Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:30

Telpeva schreef:
Zijn hier misschien bokkers uit de buurt van Geleen of Heerlen? Ik heb daar familie wonen en we hebben ze nog niet te pakken kunnen krijgen, geen bericht is meestal goed bericht maar als iemand mij gerust kan stellen dan -O- graag O:) :)

Ik heb familie in Geleen wonen. Geleen ligt voor het grootste deel redelijk hoog en 'droog'. Alleen de Geleenbeek stroomt vrij snel over, en de manege stond ook onder water.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-07-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:30

Bij ons is het momenteel pompen of verzuipen.
Komt hier achter ons weitje de akkers af, aan de voorkant op straat kan het nog goed weg, maar het pad van de wei richting garage dik 40cm hoog, we zijn nu vanaf daar richting oprit aan het pompen, zodat het richting weg/riool weg kan, om ons huis droog te houden.
Het kwam vanmiddag echt in hele golven...

Bij de buren is zo de hele garage meer als een halve meter onder water gelopen, en de brandweer heeft het te druk.

Beetje optrekkend vocht in de kelder, dat krijgen we met een waterstofzuiger wel weg tot nog toe.

Vriendin heeft gelukkig vanmiddag in allerijl onze dompelpomp terug gebracht, die had vorige week haast een meter water in haar boerderij staan.
Hadden we daar net alles schoon en moddervrij ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:32

Telpeva schreef:
Volgens mij zag ik net op het nieuws mensen een hotel (denk ik?) uit zwemmen om er weg te kunnen komen, super sneu -O- ik duim dat iedereen oke is en blijft, en dat het bij materiele schade blijft. Wat een narigheid!

De oliemolen in Heerlen.
Erg ja...

Op de stadsautoweg Heerlen was gisteren iemand met een jetski :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 20:32

@sansevieria ik hoop dat het pompen bij te blijven valt :(

Sansevieria

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:36

Dit was begin juli, in de buurt van de Rimburgerhoeve, mijn vriendin woont daar pal naast:
Afbeelding

Moonsparkle, dat hoop ik ook.
Maar hier in de gemeente zijn wel al de nodige plekken onder water gelopen, de action Simpelveld heb ik net ook een filmpje van gezien, onder gelopen...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:36

Ik ben momenteel op vakantie in zuid Limburg omgeving schin op geul en het is drama hier! Gelukkig zitten we in een huisje wat hoger ligt maar er is al wel het een en ander ontruimd. Moet er niet aan denken dat het je eigen huis is!

De geul stroomt nu flink langs zo'n 200 meter van ons huisje. Vindt het voor vannacht wel een beetje spannend! Maar ze houden alles goed ik de gaten maar we twijfelen wel om onze spullen deels in te pakken voor het geval dat.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:37

Ook in het noorden van Limburg worden al maatregelen getroffen voor het hoge water wat er aan gaat komen. Nu wel al veel regen wat in niets te vergelijken is wat 60 tot 100 km zuidelijker valt. Daar is het echt bizar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:52

Zebrastreep schreef:
Ik ben momenteel op vakantie in zuid Limburg omgeving schin op geul en het is drama hier! Gelukkig zitten we in een huisje wat hoger ligt maar er is al wel het een en ander ontruimd. Moet er niet aan denken dat het je eigen huis is!

De geul stroomt nu flink langs zo'n 200 meter van ons huisje. Vindt het voor vannacht wel een beetje spannend! Maar ze houden alles goed ik de gaten maar we twijfelen wel om onze spullen deels in te pakken voor het geval dat.

Doen, mocht er midden in de nacht op de deur gebonkt worden, kan je meteen weg, anders kan het zijn dat je (alle) spullen moet achterlaten. Is er niks aan de hand is het morgen zo weer uitgepakt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 20:54

Ik zag ook beelden waarbij mensen water proberen weg te scheppen wat er zit wel een barrière zandzakken voor, ik hoop dat die genoeg helpen anders ben je misschien nog de rest van de avond aan het scheppen en maar hopen dat het dan genoeg werkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:59

Wat verschrikkelijk. De schade en persoonlijk leed is niet te overzien.

Hier midden/noord Limburg vandaag al de hele dag regen. Maar zolang het geen extreme hoosbuien worden niets aan de hand.

xoranlover

Hoger in Limburg nu ook meer problemen. De Roer bereikt het hoogste punt ook waardoor daar ook huizen onder water zullen komen staan.

Sansevieria

Zebrastreep schreef:

Zou ik idd ook doen.

