Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:32

Cayenne schreef:
Absoluut, maar het valt me op dat richting aangeven tegenwoordig blijkbaar als optioneel wordt gezien.

:j .

Zowel op de fiets als auto. Op de auto lijkt het wel een hele dure optie te zijn ofzo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:50

Ann schreef:
Ja, ik geef zeker voorrang. Maar wil ook even melden dat ik me behoorlijk stoor aan de mentaliteit van sommige fietsers.
Zonder op of om te kijken of richting aan te geven, manoeuvreren ze zich door het verkeer omdat ze onder de 'zwakke verkeersdeelnemers' vallen.

Vorige week zat ik bij mn ouders in de auto.
Komt een weg van rechts met een STOPbord (ik ken die weg) en 1 fietser rijdt gewoon de weg op, mn vader moest een slinger maken om hem te ontwijken.
Dus ik gebaar naar de fietser dat hij getikt is, krijg ik me toch een gebaren terug _-:(

Als het met mijn auto was geweest had ik hem even aan de kant gezet voor die meneer.

Dat bord is ook echt niet te missen als fietser.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:55

He die kruising ken ik :D

Dat rechts voorrang heeft mag je ook wel tegen de fietsers in mijn woonplaats komen zeggen. Altijd als we hier de straat uit rijden fietsers die niet snappen dat wij van rechts komen met de auto. Mensen zijn ook gewoon boos. Terwijl wij echt voorrang hebben. Ik durf niet door te rijden. Mijn man drukt hem er gewoon voor :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:01

SusanH schreef:
He die kruising ken ik :D

Dat rechts voorrang heeft mag je ook wel tegen de fietsers in mijn woonplaats komen zeggen. Altijd als we hier de straat uit rijden fietsers die niet snappen dat wij van rechts komen met de auto. Mensen zijn ook gewoon boos. Terwijl wij echt voorrang hebben. Ik durf niet door te rijden. Mijn man drukt hem er gewoon voor :=

Herkenbaar! Onze straat komt uit op een hoofdweg maar het is (hoe onlogisch ook) toch een gelijkwaardige kruising. In m'n eigen auto ben ik voorzichtig maar in de leasebak van m'n man iets minder. Laat ze de voorkant er maar af rijden, niet mijn probleem :Y) Het zijn trouwens niet alleen fietsers, geldt net zo hard voor automobilisten en andere weggebruikers. Frappante is dat er gewoon een bord hangt met gevaarlijke kruising, maar mensen snappen dat bord niet ofzo?

edit: om in te gaan op de vraag van TS: hier in de omgeving heb ik als fietser eigenlijk zelden dat ik niet wordt voorgelaten als ik van rechts kom. Eerder dat mensen je te vaak voorlaten met bijna een kettingbotsing als gevolg omdat de achterligger van zo'n remmende automobilist dat niet ziet aankomen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:03

Voorrang en verkeersregels bestaan alleen als het jezelf uitkomt, anderen moeten zich maar gewoon aan jou aanpassen :j
Vandaag nog bijna een fietser voor de auto gehad die rechts fietste en ik wilde erlangs, gaat die klootzak zonder te kijken oversteken naar links, waardoor ik dik op de rem moest.... En die kerel omkijken en lachen, vond ie mooi hoor dat ik hem bijna aangereden had 8)7

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:10

Zo vind ik het rete irritant dat fietsers nooit voor zebrapaden stoppen. Alsof die niet hoeven te stoppen voor een voetganger die daar oversteekt....

Maar jouw frustratie herken ik ook. Heel irritant. Maarja, wil graag blijven leven dus ik rem maar netjes :D

Selina

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:15

Grappig hoe dit begon als een topic voor mensen die geen voorrang aan rechts verlenen, maar het nu eerder een ergernis topic is over fietsers.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:18

SimoneeM schreef:
Zo vind ik het rete irritant dat fietsers nooit voor zebrapaden stoppen. Alsof die niet hoeven te stoppen voor een voetganger die daar oversteekt....

Of fietsers die fietsen op zebrapaden en dan denken dat ze voorrang hebben :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:19

Ik geef altijd voorrang aan rechts. Ik neem het echter niet zonder zelf goed te kijken omdat ik mijn auto dan gegarandeerd iedere maand naar de garage kan brengen. Kun je in je recht staan maar daar win je weinig mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:25

Keet schreef:
SimoneeM schreef:

Of fietsers die fietsen op zebrapaden en dan denken dat ze voorrang hebben :+

Of die in de tegengestelde richting rijden op een rotonde.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:27

Soms vind ik het wel lastig om te weten wat een gelijkwaardige kruising is. Oke als er een bord voorstaat dat je op een voorrangsweg zit of dat je een gelijkwaardige kruising nadert dat is nog wel te doen. Maar op vandaag zie ik steeds meer kruisingen waarvan rechts een verhoging heeft of totaal andere bestrating.. Hier in het dorp ook een weg van rechts waar ik niet van weet of het nog bij de parkeerplaats hoort of dat het als weg telt.....

