chanicha schreef:
Peter. R. de Vries heeft levens veranderd van sommige mensen door zijn vastberadenheid en dat zegt toch wel wat.

Dus omdst Peter bekender is, heeft hij meer recht op gerechtigheid.. Nogmaals, dat is gewoon niet fair en absoluut niet rechtvaardig..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:05

Zeg ik dat dan?
Het is gewoon de realiteit en ook niets raars aan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:11

En dat dit realiteit is, is bizar.. Elke moord zou op dezelfde manier benaderd moeten worden en belangrijk gevonden moeten worden..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:11

Sakura789 schreef:
Dat zeg ik niet nine.

Die zal dat ook krijgen als hij voor mensen veel gedaan heeft. In een andere vorm, maar meer dan Piet op de hoek die alleen voor zichzelf leefde.

Perer R de Vries heeft mede gezorgd dat moorden die complete gezinnen en omgevingen ontwricht hebben, opgelost zijn. Dat is echt wel een prestatie.

En daar kreeg Peter prima voor betaald.. Dit was gewoon zijn werk.. En dat hij dit werk met grote passie uitvoerde, dikke prima.. Maar het was alsnog zijn werk..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:13

Dat ben ik met je eens, Nina. Maar deze moord wordt beschouwd als maatschappij-ontwrichtend denk ik. Waar dat bij Henk van de Hoek niet zo is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:14

Fitzroy schreef:
Dat ben ik met je eens, Nina. Maar deze moord wordt beschouwd als maatschappij-ontwrichtend denk ik. Waar dat bij Henk van de Hoek niet zo is.

Dat ben ik met je eens.. Absoluut.. Maar het is wel krom..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:22

Een van de levenslessen die je al snel leert: Alle mensen zijn gelijk, maar de ene mens is gelijker dan de andere.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:24

Ik denk dat sommige het niet kunnen scheiden hoe hij als persoon was en hoe hij zijn werk deed.
Tuurlijk kan iemand je tegen staan omdat je zijn stem vreselijk vind, of gewoon omdat zijn hoofd je niet aanstaat.
Maar dat neemt niet weg dat hij zijn werk goed deed en veel zaken heeft opgelost. Hij heeft veel goeds gedaan in zijn leven.

En nee ik was geen fan van hem als persoon zijnde, maar vind wel dat hij echt goede dingen heeft gedaan, en nu nog steeds mee bezig was. Hoe hij zich in zaken vast kon bijten.
En nee ik heb er geen traan om gelaten. Maar wel ontzet dat dit soort dingen nu blijkbaar normaal aan het worden zijn in het criminele circuit. Het wordt erger en erger, voor je het weet wordt je omgelegd.

Dat er nu voornamelijk goed over hem gesproken wordt, over de doden niets dan goeds.
Persoonlijk zou ik het respectloos vinden om nu kwaad over iemand te spreken nadat deze is overleden ( overigens over alle, niet alleen nu bij Peter). Iets met normen en waarden.
Ik kan me ook echt ergeren aan bv facebook, lekker anoniem je gal spuwen. De ene soms nog grover dan de ander.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:28

nine1987 schreef:
chanicha schreef:

Dus omdst Peter bekender is, heeft hij meer recht op gerechtigheid.. Nogmaals, dat is gewoon niet fair en absoluut niet rechtvaardig..

Wie zegt dat de daders bij Henk van de hoek niet zo snel gepakt zouden zijn? Zeker wanneer Henk in de buurt van de plek waar Peter neergeschoten is zal dat net zo snel gaan, het hangt daar namelijk vol met camera's waar ze ook meteen toegang toe hebben. Dat is niet op alle plekken zo.

