[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:40

Tegenwoordig is er zoveel vreemds op de wereld dat best geloofde dat een dergelijke partij zou bestaan.

Caesar
Berichten: 9320
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:50

Ik stem BBB, omdat ik o.a. vind dat er wat gedaan moet worden aan de boer/burger samenwerking en het inzetten van de boeren in Nederland. En vanuit daaruit eerlijke kansen voor boer en natuur.

nicole_floor

Berichten: 3370
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:56

Caesar schreef:
Ik stem BBB, omdat ik o.a. vind dat er wat gedaan moet worden aan de boer/burger samenwerking en het inzetten van de boeren in Nederland. En vanuit daaruit eerlijke kansen voor boer en natuur.

Me2 en dit kwam ook uit mijn stemwijzer btw.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:04

Ik twijfel nog. Ik vind GL goede punten hebben, maar ook weer punten waarvan ik denk 'Doe even :roll: '. Ook heeft GL zich niet uitgesproken tegen zonneparken, willen ze de kinderopvang gratis maken en zijn ze voor een excuus voor het slavernijverleden. En ze willen de veestapel fors verminderen, maar ja. Dat zorgt er heus niet voor dat mensen geen vlees meer eten, en waar komt het dan vandaan? Tja tja tja. Tot nu toe is de enige partij waar ik me in zo'n beetje écht alle punten in kan vinden Splinter. Ze hebben ook echt hele concrete punten, heel praktisch. Dat spreekt me aan: haalbare doelen in plaats van hoogdravend gezemel. Maar dat is een hele nieuwe, kleine partij en ik vind het ook wel belangrijk om een tegengeluid te kunnen geven aan PVV/VDD/FVD etc, die hoek.

Ik vind dat de VVD het op sommige punten echt wel goed heeft gedaan, en we hebben nu ook het spek op de botten om deze crisis op te vangen. Maarrrrr.. Qua klimaat en dierenwelzijn sluiten ze echt helemaaaaaal niet aan.

Ik ga nog maar weer een rondje kieswijzers doen :))

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:12

Emmaa_ schreef:
Wat grappig, ik dacht dat ik de enige BIJ1-stemmer was op Bokt maar blijkbaar al 3 :))

Ik vind de ongemakkelijke kieswijzer overigens echt een hele goeie :j Vraagstukken die in de gangbare stemwijzers gewoon niet aan bod komen maar wel heel veel zeggen over de standpunten die er (imo) toe doen.


Goeie, heb hem net gemaakt. Gelukkig was mijn top 3 geen verrassing :D.

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:20

Ik vind het heel lastig. Vooral omdat ik me de rest van de tijd te weinig met de politiek bemoei, en ik heb er dus eigenlijk totaal geen verstand van. De vorige keer heb ik VVD gestemd, maar daar sta ik nu niet meer achter. Ik ga die ongemakkelijke kieswijzer ook eens maken!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:32

ik vind het lastig omdat vele partijen hun programma's in adacadabra hebben staan. bij d66 gestopt met lezen door allerlei moeilijke woorden. GL ook programma niet lekker op hun site staan.

xSannee

Berichten: 4391
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:44

Ik vind het onwijs lastig deze keer, lastiger dan andere jaren. Komt er op neer dat ik het met weinig partijen eens ben :+

Al verschillende kieswijzers gedaan, maar de uitslagen verschillen echt compleet. Partij die in de ene wijzer bovenaan staan, staat in de volgende helemaal onderaan...

Dus ik moet nog even goed gaan lezen in de partijprogramma's denk ik :+
Als iemand nog tips heeft om te kiezen _O-

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:00

Ik denk dat ik Volt ga stemmen. Ik kan me erg in hun standpunten vinden. D66 zou een goede 2 optie zijn maar ik vind die partij tegenwoordig maar vreemd gedragen.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:31

Het wordt er voor mij niet duidelijker op met al die kieswijzers.

Ik ga me nu eerst maar eens verdiepen in de partijbeginsels en verkiezingsprogramma's.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:37

Ik ga waarschijnlijk ook voor Volt. Heb vanmiddag de Ongemakkelijke Kieswijzer gedaan, en daar kwamen ze met afstand boven aan mijn lijstje. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van ze gehoord, maar heb hun site en standpunten uitgebreid bekeken, en dat sluit toch wel erg aan met hoe ik tegen bepaalde dingen aankijk. Daarbij hebben ze ook een mooi gemêleerde partij, imo.
En toevallig waren ze vanavond in het NOS nieuws; ik vond ze een goede indruk geven.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:39

elnienjo schreef:
Doubtless schreef:
Ik heb de ongemakkelijke kieswijzer ook nog eens gedaan en kom ook dan uit op D66. Ik ben niet getrouwd met de partij, maar deze staat vaak wel bovenaan in mijn stemwijzers!