Ik denk dat ik bij deze nu zelf al weet dat rechts voorrang heeft. Het is dat ik weet dat er een parkeerplaats achter ligt maar is gewoon als weg aangegeven.
Afbeelding

Hier vind ik het niet echt duidelijk... Is in een stad, straat naar rechts lijkt verhoogd te zijn. Waarom ik twijfel weet ik eigenlijk niet? of ik ooit geleerd heb dat er verschil is als de wegen anders zijn?
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:49

Wij hebben geleerd dat het geen gelijk kruispunt is als de stoeprand doorloopt. Bij de foto hierboven heeft rechts dus gewoon voorrang.

Edit, uit deze zijstraat hebben mensen geen voorrang dus: Afbeelding

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:55

Vergeet ook niet dat fietsers heel vaak net in de dode hoek achter de spijl van het voorraam zit. Bij de ene auto is dat erger dan bij de andere. Mijn auto heeft een hele grote dode hoek waar ik bewust om moet kijken, daarom kan het soms voorkomen dat je fietser pas op laatste moment ziet.

Maar mentaliteit van fietsers is wel echt verschrikkelijk, helemaal in de donkere maanden. Licht op de fiets is moeilijk en richting aangeven ook.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:01

Ik merk regelmatig dat ouderen nog steeds niet in de gaten hebben dat een weg die vroeger een voorrangsweg was dat al lang niet meer is.

Als oudere "verwacht" je van sommige wegen dat het voorrangswegen zijn als je nog in die modus staat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:02

Cayenne schreef:
Absoluut, maar het valt me op dat richting aangeven tegenwoordig blijkbaar als optioneel wordt gezien.

Net als een werkend knipperlicht bij auto's lijkt bijna wel een onbetaalbare extra optie.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:09

Wat een hoop ergernissen. ;) Hier in het dorp gaat 'rechts gaat voor' eigenlijk altijd goed. Maar denk dat het in een drukkere omgeving wel vaker misgaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:16

Klopt Diane_ wat je zegt kan kloppen, bij ons in het dorp gaat het er ook wat gemoedelijker aan toe, zeker bij de oudere generaties, die wachten wel even als een ander voorrang neemt. Het wordt alleen wel wat lastiger als mensen gaan twijfelen, wel niet wel niet, mijn moeder van 86 heeft daar een handje van, staat ze bij een oversteek (zebra) te wachten en dan stoppen de mensen netjes, gaat ze staan gebaren van rij nu maar door ik wacht wel even, heb al vaker gezegd dat ze dan beter wat verder van de zebra af kan gaan wachten tot het helemaal vrij is en dan op haar gemakje over steken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:31

Pepperrr schreef:
Ik ben een aantal weken geleden met de brommer onderuit gegaan door een man in een bus van links die me op het laatste moment geen voorrang gaf..
Hij leek eerst netjes te stoppen, dus ik geef gas bij, en op dat moment racet hij ook door. Ik hard remmen en omdat het nat was op de weg gleed ik zo onderuit. Man reed gewoon door -O-
Motorrijder achter mij had het gezien en die is erachteraan gegaan. Man in het busje zei dat hij me echt niet gezien heeft. Terwijl het een super overzichtelijk kruispunt is, dus waarschijnlijk heeft hij gewoon niet eens gekéken.

Fietsers die geen richting aangeven en zo ineens voor je neus fietsen, mensen die niet stoppen voor haaientanden, mensen die random over de weg heen lopen en dan nog boos durven te worden als je niet voor ze stopt... Ik kan me er zo enorm aan ergeren! -:(-

Hoeft niet altijd. Ik heb ook eens zoiets gehad, alleen dan ging de fietser rechtdoor op dezelfde kruising. Fietsers lijken ook niet te weten dat busjes (en vrachtwagens) een flinke dode hoek hebben. Ik sloeg rechtsaf op de kruising, maar ik dacht een flits van iets gezien te hebben, dus ik stopte nog. Ik keek in mijn spiegel, zag niets en gaf dus gas om de hoek om te gaan. Op dat moment een knal en een hoop geschreeuw: scooter onder mijn bar. Dus ja, het is soms echt mogelijk om dingen niet te zien. Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje. Op de weg naar mijn werk zitten veel tuinders waar vrachtwagens over een fietspad moeten om aan te docken. Hoe vaak ik niet zie, terwijl ik dus op de rijbaan sta te wachten totdat hij aan het dock staat, dat fietsers er nog even snel langsgaan. Maar als ze aangereden worden, is de vrachtwagenchauffeur fout. Fietsers denken ook gewoon te vaak dat zij alles zijn omdat ze beschermd zijn. Jammer wel, levensgevaarlijk ook vaak.

