Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wordt een recreatiepaard geboren of gemaakt?

1. Geboren, het ligt aan zijn karakter of hij geschikt is als recreatiepaard
47 (63%)
2. Geboren, zijn goede kwaliteiten als sportpaard en zijn loopvermogen maken hem minder geschikt
3 (4%)
3. Gemaakt, een goed sportpaard dat sober en in groepshuisvesting gehouden wordt kan geschikt zijn
14 (18%)
4. Gemaakt, door zijn ervaring en oudere leeftijd wordt een sportpaard toch geschikt als recreatiepaard
10 (13%)

Totaal aantal stemmen: 74

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:29

Ibbel schreef:
Kijk voor de lol eens bij Westernwedstrijden, waar timmeren op de bakrand dé manier is voor het publiek om z'n enthousiasme te tonen. En neem dan even van mij aan dat reiningpaarden óók bloedpaarden zijn en knettergek kunnen zijn.

Dit geld ook voor men-paarden.
Er zijn heel wat gewoon KWPN gefokte paarden (soms dressuur, soms tuigpaard gefokt, soms een combi, soms ook paarden die als rijpaard niet te handelen zijn) die in een internationaal 4span lopen. En dan moeten ze heet en cool tegelijk zijn.
Want in de marathon kom je nergens met een dooie(ze moeten dapper en vooruit zijn), in de vaardigheid moeten ze zo scherp aan de hulp (vooruit en terug, en ook niet even over de schouder lopen) staan omdat het echt op cm en seconden aan komt, en in de dressuur moet het gewoon super scherp en netjes gereden zijn (knallen in het strekken, en met rust en regelmaat stappen).

En een internationale menwedstrijd is echt wel topsport te noemen. Ik denk wel te zeggen intensiever dan dressuur of springen, wedstrijden zijn langer-meer daags en zijn all round.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:34

Ik denk echt dat dit erg zwart of wit is terwijl mijn mening meer in het grijze gedeelte zit. Er zullen zeker paarden zijn die gewoon niet geschikt zijn als wedstrijdpaard vanaf geboorte af aan. Daarnaast zijn er ook paarden die juist geboren lijken te zijn voor de sport. Maar ik vind niet dat dit de enige redenering kan zijn. Er zijn namelijk genoeg paarden die beiden lijken te liggen, waarbij het toch echt op upbringing aan komt.

Persoonlijk denk ik dat menig 'wedstrijdpaard' ook niet geschikt was geweest als wedstrijdpaard zonder de training die zij hebben gehad. En ik heb ook meerdere paarden ontmoet die altijd vrolijk als recreatiepaardje te wereld ging, tot er een andere ruiter kwam waar zij ondervinden dat de sport toch óók wel erg leuk was en dit ze wel leek te liggen. Ik heb daarentegen ook een paard gehad welke 18 jaar lang sportpaard is geweest en - na enige gewenning - ook het recreatieve leventje wel leuk vond.

Dat zal niet met ieder paard werken en daarom vind ik echt een te beknopte vraag haha. Een paard wordt geboren als paard. Het enige paard heeft karakteristiek die een ander niet heeft, maar aan het einde van de dag is het geboren als een paard. Een gedeelte zal dan ook menselijke invloed zijn.

Edit: even om op mijn punt van mijn oudere sportpaard terug te komen ook. Ik denk dat sommige paarden echt wel kunnen genieten van het wedstrijdleven, op reis en in de spotlight staan. Maar zal het voor een jong paard, wat deze ervaring nog niet heeft, een groot verschil zijn of zij trainen voor een wedstrijd of net zo intensief thuis trainen voor 'recreatie'? Mijn paard genoot namelijk wel van het recreatieve leventje, maar had vooral het werken nodig. Hij leefde altijd helemaal op als je met zadel en hoofdstel aan kwam lopen, maar dat betekent niet per se dat het wedstrijdleven hét was.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 31-03-21 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:35

