Normen en waarden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:28

Wow..
Ik heb het genoemde topic nooit gezien of gelezen, maar het raakt me enorm wat je hebt doorgemaakt en wat je op dit moment naar de tafel brengt. Het enige wat ik erover kan zeggen is: Respect. :knuffel:

Respect voor hoe je je erin staande hield.
Respect voor de keuzes die je hebt gemaakt.
En respect voor de moderatoren van bokt, die bokt vooral voor iedereen een leefbaar klimaat willen houden. Niemand besluit hier bewust een gebruiker te treiteren. Andersom gebeurd dat wel, en dat vindt ik kwalijk.

Ik vind dat deze update eigenlijk in het nieuwsvak hoort.. Dat meer gebruikers het zien en inderdaad begrijpen dat achter elke gebruikersnaam een mens zit die de woorden typt die je leest..

We kunnen beter! Als we samen besluiten dat een nieuwe smiley ( :knuffel:) moet worden toegevoegd om iemand van afstand beter te troosten, dan is het maar een kleine stap om in elk topic begrijpelijker naar elkaar toe te zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:28

Jeetje, ik had gemist dat het zover gekomen is dat de dierenpolitie zelfs is ingeschakeld.
Ondanks dat ik het niet altijd eens was met je beslissingen, vind ik dit wel heel erg om te lezen.
Ik hoop dat je het nu een beetje van je af kunt zetten en dat het goed gaat met Bijke!

Oscar, sterkte met je gezondheid :(:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:31

Canon schreef:
We kunnen beter! Als we samen besluiten dat een nieuwe smiley ( :knuffel:) moet worden toegevoegd om iemand van afstand beter te troosten, dan is het maar een kleine stap om in elk topic begrijpelijker naar elkaar toe te zijn.

Maar ik ben bang dat sommige mensen altijd liever deze zien _-:(

Oscar, sterkte :knuffel:

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:31

Daar heb je een punt, KimD. Achteraf bezien had het anders aangepakt moeten worden. Vooral in het belang van Shanna (en Bijke), maar ook in het belang van het team. Leermoment voor ons dus (voor hopelijk nooit een herhaling), maar hopelijk ook voor de bokkers die het Shanna en ons als team wel erg moeilijk gemaakt hebben, want dat had ook zeker niet mogen gebeuren.

Niobe, ik ben het wel met je eens dat dieren niet voor zichzelf kunnen spreken en dat wij mensen dan altijd de wijste moeten proberen te zijn en ook weleens advies van derden in moeten kunnen roepen. Maar dat had ook zonder deze heksenjacht gekund.
Belangrijkste is dat het met Bijke gelukkig relatief goed lijkt te gaan :)

En verder: dank :)
Hou het hier net zo netjes als nu en dan zie ik jullie hopelijk ergens volgende week wel weer :)

katybug

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:33

Sterkte Oscar!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:36

Sterkte Mo :(:)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:37

Oscar schreef:
Daar heb je een punt, KimD. Achteraf bezien had het anders aangepakt moeten worden. Vooral in het belang van Shanna (en Bijke), maar ook in het belang van het team. Leermoment voor ons dus (voor hopelijk nooit een herhaling), maar hopelijk ook voor de bokkers die het Shanna en ons als team wel erg moeilijk gemaakt hebben, want dat had ook zeker niet mogen gebeuren.

Niobe, ik ben het wel met je eens dat dieren niet voor zichzelf kunnen spreken en dat wij mensen dan altijd de wijste moeten proberen te zijn en ook weleens advies van derden in moeten kunnen roepen. Maar dat had ook zonder deze heksenjacht gekund.
Belangrijkste is dat het met Bijke gelukkig relatief goed lijkt te gaan :)

En verder: dank :)
Hou het hier net zo netjes als nu en dan zie ik jullie hopelijk ergens volgende week wel weer :)

Is zo.
Alleen lijkt het nu zo op dat de nadruk zo ligt op dat de dierenpolitie is geweest, terwijl dat niet eens het ergste is. Dus vandaar dat ik dat zeg. Maar misschien interpreteer ik dat een beetje verkeerd.

Sterkte Oscar!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:40

Ik zou het mooi vinden als naar aanleiding van dit topic wij bokkers naar onszelf kijken, want daar begint het mee en daar valt veel ellende te voorkomen. En niet gelijk naar anderen gaan wijzen. Dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen.

KimD

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:44

Naast dit hele verhaal, is het echt een Bokker geweest die de dierenpolitie heeft gebeld of is dit een aanname?

