Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rambogirl schreef:Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod!!
Echter nu niet meer. Dit kan je niet maken om nog meer ondernemers diep de schulden in te jagen. 90% van t vuurwerk is al in Nederland en de folders zijn al geprint. Dit hadden ze dan in de zomer al moeten verbieden, liefst jaren geleden.
Elke stad/dorp hun eigen gezamelijke vuurwerkshow is goed genoeg.
Telpeva schreef:Fijn! Hopelijk blijft het verbod ook meteen voor komende jaren, hier zijn ze ook al een week of 2 bezig waaronder ook hele zware knallen. Strontvervelend gewoon.
Voor de mensen die er van houden om op 31 december mooi spul af te steken vind ik het jammer, voor de overlast gevende etterbakken die maandenlang de buurt treiteren kan ik alleen maar denken: net goed, en nu oprotten.
verootjoo schreef:Nou ik ben denk ik de enige die er tegen ism’n kind verheugt zich er nu al op.
Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen
Dammie schreef:verootjoo schreef:Nou ik ben denk ik de enige die er tegen ism’n kind verheugt zich er nu al op.
Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen
De vuurwerkverkopers nemen alleen de voordelen: het geld.
Ze betalen niet de schade aan huizen, mensen, de gederfde inkomsten door handicaps, de luchtvervuiling.
Dus van mij mogen ze failliet.
callippo schreef:Rambogirl schreef:Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod!!
Echter nu niet meer. Dit kan je niet maken om nog meer ondernemers diep de schulden in te jagen. 90% van t vuurwerk is al in Nederland en de folders zijn al geprint. Dit hadden ze dan in de zomer al moeten verbieden, liefst jaren geleden.
Elke stad/dorp hun eigen gezamelijke vuurwerkshow is goed genoeg.
Terugsturen naar China.
Lijkt me een kleine prijs om te betalen voor zoveel winst op andere vlakken.
Ik hoop écht dat consumentenvuurwerk definitief verboden wordt.
Vroeger was het alleen op oudjaar, nu begint het blijkbaar al in november of zelfs oktober?? Bizar!
We kunnen toch een nieuwe traditie starten. Allemaal toeterend de buurt rond rijden (lekker coronaproof) of lichtshows, geprojecteerd op je huis, met flinke speakers erbij. 1x investeren, jarenlang plezier en veel toekomst bestendiger dan vuurwerk
Suzanne F. schreef:elnienjo schreef:Ik hoop dat ze het in heel West Europa kunnen verbieden en dan volgend jaar beginnen met lasershows ipv op één avondje een hoop onnozel CO2 de lucht in te knallen.
Nou precies. Dan kunnen we meteen weer 120 op de snelwegen door al die CO2 compensatie.
callippo schreef:We kunnen toch een nieuwe traditie starten. Allemaal toeterend de buurt rond rijden (lekker coronaproof) of lichtshows, geprojecteerd op je huis, met flinke speakers erbij. 1x investeren, jarenlang plezier en veel toekomst bestendiger dan vuurwerk
Ladybird schreef:Ik vind het ergens ook wel jammer en eigenlijk oersaai. Waarom zit je dan nog tot 12 uur met elkaar op om oud en nieuw te vierenIk ga het wel echt missen. Ik steek zelf echt nooit wat af, maar naar kijken vind ik wel leuk. Toch maar naar huis dit jaar. Want grensgebied zal wel gewoon uit duitsland halen! ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.
Grote Centrale vuurwerkshows geloof ik dit jaar ook niet in, want Corona.
JackieLuca schreef:Wat mij logischer lijkt is dat per gemeente bijv. 1 grote vuurwerkshow word gegeven. Zo hebben de verkopers evengoed hun inkomsten, en kan iedereen evengoed genieten van het vuurwerk. En geen/minder ongelukken. Win win lijkt mij
Ik snap wel dat de overheid het niet wil, maar je kan niet tegen de vuurwerk verkopers zeggen; joh jammer dat jullie al voor zoveel hebben ingekocht zoek het nu maar uit.
Edit; even vergeten geen festivals meer. Dan word het alweer wat moeilijker. Maar lijkt mij dat ook daar een oplossing voor gevonden kan worden. Auto vuurwerk show?
Simbaa schreef:Ik vind vuurwerk echt fantastisch! Maar vind dit wel iets wat de “slechten” echt hebben verpest voor de “goeden”. Ik denk dat als mensen zich aan de regels zouden houden, er alleen tussen 19:00 en 01:00 geknald zou worden, ook de tegenstanders de anderen prima hun pleziertje zouden gunnen.
Dammie schreef:Ze zijn medeverantwoordelijk voor de schade.
Net zoals sigarettenfabrikanten medeverantwoordelijk zijn voor kanker.
reactie op verootje
verootjoo schreef:Dammie schreef:De vuurwerkverkopers nemen alleen de voordelen: het geld.
Ze betalen niet de schade aan huizen, mensen, de gederfde inkomsten door handicaps, de luchtvervuiling.
Dus van mij mogen ze failliet.
Nee, die veroorzaken ze toch ook niet
Ze kunnen ook gewoon handhaven om het alleen op 31dec af te steken.
Citaat:Bij het vuurwerk afsteken komen allerlei stoffen als kleine deeltjes in de lucht. De eerste twee uur van 2019 was de concentratie fijnstof in steden ruim 30 keer zo hoog als normaal. Het inademen ervan is schadelijk voor je gezondheid. ... Naast luchtvervuiling zorgt vuurwerk ook voor bodem- en watervervuiling.