Ik geef ook altijd voorrang als ik voorrang moet verlenen. Of dat nou een weggebruiker van rechts is, of iemand op het zebrapad. Als ze voorrang hebben, hebben ze gewoon voorrang. Maar hoe vaak het hier op de kruising bij mij op de hoek niet voorkomt dat ik rem en een fietser van rechts komt, maar die vervolgens niet oversteekt om op het goede fietspad uit te komen. Wat doen ze dan? Ze slaan voor mijn neus linksaf, zodat ze rechts van mijn auto (dus als spookrijder eigenlijk) uitkomen en zodra ze achter mij zijn, steken ze zonder te kijken de weg alsnog over om op het juiste fietspad uit te komen. Dat zijn ook al zo vaak bijna ongelukken geweest. Waarom doen die fietsers dat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:40

joyce83 schreef:
Soms vind ik het wel lastig om te weten wat een gelijkwaardige kruising is. Oke als er een bord voorstaat dat je op een voorrangsweg zit of dat je een gelijkwaardige kruising nadert dat is nog wel te doen. Maar op vandaag zie ik steeds meer kruisingen waarvan rechts een verhoging heeft of totaal andere bestrating.. Hier in het dorp ook een weg van rechts waar ik niet van weet of het nog bij de parkeerplaats hoort of dat het als weg telt.....

Ik denk dat ik bij deze nu zelf al weet dat rechts voorrang heeft. Het is dat ik weet dat er een parkeerplaats achter ligt maar is gewoon als weg aangegeven.
[ [url=m/Igr8xK.png]Afbeelding[/url] ]

Hier vind ik het niet echt duidelijk... Is in een stad, straat naar rechts lijkt verhoogd te zijn. Waarom ik twijfel weet ik eigenlijk niet? of ik ooit geleerd heb dat er verschil is als de wegen anders zijn?
[ [url=m/1EqBTT.png]Afbeelding[/url] ]

Bovenste foto heeft rechts voorrang, onderste foto niet. Daar is de weg van rechts een uitrit omdat het een drempel heeft. Op de bovenste hebben ze allemaal dezelfde ‘drempel’.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:41

Rechts geen voorrang geven kom ik zelf niet zo vaak tegen eigenlijk. Waar ik veel meer last van heb is als voetganger rechtdoorgaan op dezelfde weg terwijl een auto van die weg af wil slaan een zijstraat in. Ik hoor ook als voetganger dan voorrang te krijgen omdat ik rechtdoor ga. Dit gaat letterlijk altijd fout, ben alleen al afgelopen maand bijna 2x van m'n sokken gereden omdat automobilisten niet lijken te beseffen dat ook voetgangers soms wel degelijk voorrang hebben?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:41

Grappig, ik kwam vanmorgen nog bij een kruispunt, waar je 999 van de 1000 keer zo door kunt rijden. Nu kwam er een fietser van rechts en ik stop netjes. Mevrouw helemaal blij, lachen en hand opsteken. Ben blijkbaar 1 van de weinige.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:42

Memories schreef:
Rechts geen voorrang geven kom ik zelf niet zo vaak tegen eigenlijk. Waar ik veel meer last van heb is als voetganger rechtdoorgaan op dezelfde weg terwijl een auto van die weg af wil slaan een zijstraat in. Ik hoor ook als voetganger dan voorrang te krijgen omdat ik rechtdoor ga. Dit gaat letterlijk altijd fout, ben alleen al afgelopen maand bijna 2x van m'n sokken gereden omdat automobilisten niet lijken te beseffen dat ook voetgangers soms wel degelijk voorrang hebben?

Ja ik leerde altijd: kijk je de voetganger in zijn bek of in de nek, blijf dan op de plek. Kijk je hem in zijn oor, rijd dan maar door.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:06

nynke55 schreef:
Grappig, ik kwam vanmorgen nog bij een kruispunt, waar je 999 van de 1000 keer zo door kunt rijden. Nu kwam er een fietser van rechts en ik stop netjes. Mevrouw helemaal blij, lachen en hand opsteken. Ben blijkbaar 1 van de weinige.

Voor haar stop je de volgende keer weer

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:25

OK, ik ken het verhaal van beide kanten (fietser/automobilist) en aan beide zijden zit er echt hufterig gedrag tussen. Alleen trek je als fietser altijd aan het kortste eind, eender of je gelijk had of niet. Dus dan maar liever voorzichtiger.

Het zou echt in onze hele maatschappij een boel schelen als mensen wat meer de regels zouden volgen en wat minder voor zichzelf uitzonderingen zouden maken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:48

Afbeelding

Deze lijkt me vrij duidelijk toch?
Er staat een bord + streep en haaientanden rechts.

April dit jaar hebben ze deze weg openbroken en compleet nieuw asfalt ingelegd.
Heeft maanden geduurd.
Nieuwe markeringen zijn aangebracht, alleen de streep rechts hadden ze nog niet doorgetrokken.
Nou hoeveel mensen hier toen van rechts voorrang namen! Niet normaal.
Volgens mij dachten ze, streep weg, ik mag doorrijden.
Maar de borden stonden er nog wel.
Ik moet zeggen dat ik wel zo'n b*tch ben en gewoon doorreed als er iemand van rechts kwam.
Heeft voor behoorlijk veel gevaarlijke situaties gezorgd daar :=
Heeft een aantal weken geduurd voor de streep er weer lag.
En zelfs nu knallen sommige van rechts hun auto er nog voor.