Die stemwijzer is niet compleet. PVV en nog 3 partijen zijn niet meegenomen


Dat is voor mij geen probleem, o.a. PVV zou ik nooit stemmen. D66 komt zoals ik al zei ook bij andere stemwijzers naar voren, dus daar blijf ik bij.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:02

Na lang twijfelen tussen D66 en PvdA toch voor D66. PvdA beter is voor de zorg, wat ik erg belangrijk vind maar D66 op een heleboel punten qua progressiviteit (abortus, levensbeeindiging)... daarnaast lijkt D66 als enige door te hebben wat er speelt qua digitalisering. De macht van de techreuzen en de data die ze hebben, de invloed van algoritmes, populisme en de verspreiding van misinformatie. Bij de meeste stemwijzers staat ie in de top 3, vaak gedeeld met PvdA. Daarnaast vind ik Kaag best wel een beetje een powervrouw met een indrukwekkende staat van dienst.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:09

Heel fijn dat stemwijzer overzicht. En een poll altijd leuk

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 01:07

senna21 schreef:
Bij het lijstje stemwijzers mag keezers Quest ook staan.
https://www.npo3.nl/verkiezingen/keezer-s-quest
:+
Weer mooi gedaan door team Lubach.


Stond er al tussen! Ik kwam alleen op een totaal andere partij uit :))

Vind het mooi om te zien hoe de poll loopt, grappig dat Volt als nieuwe partij toch al relatief veel stemmen krijgt hier.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:34

Wat een goed overzicht in de OP! Gelachen om die van Lubach :))


Hier PvdD. Dierwelzijn, natuurbehoud, klimaat en diversiteit staat bij mij hoog in het vaandel en dat is waar deze partij zich in mijn ogen goed mee bezig houdt. Ik hoop dat ze kunnen ingrijpen in de veehouderij en ook in de paardensport.

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:47

VVD, zowel qua standpunten nu, maar vooral vanuit de liberale waarden in de basis. Denk dat niemand het 100% eens kan zijn met een partij, je zal altijd ergens wel iets anders over denken, en ik wil dan ook eens als tip meegeven om te kijken naar de grondbeginselen van partijen. De komende vier jaar gaan dingen spelen waarover je nu in stemwijzers geen uitspraak kunt doen, omdat politiek ook over actualiteiten gaat. Als je het eens bent met de denkwijze die ten grondslag ligt aan 'jouw' partij, is de kans echter veel groter dat zij ook daarop inspringen zoals jij het graag zou zien.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:04

November108 schreef:
VVD, zowel qua standpunten nu, maar vooral vanuit de liberale waarden in de basis. Denk dat niemand het 100% eens kan zijn met een partij, je zal altijd ergens wel iets anders over denken, en ik wil dan ook eens als tip meegeven om te kijken naar de grondbeginselen van partijen. De komende vier jaar gaan dingen spelen waarover je nu in stemwijzers geen uitspraak kunt doen, omdat politiek ook over actualiteiten gaat. Als je het eens bent met de denkwijze die ten grondslag ligt aan 'jouw' partij, is de kans echter veel groter dat zij ook daarop inspringen zoals jij het graag zou zien.


Ja eens :j

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:32

BaileyMix schreef:
Wat een goed overzicht in de OP! Gelachen om die van Lubach :))


Hier PvdD. Dierwelzijn, natuurbehoud, klimaat en diversiteit staat bij mij hoog in het vaandel en dat is waar deze partij zich in mijn ogen goed mee bezig houdt. Ik hoop dat ze kunnen ingrijpen in de veehouderij en ook in de paardensport.

De PvdD heeft momenteel ook voor mensen een heel erg sociaal programma.

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:51

Beckie schreef:
Ik vind juist de partijen die nu zo op het klimaat hameren niet overlopen van langetermijn oplossingen en eigenlijk vind ik die best wel activistisch (zelfs radicaal) overkomen.

Europa wordt nu bijv. volgezet met windmolens en zonnepanelen terwijl dat volgens mij geen oplossing is voor het energievraagstuk op de lange termijn. Want wat als er geen wind is en de zon niet schijnt...., de energievraag is op die momenten niet opeens minder. Waarom nu zo gehaast dat allemaal plaatsen? Voorkomen we daarmee echt dat de zeespiegel niet meer stijgt? Of worden sommige partijen die aan de klimaattafels zitten misschien ook wel economisch gedreven door alle subsidies en fondsen die door de overheid verstrekt worden?

Waarom de landen/gebieden niet helpen die binnenkort last gaan krijgen van de zeespiegelstijging door daar te helpen met het bouwen van bijv. dijken? En ondertussen verder wetenschappelijk onderzoek doen en werken aan echte langetermijnoplossingen. En minder inspelen op het sentiment.

Neemt niet weg dat ik vind dat we best een beetje zuiniger aan kunnen doen met onze energie en grondstoffen en meer kunnen doen voor mens, dier en natuur.

Ik ben er zelf dus nog niet overuit waarop ik ga stemmen :7


Hier ben ik het mee eens !

Als je ziet wat er gebeurt , juist door die ‘ groene ‘ partijen. Van het gas af, en over op bio-massa centrales, heeft tot immense houtkap geleid. Niet alleen in Nederland maar zelfs oerbossen in amerika en Canada worden leeggeroofd zodat wij aan de klimaatdoelen kunnen voldoen.

Hoezo goed voor de aarde ? Gewoon zuinig doen met de grondstoffen en extra isoleren, ben ik helemaal voor. Maar het huidige groene beleid maakt meer kapot dan je lief is.

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:26

Ik ben een zwever, elke stemming iets anders gestemd. Alle kieswijzers zeggen ook iets anders, schiet dus lekker op... Van VVD tot 50plus en Groenlinks.

Ik heb ook veel te weinig kennis, door desinteresse, om er iets nuttigs over te zeggen.

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:52

sterregoud schreef:
Beckie schreef:
Ik vind juist de partijen die nu zo op het klimaat hameren niet overlopen van langetermijn oplossingen en eigenlijk vind ik die best wel activistisch (zelfs radicaal) overkomen.

Europa wordt nu bijv. volgezet met windmolens en zonnepanelen terwijl dat volgens mij geen oplossing is voor het energievraagstuk op de lange termijn. Want wat als er geen wind is en de zon niet schijnt...., de energievraag is op die momenten niet opeens minder. Waarom nu zo gehaast dat allemaal plaatsen? Voorkomen we daarmee echt dat de zeespiegel niet meer stijgt? Of worden sommige partijen die aan de klimaattafels zitten misschien ook wel economisch gedreven door alle subsidies en fondsen die door de overheid verstrekt worden?

Waarom de landen/gebieden niet helpen die binnenkort last gaan krijgen van de zeespiegelstijging door daar te helpen met het bouwen van bijv. dijken? En ondertussen verder wetenschappelijk onderzoek doen en werken aan echte langetermijnoplossingen. En minder inspelen op het sentiment.

Neemt niet weg dat ik vind dat we best een beetje zuiniger aan kunnen doen met onze energie en grondstoffen en meer kunnen doen voor mens, dier en natuur.

Ik ben er zelf dus nog niet overuit waarop ik ga stemmen :7


Hier ben ik het mee eens !

Als je ziet wat er gebeurt , juist door die ‘ groene ‘ partijen. Van het gas af, en over op bio-massa centrales, heeft tot immense houtkap geleid. Niet alleen in Nederland maar zelfs oerbossen in amerika en Canada worden leeggeroofd zodat wij aan de klimaatdoelen kunnen voldoen.

Hoezo goed voor de aarde ? Gewoon zuinig doen met de grondstoffen en extra isoleren, ben ik helemaal voor. Maar het huidige groene beleid maakt meer kapot dan je lief is.

Hier ben ik het helemaal niet mee eens, waarom gaat het bouwen van dijken er voor zorgen dat de zeespiegel op termijn stopt met stijgen?

Het hele probleem met de klimaatverandering is niet dat we er op de lange termijn iets aan moeten doen, we moeten er nu iets aan doen zodat het op de lange termijn niet volledig onhaalbaar is geworden om er nog iets aan te doen. Er is (helaas) geen tijd meer om te wachten op de perfecte technische oplossing die alles in 1 keer goed maakt.
Zonnepanelen, windmolens en isolatie zijn prima deeloplossingen voor de lange termijn. Door deze nu op zo groot mogelijke schaal toe te passen koopt het ons tijd om betere oplossingen te bedenken.

Overigens wordt er al op grote schaal dijkverhogingen aangelegd in verschillende landen, zoals b.v. voor Jakarta in Indonesië (https://www.nemokennislink.nl/publicati ... het-water/). Maar kijk eens hoeveel geld je daarmee (bijna letterlijk) in zee smijt.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:10

Ik ga voor de eerste keer weer stemmen in Nederland dus ik was vrij blanco, behalve dat het zeker niet FvD of PVV werd. Behalve de oude grote partijen ken ik ook niet alle partijen. Na diverse kieswijzers gedaan te hebben kom ik steevast uit op 50PLUS dus ondanks dat ik nog geen 50 ben, ga ik daar dan maar op stemmen. Ook de Ongemakkelijke Kieswijzer gaf met 69% eens 50PLUS op de eerste plaats.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:50

50 plus kwam bij mij bij enkele kieswijzers verrassend hoog. Ik behoor sinds kort tot de doelgroep, zou dat het zijn? :D

Maar ik neem ze niet in overweging en niet serieus. Het is en blijft een instabiele probleempartij. Al jarenlang in welke samenstelling ook, ze blijven aan het vechten met elkaar. Ze hebben daardoor nauwelijks tijd voor waar het echt om gaat: politiek bedrijven op landelijke niveau in plaats van op partijbestuursniveau.

Plus ik kan nu juist zo genieten van betrokken jongeren die echt verandering willen en eisen.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:53

Ik zie trouwens dat NIDA in de pol NDIA wordt genoemd, misschien hebben ze daarom nog geen enkele stem :)