IMO wordt elk paard gemaakt tot wat ie doet. Het voordeel van een recreatie paard is dat er weinig echte eisen zijn kwa gangen. (hij hoeft niet speciaal te lopen, als ie correct loopt is voldoende. Waar een sportruiter toch naar meer dan correct zoekt.)
Al de rest is wat je er van maakt, hoe je er mee om gaat, wat bij je past enz.
Ik heb er hier twee staan waarvan eentje door een trainer zelfs 'ongeschikt als rijpaard" genoemd werd toen ik haar aan het inrijden was en de andere is weg gedaan omdat ie niet geschikt was voor ... Nou, eigenlijk nergens voor omdat ie te sensibel, te neurotisch was.
De eerste is inmiddels ingereden en ik heb er gewoon een fijn paard aan en de tweede loopt toch vrij succesvol basissport. :+
De één zijn troep is de ander z'n goud geldt ook voor paarden kennelijk.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:59

Interessante discussie.

Zoals meerderen al aangeven vraag ik mij ook af wat er verstaan wordt onder "recreatiepaard" of "sportpaard". En dan komt bij mij vooral de vraag boven: kan een recreatiepaard ook een sportpaard zijn? Ik denk van wel.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: ik ben een serieuze recreatieruiter. Ik rijd het allerliefste in het bos, maar ik vind het ook belangrijk dat mijn paarden goed in hun lijf zitten. Daarvoor heb ik regelmatig les in een bak of op een ovaalbaan en train ik ook thuis vaak dressuurmatig. Ook buiten let ik er zoveel mogelijk op dat mijn paarden fijn aan de hulpen zijn en goed hun lijf gebruiken, al heb je daar soms factoren die meer aandacht vragen van mij als ruiter (verkeer etc.).
Zoals mijn situatie zie ik er meer in de IJslanderwereld. Ik weet van enkele Nederlandse IJslanderruiters die in de IJslandersport op goed niveau meedraaien dat er regelmatig buiten gereden wordt. Ik heb meer dan eens hengsten voorbij zien komen met (kleine) kinderen op hun rug, doodbraaf, maar in de ring onder hun vaste ruiter zijn het felle en werkwillige paarden.
Zijn dat dan sportpaarden of recreatiepaarden?

In mijn ogen is het perfecte paard (IJslander) allebei: nuchter genoeg om onbezorgd mee buiten te rijden, maar met genoeg gangaanleg en beweging om ook leuk in de sport mee te kunnen doen. Ik zou dat voor meer rassen een mooi uitgangspunt vinden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:59

Het is imo toch echt het karakter, in combi met de opvoeding. Mijn ruin is gewoon erg nieuwsgierig, vindt alles leuk en wil enge dingen gaan ontdekken. Tuurlijk schrikt hij wel eens, maar hij kan zichzelf binnen een paar seconden weer kalmeren. Dit kan je paarden tot op zekere hoogte wel leren, maar sommige paarden hebben dat toch echt van zichzelf.

Wij hebben laatst op stal training gedaan met grote zwaaiende vlaggen en open paraplu's. Hij loopt daar dus vrolijk op af om te ontdekken wat dat nu voor leuks is. De merrie van mijn vriendin stond met dikke nek erop, opengesperde neusgaten al rillend van 10m afstand bibberend te kijken.

Betreffen beide trouwens sportgefokte KWPNers

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:55

Esther schreef:
Het begint met de definitie van sportpaard en recreatiepaard.
Genoeg wedstrijdruiters die ook niet om kunnen gaan met een vlug, ril dier en genoeg recreatieruiters die geen sloom dier hoeven. En er zijn recreatieruiters, die ook best fanatiek in de bak aan het werk zijn die daar wel mee om kunnen gaan en niet alleen maar in het bos hobbelen.

Huisvesting maakt voor mij niet uit, een paard is een paard, wat voor stickertje de ruiter er ook op wil plakken. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen en dat zijn niet alle paarden waarvan de eigenaren roepen dat hun paard niet geschikt is voor ... (vul maar in).

