Slachttax

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:37

Leuk he dat hele registreer UBN gezeik.....
Snap niet dat hier überhaupt mensen voor waren!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:39

hoefnageltje schreef:
De UBN registratie is het uitgangspunt; de taks wordt geheven als het dier de UBN locatie verlaat.
(niet bij verhuizing van de ene UBN naar de andere UBN locatie)
Bij overlijden zal een paard ook worden uitgeschreven.

Er wordt bij dit wetsvoorstel vanuit gegaan dat elk rund/paard/varken/gevogelte/schaap/geit voor de slacht bestemd is.
Nergens lees ik een uitzondering voor dieren die niet voor de slacht bestemd zijn.

Als die dieren echter gewoon overlijden (of door hulp van de dierenarts), worden die dieren echter ook uitgeschreven bij de betreffende UBN locatie.
Kassa dus.

Slachtmelding is een andere dan een doodmelding. Rendac heeft nl geen UBN, slachthuis wel.
Thuis schieten voor eigen vriezer of euthanasie zou dan wel mogelijk blijven. Maar zie maar een DA te vinden die een redelijk gezond paard wil euthanaseren ivm geen kosten slacht kunnen/willen betalen. Echter een slachtpin is voor iedereen te koop en kost een stuk minder dan deze belasting. Ik voorzie een hoop ellende als dit voorstel er door komt.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:44

Voor paardenhouders is het vooral emotioneel: het moment dat je de rekening krijgt.

Iemand die 30 jaar een paard heeft hoeft 30 jaar niks te betalen, als hij dat paard op hogere leeftijd verkoopt.
Degene die het paard dan nog een jaar een mooi pensioen tot zijn dood wil geven, krijgt de rekening.

Het is niet "de vervuiler die betaalt", maar degene die de pech heeft de laatste eigenaar te zijn van het dier.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:48

[quote="tamary"
Slachtmelding is een andere dan een doodmelding. Rendac heeft nl geen UBN, slachthuis wel.
Thuis schieten voor eigen vriezer of euthanasie zou dan wel mogelijk blijven. Maar zie maar een DA te vinden die een redelijk gezond paard wil euthanaseren ivm geen kosten slacht kunnen/willen betalen. Echter een slachtpin is voor iedereen te koop en kost een stuk minder dan deze belasting. Ik voorzie een hoop ellende als dit voorstel er door komt.[/quote]

Het wetsvoorstel voorziet in het voorkomen van ontduiking van de taks door slachten op het erf:

artikel 81 lid 2:
2. Als onttrekking als bedoeld in het eerste lid wordt mede aangemerkt het slachten van
dieren op de UBN-locatie. Bij regeling van Onze Minister kunnen nadere regels worden
gesteld over de toepassing van dit lid.

Dus afmelding bij UBN is "kassa", als er geen nieuw UBN adres gemeld wordt...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:49

chitra schreef:
Als er maandelijkse kosten zitten aan honden, katten, paarden, dan zou dat indirect ook veel dierenleed voorkomen.
Als je de belasting al niet kan betalen, dan kan je ook geen voer en dierenartskosten betalen lijkt me.

Zijn toch echt 2 hele verschillende dingen.
Voer, medicatie en medische hulp zijn nodig, belasting niet.
De belasting heeft geen enkele invloed op hoe ik mn dier gezond houdt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:57

Dus heb je pech met een wolf/hond in je kudde ...
Straf voor dieren houden dus eigenlijk. Laten ze toch hun ware kleuren zien met het willen afschaffen van alle door mensen gehouden dieren.
Gaat inderdaad ook ten koste gaan van zeldzame rassen, hobby dieren en het houden van meerdere diersoorten om juist alles gezonder te houden (wormenbestrijding door wisselbegrazing ipv ontwormingsmiddelen, begrazing ipv maaien met uitstotende machines). Gaat welzijn van flora en fauna niet ten goede komen als gevarieerd ecossyteem bouwen zo belast wordt. Meer monocultuur dus incl. fors meer grondstoffen van ver weg. Iemand duidelijk niet over nagedacht of heel ander idee over wat biologisch is en hoe ecosystemen echt werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:03

Slachten. Maar inslapen mag wel volgens die maffies?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:08

