Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:03

Volgens mij is het zo lang mogelijk uitgesteld om te zorgen dat men de inkopers weer uit kan kopen. (Politieke achterban, verkiezingen en dat soort ongein.)

Als het eerder was verboden hadden de verkooppunten hun omzet misgelopen, nu krijgen ze die vermoedelijk cadeau van de regering via de 'steunmaatregelen.'

(Echt heel bizar, zo wordt slecht ondernemerschap beloond, namelijk het blijven investeren in iets waarvan allang duidelijk is dat het niet meer houdbaar is en op z'n einde loopt, maar hoe langer je dom vol blijft houden ook al geeft het nog zoveel schade, hoe meer het je oplevert blijkbaar. Chapeau.)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:04

Rambogirl schreef:
Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod!!

Echter nu niet meer. Dit kan je niet maken om nog meer ondernemers diep de schulden in te jagen. 90% van t vuurwerk is al in Nederland en de folders zijn al geprint. Dit hadden ze dan in de zomer al moeten verbieden, liefst jaren geleden.
Elke stad/dorp hun eigen gezamelijke vuurwerkshow is goed genoeg.

Terugsturen naar China.
Lijkt me een kleine prijs om te betalen voor zoveel winst op andere vlakken.

Ik hoop écht dat consumentenvuurwerk definitief verboden wordt.
Vroeger was het alleen op oudjaar, nu begint het blijkbaar al in november of zelfs oktober?? Bizar!

We kunnen toch een nieuwe traditie starten. Allemaal toeterend de buurt rond rijden (lekker coronaproof ;-) ) of lichtshows, geprojecteerd op je huis, met flinke speakers erbij. 1x investeren, jarenlang plezier en veel toekomst bestendiger dan vuurwerk :-)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:05

Ik hoop echt ZOOOO HARD dat dit erdoor komt. Natuurlijk super met gedachte om de zorg te ontlichten, maar gewoon voor de dieren alleen al die elk jaar zoveel stress ondervinden ervan. En op deze manier zijn de mensen die dan Wel nog blijven afsteken ook makkelijker op te sporen :j Maar dit zal gegarandeerd voor protesten gaan zorgen ben ik bang.

Telpeva schreef:
Fijn! Hopelijk blijft het verbod ook meteen voor komende jaren, hier zijn ze ook al een week of 2 bezig waaronder ook hele zware knallen. Strontvervelend gewoon.
Voor de mensen die er van houden om op 31 december mooi spul af te steken vind ik het jammer, voor de overlast gevende etterbakken die maandenlang de buurt treiteren kan ik alleen maar denken: net goed, en nu oprotten.

Dit idd. En die laatste variant is jammer genoeg toch wel veel en dominant aanwezig waardoor ik nu zoiets heb van schaf het maar he-le-maal af :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:06

Nou grote centrale vuurwerkshows lijkt me prima. Maar consumentenvuurwerk is zo niet meer van deze tijd. Mensen blazen of zichzelf of andermans spullen op. We kunnen er niet meer mee omgaan denk ik.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:07

verootjoo schreef:
Nou ik ben denk ik de enige die er tegen is :') m’n kind verheugt zich er nu al op.

Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen :(

De vuurwerkverkopers nemen alleen de voordelen: het geld.
Ze betalen niet de schade aan huizen, mensen, de gederfde inkomsten door handicaps, de luchtvervuiling.
Dus van mij mogen ze failliet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:08

Dammie schreef:
verootjoo schreef:
Nou ik ben denk ik de enige die er tegen is :') m’n kind verheugt zich er nu al op.

Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen :(

Ze betalen niet de schade aan huizen, mensen, de gederfde inkomsten door handicaps, de luchtvervuiling.

Nee, die veroorzaken ze toch ook niet :?

Ze kunnen ook gewoon handhaven om het alleen op 31dec af te steken.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 09-11-20 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:08

Ik hoop dat ze het in heel West Europa kunnen verbieden en dan volgend jaar beginnen met lasershows ipv op één avondje een hoop onnozel CO2 de lucht in te knallen.

Ir111

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:10

Prima dat er geen vuurwerk meer afgestoken mag worden wat mij betreft. Ben benieuwd wat ze over carbid schieten gaan zeggen...

Simbaa

Ik vind vuurwerk echt fantastisch! Maar vind dit wel iets wat de “slechten” echt hebben verpest voor de “goeden”. Ik denk dat als mensen zich aan de regels zouden houden, er alleen tussen 19:00 en 01:00 geknald zou worden, ook de tegenstanders de anderen prima hun pleziertje zouden gunnen.

Maar het loopt zo uit de hand, dat ik prima begrijp dat het nu verboden is. Snap wel dat het voor veel mensen heel jammer is. Het is een activiteit die prima Corona-proof gevierd kan worden en het neemt echt iets van onze vrijheid weg.
Ik vraag me af of er niet enorm gerotzooid gaat worden dit jaar.