Aangezien TS schrijft dat ze dat nooit heeft kunnen achterhalen. Wellicht is het een buurtbewoner geweest die zich zorgen maakte?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:48

KimD schreef:
Naast dit hele verhaal, is het echt een Bokker geweest die de dierenpolitie heeft gebeld of is dit een aanname?

Aangezien TS schrijft dat ze dat nooit heeft kunnen achterhalen. Wellicht is het een buurtbewoner geweest die zich zorgen maakte?

Nee, een bokker. Ze schreef in het topic of iemand haar het adres kon geven, 10 minuten later zei ze dat ze het had gekregen en met de dierenpolitie aan het bellen was.

Boras schreef:
Ik zou het mooi vinden als naar aanleiding van dit topic wij bokkers naar onszelf kijken, want daar begint het mee en daar valt veel ellende te voorkomen. En niet gelijk naar anderen gaan wijzen. Dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen.

Maar nu doe je alsof elke bokker hier schuld aan heeft. Ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd maar niet onverwacht, nee.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:50

Wat heb je het netjes en uit je hart verwoord Shanna. Hoewel we het niet allemaal mee eens hoeven te zijn met hoe iemand een paard behandeld medisch en ik op een bepaald punt ook wat begon te twijfelen denk ik dat het, hoe stom ook, een positief iets is geweest mbt de melding voor jou. Zo weet je dat je het gewoon prima hebt gedaan en doet ondanks wat een ander ervan denkt te vinden.
Ik snap dan ook heel goed dat je de uitkomst ervan wilt delen :j +:)+

We weten vanuit het team iig waar we wellicht meer op kunnen letten of beter op kunnen inspelen maar ook dat we als teamlid verdomd uit moeten kijken met wat en of we iets online kunnen en willen zetten. Aan de ene kant logisch. Aan de andere kant ook erg jammer.

Ook fijn om te zien hoe er hier op een normale manier de discussie wordt aangegaan !

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:50

Wat heftig zeg, ik schrik hier echt van. Ik ben allereerst heel blij dat je het deelt en, ik probeer al zo min mogelijk privé te delen (wat je onbewust toch wel doet) maar ik let er nog eens extra op.
Sterkte en nogmaals bedankt voor het delen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:51

Ik vind het te ver gaan dat iemand de dierenpolitie ingeschakeld had toentertijd. Maar ik snapte wel dat mensen zich zorgen maakten om jouw paard. Mensen hebben met je meegedacht hoe je het geld bij elkaar kon sprokkelen met fotoshoots, er waren bokkers die je geld wilden lenen. Maar je ging liever zelf aan hoeven vijlen die een stuk of 5 (?) smeden eerder al niet goed kregen en de nieuwe foto's achteruitgang lieten zien. En dat omdat je eerder al 300 euro aan foto's had uitgegeven. Dan kun je toch wel bedenken dat mensen ernstig twijfelen of je wel goed bezig bent voor je paard? Je leek zelf de ernst niet in te zien. Ik heb heel vaak op het punt gestaan je een pb te sturen omdat ik na het sluiten van dat topic nog vaak aan je paard heb gedacht. Maar dat bewust ook niet gedaan omdat ik wist dat ik het antwoord waarschijnlijk toch niet wilde horen.

Het is een ethische kwestie hoever je dan als buitenstaander kan gaan. Maar ik denk dat je zelf ook eens kritisch naar jezelf moet kijken wat je post. Op bokt zitten dierenliefhebbers. Dan ga je er ook vanuit dat de mods alles voor hun dieren doen wat in hun macht ligt. En niet erover nadenken om hun katten weg te doen omdat die de nieuwe bank beschadigen bijvoorbeeld. Je hebt in zekere zin toch een voorbeeldfunctie. Uiteraard betekent dat niet dat je vogelvrij verklaard bent en dat wij alles maar mogen roepen en zeggen. Dus ja ik zal zeker ook kritisch naar mezelf kijken. Ik heb ook redelijk pittig in je topic gereageerd op het eind. Al waren het wel reacties die ik ook in het echt gezegd zou hebben. Want dat probeer ik als leidraad te houden. Enkel dingen typen die je ook face to face tegen iemand zou zeggen.

Uiteindelijk denk ik dat iedereen hier lering uit moet trekken. Het was minder geëscaleerd als het topic eerder gesloten was. En ja, we moeten ons beseffen dat we iemand kunnen kwetsen met een reactie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:57

Shanna schreef:
Ook is het tegenwoordig al algemeen bekend dat er groepjes en roddel-apps zijn om samen te spannen in topics of tegen bepaalde mensen. Ze noemen het natuurlijk anders, maar feit is wel dat dergelijke dingen buiten Bokt besproken en afgesproken worden, waarvan je op Bokt de gevolgen meekrijgt.

