Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Nelleke_ schreef:Over de knip: uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een knip:
- onnodig was
- dient voor het gemak van de arts/verloskundige
- voor ergere bloedingen zorgt
- voor langer herstel zorgt
Het blijkt nu ook steeds meer dat je beter kan scheuren dan knippen, omdat je lichaam scheurt op de plek waar het het minst schadelijk is en grote bloedvaten vaak niet scheuren maar meerekken. Die schaar gaat gewoon door dat grote bloedvat heen.
Dus zo lang de baby niet in levensgevaar is mag er wat mij betreft niet geknipt worden als de vrouw dat niet wil. Ook niet als de arts z'n shift eindigt, ook niet omdat het druk is op de afdeling, ook niet als de bevalling daardoor een half uur langer duurt, ook niet als het daarna lastiger hecht omdat de vrouw toch uitscheurt. Gewoon niet. Punt.
Net als het onvrijwillig katheteriseren, zolang geen van beide in levensgevaar is zie ik niet in waarom dit dan toch per se moet.
Sunnda schreef:Volgens mij moet je als vrouw niets, maar dan moet je de keus maken het zelfstandig te doen zonder arts/verpleegkundige.
Je kunt moeilijk iemand die zes jaar gestudeerd heeft als een soort hondje rond commanderen in het ziekenhuis door wat facebook verhalen of op 'gevoel'.
En dat klinkt banketstaaf, maar dat is natuurlijk wel hoe het gaat in 6/10 gevallen die zelf iets beter weten.
Plus dat in mijn ervaringen mensen achteraf natuurlijk nooit zeggen: ik maakte een foute keus en nu zit ik met de gebakken peren..neeee dan is de arts ineens wel degene die beter had moeten weten. Mensen zijn vreemde wezens op dat gebied hoor.
Dat de communicatie in een ziekenhuis beter moet ben ik het helemaal mee eens, maar dat geld voor alle afdelingen.
En als er tijd is, werkt uitleggen altijd goed en zou dat veel meer gedaan moeten worden zodat mensen snappen waarom een keus gemaakt wordt.
Geweld is bizar! Dat heb ik ook nog nooit gehoord.
secricible schreef:Maar dan heb je het over een al geboren kind begrijp ik, met je laatste zinnen?
Maar ik begrijp je dus goed dat je vind dat een vrouw geen zeggenschap heeft over eigen lijf tijdens een bevalling? Als een dokter een handeling nodig vind, dan moet je dat als vrouw dus ondergaan, ongeacht je eigen mening? Omschrijf ik je mening zo goed?
Eigenlijk ben je het dan dus niet volledig eens met het recht van een patient op informed consent en informed refusal?
secricible schreef:Maar waar zit dat “bepaald punt” dan? Want blijkbaar is een vrouw dan “op een bepaald punt” toch geen baas over eigen lijf meer en mag de arts beslissen?
Is dat dan bij foetale nood? En wie bepaalt dan wanneer er foetale nood is?
Want zoals gezegd, 50% van de zkhbevallingen eindigt met een knip in NL. Die artsen zullen allemaal zeggen dat dat uit foetale nood was (want dat is de enige reden om te mogen knippen volgens de richtlijnen). Toch knippen we in NL ongeveer 5x vaker dan andere landen en is debabysterfte bij ons niet lager....
secricible schreef:Wat een bijzondere oorzaak/gevolg maak je ineens, die kan ik niet volgen... dus niet knippen betekent een keizersnede? Huh?
Een keizersnede wordt normaal niet gedaan omdat het laatste stukje niet past hoor.... hoogstens als het bekken niet past, maar dat knip je niet in met een schaar...
Vleddertje1 schreef:secricible schreef:Maar waar zit dat “bepaald punt” dan? Want blijkbaar is een vrouw dan “op een bepaald punt” toch geen baas over eigen lijf meer en mag de arts beslissen?
Is dat dan bij foetale nood? En wie bepaalt dan wanneer er foetale nood is?
Want zoals gezegd, 50% van de zkhbevallingen eindigt met een knip in NL. Die artsen zullen allemaal zeggen dat dat uit foetale nood was (want dat is de enige reden om te mogen knippen volgens de richtlijnen). Toch knippen we in NL ongeveer 5x vaker dan andere landen en is debabysterfte bij ons niet lager....
We knippen vaker maar percentage keizersnedes ligt veel lager...wat wil je liever??
In andere landen word je bij foetale nood naar OK gereden...hier wordt nog gepoogd een knip te zetten ...