Er is geen verschil tussen thuisslacht dood en euthanasie of natuurlijke dood in de UBN. Enkel melding naar andere UBN verhuisd (slacht of nieuwe eigenaar) en doodmelding (met al dan niet de rendac die het kadaver ophaalt). In dit voorstel wordt dood op het erf ook belast, dus dood = belasting betalen ongeacht de oorzaak.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 22:12

Ik heb geen verstand van schapen en geiten houden, ik vroeg me af:
Bestaat straks niet de kans dat alle rammen en bokjes in de vriezer verdwijnen voordat ze zijn aangemeld voor het oormerk?

(Slachttaks Schaap: € 16,32 per dier; Geit: € 77,55 per dier.)

Het verschil tussen schaap en geit vind ik anders ook nogal fors.
Vraag me echt af waarop die bedragen nou gebaseerd zijn.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:16

Het is een slachttaks en de wet is nog in een consultatieperiode.
Veel paarden die geëuthanaseerd worden, verlaten het erf niet levend (en valt niet onder slachten op UBN locatie. Paarden mogen ook helemaal niet op eigen locatie geslacht worden, tenzij noodslacht, dus ik neem aan dat doodsmelding paard niet gelijk zal staan onder slachtmelding. Bij andere dieren zal dit wellicht anders zijn), er wordt dan geen melding gemaakt van verplaatsing (maar van dood) dus vallen dan dus niet onder de slachttaks, zoals ik het lees? Ik neem aan dat de dieren die bij de dierenarts geëuthanaseerd worden, er ook niet onder gaan vallen, áls de wet door gaat. Want het is dus consultatie op een initiatiefwet. En deze initiatiefwet moet, als ik het goed begrijp, dus nog door de kamers en ik zie de kans dat dit lukt als vrij klein.

De wet vind ik vooral 'eng' omdat je zo dus echt alleen (fatsoenlijke) winst maakt als je het dier exporteert naar een buitenlands slachthuis, en ik vrees dat dit dan ook vaker gaat gebeuren (gezien paarden nu al geëxporteerd worden ivm de lage slachtprijs in Nederland), en ik denk dat dit niet goed zal zijn voor het dierwelzijn. Ik heb liever dat ze levend slachttransport naar het buitenland verbieden voordat ze beginnen met het langzaamaan stoppen van slachten in Nederland. Maar goed, ik kan me er niet teveel zorgen over maken verder, want ik denk echt niet dat deze wet erdoorheen komt

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:17

Dat is mooi! Dan gaan veel houders van paarden zich niet aanmelden. En heel eerlijk, laten ze lekker alle vermoedelijke adressen waar paarden gehouden worden maar afgaan hoor. Ik sta niet bepaald te springen mijn locatie aan te melden en al helemaal niet meer als ik dit zo lees.

Doel is eigenlijk alleen maar overal geld voor willen vangen.
Milieuschade? En wat wordt er exact bekostigd van al dat geld dan wat daarmee ook maakt die milieuschade er na betaling opeens niet meer is???

Bullshit dus :?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 22:21

@ ApoCowlypsee

De taks gaat ook gelden als het dier naar een buitenlands slachthuis gaat, zie de tekst:

uit artikel 80:
Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de termen zoals die in de administratie van belastingplichtigen en in de daarop gebaseerde meldingen voorkomen, is in de voorgestelde wettekst zowel het
begrip afvoer als het begrip export aangemerkt als onttrekking. Zowel het begrip afvoer als
het begrip export ziet op de afvoer of export van levende dieren, omdat de voorgestelde
slachtbelasting in beginsel wordt geheven op het moment dat een levend dier wordt
onttrokken aan de veestapel en naar het slachthuis wordt verplaatst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:26

Mirranda schreef:
Dat is mooi! Dan gaan veel houders van paarden zich niet aanmelden. En heel eerlijk, laten ze lekker alle vermoedelijke adressen waar paarden gehouden worden maar afgaan hoor. Ik sta niet bepaald te springen mijn locatie aan te melden en al helemaal niet meer als ik dit zo lees.

