Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:11

chamion schreef:
heel verhaal getikt, toch besloten het korter neer te zetten. Ik ben het gezeik rondom er helemaal klaar mee. Ik spreek niemand erop aan. Ben meer dan eens om minder heftige meningsverschillen al bedreigd. Ik heb geen doodswens (en dat is een verwijt naar beide kampen)

Ik nog wel.
Maar zoals jij als zegt .. de reacties zijn echt dramatisch en heb al heel veel naar mijn hoofd gehad.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:12

Meestal reageer ik niet direct onder een post van iemand. Maar als ik iets treffends zie dan post ik dat wel mijn Facebook. Zoals bijvoorbeeld de video waarin 3 verschillende etniciteiten een fiets "stelen".
Op die manier hoop ik mee te helpen aan wat bewustwording.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:32

Aarrrgh, wat maak ik me alweer boos om dit plaatje -:(- Op social media probeer ik bewust geen reacties o.i.d. te lezen over dit soort onderwerpen. Die mensen zijn gewoon uit op discussie en hun mening is vaak niet te veranderen. Dan bereik ik er alleen maar eigen frustratie mee. Ik real life heb ik al meerdere keren mensen erop aangesproken. Net als mensen die met k*nker schelden. Daarvoor heb ik al een keer een boze ajacied op z’n neus geslagen. :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:14

Ik ga er eigenlijk alleen tegen in als het zwart op wit aantoonbaar is dat de informatie die ze delen foutief is en ik het dus makkelijk kan factchecken. Met dit soort plaatjes kan ik wel aankomen met cijfers en citaten wat betreft mensen die maar al te graag hun steentje willen bijdragen aan het land waarin ze verblijven, maar ik vrees dan dat dit soort internettokkies dan echt niet gaan bijdraaien. Hoewel ik soms toch de neiging heb om er alsnog iets van te zeggen. We leven verdorie in 2020, wees nou eens niet zo'n kortzichtige racistische hork.

Palmera

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:22

Ik keur het plaatje niet goed hoor, maar tokkies, horken en andere benamingen voor mensen die een andere mening hebben vind ik nou ook niet echt netjes.

Maar zelf zou ik hier niets mee doen. Het is maar facebook, dus ze zoeken het maar uit met hun plaatjes.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:29

Zo zeg. Die foto kan écht niet. Dit vind ik een van de ergste die ik zelf ben tegen gekomen %)

Face to Face wijs ik mensen erop dat het niet kan wat ze zeggen maar ik ga de discussie niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:30

Het is inmiddels moddergooien over en weer, het hele rascisme item. Het is van beide kanten niet fraai te noemen en het hangt me inmiddels de keel uit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:36

Goh moeilijk....
Heel die discussie van zwarte piet vind ik dikke onzin. Evenals verontschuldigingen van onze huidige koning (belgie) naar kolonies. Dat is verleden. Ik verontschuldig me ook niet als ik een duitser tegen kom of zo.

Dit soort plaatjes... kan niet. Maar ik zou er niemand voor ont-vrienden en eigelijk ook niets op zeggen denk ik. Tenzij het echt constant constant is.

Anderzijds, vriendin van mij was altijd super tegen racisme. Is een jaar in een asielzoekerscentrum gaan werken en kan nu geen goed woord meer zeggen over buitenlanders. En persoonlijk moet ik zeggen dat ik ook al zeer veel negatieve ervaringen heb meegemaakt met 2 nationaliteiten in het bijzonder zonder daar verder op in te willen gaan.
Crapuul vind je in alle groepen. Goede mensen ook. Leef en laat leven. En ja, op onze familiefeesten valt er ook wel eens een racistisch grapje, ik lach dan net zo hartelijk mee als wanneer ze in nederland eenngrap over de belgen vertellen. Moet kunnen. Anderzijds zal ik ook niemand anders behandelen omwille van nationaliteit op voorwaarde dat ik ook respectvol word behandeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:44

Mindim schreef:
Het is inmiddels moddergooien over en weer, het hele rascisme item. Het is van beide kanten niet fraai te noemen en het hangt me inmiddels de keel uit.

Het beroerdste vind ik.. dan post iemand echt iets racistisch ; iemand geeft commentaar dat het echt niet kan en dat degene dan zegt: ik bedoel het niet racistisch en dus is het niet racistisch.
Dat is zo krom.

Dat is hetzelfde dat pesters zeggen: joh wij zien het niet als pesten maar als grapje, dus is het niet pesten.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:52

Palmera schreef:
Ik keur het plaatje niet goed hoor, maar tokkies, horken en andere benamingen voor mensen die een andere mening hebben vind ik nou ook niet echt netjes.