Suzanne F.

elnienjo schreef:
Ik hoop dat ze het in heel West Europa kunnen verbieden en dan volgend jaar beginnen met lasershows ipv op één avondje een hoop onnozel CO2 de lucht in te knallen.

Nou precies. Dan kunnen we meteen weer 120 op de snelwegen door al die CO2 compensatie. :P

elnienjo

callippo schreef:
Rambogirl schreef:
Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod!!

Echter nu niet meer. Dit kan je niet maken om nog meer ondernemers diep de schulden in te jagen. 90% van t vuurwerk is al in Nederland en de folders zijn al geprint. Dit hadden ze dan in de zomer al moeten verbieden, liefst jaren geleden.
Elke stad/dorp hun eigen gezamelijke vuurwerkshow is goed genoeg.

Terugsturen naar China.
Lijkt me een kleine prijs om te betalen voor zoveel winst op andere vlakken.

Ik hoop écht dat consumentenvuurwerk definitief verboden wordt.
Vroeger was het alleen op oudjaar, nu begint het blijkbaar al in november of zelfs oktober?? Bizar!

We kunnen toch een nieuwe traditie starten. Allemaal toeterend de buurt rond rijden (lekker coronaproof ;-) ) of lichtshows, geprojecteerd op je huis, met flinke speakers erbij. 1x investeren, jarenlang plezier en veel toekomst bestendiger dan vuurwerk :-)

Lasershows ben ik helemaal voor, maar waarom met een hoop kabaal?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:11

Ik vind het ergens ook wel jammer en eigenlijk oersaai. Waarom zit je dan nog tot 12 uur met elkaar op om oud en nieuw te vieren := Ik ga het wel echt missen. Ik steek zelf echt nooit wat af, maar naar kijken vind ik wel leuk. Toch maar naar huis dit jaar. Want grensgebied zal wel gewoon uit duitsland halen! ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.

Grote Centrale vuurwerkshows geloof ik dit jaar ook niet in, want Corona.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:11

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:

Nou precies. Dan kunnen we meteen weer 120 op de snelwegen door al die CO2 compensatie. :P

Ja mijn idee! :j Dat is veel nuttiger dan 'n nachtje zinloos knallen.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:12

Wat mij logischer lijkt is dat per gemeente bijv. 1 grote vuurwerkshow word gegeven. Zo hebben de verkopers evengoed hun inkomsten, en kan iedereen evengoed genieten van het vuurwerk. En geen/minder ongelukken. Win win lijkt mij

Ik snap wel dat de overheid het niet wil, maar je kan niet tegen de vuurwerk verkopers zeggen; joh jammer dat jullie al voor zoveel hebben ingekocht zoek het nu maar uit.

Edit; even vergeten geen festivals meer. Dan word het alweer wat moeilijker. Maar lijkt mij dat ook daar een oplossing voor gevonden kan worden. Auto vuurwerk show?
Laatst bijgewerkt door JackieT op 09-11-20 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:13

Ze zijn medeverantwoordelijk voor de schade.
Net zoals sigarettenfabrikanten medeverantwoordelijk zijn voor kanker.
reactie op verootje
Laatst bijgewerkt door Dammie op 09-11-20 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

callippo schreef:

Ander idee: je besteedt dat geld aan een goede koptelefoon, zet daar herrie op, maakt jezelf lekker doof als je dat belangrijk vindt maar iedereen die gewoon naar bed wil kan lekker slapen. Je hoeft anderen niet tot last te zijn. Je hoeft geen herrie te veroorzaken.

elnienjo

Ladybird schreef:
Ik vind het ergens ook wel jammer en eigenlijk oersaai. Waarom zit je dan nog tot 12 uur met elkaar op om oud en nieuw te vieren := Ik ga het wel echt missen. Ik steek zelf echt nooit wat af, maar naar kijken vind ik wel leuk. Toch maar naar huis dit jaar. Want grensgebied zal wel gewoon uit duitsland halen! ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.

Grote Centrale vuurwerkshows geloof ik dit jaar ook niet in, want Corona.

Ik ga gewoon op tijd naar bed, ik vind het zo onzinnig om tot 12 uur op te blijven en dan over m'n slaap heen te zijn door de activiteit en lawaai. Voor mij mogen ze die show gewoon om 21 uur doen, het is toch hartstikke donker in die tijd van 't jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:14

JackieLuca schreef:
Wat mij logischer lijkt is dat per gemeente bijv. 1 grote vuurwerkshow word gegeven. Zo hebben de verkopers evengoed hun inkomsten, en kan iedereen evengoed genieten van het vuurwerk. En geen/minder ongelukken. Win win lijkt mij

Ik snap wel dat de overheid het niet wil, maar je kan niet tegen de vuurwerk verkopers zeggen; joh jammer dat jullie al voor zoveel hebben ingekocht zoek het nu maar uit.