Verder reageer ik alleen op de titel en summiere bericht want het artikel is niet te lezen.

Ik heb even een link naar onze site gestuurd, zodat het duidelijker te lezen is. :)
http://www.staldoorstap.nl/staldoorstap ... nkrant.pdf

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:57

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat een recreatiepaard geboren wordt. Er zijn duidelijk paarden die qua temperament nooit geschikt zullen zijn voor de recreatie. Daar verongeluk je mee, of laat ik zo zeggen, een beginner zal ermee verongelukken.
Mijn eerste paard was een superfijn sportpaard maar had ook recreatiepaard kunnen zijn. Daar kon je alles mee, dressuren, springen, crossen, buitenrijden, verkleedpartijtjes, tutten etc.
Maar dat lag voornamelijk aan het karakter. En dat krijgen ze toch echt vanaf de geboorte mee.
Uiteraard is er ook veel maakbaar maar een van nature sloom dier wordt nooit een vlugge en en hele rille zal geen rustig betrouwbaar bospaard worden. Daar tussenin heb je vele gradaties waar je door gewenning en training een paard echt wel rustiger, betrouwbaarder en gehoorzaam kan krijgen, maar ik ben wel van mening dat een fijn recreatiepaard wordt gefokt en daar zijn er steeds minder van.

Mee eens hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:09

StalDoorstap schreef:
Esther schreef:
Het begint met de definitie van sportpaard en recreatiepaard.
Genoeg wedstrijdruiters die ook niet om kunnen gaan met een vlug, ril dier en genoeg recreatieruiters die geen sloom dier hoeven. En er zijn recreatieruiters, die ook best fanatiek in de bak aan het werk zijn die daar wel mee om kunnen gaan en niet alleen maar in het bos hobbelen.

Huisvesting maakt voor mij niet uit, een paard is een paard, wat voor stickertje de ruiter er ook op wil plakken. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen en dat zijn niet alle paarden waarvan de eigenaren roepen dat hun paard niet geschikt is voor ... (vul maar in).

Verder reageer ik alleen op de titel en summiere bericht want het artikel is niet te lezen.

Ik heb even een link naar onze site gestuurd, zodat het duidelijker te lezen is. :)
http://www.staldoorstap.nl/staldoorstap ... nkrant.pdf
Ik haakte al af bij "te hoog in het bloed." :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:00

Citaat:
zijn het erover eens dat sportpaarden die hoog in het bloed staan en goed bewegen niet geschikt zijn voor recreatieruiters

Echt?!
Dan moet ik de Gibraldi en mijn arabier maar verkopen...

Er wordt veel tegen gesproken.. eerst is een "echt" sportpaard niet geschikt voor recreatie en vervolgens hebben mensen een verkeerd beeld van deze paarden omdat KWPN-ers een lastig karakter hebben?
Citaat:
Moderne sportpaarden passen volgens de paardenhandelaar uit Achtmaal qua karakter minder goed bij de meeste recreatieruiters. “Als de paarden echt goed lopen en gezond zijn, zijn ze meestal niet geschikt voor een recreatieruiter. Ze bewegen te goed voor wat de ruiter uit kan zitten. Of ze zijn te sensibel.
Het paard en de ruiter zijn dan geen goede combinatie.”
Recreatieruiters hebben volgens Evers-Mutsers vaak een negatief beeld van een KWPN’er vanwege het lastige karakter. “Als mensen de afstamming van een paard zien, vinden ze een Jazz vaak lastig.

Is jouw beeld echt dat recreatieve ruiters niet kunnen rijden?
Deze zijn vaak meer gewend aan een paard wat vol door het bos crost.
Zoveel van deze ruiters rijden dravers, EV en arabieren die "hoog" in het bloed staan en best voorwaarts zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:21

Ik heb idd ook problemen met het beeld dat geschetst wordt (niet alleen in het artikel, maar ook meer algemeen op Bokt) dat je of een fanatieke wedstrijdruiter bent die per se een flashy bewegende, dure KWPN’er wil, of een dummy die nog net weet hoe ze moet sturen, maar verder vooral aan een los teugeltje door de bossen stapt. Ik ben een vrij fanatieke dressuurruiter (nu even niet :+ ), maar echt no way dat je mij ooit in de wedstrijdring zult zien en ik hoef dus ook niet de nieuwe Totilas te hebben.