Napie schreef:Ik sta aan de andere kant. Ik werk in de geboortezorg en zelf geen kinderen. Ik lees sommige verhalen met ongeloof maar aan de andere kant kan ik soms ook begrijpen waarom sommige keuzes zijn gemaakt maar vind ik het jammer dat dit niet is uitgelegd schijnbaar. Het is soms zo lastig. Mensen komen met een geboorteplan. We proberen echt wel aan alle kanten hier gehoor aan te geven maar we hebben ook te maken met de veiligheid van het kind. Moeten we hulpeloos toekijken als het kind in nood is maar we absoluut geen knip mogen zetten en een vacuüm mogen gebruiken? De uitkomst weet je nooit. Soms doe je een interventie en komt er een blakend kind uit. Is dat dan door de interventie of was het achteraf niet nodig geweest? Maar ook de andere kant gezien. Mensen die koste wat kost thuis bevallen en waarvan het kind uiteindelijk op mijn couveuse afdeling terecht komt door asfyxie, waarbij ouders bijvoorbeeld thuis een stuitbevalling doen. Alle wensen van ouders vervuld maar een kind die mogelijk hier zijn leven lang last van houd. Ik ben echt wel bewust van ons handelen maar soms kan je niet anders.
Napie schreef:Ik sta aan de andere kant. Ik werk in de geboortezorg en zelf geen kinderen. Ik lees sommige verhalen met ongeloof maar aan de andere kant kan ik soms ook begrijpen waarom sommige keuzes zijn gemaakt maar vind ik het jammer dat dit niet is uitgelegd schijnbaar. Het is soms zo lastig. Mensen komen met een geboorteplan. We proberen echt wel aan alle kanten hier gehoor aan te geven maar we hebben ook te maken met de veiligheid van het kind. Moeten we hulpeloos toekijken als het kind in nood is maar we absoluut geen knip mogen zetten en een vacuüm mogen gebruiken? De uitkomst weet je nooit. Soms doe je een interventie en komt er een blakend kind uit. Is dat dan door de interventie of was het achteraf niet nodig geweest? Maar ook de andere kant gezien. Mensen die koste wat kost thuis bevallen en waarvan het kind uiteindelijk op mijn couveuse afdeling terecht komt door asfyxie, waarbij ouders bijvoorbeeld thuis een stuitbevalling doen. Alle wensen van ouders vervuld maar een kind die mogelijk hier zijn leven lang last van houd. Ik ben echt wel bewust van ons handelen maar soms kan je niet anders.
Urbiezira schreef:In dit soort discussies wordt het mij steeds duidelijker dat ik dus lekker extra geld investeer in een doula. Ben niet zo’n fan van het “meneer de dokter weet het beter” idee, als ik dat stug had volgehouden had ik nu in een rolstoel gezeten.
secricible schreef:Sunnda schreef:Volgens mij moet je als vrouw niets, maar dan moet je de keus maken het zelfstandig te doen zonder arts/verpleegkundige.
Je kunt moeilijk iemand die zes jaar gestudeerd heeft als een soort hondje rond commanderen in het ziekenhuis door wat facebook verhalen of op 'gevoel'.
En dat klinkt banketstaaf, maar dat is natuurlijk wel hoe het gaat in 6/10 gevallen die zelf iets beter weten.
Plus dat in mijn ervaringen mensen achteraf natuurlijk nooit zeggen: ik maakte een foute keus en nu zit ik met de gebakken peren..neeee dan is de arts ineens wel degene die beter had moeten weten. Mensen zijn vreemde wezens op dat gebied hoor.
Dat de communicatie in een ziekenhuis beter moet ben ik het helemaal mee eens, maar dat geld voor alle afdelingen.
En als er tijd is, werkt uitleggen altijd goed en zou dat veel meer gedaan moeten worden zodat mensen snappen waarom een keus gemaakt wordt.
Geweld is bizar! Dat heb ik ook nog nooit gehoord.
Jeetje, dus als ik geen chemotherapie wil moet ik gewoon wegblijven bij de oncoloog? Als ik naar de dokter ga moet ik vanaf dan alles accepteren wat hij denkt dat er met mijn lijf moet gebeuren? Ik vind dat best een heftige mening.
Om een nuance te geven: de manier waarop ik wil bevallen gaat tegen het protocol in. In UK is het echter het standaard protocol. Het NL protocol zegt zelf dat de bewijslast matig is voor hun advies.
Dus als ik me niet aan het NL protocol houdt wat de gyn wil, moet ik maar gewoon zonder begeleider in mijn achtertuin bevallen? Heftig wel als je er zo instaat...
secricible schreef:Maar dan heb je het over een al geboren kind begrijp ik, met je laatste zinnen?
Maar ik begrijp je dus goed dat je vind dat een vrouw geen zeggenschap heeft over eigen lijf tijdens een bevalling? Als een dokter een handeling nodig vind, dan moet je dat als vrouw dus ondergaan, ongeacht je eigen mening? Omschrijf ik je mening zo goed?
Eigenlijk ben je het dan dus niet volledig eens met het recht van een patient op informed consent en informed refusal?