(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:40

Caaatje schreef:
Het feit alleen al dat er een meisje in België is verkracht, dit is gefilmd, op sociale media gezet, daders waren bekend en zijn vrijgesproken... Daar trek je je haren toch van uit, wat voor boodschap geef je dan aan vrouwen...

Dat vind ik heel bizar. Die moeten gewoon gevangenisstraf krijgen en een riante financiele vergoeding aan hun slachtoffer betalen wat mij betreft.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:42

elnienjo schreef:
Ik geloof in biologie, niet in die genderneutrale benadering van tegenwoordig.

Ach natuurlijk.... “biologie”...
Want, Nogmaals , dIe biologie geeft mannen (en vrouwen zoalsjij) het recht om vrouwen geweld aan te doen. Tuurlijk....logisch inderdaad.

Koekoek

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:42

Manou schreef:
elnienjo schreef:
Mannen hebben nu eenmaal testosteron en zijn gemiddeld vaker gewelddadig dan vrouwen.
Al die gelijkheidspropaganda gaat voorbij aan het feit dat we nu eenmaal verschillend zijn in de basis, hormonaal gezien. Daarom zijn er ook aparte klassementen voor mannen en vrouwen bij sport (okee, paardensport uitgezonderd) Mannen zijn fysiek sterker en sneller dan vrouwen.

Maar dat is geen reden dat iemand een onbekende op straat aanspreekt op een manier de als bedreigend wordt ervaren. Juist omdat mannen gemiddeld sterker zijn is er de angst dat na woorden er soms fysiek geweld volgt.

Natuurlijk mag dat niet, maar we weten allemaal dat waarschijnlijk 95 tot 99% van intimidatie en geweld door mannen gebeurt. Wellicht een medicijn ontwikkelen die bij jongens vanaf de puberteit hun hormonen onder controle kunnen houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:44

Na twintig jaar valt er niets meer te bewijzen. En sorry, tussen de slachtoffers zitten ook zat rotte appels die een man naar de kl*te willen helpen omdat ze niet gekregen hebben wat ze wilden wn er tegenwoordig een groot podium is voor oude en niet te bewijzen beschuldigingen.

Dat met een halve beschuldiging het leven van zo'n man helemaal stuk is doet er blijkbaar niet toe. Dat mag dus wel?

En ja, ik heb ook toevallig vorige week nog te maken gehad met een te enthousiaste italiaan die vond dat hij rechten had na het betalen van het eten. Die fout voelt hij nu nog.
Maar ik lig er verder echt niet wakker van.

Ayasha
Blogger

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:46

Je hebt het nu over media zaken. Er zijn genoeg vrouwen die na 20 jaar of meer een luisterend oor zoeken zonder dat ze perse naar de politie stappen. Die moeten dan ook maar niet zeiken en het verder ook maar voor zich houden? :\
Fijn dat jij voor jezelf bent kunnen op komen maar dat kan dus niet iedereen op die manier.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:47

Palmera schreef:
Na twintig jaar valt er niets meer te bewijzen. En sorry, tussen de slachtoffers zitten ook zat rotte appels die een man naar de kl*te willen helpen omdat ze niet gekregen hebben wat ze wilden wn er tegenwoordig een groot podium is voor oude en niet te bewijzen beschuldigingen.

Dat met een halve beschuldiging het leven van zo'n man helemaal stuk is doet er blijkbaar niet toe. Dat mag dus wel?

En ja, ik heb ook toevallig vorige week nog te maken gehad met een te enthousiaste italiaan die vond dat hij rechten had na het betalen van het eten. Die fout voelt hij nu nog.
Maar ik lig er verder echt niet wakker van.

Dat is sinds die #metoo ook een serieus probleem geworden voor mannen idd, als een meisje/vrouw niet krijgt wat ze wil, dan kan ze succesvol het leven van een jongen/man kapot maken met een aanklacht over seksuele intimidatie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:48

Ayasha schreef:
Je hebt het nu over media zaken. Er zijn genoeg vrouwen die na 20 jaar of meer een luisterend oor zoeken zonder dat ze perse naar de politie stappen. Die moeten dan ook maar niet zeiken en het verder ook maar voor zich houden? :
Fijn dat jij voor jezelf bent kunnen op komen maar dat kan dus niet iedereen op die manier.

