Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:30

Nog een toevoeging. Als iedereen in nederland alleen legaal vuurwerk zou afsteken op de daarvoor bestemde tijd en methode zou er geen verbod zijn gekomen.

Dems de ouders? In arnhem toen aanwezig om hun kind op te jutten tegen de politie -O- -:(-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:32

sureido schreef:
Jildau schreef:

Nou dit.

En ik vind het ontzettend onnozel aangepakt van onze overheid. Waar de hulpverlening nu de dupe van wordt.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Die giftige cocktail is zelf gecreëerd door onze overheid. Ik hoor mensen (niet eens de laagopgeleide) letterlijk zeggen dat ze gewoon dwars worden van het feit dat de overheid dit verbod nu op Corona afschuift terwijl dat natuurlijk gewoon echt grote onzin is. Ze zeggen zelfs ik zou bijna vuurwerk kopen in België om dwars te zijn.

Ik had dit nooit gedaan op dit moment. Het is vragen om problemen. Het was een uitlaatklep en die is voor de jeugd nu ook afgepakt, dus dan maar rellen. Ik praat dat niet goed, want ik denk zelf gewoon: blijf thuis en ga lekker call of duty spelen, maar ik denk dat het helemaal mis gaat. En de politie/brandweer/ambulance kan de zooi van de overheid opruimen.

In Tilburg is er in ieder geval al maanden elke nacht vuurwerk.

Voor sommigen is met oud en nieuw voertuigen in de fik steken ook een uitlaatklep. Dat ook maar goedpraten?

Een normaal mens kan best begrijpen dat een jaartje vuurwerk er niet in zit. Mijn broers zijn enorme liefhebbers en zijn kwaad dat het niet mag, maar gaan echt niet met o&n op straat lopen irriteren, want hun geluk is afgepakt. :(:)

Dat de regels van de overheid totaal mis slaan op bepaalde vlakken ben ik met je eens, dat oa ik daardoor de regels minder serieus neemt klopt ook.
Maar vergoelijken dat mensen zich dan gaan misdragen is nooit de bedoeling.
Je hebt je eigen verantwoordelijkheid. Klagen over die ander is kleuterschoolgedrag; het is zijn schuld, hij begon boehoe.
Zeggen dat je het niet goedkeurd maar wel begrijpt is koren op de molen van dat soort mensen. Die zien dat gewoon als bevestiging.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:33

dems75 schreef:
Daarnaast vraag ik me serieus af.... waar in godsnaam zijn de ouders?

Die zitten corona-moe thuis op de bank van hun rust te genieten :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:33

dems75 schreef:

Ik denk dat je sommige ouders veel te hoog inschat. Iedereen kan kinderen krijgen, maar opvoeden is wat anders. :D

sureido

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:43

Ik zeg niet dat ik het goedpraat, ik zeg dat ik begrijp waarom het misgaat omdat dat soort mensen niet zo nadenken als dat wij doen. Niet omdat ik zeg: ja jongens, ik snap jullie, ga ervoor. Het was voor die jeugd een uitlaatklep geweest, maar dat mag nu niet meer dus gaan ze maar rellen. En ik zeg daarna letterlijk dat ik het daar niet mee eens ben, dus waar praat ik het goed? .. Ik denk dat de overheid dit gewoon niet zo had moeten aanpakken want hoe hier nu wordt gereageerd, zo denken die mensen niet en die bereik je zo ook niet. Ik steek nooit vuurwerk af, vind het wel leuk om 12 maar verder houdt het ook op. En ik vind ook dat het best een jaartje niet kan, maar ik denk dat het niet bij een jaar blijft maar voor altijd.

Als je dit topic als discussie wil gaan gebruiken kan het dicht want er is al een topic over het vuurwerk verbod :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:45

Bij ons thuis in Limburg is het juist ook heel rustig tot nu toe. Een paar weken geleden wel wat zwaar vuurwerk in het dorp, met als gevolg een buurtapp bericht waarin de auto met de jongeren die het gooiden werd genoemd, en volgens mij hebben ze ook nog de politie ingelicht, en sindsdien niks meer gezien of gehoord.
En hier in Zeeland waar ik nu zit heb ik de afgelopen dagen volgens mij één vuurwerk knal gehoord. Vorig jaar was het hier ook al rustig, dus ik ga er vanuit dat we er hier weinig van merken.

Ik hoop dat het in de rest van Nederland ook rustig blijft.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:52

Ik ben 1 van die hulpverleners die een nachtdienst mag draaien met oud en nieuw. In de front linie, als politieagent op straat.

En ik kan je zeggen, elk jaar werk ik deze dienst met plezier en kies ik er voor om de kerstdagen thuis te zijn.
Dit gaat het eerste jaar worden dat ik lichtelijk met spanning mijn dienst in zal gaan.