Je zit hier gewoon nep nieuws te genereren in je eentje en daar ben je nog boos over ook, heel apart

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:31

En ook nog over de moord op iemand die ontelbaar vaal mensen zoals Henk heeft geholpen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:40

Wanneer iemand in vol daglicht midden in een drukke straat wordt neergeschoten, met veel getuigen en camera's in de buurt dan hebben ze die moordenaar ook zo te pakken hoor. Ik vind het raar dat de conclusie hier wordt getrokken dat politie dan niet in actie zou komen. Dat is gebaseerd op niks.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:42

Ik denk, als je dan toch om de visie van een psycholoog vraagt :+, dat er drie dingen spelen.
Inderdaad zoals hier eerder al gezegd wordt, het principe over de doden niets dan goeds. Het is mens eigen om de positieve herinneringen sterker te gaan voelen nadat iemand is overleden dan de negatieve. Uitzondering is als iemand een heel naar ziektebed heeft gehad, dan staat dat vaak nog eerst vers in de herinnering en wijkt dat uiteindelijk voor de mooie herinneringen. Maar in dit geval is het dus best logisch dat de mensen die weinig met Peter R. hadden, mede door de positiviteit in de media, bijdraaien.

Tweede principe is denk ik een stukje machteloosheid. Hij was bekend van tv, iedereen weet wel welke kop er bij de naam hoort en kan zijn stem voor de geest halen. Dat die persoon van de ene op de andere dag min of meer uit het leven wordt gerukt door een moord op klaarlichte dag, wakkert een stukje machteloosheid/onwerkelijkheid in de mens aan. Vrijwel standaard gaat ons brein nadenken over hoe dan, waarom dan, wanneer dan, wat als... En zo raken we er in verweven. Het is onoplosbaar, er is geen juiste oplossing voor handen en dat maakt dat het soms moeilijk(er) is om het los te laten.

Tot slot is hier denk ik ook absoluut sprake van groepsdynamiek. Zeker in dit topic. Het versterkt elkaar. Als je bijvoorbeeld in dit topic gaat zeggen 'ik vond het een hork van een vent en het deed me helemaal niks', dan gaan mensen daar in reactie ongetwijfeld tegenaan schoppen, waardoor je in het algemeen al de conclusie kunt trekken dat dit een pro Peter topic is. Dus wil je nadenken over deze gebeurtenis, of dat nu in de media is of hier op Bokt, dan kom je vrij snel in een stroming terecht die de positieve, ophemelende kant op drijft. Grote kans dat je daar door een indirecte, mogelijk onbewuste, groepsdruk in meegaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:43

Ik kan me ook prima in de openingspost vinden. Ik heb me ook verbaasd over hoe de beste man ineens de hemel ingeprezen wordt, terwijl bij leven het algemene geluid was dat men hem irritant vond, betweterig en weg zapte als hij in een programma zat.

Ik ken de beste man niet persoonlijk, dus er zal een hele andere kant aan hem zitten dan op tv wordt getoond, maar de kant die je op tv zag vond ik zeer onaangenaam, dus zapte ik standaard weg.

Neemt niet weg dat het afschuwelijk is wat hem is overkomen, dat de verharding van de maatschappij doorzet, zowel op straat als op het internet.
Maar heeft de dood van Peter R de Vries me geraakt? Nee, eigenlijk niet.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:50

Mindim schreef:
Ik kan me ook prima in de openingspost vinden. Ik heb me ook verbaasd over hoe de beste man ineens de hemel ingeprezen wordt, terwijl bij leven het algemene geluid was dat men hem irritant vond, betweterig en weg zapte als hij in een programma zat.

Dit is ook weer zo'n feit waarvan ik me afvraag waar je dat vandaan hebt. Wanneer mensen massaal weg zouden zappen bij het zien van Peter R de Vries zou hij echt niet zo vaak bij bijvoorbeeld Boulevard verschenen zijn. Misschien waren de mensen die zich aan hem ergerden toen vocaler, ik heb werkelijk geen idee maar iemand die zoveel goede dingen heeft gedaan staat bij veel mensen op een voetstuk