Doel is eigenlijk alleen maar overal geld voor willen vangen.
Milieuschade? En wat wordt er exact bekostigd van al dat geld dan wat daarmee ook maakt die milieuschade er na betaling opeens niet meer is???

Bullshit dus :?

Probleem : slachthuis zal geen paard kunnen accepteren zonder ubn nummer herkomst. Qua paard zonder extra kosten naar de slager sturen ivm blessure en niet voor kunnen zorgen oid kan je dan als nog wel vergeten. Moet je dus of dier houden of zien een DA te vinden die een nog te gezond paard wil inslapen.

ApoCowlypsee schreef:
Het is een slachttaks en de wet is nog in een consultatieperiode.
Veel paarden die geëuthanaseerd worden, verlaten het erf niet levend (en valt niet onder slachten op UBN locatie. Paarden mogen ook helemaal niet op eigen locatie geslacht worden, tenzij noodslacht, dus ik neem aan dat doodsmelding paard niet gelijk zal staan onder slachtmelding. Bij andere dieren zal dit wellicht anders zijn), er wordt dan geen melding gemaakt van verplaatsing (maar van dood) dus vallen dan dus niet onder de slachttaks, zoals ik het lees? Ik neem aan dat de dieren die bij de dierenarts geëuthanaseerd worden, er ook niet onder gaan vallen, áls de wet door gaat. Want het is dus consultatie op een initiatiefwet. En deze initiatiefwet moet, als ik het goed begrijp, dus nog door de kamers en ik zie de kans dat dit lukt als vrij klein.

De wet vind ik vooral 'eng' omdat je zo dus echt alleen (fatsoenlijke) winst maakt als je het dier exporteert naar een buitenlands slachthuis, en ik vrees dat dit dan ook vaker gaat gebeuren (gezien paarden nu al geëxporteerd worden ivm de lage slachtprijs in Nederland), en ik denk dat dit niet goed zal zijn voor het dierwelzijn. Ik heb liever dat ze levend slachttransport naar het buitenland verbieden voordat ze beginnen met het langzaamaan stoppen van slachten in Nederland. Maar goed, ik kan me er niet teveel zorgen over maken verder, want ik denk echt niet dat deze wet erdoorheen komt

Doodmelding is voor thuisslacht, euthanasie en dood aangetroffen gevallen. Dus alles wat al dood het erf af gaat. Zo lang er verder geen kosten aan in leven zitten, kan je dus eerder de reactie krijgen dat ze gewoon niet afgemeld worden als zijnde dood en dus voor het systeem gewoon blijven bestaan.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:42

@Hoefnageltje
Juist, maar in het geval van paarden (en misschien andere dieren, maar dat weet ik niet) betaald het buitenland beter. Dit is nu al een reden voor sommigen om hun paard te laten exporteren. Wanneer het nog de enige manier is om geen kosten / winst te maken op het overlijden van je paard ben ik bang dat er nog meer zullen zijn die het paard gaan exporteren.
Dan zou export dus een nog hogere tax moeten opleveren om dat te voorkomen, maar dat vind ik nergens terug.

@Tamary
Snap ik. Maar thuisslacht is dus niet toegestaan bij paarden. (Tenzij noodslachting, wat bij paarden vrij zeldzaam is) In de praktijk betekend doodmelding bij paarden dus euthanasie, of dood aangetroffen gevallen. Dus het lijkt logisch dat doodsmelding bij paarden specifiek, niet wettelijk gelijk hoeft te staan aan slachten. Zeker niet wanneer het afgetekend is voor menselijke consumptie. (Wat een redelijke makkelijke aanpassing is als je niet laat slachten) Wat ik probeerde te zeggen, is dat ik de kans groot acht dat áls (grote als) deze wet erdoor komt, doodsmelding bij specifiek paarden dus níet gelijk gaat staan als slachten op eigen locatie, omdat dit bij paarden vrijwel niet gebeurd.

Het niet afgemeld worden als zijnde dood is trouwens iets wat nu ook al veel gebeurd. Rendac ontvangt meer dan dat er doodsmeldingen van paarden binnenkomen, blijkbaar?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:51

ApoCowlypsee schreef:
@Tamary
Snap ik. Maar thuisslacht is dus niet toegestaan bij paarden. (Tenzij noodslachting, wat bij paarden vrij zeldzaam is) In de praktijk betekend doodmelding bij paarden dus euthanasie, of dood aangetroffen gevallen. Dus het lijkt logisch dat doodsmelding bij paarden specifiek, niet wettelijk gelijk hoeft te staan aan slachten. Zeker niet wanneer het afgetekend is voor menselijke consumptie. (Wat een redelijke makkelijke aanpassing is als je niet laat slachten) Wat ik probeerde te zeggen, is dat ik de kans groot acht dat áls (grote als) deze wet erdoor komt, doodsmelding bij specifiek paarden dus níet gelijk gaat staan als slachten op eigen locatie, omdat dit bij paarden vrijwel niet gebeurd.

Het niet afgemeld worden als zijnde dood is trouwens iets wat nu ook al veel gebeurd. Rendac ontvangt meer dan dat er doodsmeldingen van paarden binnenkomen, blijkbaar?

UBN Systeem kent maar 2 manieren van dood melden : afvoer naar de slager via UBN slachthuis en doodmelding voor alles wat dood het erf af gaat. Dit wetsvoorstel maakt geen onderscheid tussen voor de dood naar de slager en dood het erf af. Kans dat er aanpassingen komen speciaal voor paarden is nihil tot onmogelijk, het gaat hier nl primair om traceren dier voor voedselveiligheid en bestrijding ziektes. Aangezien ziektes geen onderscheid maken tussen hobby of commercieel gehouden dieren, doet het systeem dat ook niet.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:13

tamary schreef:
ApoCowlypsee schreef:
@Tamary

UBN Systeem kent maar 2 manieren van dood melden : afvoer naar de slager via UBN slachthuis en doodmelding voor alles wat dood het erf af gaat. Dit wetsvoorstel maakt geen onderscheid tussen voor de dood naar de slager en dood het erf af. Kans dat er aanpassingen komen speciaal voor paarden is nihil tot onmogelijk, het gaat hier nl primair om traceren dier voor voedselveiligheid en bestrijding ziektes. Aangezien ziektes geen onderscheid maken tussen hobby of commercieel gehouden dieren, doet het systeem dat ook niet.

Ja, dat snap ik.
Dit wetsvoorstel maakt er geen onderscheid tussen, maar die is dus in consultfase dus ik verwacht dat er wel wat aangepast zal worden en uitzondering voor paarden mogelijk zijn omdat deze al in veel gebieden zijn gemaakt vergeleken met landbouwhuisdieren. Ook in de PvdD zitten redelijk wat dierenliefhebbers die er geen baat bij hebben 400 euro extra te betalen na euthanasie.

Het IR systeem is voor traceren voedselveiligheid en monitoren van ziektes, maar kan in theorie ook gebruikt worden voor monitoren van aantal paarden in NL en wat daar dus mee gebeurd. Nee, het IR systeem zal nóg geen onderscheid maken tussen hobby en commercieel gehouden paarden (al lijkt mij dit wel een optie voor in de toekomst, dat het systeem ook registreert of je paard wel/niet geschikt staat voor humane consumptie) maar wél tussen paarden en andere dieren, en daarbij kan het onderscheid maken tussen doodsmelding ene dier en doodsmelding paard, waarbij doodsmelding van andere dieren kan gerekend worden onder de slachttakswet en bij doodsmelding paard dit niet perse hoeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:22

Het is zo te lezen de bedoeling om de uitzonderingspositie die paarden hebben tot nu toe af te schaffen. I&R maakt geen onderscheid om redenen die ik al aangaf en zal dat om die redenen ook niet gaan doen. Als er al afwijkingen zijn bij een uitbraak besmettelijke ziekte, dan zal dat via aanpassing van de protocollen gaan die er liggen voor handelen bij een uitbraak. Zoals bij de mkz destijds ook uiteindelijk gebeurt is en vaccinatie bij uitzondering mogelijk maakte. Maar dat veranderd niks aan de I&R systemen, die zijn daar ook niet voor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:09

Die hele slachttax is er nog niet en ik zie ook niet gebeuren dat die er komt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:28