Hier kun je wat meer nieuws volgen:
https://www.facebook.com/112alarmeringe ... 6809802106

En hier de live blog van L1:
https://www.1limburg.nl/live-hevige-reg ... -code-rood
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 14-07-21 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Coalizione

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:04

Hier is het heftig. Mijn paard staat in Gulpen en het water gutst de weides door met een flinke stroming en erg diep, minstens 30 cm. Gelukkig staan ze op een berg en kunnen ze dus ook op plekken droog staan. Hier gelukkig nog geen huizen onder gestroomd of stallen onder water, maar wat niet is kan nog komen zal ik maar zeggen..

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:04

Vreselijk, ik hoorde het op het nieuws.. Heel veel sterkte aan de mensen daar!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 21:25

Ik vind de beelden ook echt onwerkelijk en dan te bedenken dat het vannacht of morgen ochtend waarschijnlijk op zijn hoogst zal zijn

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:30

Thats_Me schreef:
Ook in het noorden van Limburg worden al maatregelen getroffen voor het hoge water wat er aan gaat komen. Nu wel al veel regen wat in niets te vergelijken is wat 60 tot 100 km zuidelijker valt. Daar is het echt bizar.

Klopt. De regen die hier in N-Limburg valt is niks vergeleken met Z-Limburg. Maar die maas wordt wel een dingetje. Hopelijk houden wij droge voeten.
Veel sterkte voor iedereen die hier overlast van heeft Y;(

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:34

Wij waren aan het kamperen in Schin op Geul en zouden vandaag teruggaan. Door de weersvoorspellingen en doordat Thermae gister volgeboekt was, zijn we gister alvast naar huis gegaan. We hadden nooit kunnen bedenken dat dit zou gebeuren, maar wat hebben wij een geluk gehad. :oo

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:36

Wil de mensen daar heel veel sterkte wensen, vreselijk!
Laatst bijgewerkt door chanicha op 14-07-21 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:36

Heb de beelden op nos.nl gezien. Ik vind het heftig. Ook al een brandweerman overleden in Duitsland las ik. Ik hoop dat de schade beperkt blijft.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:37

Reddingsbrigade stand by, brandweer, defensie en waterschap alle hens aan dek.

Gelukkig lijkt het erop dat een grote zware bui boven Duitsland blijft hangen. Dat bespaard Limburg een grote plons regen.

Bij Luik gaat het ook niet lekker

Eerste evacuaties een feit

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:44

Telpeva schreef:
Volgens mij zag ik net op het nieuws mensen een hotel (denk ik?) uit zwemmen om er weg te kunnen komen, super sneu -O- ik duim dat iedereen oke is en blijft, en dat het bij materiele schade blijft. Wat een narigheid!

Een bed & breakfast in Heerlen, prachtige monumentale watermolen, ben er een paar jaar terug geweest. Ging om één gast en de eigenaren, een ouder echtpaar. Begin van de avond stond het water daar weer anderhalve meter hoog. Voor een tweede keer in twee dagen tijd....

Vrienden van ons wonen in Landgraaf, die hebben twee weken terug al een paar cm water in huis gehad. Behoorlijk veel schade. Ze hebben de deuren nu gebarricadeerd met een damwanden en zandzakken en hopen dat het meevalt.

Maar ik knijp hem zelf ook wel een beetje. Ik krijg net foto’s door van de waterstand bij ons op de camping (Luxemburg) en met de voorspelde waterstand vraag ik me af of wij het droog houden. Ze hebben het over 50 jaarlijks hoogwater. We staan hoog genoeg om het normaliter droog te houden, maar dit zijn extreme extremen. En dan staan er nog gewoon mensen aan het water met hun caravan, ik snap dat niet...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:45

Luxorvalkje schreef:
Reddingsbrigade stand by, brandweer, defensie en waterschap alle hens aan dek.

Gelukkig lijkt het erop dat een grote zware bui boven Duitsland blijft hangen. Dat bespaard Limburg een grote plons regen.

Bij Luik gaat het ook niet lekker

Eerste evacuaties een feit

Dat water moet wel afgevoerd worden. Via de rivieren. En die lopen door Nederland...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:46

Ik heb ee net 7 uur wateroverlast crisis opzitten. Ik mocht nu even gaan rusten/slapen, vannacht zal ik wel weer uit bed gebeld worden voor het werk.

Twee uur lang alleen maar mensen te woord gestaan en ellende opgelost, het water kwam harder naar binnen dan wij het naar buiten konden scheppen. -O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:48

Van half tot eind juni in Zuid Limburg op vakantie geweest. Rondgereisd en nu vele plekjes onder water.

Onwerkelijk en blij dat mijn vakantie al achter de rug is.

Zullen veel toeristen nu in de knel komen te zitten denk ik..... hele hotels ontruimd, waar moeten die mensen allemaal heen vraag ik me af? (Behalve naar huis. Maar kan me voorstellen dat je de regen een paar dagen wil uitzitten want vanaf vrijdag is het weer stralend weer)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:51