Roodvos schreef:Nou ja, nou net van het huidige onderwijs heb ik geen verstand. (...)
Het onderwijs was natuurlijk gewoon een voorbeeld, ik had net zo goed een andere sector kunnen kiezen waar de huidige verhouding man/vrouw niet rond de 50% ligt:
Mijn algemene vragen beantwoord je echter niet (laatste keer dat ik het je vraag hoor, als je niet wilt antwoorden dan ga ik het niet een vierde keer vragen):
1. waarom zou een verhouding 50/50 ideaal zijn en zou dit dan voor elke sector moeten?
2. tot in hoeverre en op welke manier moet dat afgedwongen/gestimuleerd worden door de overheid?
En mits je een 50/50 verhouding aanhangt, zou ik er nog aan toevoegen:
3. tot op welk niveau zou dit ideaal zijn? (terwijl de verhouding man/vrouw in de horeca rond de 50% ligt, zal er ongetwijfeld een verschil zijn tussen bediening, schoonmaken, en koken. Moet dit ook allemaal 50/50 of is 50/50 als gehele sector al voldoende?).
En nog een nieuwe erbij:
4. moeten we alleen naar geslacht kijken of ook naar huidskleur, haarkleur, linkshandig/rechtshandig, en nog honderden andere criteria? Waarom moeten we niet meer linkshandige mensen stimuleren het onderwijs in te gaan? Of meer mensen met een brabants accent stimuleren het ontroerend goed in te gaan?
In mijn ideale samenleving is het makkelijk: iedereen heeft gelijke kansen en kiest de baan waar ze een passie voor hebben en het meest geschikt voor zijn. Als het gevolg daarvan is dat de verhouding man/vrouw in sommige sectoren niet rond de 50% ligt dan heb ik daar geen problemen mee.
Roodvos schreef:Gemiddeld (!!) hebben vrouwen een beter ontwikkelde fijne motoriek dan mannen.
Ho ho, ho ho. Mannen en vrouwen zijn dus niet helemaal gelijk en het zou hieruit dus ook logisch zijn dat vrouwen eerder banen kiezen die een fijne motoriek vereisen omdat ze daar goed in zijn. Daar ga je dan geen 50/50 verhouding krijgen. Moet de overheid daar dan ook ingrijpen? Dit sluit trouwens aan bij veel onderzoeken waar de meest progressieve landen (Scandinavië) nog steeds een scheve verhouding man/vrouw in sectoren als zorg/onderwijs zien ondanks dat het cultureel en sociaal flink anders is dan andere landen. Mogelijk dat vrouwen gewoonweg meer verzorgend zijn, wat vanuit biologisch oogpunt ook geheel logisch zou zijn.
Uit je eerdere post:
Roodvos schreef:Ik denk dat er nog steeds een flinke onbewuste bias zit in de mensen. Toen ik Chemische Technologie ging studeren aan TU vroeg mijn oma aan mij "kan jij dat wel?". Hmm, ja, waarom zou ik dat niet kunnen?
En je wil niet weten hoe vaak ik nog post / mail krijg voor "de geachte heer", terwijl ik al 15 jaar in deze functie zit.
Je oma vraagt of je dat wel aan kan omdat je een vrouw bent, je moeder weet waarschijnlijk beter dat je hier aanleg voor hebt en maakt zich alleen zorgen of je je daar wel op je plaats zal voelen, je leeftijdsgenoten zijn enthousiast omdat je tegen de stroming in gaat, je kinderen zullen niet beter weten dan dat jij dat kan, en je kleinkinderen zien je hele punt niet eens waarom er een verschil tussen mannen en vrouwen zou zijn. Vijf generaties en het probleem is helemaal opgelost zonder quota's en overheidsingrijpen. (Simplistisch beschreven natuurlijk, maar het verschil tussen jouw opstelling en die van je oma is al dag en nacht).