Ook van Harry de bakker kan zijn zaak en leven naar de klote geholpen worden om een vrouw uit een verleden.

Ik kem toevallig zo'n man. Hij is helemaal kapot gegaan door de aantijgingen en de spannimg heeft hem zijn huwelijk gekost.

Edit: het hoeft trouwens niet eens het verleden te zijn. Deze man is kapot gemaakt door de buren, een ruzie om een strookje grond, van kwaad tot erger tot wilde verhalen verspreid dat hij de 17-jarige dochter aangerand zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 15-03-21 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:50

Dit vond ik wel een heel duidelijke tekst waarom het onder andere zo ingewikkeld is https://twitter.com/_AllySmith/status/1 ... 9843354626

En niet alle mannen doen dit, maar de kans wordt al wel een stukje groter dat hij een vriend/collega/teamgenoot heeft die de grens wel op zoekt (of er overheen gaat). Dus als als de mannen die zich wel gedragen beter laten dat zij dergelijke zaken niet goedkeuren is dat wel belangrijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:51

Dat is fijn voor jullie (Elnienjo en Palmera) maar feit is gewoon dat vrouwen veel vaker slachtoffer zijn van geweld. Dat is toch niet nodig.

Ik heb 2 zoons, dat neem ik zeker mee in hun opvoeding. Grootste onzin ooit dat mannen zich niet in kunnen houden, ik heb fysiek zeer sterke mannen in mijn leven en die hebben echt nog NOOIT een vrouw onheus bejegend.

En over die rotte appels.. Die zijn er zeker, maar die hoeveelheid valt werkelijk in het niet bij de hoeveelheid echte claims. Ook een probleem trouwens dat het gebeurt, maar daar gaat het nu niet over.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-45565684

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:51

De onrust na de dood van Sarah Evers gaat helemaal niet om wat er 20 jaar geleden ooit is gebeurd.. En al zou dat het wel gaan, je hebt het recht je uit te spreken.

Het gaat er juist om dat vrouwen er alles aan doen om veilig thuis te komen, en alsnog loop je gevaar. In het geval van Sarah Everard deed ze alles wat je kan doen om zo veilig mogelijk op straat te zijn, maar is ze door een politieagent die nota bene meerdere waarschuwingen heeft gehad voor ongepast gedrag, ontvoerd en vermoord. En ze is niet de enige!

Ik denk dat het antwoord niet ligt bij vrouwen, want wij doen al zoveel mogelijk om niet aangerand e.d. te worden. Antwoord ligt bij mannen. Bij de mannen die stil zijn als ze vrienden ongepast gedrag zien vertonen en bij mannen die meelachen, terwijl de vrouw het allang niet meer grappig vindt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:56

Mannen evengoed trouwens als het gaat om midden in de nacht na een kroegentocht nog naar huis te gaan. Bezopen valt het stukje beschaving helemaal makkelijk weg.
Als je geen risico op zoiets wil lopen dan ga je niet tot diep in de nacht stappen of je nu man of vrouw bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:56

Palmera schreef:
Ook van Harry de bakker kan zijn zaak en leven naar de klote geholpen worden om een vrouw uit een verleden.

Ik kem toevallig zo'n man. Hij is helemaal kapot gegaan door de aantijgingen en de spannimg heeft hem zijn huwelijk gekost.

Edit: het hoeft trouwens niet eens het verleden te zijn. Deze man is kapot gemaakt door de buren, een ruzie om een strookje grond, van kwaad tot erger tot wilde verhalen verspreid dat hij de 17-jarige dochter aangerand zou hebben.