Ik denk ook niet dat de boscrossruiter icm warmbloeden het probleem is: voor hen zijn er zat andere rassen op de markt en dat is simpelweg niet waar het KWPN en aanverwante stamboeken zich op richten. We zeggen ook niet dat het fjordenstamboek zich moet gaan toeleggen op het fokken van paarden met GP-potentie, dus waarom verwachten we dat omgekeerd van het KWPN wel? Ik denk dat het probleem hem eerder zit in de ambitieuze amateur die niet altijd een paard kan vinden dat de potentie heeft voor hun wedstrijddoelen, maar waarmee ze ook na drie weken vakantie kunnen opstappen en wegrijden voor een relaxte buitenrit. En dat komt niet bij “hoog in het bloed staan” vandaan, dat is iets wat de warmbloedstamboeken zelf hebben veroorzaakt, al dan niet in combinatie met het management van de betreffende paarden. Het gemiddelde GP (met name) dressuurpaard zou in de eerste de beste lantaarnpaal klimmen als ze zouden worden blootgesteld aan wat koerspaarden, polopony’s (vaak ook volbloeden), westernpaarden en showpaarden voor hun kiezen krijgen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:43

Raar verhaal.
Elk paard is geschikt als recreatie paard. Alleen niet elke ruiter is geschikt voor elk paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:12

Volgens mij verkopen/ verkochte beide geïnterviewde handelsstallen regelmatig dravers aan recreanten.
Een draver is een op en top gefokt sportpaard, dus schijnbaar kan niet wel. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:14

Blussem schreef:
Raar verhaal.
Elk paard is geschikt als recreatie paard. Alleen niet elke ruiter is geschikt voor elk paard.

Bingo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:38

Evelienepien schreef:
Wat een kul!
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!
MITS “het paard” een gedegen opvoeding / opleiding daarvoor heeft gekregen (dus zonder trauma gedoe) EN bij een passende opvoeder / ruiter terecht komt waarbij het doel dus ook naar gevoegd is..

Dus imo niet rasgebonden maar wel niveau gebonden & wensgebonden ve opvoeder / ruiter ..
(En er vanuitgaande dat paard niet zodanige gebreken heeft / gezond is)

Ik kan alleen maar zeggen..haha, met hoeveel paarden heb je gewerkt en hoeveel heb je er opgeleid?

Maartje1990

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:41

Een paard wordt gewoon geboren als paard.

En een recreatie paard wordt ook niet gemaakt.

Dus ik kan me in geen van de opties vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:49

Mkango schreef:
Ik heb idd ook problemen met het beeld dat geschetst wordt (niet alleen in het artikel, maar ook meer algemeen op Bokt) dat je of een fanatieke wedstrijdruiter bent die per se een flashy bewegende, dure KWPN’er wil, of een dummy die nog net weet hoe ze moet sturen, maar verder vooral aan een los teugeltje door de bossen stapt. Ik ben een vrij fanatieke dressuurruiter (nu even niet :+ ), maar echt no way dat je mij ooit in de wedstrijdring zult zien en ik hoef dus ook niet de nieuwe Totilas te hebben.

Ik denk ook niet dat de boscrossruiter icm warmbloeden het probleem is: voor hen zijn er zat andere rassen op de markt en dat is simpelweg niet waar het KWPN en aanverwante stamboeken zich op richten. We zeggen ook niet dat het fjordenstamboek zich moet gaan toeleggen op het fokken van paarden met GP-potentie, dus waarom verwachten we dat omgekeerd van het KWPN wel? Ik denk dat het probleem hem eerder zit in de ambitieuze amateur die niet altijd een paard kan vinden dat de potentie heeft voor hun wedstrijddoelen, maar waarmee ze ook na drie weken vakantie kunnen opstappen en wegrijden voor een relaxte buitenrit. En dat komt niet bij “hoog in het bloed staan” vandaan, dat is iets wat de warmbloedstamboeken zelf hebben veroorzaakt, al dan niet in combinatie met het management van de betreffende paarden. Het gemiddelde GP (met name) dressuurpaard zou in de eerste de beste lantaarnpaal klimmen als ze zouden worden blootgesteld aan wat koerspaarden, polopony’s (vaak ook volbloeden), westernpaarden en showpaarden voor hun kiezen krijgen.

Mwah ligt echt aan het karakter van het individuele warmbloed paard, kwpn is ook geen ras maar een type fokkerij.
En ook Toto wordt hiervoor genoemd, laat dat nu net een ontzettend koele kikker zijn en die hengsten krijgen ook nogal wat voor hun kiezen.

Voor de rest mee eens, uiteraard zijn er verschillen in karakter en ras waar een arabier qua temperament vaak heet kan zijn kan deze juist "cool" op de omgeving reageren. Mijn vader had een fjord die zo sensibel was dat deze ook niet geschikt was als recreatie paard. :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:38

@ Elisa2
Tja, dat is voor jou een vraag en voor mij een weet !

@ Blussem: jij verwoord in die korte zinnen exact wat ik bedoel _/-\o_
(Begon gezien artikel al te denken aan 1 april grap :+ )
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 01-04-21 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:54

Elisa2 schreef:
Mkango schreef:

Mwah ligt echt aan het karakter van het individuele warmbloed paard, kwpn is ook geen ras maar een type fokkerij.
En ook Toto wordt hiervoor genoemd, laat dat nu net een ontzettend koele kikker zijn en die hengsten krijgen ook nogal wat voor hun kiezen.

Voor de rest mee eens, uiteraard zijn er verschillen in karakter en ras waar een arabier qua temperament vaak heet kan zijn kan deze juist "cool" op de omgeving reageren. Mijn vader had een fjord die zo sensibel was dat deze ook niet geschikt was als recreatie paard. :+
Het was ook niet per se kritiek op de warmbloedstamboeken an sich, maar puur op het eeuwige "hoog in het bloed staan" geneuzel als excuus voor warmbloedpaarden die van ieder scheef grassprietje op tilt slaan. Natuurlijk doen ze dat lang niet allemaal en zien ze ook genoeg van de wereld, maar als je een relatief stille dressuurring vergelijkt met het kabaal en de drukte die je bij sommige andere takken hoort, moet je wel concluderen dat "hoog in het bloed staan" niet de oorzaak is van warmbloeden de er slecht mee om kunnen gaan. :P Dat was meer mijn insteek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:59

Dat is ook een stuk individueel per paard hoor Mkango. Ik ben geen flauwe trut met mijn paarden. "Ze wennen der maar aan". Als mijn man hier bezig is met slijp of boormachines of de tractor dan moet ie gewoon door doen.. Ik heb hier eentje die prima zou kunnen lopen op de gemiddelde westen/men wedstrijd. Als die al bang is, en dat komt niet zoveel voor, dan geef je haar een halve minuut om het in zich op te nemen en ze is weer klaar om de wereld aan te kunnen. (of mijn hersenen het ook goed zouden doen er mee is een ander maar daar kan ik ook niets aan doen. :')) en nummer twee... Nummer twee zou het dus niet goed doen er mee. Die went gewoon NIET. Heb hem inmiddels al 10 jaar volgens mijn eigen "niet zeuren maar lopen" regime en hij blijft zijn nerveuze, sensibele zelf die schrikt van zijn schaduw als de zon een tijd niet geschenen heeft. :+ En het is ook nog eens geen KWPN'er. _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:00

Blussem schreef:
Raar verhaal.

Maar als alleen een handige ruiter een paard kan rijden vind ik het geen recreatie paard.

Voor mij is een recreatiepaard een paard waar je met een lang teugeltje op kan gaan zitten.
Of je Nu GP ruiter bent of net van de manege komt maakt niet uit.
Lekker zonder steeds in voren te hoeven denken, maar lekker lalala er op zitten en rijden maar.
En natuurlijk kan elk paard schrikken, maar er zijn er die elke graspol spannend vinden en waar de ruiter er altijd oplettend op moet zitten. En er zijn erg die gewoon lekker relaxed hun dingetje doen.

En dat vind ik aangeboren.
Uiteraard kun je ze veel leren, maar er zijn een boel paarden die dat zo al vanzelf hebben.
En dat zijn imo perfecte recreatie paarden, waar je uiteraard ook sport mee kunt doen.
En die mogen wel weer eens veel meer gefokt worden. Op karakter ipv op beweging.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:10

@ duopenotti:
Maar dat hoeft dus niet altijd een handige ruiter te zijn voor bijv een sensibele heet recreatiepaard?!
Dat heeft met de mens z’n karakter (en diens wens gezien heter / uitdaging) te maken. (Of het verantwoord is, is ander verhaal)
En hoeveel paarden spiegelen zich na (wel / geen handige) ruiter?
Bedoel: zet 2 mensen op hetzelfde paard en bij de ene (zonder veel ervaring) is hij kuikenmaken en de bij de handige ruiter is hij vervelend?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:33

Ayasha schreef:
Dat is ook een stuk individueel per paard hoor Mkango. Ik ben geen flauwe trut met mijn paarden. "Ze wennen der maar aan". Als mijn man hier bezig is met slijp of boormachines of de tractor dan moet ie gewoon door doen.. Ik heb hier eentje die prima zou kunnen lopen op de gemiddelde westen/men wedstrijd. Als die al bang is, en dat komt niet zoveel voor, dan geef je haar een halve minuut om het in zich op te nemen en ze is weer klaar om de wereld aan te kunnen. (of mijn hersenen het ook goed zouden doen er mee is een ander maar daar kan ik ook niets aan doen. :')) en nummer twee... Nummer twee zou het dus niet goed doen er mee. Die went gewoon NIET. Heb hem inmiddels al 10 jaar volgens mijn eigen "niet zeuren maar lopen" regime en hij blijft zijn nerveuze, sensibele zelf die schrikt van zijn schaduw als de zon een tijd niet geschenen heeft. :+ En het is ook nog eens geen KWPN'er. _O-
Ik ken er ook zo eentje, 16 jaar, 52 starts in de benen, geboren en getogen op de stal waar hij nog steeds staat en die in de wintermaanden IEDERE dag langs dezelfde oefenstartboxen moet met een hele rits jaarlingen achter hem aan en zodra het waait, regent, de zon maar half schijnt, er een plasje water naast ligt of een waterdruppel aan hangt, gaat 'ie op de rem en moeten de baby's hém erlangs leiden in plaats van andersom. En het maakt niet uit wat je doet, of je gewoon subtiel je been eraan houdt of hem even een "don't you dare" toe bijt, hij gaat stoppen. :+ Eén keer was ik er zo klaar mee dat ik met m'n hand een tik op het sjabrak gaf, waarop hij z'n kont een halve cm in de lucht gooide, want het was Echt. Heel. Heel. Heel. Erg. Eng. :') Tegelijkertijd kijken die 40 jaarlingen die achter hem aan hobbelen er dus niet van op of om. := En tegelijkertijd ken ik er ook een paar die pogingen wagen om de houtsnippers in de pre-parade ring op te vreten of die uitgebreid gaan staan grazen nadat ze over de finish gekomen zijn en in theorie nog helemaal "pumped" en vol adrenaline zouden moeten zitten. :))

Evelienepien schreef:
@ duopenotti:
Maar dat hoeft dus niet altijd een handige ruiter te zijn voor bijv een sensibele heet recreatiepaard?!
Dat heeft met de mens z’n karakter (en diens wens gezien heter / uitdaging) te maken. (Of het verantwoord is, is ander verhaal)
En hoeveel paarden spiegelen zich na (wel / geen handige) ruiter?
Bedoel: zet 2 mensen op hetzelfde paard en bij de ene (zonder veel ervaring) is hij kuikenmaken en de bij de handige ruiter is hij vervelend?!
Maar dat staat compleet los van of het dier een recreatiepaard of sportpaard is. Onder "recreatiepaard" verstaan de meeste mensen vaak toch een nuchter dier dat braaf zijn ding doet, ongeacht wie erop zit. Ik zou rustig met bovengenoemd paard op buitenrit gaan en hem ook aan een los teugeltje rijden, maar ik zou hem niet per se willen aanprijzen als recreatiepaard, simpelweg omdat ik weet dat het gros van de mensen er niet ontspannen op zal zitten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:51

Hm, naar mijn inzien moet een "recreatiepaard" vaak harder werken dan een "sportpaard". Urenlange bosritten door heuvelende landschappen, dan weer eens een pittige dressuur of springles. Een recreatiepaard is deels zo geboren, want super allround en getalenteerd op meerdere gebieden, én zo getraind want groot respect en vertrouwen in de ruiter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:54

Maar dat ben ik zeker met je eens Matheno.
Verbaas me dan ook zo vaak bij een medische keuring niet geschikt voor sport wel voor recreatie.

oke, die hobbel knollen bij mij doen niet veel.
Maar genoeg ruiters die enkele uren er op uit trekken, allerlei ondergronden van asfalt tot losse bospad.
Nou dan moet hij toch echt niet teveel mankeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:56

Mkango schreef:
Ik ken er ook zo eentje, 16 jaar, 52 starts in de benen, geboren en getogen op de stal waar hij nog steeds staat en die in de wintermaanden IEDERE dag langs dezelfde oefenstartboxen moet met een hele rits jaarlingen achter hem aan en zodra het waait, regent, de zon maar half schijnt, er een plasje water naast ligt of een waterdruppel aan hangt, gaat 'ie op de rem en moeten de baby's hém erlangs leiden in plaats van andersom. En het maakt niet uit wat je doet, of je gewoon subtiel je been eraan houdt of hem even een "don't you dare" toe bijt, hij gaat stoppen. :+ Eén keer was ik er zo klaar mee dat ik met m'n hand een tik op het sjabrak gaf, waarop hij z'n kont een halve cm in de lucht gooide, want het was Echt. Heel. Heel. Heel. Erg. Eng. :') Tegelijkertijd kijken die 40 jaarlingen die achter hem aan hobbelen er dus niet van op of om. := En tegelijkertijd ken ik er ook een paar die pogingen wagen om de houtsnippers in de pre-parade ring op te vreten of die uitgebreid gaan staan grazen nadat ze over de finish gekomen zijn en in theorie nog helemaal "pumped" en vol adrenaline zouden moeten zitten. :))
.

Hier dus een zelfde typje. :') En tóch ga ik heel graag buiten met dit paard, want ondanks dat het een idioot is, blijft hij áltijd bij me. Ik hoef me nooit zorgen te maken dat hij door mijn hulpen heen zal springen. Hij gaat hoogstens stilstaan en wat hupsen om aan te geven dat het echt, echt, echt, echt HEEL ENG is! :') En dan stuur je hem voorop met een paard achter 'm aan dat bang is. En dán is ie ineens de stoerste van de hoop. :') Echt, der zit geen logica in die knol. :)) En de bosmaaier vindt ie dan weer geen enkel probleem. :)) :))

Ik denk dat, of een paard geschikt is voor je doelen veel meer af hangt van of het paard geschikt is voor jou kwa karakter dan of ie de juiste stamboom heeft. :)
Bouw is natuurlijk een ander punt. Maar puur kwa temperament denk ik niet dat je kan stellen dat een Jazz niet geschikt is voor de recreatie ruiter. Niet elke recreatie ruiter wil een dooie.