Je hebt 'een andere mening' en je hebt mensen die andere mensen beoordelen op kleur, geaardheid en geslacht. Voor die laatste categorie heb ik geen goed woord over en die hoef ik ook niet in mijn vriendenlijst op Facebook. :)

Mijn tolerantie voor complotdenkers in de brede zin is groter dan mijn tolerantie voor mensen die zo'n haat kunnen hebben tegenover een specifieke groep om iets waar die groep niks aan kan doen. Mensen kiezen er voor om racistisch en xenofoob te zijn, dus mag ik ook die mensen gewoon poedersuiker vinden. Ik ga me daar ook niet schuldig over voelen.

Daarnaast versterkt deze groep ook nog eens het self fulfilling prophecy effect waarin probleemgevallen alleen maar versterkt worden. Zeggen dat bepaalde groepen zo zijn zorgt er voor dat bepaalde groepen juist meer bepaald gedrag gaan vertonen.

Ook zie ik dat vaak racisme speelt in kleine gemeenschappen waar het, zelfs in deze tijd, nog een hele happening is als er 'een zwarte' komt te wonen. De angst voor het onbekende zorgt er voor dat veel mensen maar domweg wat achter populistische haatdragende meningen aan hobbelen.

Tuurlijk zijn er problemen die voorkomen, maar je lost deze problematiek niet op door alleen maar een groep steeds verder van je af te duwen en wederzijdse haat te ontwikkelen.

Dus ja. Ik vind mensen die er voor kiezen om racistisch te zijn en dit soort plaatjes te delen voor de lol barbaars, horken en heel veel andere woorden die niet door de Boktcensuur zouden komen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:54

Mijn ervaring is dat het aanspreken van zoiets/iemand niet werkt. Het veranderd echt geen mening en als je erover begint krijg je vaak 'hier vind je de ontvriend-knop' te lezen...

Het is vaak een groep mensen die allemaal zo'n mening hebben en dit soort plaatjes delen.

Ik zeg er niks van. Het IQ gehalte straalt er vanaf, dus dat ga ik niet eens aan zo'n discussie. De mensen die dit plaatsen zijn zelf ook een vrij stereotype mens die ook prima in een hokje geplaatst kunnen worden.. En gediscrimineerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 01:05

Het klopt dat het vaak een bepaald "type" mens is dat ontzettend anti buitenlander zijn.
Maar soms verbaasd het mij dat er uitspraken gedaan worden door mensen waarvan je het niet had verwacht.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 04:17

Mensen kunnen ook slechte ervaringen hebben opgedaan he.

Ik heb op de luchthaven check-in en gate gedaan. Vluchten uit bijna ieder land afgehandeld. Natuurlijk, overal zit er wel eens een idioot tussen, we hebben de politie eens laten komen voor een ladderzatte Thaise vrouw bvb. Terwijl Thai echt heel fijne mensen zijn.
Maar de vlucht waar ALTIJD problemen mee waren was Air Maroc. Tijdens anderhalf uurtje inchecken kreeg je standaard 5-10 doodsbedreigingen. Echt niet fijn en geeft bepaald geen goed en veilig gevoel over Marokkanen. En dat was niet soms, maar echt elke dag opnieuw en opnieuw... Dan wordt het erg lastig om geen negatieve mening te vormen.

Immigratiebeleid mag van mij ook veel strenger. Wil je de taal leren, werken en je integreren: wees welkom! Eender welk geloof of nationaliteit. Maar relschoppers en wetsovertreders vergunning afpakken en op het vliegtuig graag. Het zijn ook deze mensen die immigranten in het algemeen een slechte naam geven en dat is zo zonde, zij die zich gedragen verdienen alle kansen.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:38

Ik "moet" wel.
Mijn man heeft marokkaanse roots en we hebben een zoontje van twee jaar.
Ik heb het lang naast me gelegd, maar ik MOET opkomen voor mijn zoon.
Het kind is twee en telt in 4 talen tot 10, maar hoe ik belgie nu zie zal dat allemaal nooit uitmaken omdat zijn achternaam marokkaans is...dat breekt echt mijn hart.

Wij zijn verhuist in februari omdat ik me gewoon niet meer veilig voelde, ik was bang voor messteken in mijn rug terwijl ik mijn zoontje in de draagdoek draagde. Dat is dus de andere kant en die horen de meesten niet of maken het al zeker niet mee...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:49

Voor mij zijn nog steeds alle mensen gelijk ongeacht de hoeveelheid pigment die iemand in zijn of haar huid heeft. Dit domme plaatje zegt nog het meest over degene die het online zet. Het is gewoon te dom voor woorden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:04

Het is gewoon een meme, daar zit altijd wel ergens 'n grond van waarheid in (die uiteraard niet voor iedereen geldt)

Net zoals deze die ik net op facebook tegenkwam. Plak die tekst bij 'n plaatje van 'n blonde verpleegster en het komt op 't zelfde neer:
Afbeelding

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:12

Doe humor hebben sommige mensen. Ook andere onderwerpen gaat het soms zo grof.. ik heb ze wel groffer voorbij zien komen met 2e wereldoorlog met die ontploffing in Beirut laatst echt erg hoe ze het verzinnen. Ik zeg dan wel wat in de trend van die gaat te ver. Die hoef ik niet te zien

Reageren op facebook doe ik niet. Prive zou ik het dan doen. Al die online discussies op facebook begin ik niet aan. Blokkeren en klaar.