Je haalt er nu van alles bij maar je beantwoord mijn vraag niet. Ja mensen kunnen k*tdingen doen.
Maar dat heeft toch allemaal niks te maken met de vraag of iemand die na 20 jaar eindelijk durft praten over iets wat effectief met haar gebeurt is, volgens jou der kop maar moet houden omdat het 20 jaar geleden is? Ook al haalt die persoon daar helemaal geen politie of media bij of wil ze daar niets anders mee bereiken dan haar eigen hart luchten en hulp/begrip vinden?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:59

Als je na 20 jaar nog bewijs hebt? Ja hoor, klaag maar aan tot het bittere einde.
Zoniet: vind ik dat je je mond moet houden want dan is er geen grens meer tussen wel en niet waar/gebeurd.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:00

elnienjo schreef:
Mannen evengoed trouwens als het gaat om midden in de nacht na een kroegentocht nog naar huis te gaan. Bezopen valt het stukje beschaving helemaal makkelijk weg.
Als je geen risico op zoiets wil lopen dan ga je niet tot diep in de nacht stappen of je nu man of vrouw bent.

Dit gaat niet om midden in de nacht uitgaan, dit gaat om 's avonds naar je sportclub gaan of de hond uitlaten. Of niet eens in het donker, maar gewoon overdag aangesproken worden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:01

Het inlevingsvermogen is bij sommigen weer ver te zoeken :=

Testosteron maakt geen hol uit.
Dronken of niet, maakt niet uit.

Je hebt met je poten van een ander af te blijven. Punt. Dat is toch verdorie geen hogere wiskunde?

Man of vrouw maakt OOK niet uit, maar het gaat er nu even om geweld waar meer vrouwen dan mannen mee te maken krijgen. Als de Hartstichting bij je langs de deur komt, zeg je toch ook niet 'Ja maar sommige mensen hebben kanker en dat is ook erg'?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:04

Manou schreef:
elnienjo schreef:

Dit gaat niet om midden in de nacht uitgaan, dit gaat om 's avonds naar je sportclub gaan of de hond uitlaten. Of niet eens in het donker, maar gewoon overdag aangesproken worden.

Klopt en groepjes (vaak ook uit andere machocultuur) zijn nog intimiderender. Maar de politie staat erbij en kijkt er naar en pakt ze niet aan. Zie alle rellen het afgelopen jaar en sowieso altijd rond oudjaar. Vrouwen lijken me zeer in de minderheid bij dat soort gedrag. Het probleem zit dus in de mannelijke natuur, dus moet je daar mee aan de gang. Testosteron afremmen wellicht.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:09

Dat er mensen zijn die dit goed praten...

Een populaire Britse tattoo-artieste die ik volg op Instagram vroeg haar vrouwelijke following wie er wel eens last heeft gehad van intimidatie, aanranding, zich zo onveilig voelen op straat dat je vluchtroutes bedenkt etc. 98% van de vrouwen vulden in dat ze hiermee te maken hebben gehad (waaronder ik). Dat vind ik echt vreselijk en dat is ook precies de reden dat 'grapjes' hierover niet kunnen! Nee, ik vind het niet grappig als mensen denken dat dit onderwerp iets is om leuk over te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:10

Palmera schreef:
Als je na 20 jaar nog bewijs hebt? Ja hoor, klaag maar aan tot het bittere einde.
Zoniet: vind ik dat je je mond moet houden want dan is er geen grens meer tussen wel en niet waar/gebeurd.

Lees je eigenlijk wel?
Ik zeg niks over aanklagen. Ik heb het over er met iemand over praten.
Na 20 jaar valt er nog weinig aan te klagen tenzij je bewijs hebt en laten we heel eerlijk zijn; ook met bewijs heeft aanklagen nog weinig zin tegenwoordig tenzij je bekend bent en je bedrijf van je af wil.. :roll:

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 11:11

Niniane schreef:
De onrust na de dood van Sarah Evers gaat helemaal niet om wat er 20 jaar geleden ooit is gebeurd.. En al zou dat het wel gaan, je hebt het recht je uit te spreken.

Het gaat er juist om dat vrouwen er alles aan doen om veilig thuis te komen, en alsnog loop je gevaar. In het geval van Sarah Everard deed ze alles wat je kan doen om zo veilig mogelijk op straat te zijn, maar is ze door een politieagent die nota bene meerdere waarschuwingen heeft gehad voor ongepast gedrag, ontvoerd en vermoord. En ze is niet de enige!

Ik denk dat het antwoord niet ligt bij vrouwen, want wij doen al zoveel mogelijk om niet aangerand e.d. te worden. Antwoord ligt bij mannen. Bij de mannen die stil zijn als ze vrienden ongepast gedrag zien vertonen en bij mannen die meelachen, terwijl de vrouw het allang niet meer grappig vindt.

Dit. Het gaat om het hier en nu en dat er qua sociale omgangsvormen zoveel is verbeterd. Vrouwen kunnen ook naar de top qua carrière, zaken die vroeger taboe waren zijn nu bespreekbaar. En toch komt dat seksueel geweld nog heel veel voor.

Top dat jij voor jezelf hebt kunnen opkomen palmera maar je had nooit in die situatie moeten of kunnen komen als dat stukje fatsoen beter was ingeburgerd. Dat mannen soms op een nare manier zwart worden gemaakt is niet ok. Dit is echter niet het geval bij een kwart tot de helft van de mannelijke bevolking. In India wordt ieder kwartier een vrouw verkracht, ik denk niet dat ieder kwartier daar een man valselijk beschuldigd wordt...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:14

November108 schreef:
Dat er mensen zijn die dit goed praten...

Een populaire Britse tattoo-artieste die ik volg op Instagram vroeg haar vrouwelijke following wie er wel eens last heeft gehad van intimidatie, aanranding, zich zo onveilig voelen op straat dat je vluchtroutes bedenkt etc. 98% van de vrouwen vulden in dat ze hiermee te maken hebben gehad (waaronder ik). Dat vind ik echt vreselijk en dat is ook precies de reden dat 'grapjes' hierover niet kunnen! Nee, ik vind het niet grappig als mensen denken dat dit onderwerp iets is om leuk over te doen.

Ontkennen lost het probleem ook niet op.
Waarom denk je dat de meeste mensen hun hengst laten castreren? Die vertonen ook vaker ongewenst gedrag dan een ruin. Nu zijn mensen wel beter op te voeden om zich sociaal wenselijk te kunnen gedragen in diverse gezelschappen, maar alcohol maakt de mens ook losser.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:15

Foaly schreef:
Je hebt met je poten van een ander af te blijven. Punt. Dat is toch verdorie geen hogere wiskunde?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:15

Poeh 98% is heel veel.
Ook ik ben onheus bejegend door mannen.

Ik heb het idee dat de politie weinig doet of kan doen met aangiften.
Hoe vaak worden mensen weggestuurd die aangifte doen van aanranding, verkrachting of stalking.

Nafluiten is niet leuk. En sissen en uitschelden is te idioot voor woorden.
Mannen zouden elkaar daar op moeten aanspreken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:20

Ayasha schreef:
Palmera schreef:

Lees je eigenlijk wel?
Ik zeg niks over aanklagen. Ik heb het over er met iemand over praten.
Na 20 jaar valt er nog weinig aan te klagen tenzij je bewijs hebt en laten we heel eerlijk zijn; ook met bewijs heeft aanklagen nog weinig zin tegenwoordig tenzij je bekend bent en je bedrijf van je af wil.. :roll:

Lees jij wel? Aanklagen is wat er gebeurd! Als iedereen alleen praat is het prima. Maar mensen worden publiekelijk aan de schandpaal gehangen, daar zit het probleem!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:22

Ja dat is ook een probleem, maar dat staat hier wat mij betreft echt los van.
Als het heel onwaarschijnlijk wordt dat vrouwen worden belaagd, worden valse aangiften ook moeilijker

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:25

Sintara schreef:
Ja dat is ook een probleem, maar dat staat hier wat mij betreft echt los van.
Als het heel onwaarschijnlijk wordt dat vrouwen worden belaagd, worden valse aangiften ook moeilijker

Nee, het staat niet los, het gaat hand in hand.
En dat mag best erkend worden.