Begrijp ik goed dat als dit erdoor komt de houder van het UBN nummer de tax moet betalen als er een paard weg gaat en niet overgeschreven wordt naar een ander UBN nummer? Dus als een pensionklant weg gaat en dat paard niet over geschreven wordt naar een ander UBN nummer dan is de pensionhouder het haasje?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:08

pillow schreef:

Ik ook niet eigenlijk. Dan heb je niet alleen de boeren, maar ook alle hobbydierhouders, fokkers van zeldzame rassen, dierenparkjes, dierentuinen en ik gok ook de voedselindrustrie op de achterste benen. Dan staat er opeens wel heel veel volk op het malieveld, met trekkers en paarden en lammetjes in de hand. Wat tranentrekkers op Hart van Nederland en probeer het dan als bestuurder er nog door te krijgen.

Vraag me ook af of dat werkelijk de bedoeling is, dat doorvoeren. Ik ben te lui om alles zelf door te lezen, maar wat ik hier zie oogt niet heel goed doordacht. De prijzen lijken ook compleet uit de lucht gegrepen. Waarom bijvoorbeeld dat enorme verschil tussen schapen en geiten?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:14

pillow schreef:

Inderdaad de enige zinnige opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:34

tamary schreef:
hoefnageltje schreef:
De UBN registratie is het uitgangspunt; de taks wordt geheven als het dier de UBN locatie verlaat.
(niet bij verhuizing van de ene UBN naar de andere UBN locatie)
Bij overlijden zal een paard ook worden uitgeschreven.

Er wordt bij dit wetsvoorstel vanuit gegaan dat elk rund/paard/varken/gevogelte/schaap/geit voor de slacht bestemd is.
Nergens lees ik een uitzondering voor dieren die niet voor de slacht bestemd zijn.

Als die dieren echter gewoon overlijden (of door hulp van de dierenarts), worden die dieren echter ook uitgeschreven bij de betreffende UBN locatie.
Kassa dus.

Thuis schieten voor eigen vriezer of euthanasie zou dan wel mogelijk blijven. Maar zie maar een DA te vinden die een redelijk gezond paard wil euthanaseren ivm geen kosten slacht kunnen/willen betalen. Echter een slachtpin is voor iedereen te koop en kost een stuk minder dan deze belasting. Ik voorzie een hoop ellende als dit voorstel er door komt.

Je paspoort dient ingeleverd te worden, dus ook bij thuisslacht ontkom je er dan niet aan. Dus bij een eventuele controle heb je alsnog een probleem.

Rendac geeft niet door, moet jezelf doen. Slachthuis mag als enige melding maken van slacht, zij nemen het paspoort mee en sturen die op, je mag zelf alleen de afvoer dan melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:35

Anoeska27 schreef:
Begrijp ik goed dat als dit erdoor komt de houder van het UBN nummer de tax moet betalen als er een paard weg gaat en niet overgeschreven wordt naar een ander UBN nummer? Dus als een pensionklant weg gaat en dat paard niet over geschreven wordt naar een ander UBN nummer dan is de pensionhouder het haasje?

Kan de UBN houder dit zelf niet doen dan, UBN van nieuwe adres eisen en anders paspoort niet meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:40

Ik zit eens naar de bedragen te kijken. Paard is het duurst, terwijl met al die intensieve veehouderijen, kippen, varkens en koeien toch een grotere ecologische stempel drukken hier. Zo pak je alsnog niet die enorme intensieve veehouderij aan, maar de kleine hobby boer en paardenhouder.

runderen (€340,63 per dier), varkens (€8,68), schapen (€16,32), geiten, paardachtigen (€455,80), en gevogelte ((€0,12).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:46

Mindim schreef:
Anoeska27 schreef:

Kan de UBN houder dit zelf niet doen dan, UBN van nieuwe adres eisen en anders paspoort niet meegeven.

1: Dan zeggen ze gewoon dat ze op wedstrijd gaan en komen nooit meer terug.
2: Dat is geen reden om een eigendom achter te houden.
3: Ze kunnen ook liegen over waar ze heen gaan en als de ander dan niet aanmeld zit je alsnog denk ik.

Dit word gewoon een borg-kwestie. 455 euro betalen en dit krijg je pas terug als de UBN overgezet is op een andere locatie.

Pittig bedrag wel :o