Edit; even vergeten geen festivals meer. Dan word het alweer wat moeilijker. Maar lijkt mij dat ook daar een oplossing voor gevonden kan worden. Auto vuurwerk show?

Ze kopen de nertsenhouders ook uit. Er is al zoveel jaar gesteggel over dat vuurwerk, die verkopers hadden allang naar 'n ander product kunnen omswitchen waar wél het hele jaar door vraag naar is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:15

Simbaa schreef:
Ik vind vuurwerk echt fantastisch! Maar vind dit wel iets wat de “slechten” echt hebben verpest voor de “goeden”. Ik denk dat als mensen zich aan de regels zouden houden, er alleen tussen 19:00 en 01:00 geknald zou worden, ook de tegenstanders de anderen prima hun pleziertje zouden gunnen.

Absoluut mee eens!

Ik las in de krant dat Rotterdam in elk geval bezig is met een alternatief, ik heb het krantje alleen al weggegooid dus ik kan het niet delen hier. Iets wat je dan gewoon thuis op de bank voor de tv kunt volgen als ik mij goed herinner :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:17

Dammie schreef:
Ze zijn medeverantwoordelijk voor de schade.
Net zoals sigarettenfabrikanten medeverantwoordelijk zijn voor kanker.
reactie op verootje

Mwa.... je stopt toch echt zelf een sigaret in je mond. Iedereen weet dat het slecht is.
En mensen kiezen er zelf voor vuurwerk te misbruiken. Iedereen weet dat dat gevaarlijk is.
Met gewoon vuurwerk wat consumenten om 00.00uur afsteken is echt niks mis vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:17

verootjoo schreef:
Dammie schreef:

Nee, die veroorzaken ze toch ook niet :?

Ze kunnen ook gewoon handhaven om het alleen op 31dec af te steken.

De verkopers verkopen iets dat altijd, ook als het binnen een bepaalde tijd wordt afgestoken en zelfs als het volgens de aanwijzingen wordt afgestoken, veel luchtvervuiling, overlast, milieuschade, en risico's op brand en verwondingen geeft. Er hoeft maar iets mis te gaan...

Dus ja, de verkopers dragen daaraan bij, ze verkopen iets waarvan ze weten hoe schadelijk het is.

Het handhaven is verder de last verleggen (waarom zou je eerst iets verkopen om vervolgens heel veel tijd en energie en geld te moeten stoppen in het weer tegenhouden ervan) maar belangrijker is dat zulke handhaving in elk geval niks oplost qua milieuvervuiling of risico's bij afsteken: die problemen zijn namelijk niet tijdgebonden.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:18

Ik hoop dat het voor altijd zo blijft! Ik vind dat geknal echt vreselijk, vooral voor de dieren buiten. Maar ik vind het ook goed tegenover de zorg, die hebben het druk genoeg.

Ik hoor de laatste dagen alweer zoveel vuurwerk. En echt bizarre knallen joh :oo

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:18

Als ze nou alleen zouden knallen op 31 december. Maar nee het gaat hier het hele jaar door. Ik heb de hond in ieder geval wel 1 tot 3 x per week over de zeik.

2 weken terug ofzo is er nog een heel jong kindje voor het leven verminkt in het gezich door vuurwerk wat in de kinderwagen kwam.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:20

De politiek valt niet serieus meer te nemen als ze allerlei drastische maatregelen afdwingen om het CO2 terug te dringen, maar wél op één nacht een hele hoop rotzooi de lucht in laten schieten. Het zorgt ook nog voor bodem- en watervervuiling:
Citaat:
Bij het vuurwerk afsteken komen allerlei stoffen als kleine deeltjes in de lucht. De eerste twee uur van 2019 was de concentratie fijnstof in steden ruim 30 keer zo hoog als normaal. Het inademen ervan is schadelijk voor je gezondheid. ... Naast luchtvervuiling zorgt vuurwerk ook voor bodem- en watervervuiling.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... vervuiling.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 22:21

Er komt waarschijnlijk wel financiële steun voor de "vuurwerksector". Er zullen tientallen miljoenen apart worden gezet om hen te compenseren.
Of dat genoeg is valt natuurlijk te betwijfelen.

Hier gooit de jeugd vooral zwaar vuurwerk in de rioolputten. Dat knalt echt vreselijk.
Vorige week was het weer raak en heb ik 2 uur lang vol adrenaline gezeten door de knal. Hoe moeten de dieren zich dan wel niet voelen :(:)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-11-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt