Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:precies dit was ook mijn gedachte n.a.v. wat [naam] zei. Laten we alsjeblieft niet een 9jarig geboeid meisje op de achterbank van een politiewagen dat niet achterover wil zitten vergelijken met een psychiatrische patiënt met een wapen die een ernstig gevaar vormt voor zichzelf en de samenleving en daaruit concluderen dat we "in NL hetzelfde probleem hebben". Gewoon nee, echt niet oke.
Waarmee ik niet ontken dat er misschien voor die psychiatrische patiënten ook betere opties beschikbaar zijn, maar dat is echt iets heel anders...
Emmaa_ schreef:Tsja, hier in Nederland hebben we hetzelfde probleem toch? Er is niemand om met verwarde mensen aan de gang te gaan dus we bellen de politie maar, met alle gevolgen van dien. Dat kan je het individu niet kwalijk nemen, maar in Nederland worden ze ook doodgeschoten.
Echt walgelijk om zo'n kind dat geboeid op de achterbank zit met pepperspray te bespuiten. Ik vraag me oprecht af of die agenten dat uit verweer deden of dat er een misogynistisch/racistisch motief achter zit.
Emmaa_ schreef:Ik heb ook zeker niet gezegd dat de situatie vergelijkbaar is.
Emmaa_ schreef:Er worden in Nederland vrij regelmatig mensen doodgeschoten door de politie die verward gedrag vertonen. Vaak is dat in combinatie met dreiging van agressie.
Shadow0 schreef:Er mist overigens nog wel een klein detail in de omschrijving. Het ging om een zwart meisje van 9. En om een politie met een geschiedenis van raciaal geweld.
Zoolgangster schreef:Shadow0 schreef:Er mist overigens nog wel een klein detail in de omschrijving. Het ging om een zwart meisje van 9. En om een politie met een geschiedenis van raciaal geweld.
Dat het om een zwart meisje ging had ik helaas al kunnen raden. Was ze blank geweest was dit topic er hoogstwaarschijnlijk niet geweest.
Mars schreef:Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Daarbij geloof ik niet dat er ook maar één agent denkt ‘vandaag ga ik eens zoveel mogelijk zwarte personen verwonden/doodschieten/dwars zitten’.
Shadow0 schreef:Mars schreef:Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Daarbij geloof ik niet dat er ook maar één agent denkt ‘vandaag ga ik eens zoveel mogelijk zwarte personen verwonden/doodschieten/dwars zitten’.
Wat hier vooral meespeelt is dat de politie zwarte mensen zo standaard als crimineel en gewelddadig ziet en zo weinig zien als medemensen vanuit compassie dat ze zelfs bij kinderen heel snel in geweldsmodus zitten. Dat heeft al vaak genoeg geleid tot het neerschieten van kinderen (die bv een speelgoedwapen hadden, of iets wat met enige onduidelijkheid gezien zou kunnen worden als wapen) - en het gebeurt vrijwel alleen bij kinderen van kleur omdat men bij witte kinderen een kind eerst en vooral als kind ziet, en bij niet-witte kinderen eerst en vooral de potentie tot geweld.
Brainless schreef:Cer schreef:Ik snap niet waarom de ouders politie nodig hadden... Ze ziet er wel vrij groot uit, maar je kan je eigen kind van 9 toch wel aan?
Ik heb wel eens een kind van 7 (was geestelijk beperkt) zo uit zijn dak zien gaan dat niemand daar wat mee kon.
Ze zijn dan echt sterker dan je denkt.
Mars schreef:Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Jessix schreef:purny schreef:@Lughnassadh: Het meisje was een bedreiging voor zichzelf en haar moeder zie de post van Brainless. Dus wel boeiend en zeker een dreiging
Oh ok. Dan snap ik dat wel alleen de pepperspray had dan niet nodig geweest aangezien ze al geboeid in de auto zat.