Ik had hier eigenlijk niet op willen inhaken maar kan het toch niet laten.

Die apps zijn er ook tussen moderators waarin gebruikers die ze niet kunnen uitstaan tot het bot toe zwart worden gemaakt.

Ook daar valt er aan twee kanten iets over te zeggen. Want hoewel die apps 'privé' zijn is er altijd wel iemand die een screenshot maakt en het iemand anders laat lezen. Zo worden zulke apps toch 'openbaar' en krijg je toch een andere kijk op de situatie.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:03

@kimD als dat waar zou zijn dan hoop ik toch dat je dat doorgeeft aan de hoofdmods/beheerders. Mij maakt t niet uit of je mod of gebruiker bent maar app groepen om anderen belachelijk te maken zijn hoe dan ook niet ok. En ik ben echt niet dusdanig naïef dat er nooit eens verzucht wordt of gemopperd wordt. Dat gebeurd onderling in vriendengroepen ook.
Maar zwart maken van/pesten ed moet niet de bedoeling zijn.

Ik weet iig wel meteen weer waarom ik zo min mogelijk in groepsapps wil met vreemden ...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:06

Mondy schreef:
@kimD als dat waar zou zijn dan hoop ik toch dat je dat doorgeeft aan de hoofdmods/beheerders. Mij maakt t niet uit of je mod of gebruiker bent maar app groepen om anderen belachelijk te maken zijn hoe dan ook niet ok. En ik ben echt niet dusdanig naïef dat er nooit eens verzucht wordt of gemopperd wordt. Dat gebeurd onderling in vriendengroepen ook.
Maar zwart maken van/pesten ed moet niet de bedoeling zijn.

Ik weet iig wel meteen weer waarom ik zo min mogelijk in groepsapps wil met vreemden ...

Maar oprecht, wat kán Bokt daaraan doen? Het gebeurt buiten Bokt en dus in privésfeer. Volgens mij heb je als Bokt.nl daar werkelijk niks aan te willen of aan op te merken, toch?

Voor de duidelijkheid, of dit nou gebruikers of moderators onder elkaar zijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:07

Allereerst: dank dat je dit zo open en uit het hart wilt delen, Shanna. Ik vind het ontzettend naar dat je dit hebt moeten meemaken. Als team hebben we hier ook lering uit getrokken, maar wat had ik graag gewild dat het niet nodig was geweest.

Wat betreft appgroepen, roddelgroepjes en dergelijke: als je bewijs hebt dat er mensen echt cyberpesten via zulke groepen en dat een uitwerking heeft op het forum, dan zou ik je vragen om een van de hoofdmoderators of Beheer (rode gebruikersnamen) te contacteren. Hier speculeren over het al dan niet bestaan van zulke appgroepen is eigenlijk nu precies waar het over gaat: speculeren ten koste van een ander. Mochten die wel bestaan dan zou dat een kwalijke zaak zijn, maar expliciet niet iets om hier over te gaan lopen speculeren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:08

Ik heb dit nooit echt zo meegelezen, maar wel heftig wat er zo kan gebeuren door Bokt.

Apps tussen moderators die gebruikers zwart maken?!

Ik hoop toch dat die dan heel snel van bokt verdwijnen want die moderators horen op te komen voor mensen. Maar nu verklaard het misschien wel een hoop waarom soms niet ingegrepen wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:09

sureido schreef:
Ik heb dit nooit echt zo meegelezen, maar wel heftig wat er zo kan gebeuren door Bokt.

Ik hoop toch dat die dan heel snel van bokt verdwijnen want die moderators horen op te komen voor mensen. Maar nu verklaard het misschien wel een hoop waarom soms niet ingegrepen wordt.

Ik ben misschien naïef maar ik weet niks van zo'n app groep en worden achter de schermen ook dringend verzocht om al het overleg over bokt ook op bokt te doen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:11

Mooie post heb je gemaakt Shanna en goed om je verhaal te delen met hoe het voor jou is geweest en hoe het voelde. Wat je zelf al zegt, gelukkig ben je een sterke vrouw en heb je de kracht gehad hier mee te dealen. En dat het niet altijd makkelijk was heb je goed kunnen verwoorden. Echt respect dat je dit met ons allemaal hebt willen delen, ook ook ik betreur dat dit jullie heeft moeten overkomen.

capopjekop schreef:
Het was minder geëscaleerd als het topic eerder gesloten was. En ja, we moeten ons beseffen dat we iemand kunnen kwetsen met een reactie.