Bang ben ik niet, maar wel lichtelijk gespannen voor hetgeen ons te wachten staat. Ik zit er niet op te wachten om bekogeld te worden met zwaar vuurwerk. En al helemaal niet om mijn vuurwapen te trekken. Twijfel ik als ik het wel zou moeten doen, nee! Want ik wil graag mijn eigen schoenen en ook die van mijn andere collega's thuis brengen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:56

dems75 schreef:
Hoe dan? Gecreeerd door onze overheid? Nee! Gecreeerd door domme en dwarse mensen, social media en het feit dat er een heel stel asociale eigenheimers in dit land wonen....

Hier kan ik me helemaal in vinden!!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:01

LiesxAnne schreef:
Ik ben 1 van die hulpverleners die een nachtdienst mag draaien met oud en nieuw. In de front linie, als politieagent op straat.

En ik kan je zeggen, elk jaar werk ik deze dienst met plezier en kies ik er voor om de kerstdagen thuis te zijn.
Dit gaat het eerste jaar worden dat ik lichtelijk met spanning mijn dienst in zal gaan.

Bang ben ik niet, maar wel lichtelijk gespannen voor hetgeen ons te wachten staat. Ik zit er niet op te wachten om bekogeld te worden met zwaar vuurwerk. En al helemaal niet om mijn vuurwapen te trekken. Twijfel ik als ik het wel zou moeten doen, nee! Want ik wil graag mijn eigen schoenen en ook die van mijn andere collega's thuis brengen.

Heel veel succes deze nacht.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 11:07

Daar tegenover... Iedereen weet wat de regels zijn dit jaar, dus de sociale controle kan wel eens heel groot zijn. -> minder gerotzooi.

Succes LiesxAnne, ik wens je een goede en veilige dienst! En ik hoop dat jullie in het team de bezetting wat op orde hebben ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:07

Billy schreef:
Wat een belerend stukje..
Ik blijf altijd thuis met de honden, maar denk je nou echt dat de doelgroep die je wilt bereiken opeens zegt:kookaburra op bokt heeft gezegd dat we ons moeten gedragen, dus nu gooien we alle vuurwerk in de vuilnisbak? Dream on.... :')

Eens, plus ik denk niet dat relschopper tokkies zich hier op bokt ophouden. Paardenhouders zijn over t algemeen inderdaad geen vuurwerkvandalen juist vanwege hun liefde voor dieren.
Deze schooljuf tactiek valt bij mij ook niet helemaal okee.

Ik zie hier soms mensen vragen ‘waar zijn de ouders’ maar die ouders zijn minstens even erg. Dat zijn vaak zelf al relschoppers, voetbalhooligans of anderszins mensen die toch al dwars liggen tegen elke regel of vorm van autoriteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:14

Noem me naïef maar ik heb er alle vertrouwen in dat het redelijk rustig gaat verlopen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:20

LiesxAnne schreef:

Ik wens je heel veel sterkte. Moet zeggen dat ik nu wel heel blij ben dat mijn lichaam 3jr geleden heeft laten weten geen beveiliging meer te willen/kunnen doen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:24

Pfff sterkte met O en N LiesxAnne! Ben blij dat mijn vriend niet meer bij de politie werkt! Lijkt me voor de thuisblijvers ook best spannend.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:25

Suzanne F. schreef:
Ik verwacht een regelrechte chaos dit jaar. Vuurwerk is er wel, zeker wel en zwaarder dan ooit. Wat de politie nu vindt is maar het topje van de ijsberg. Jeugd gaat de straten op en rellen en dingen opblazen. Ik verwacht dat het rellen nog erger is dan andere jaren.

Woon gelukkig niet in NL, maar hier ben ik ook bang voor...

Waarom, moet er overal tegenin gegaan worden altijd?

Hier vuurwerkverbod ( gewoon echt geen vuurwerk. Niet.) en niet naar buiten tussen 21 (!) en 6 uur. En ga niet bang zijn dan dus iedereen om 21u05 vuurwerk gaat afsteken.

Wordt weer n heftige nacht voor politie en ziekenhuizen en vele andere hulpverleners.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:28

Bedankt allemaal !! Het zal vast wel goed komen!

Mijn man werkt overigens ook bij de politie en ook met oud en nieuw op straat.
Onze kindjes van 3 jaar en 7 maanden gaan naar opa en oma. Gelukkig weet de oudste niet beter dat papa en mama allebei bij de politie werken en dat dat dus ook wel is in de nacht is. De jongste snapt het uiteraard nog niet hahaha.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:32

Hier altijd respect gehad voor de hulpverlening en hoop dat het allemaal met een sisser afloopt maar ben er bang voor.
Politie mag van mij keihard optreden tegen die gasten die maling hebben.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:44