Hier zou ik nog even op willen inhaken. Wil het hier niet met je eens zijn, het gaat al verkeerd op het moment dat het escaleert, het escaleren zou niet nodig moeten zijn in zijn algemeenheid. Zo zou het slotteren van een topic gewoon niet nodig moeten zijn als iedereen met wat meer respect voor elkaar zou discussiëren. Precies die normen en waarden, welke Shanna hier zo mooi beschrijft, met elkaar meer in acht nemen. Ook discussies waarbij meningen ver uit elkaar liggen kunnen prima door lopen zonder dat een slotje in de buurt hoeft te komen. Op die manier maakt het discussiëren gewoon allemaal een stuk interessanter en gezelliger voor iedereen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:12

Is het heel raar als ik dat niet eens zo erg zou vinden? Je moet toch ergens je stoom af kunnen blazen, is best gezond.

Over andermans rug kletsen is niet zoveel nieuws, wat je ermee verder doet is een tweede.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:13

Nogmaals, dat soort speculatie is nou echt precies waar het hier om gaat. Ik kan jullie beloven dat ik mij oprecht niet bewust ben van het bestaan van enig zulke appgroep tussen moderators. Daarnaast zie ik dagelijks hoe hard het moderatorteam werkt aan het leuk en prettig houden van het forum, en ik zie daarin absoluut geen neiging tot het zwart maken of onrechtvaardig behandelen van welke gebruiker dan ook. Alles gebeurt met de allerbeste intenties en dat terwijl de reacties van gebruikers lang niet altijd mals zijn. Moderators krijgen een aardige hoop narigheid over zich heen en blijven desondanks toch hun vrije tijd in het forum steken.

at niet alle keuzes die gemaakt worden achteraf handig waren; zeker waar. Moderators hebben ook de wijsheid niet in pacht, dat zullen we ook zeker nooit beweren. :) Maar dat betekent nog niet dat het redelijk of rechtvaardig is om moderators zwart te maken of te beweren dat ze dingen expres doen. Alles gaat in overleg en met de beste bedoelingen. Daar waken we als team, als Hoofdmods, en als Beheer voor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:16

Polly schreef:
sureido schreef:

Ik ben misschien naïef maar ik weet niks van zo'n app groep en worden achter de schermen ook dringend verzocht om al het overleg over bokt ook op bokt te doen.

Ik denk ook dat er genoeg zwarte gebruikers denken dat ze naïef zijn.

Zelf denk ik dat er veel te veel gebruikers zijn om het naïef te mogen noemen. In bepaalde 'groepen' gebruikers gebeurt het veel terwijl het in andere 'groepen' (die 'naïeve') helemaal niet gebeurt. Zijn die dan naïef, nee, ze zijn er (nog) niet mee geconfronteerd dus nog 'onschuldig'. Ik denk dat die gebruikers ook zeker in de meerderheid zijn overigens. Maar je zult maar slachtoffer zijn van zo'n groep en het onder ogen krijgen. Niet iedereen kan daarmee op de juiste manier omgaan.

Ik ben ook niet Roomser dan de paus overigens, ik heb ook Bokkers buiten Bokt met andere Bokkers besproken. Maar nóóit, dan mag ik nu dood neervallen, als cyberpesten of om Bokkers 'op te ruien' tegen een specifieke Bokker of een bepaald topic. (Kleine edit, dit is privé met een andere Bokker, niet in een appgroep oid!)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:20

Het laat wel zien hoe snel er gewezen wordt naar anderen. Het topic begon met het ene en we gaan nu door op het andere.

Hoewel ik het snap zou ik het voor Shanna jammer vinden als haar topic een soort van overgenomen zou worden terwijl zij zich juist wil uitspreken/haar gevoel wil delen.

Zullen we dan het app groep verhaal zoals Hanmar al heeft gevraagd laten mbt speculeren en daar qaar bewijs is dat het weerslag heeft mbt gebruik op bokt de beheerders/hoofdmods een bericht te sturen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:29

Niobe schreef:
Is het heel raar als ik dat niet eens zo erg zou vinden? Je moet toch ergens je stoom af kunnen blazen, is best gezond.

Over andermans rug kletsen is niet zoveel nieuws, wat je ermee verder doet is een tweede.

Eens. Zolang je mensen niet gaat aansporen tot actie, zie ik geen probleem met Bokkers negatief bespreken in privé gesprekken. Als een bokker het bloed onder je nagels vandaan haalt kun je imo even beter spuien tegen een bekende in een whatsapp gesprek, dan nare PB's sturen naar de betreffende Bokker.