Zoals elk jaar zorg ik dat de paarden ergens anders komen te staan
Ik heb de boel langs de weg staan, waar nu al veel wordt geknald (cobra's nitraten handgranaten whatever) dus ze gaan, ondanks t vuurwerkverbod, lekker ergens anders heen
Ik vind het wel jammer dat bijna al het vuurwerk verboden is. Zelf heb ik nu een voorraadje F1 vuurwerk. Grondbloemen en wat fonteintjes ik vermaak mij wel. Maar ik vrees ook wel voor grootschalige rellen en vernielingen met oud en nieuw. Alles is verboden, er zijn geen alternatieven. Dachten ze echt dat door t verbod iedereen braaf binnen blijft zitten. Het hele illegale circuit krijgt een boost.. en het geweld tegen de hulpverlening heb ik nog nooit gesnapt. Ga normaal om met elkaar en je vuurwerk. Er mogen van mij zware straffen op staan als je je niet kunt gedragen. Ik denk dat het beste was geweest om een paar centrale plekken aan te wijzen waar men hun vuurwerk mag afsteken. Desnoods maak je daarvan een relgebied (desnoods met toezicht op afstand) waar ze uit hun stekker kunnen gaan. Dan controleer je het, ze hebben toch iets om los te kunnen gaan en de kans is veel minder klein dat ze door de hele stad trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:55

Hier is de situatie hetzelfde als altijd, rustig met misschien eens in de week ergens in het dorp een knal. In mijn omgeving hebben mensen die normaalgesproken vuurwerk kopen nu niks of kindervuurwerk, en blijft iedereen (ook de jongeren) inderdaad rustig thuis. Ik verwacht een rustige oud&nieuw.

Ik heb ergens ook het idee dat het net zo gaat werken als toen de snelheid op de snelweg omlaag ging van 120 naar 100. Een heleboel heibel en mensen die zeggen zich er niet aan te gaan houden, en toen het eenmaal zo ver was gebeurde er niks en reed praktisch iedereen gewoon 100. Oké, corona speelde mee, maar toch, meer grote monden dan daden. Dat verwacht ik nu ook.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:58

LiesxAnne, ik hoop voor jullie op een rustige nacht en fijn je kindjes weer knuffelen na de dienst zonder nare dingen.

Hier is het rustig, zo is gelukkig hier de mentaliteit in het dorp wel. Iedereen houdt een oogje in het zeil en ik verwacht dat het aardig rustig gaat verlopen.

Maar dat neemt niet weg dat ik vrees voor andere plekken en dat ik echt hoop dat iedereen zijn verstand gebruikt en er een rustige jaarwisseling van maakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:09

dems75 schreef:

Nou dit inderdaad. Ook nu je leest (hier boven ergens een link) dat politie waarschuwt hun dienstwapen te gebruiken als het moet. Dat zou toch wel indruk moeten maken op ouders? Ik zou mijn kinderen niet uit het zicht laten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:14

Ik heb nog geen idee waar ik dit jaar ga zitten. Mogelijk bij een vriendin uitzitten en dan weer naar huis ofzo.

Wat ik sowieso wel ga doen is mijn auto naar mijn ouders brengen. Ik woon in een wijk die bekend heeft gestaan als probleemwijk. Het is hier inmiddels heerlijk wonen, maar er zitten nog wel een paar straatjes tussen die niet helemaal gezellig zijn. Als die buurtjes gaan lopen dan weet ik het ook even niet. Tel daarbij op dat vorig jaar vlakbij mijn huis wel een groot vreugdevuur (met illegaal knalvuurwerk) was. Dus ik neem het zekere voor het onzekere om mijn auto veilig te stellen :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:16

Mijn vader zit bij de vrijwillige brandweer. Normaal is hij uit dienst met de jaarwisseling, maar ik geloof dat hij dit jaar wel paraat blijft, omdat hij ook verwacht dat het erg onrustig zal worden. Hopelijk valt het allemaal mee..
Hier in het dorp is wel al een heel aantal weken vuurwerk te horen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:17

Jessix schreef:
dems75 schreef:

Nou dit inderdaad. Ook nu je leest (hier boven ergens een link) dat politie waarschuwt hun dienstwapen te gebruiken als het moet. Dat zou toch wel indruk moeten maken op ouders? Ik zou mijn kinderen niet uit het zicht laten.

Ik denk dat er heel veel ouders zijn die nog zo hard hun best doen maar waarvan de kinderen het verkeerde pad kiezen. Ik kijk heel vaak documentaires en het ligt echt niet altijd aan de opvoeding of aan de ouders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:41

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2035125 ... in-kapelle

Als dit al gebeurt (de wat andere vorm van belletje trekken) in de aanloop naar oud en nieuw vrees ik het ergste.
In deze situatie kan de overheid het nooit goed doen denk ik. Laat je het los, dan is de situatie even explosief en zal het aantal besmettingen even explosief gaan stijgen. Ik weet niet wat erger is.
Politie zou bekende raddraaiers een nachtje kunnen opsluiten. Dat zou mogelijk al wat schelen.