Ik erger me er ook aan dat het zo dik aangedreven word.. alles is opeens etg. Ook iets van 500 jaar terug. Het is wel 2020 .. ik zou als achter achter achter nicht van die mensen er geen gigantische stennis om schoppen.. zoiets als dat voorbeeld van geen vlechten mogen dragen.

En de zwarte piet . Ik denk dan maak er een andere kleur van maar Dan houd je nog de discussie dat het knechten zijn gok ik. Dus daar blijft het altijd een disscussie.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 16-08-20 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:13

Ik wil zeker wel mijn mening geven maar Soms heeft het gewoonweg geen zin...

was met een Amerikaan in gesprek, niet de slimste, tijdens de 2e verkiezingen van Obama. Ik vroeg hem op wie ga jij stemmen? Zegt hij “in elk geval niet Obama want hij is zwart. Tjah, probeer zo iemand maar een Andere gedachtegang Te geven :+

Ik ben niet pro zwarte piet, eerlijk, ik weet dat als je een kind bent boeit het je geen moer wat de kleur is zolang je maar je cadeautjes en snoepgoed krijgt. De enige die drama schoppen zijn de ouders of gewoon volwassen mensen. Kinderen hoor je niet maar zijn nu wel de dupe van die rellen elke keer. Als je weet dat een groep In ons land zich gekwetst voelt door een traditie , wat is de moeite dan om die traditie aan te passen?

Ik probeer altijd een gesprek zo netjes mogelijk te houden en anders kap ik het af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:20

Narcissa schreef:

Ik heb op de luchthaven check-in en gate gedaan. Vluchten uit bijna ieder land afgehandeld. Natuurlijk, overal zit er wel eens een idioot tussen, we hebben de politie eens laten komen voor een ladderzatte Thaise vrouw bvb. Terwijl Thai echt heel fijne mensen zijn.
Maar de vlucht waar ALTIJD problemen mee waren was Air Maroc. Tijdens anderhalf uurtje inchecken kreeg je standaard 5-10 doodsbedreigingen. Echt niet fijn en geeft bepaald geen goed en veilig gevoel over Marokkanen. En dat was niet soms, maar echt elke dag opnieuw en opnieuw... Dan wordt het erg lastig om geen negatieve mening te vormen.

Immigratiebeleid mag van mij ook veel strenger. Wil je de taal leren, werken en je integreren: wees welkom! Eender welk geloof of nationaliteit. Maar relschoppers en wetsovertreders vergunning afpakken en op het vliegtuig graag. Het zijn ook deze mensen die immigranten in het algemeen een slechte naam geven en dat is zo zonde, zij die zich gedragen verdienen alle kansen.

Eens. Net als de nieuwsberichten van de laatste tijd over de rellen op Scheveningen, Schilderswijk en Utrecht Overvecht. Daar wordt gesproken over Noord Afrikaanse jongeren. Ze durven het woord Marokkanen niet eens meer te noemen.
Maar deze types verpesten het voor de rest. Obama was de beste president in jaren. Iedereen is voor mij welkom als ze zich aanpassen, gedragen en werken. Ik ben absoluut geen rascist. Ik werk op kantoor samen met een moslim dame en geen kwaad woord daarover. Maar het is toch wel moeilijk om af en toe niet te generaliseren als je de berichten op Opsporing verzocht ziet of het nieuws volgt.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:20

Voorgesteld ik hou niet van zulke posts.

Maar ik ben benieuwd waar voor jullie precies het racisme inzit. Ik zeg niet dat het niet racistisch is, maar wat maakt dit voor jullie zo schokkend?

Edit: hele stomme autocorrect

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:25

Sjong schreef:

Maar ik ben benieuwd waar voor jullie precies het racisme inzit. Ik zeg niet dat het niet racistisch is, maar wat maakt door voor humor zo schokkend?

Iets wat kwetsend word ervaren door een groep mensen vanwege hun huidskleur, gezien racisme echt is gericht op huidskleur.

Waarom zou je dingen en uitspraken delen als het iemand of een gehele groep pijn kan doen?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:31

Rennie89 schreef:
Sjong schreef:

Maar ik ben benieuwd waar voor jullie precies het racisme inzit. Ik zeg niet dat het niet racistisch is, maar wat maakt door voor humor zo schokkend?

Iets wat kwetsend word ervaren door een groep mensen vanwege hun huidskleur, gezien racisme echt is gericht op huidskleur.

Waarom zou je dingen en uitspraken delen als het iemand of een gehele groep pijn kan doen?

Maar volgens mij gaat dit specifiek over die man. Jerry.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:43

Ik spreek me niet uit over racisme. Ik ben er wel tegen. Maar volgens mij zit er meer in bij de mensen die tegen hem(jerry) zijn.
Jerry is hier gekomen vanuit Ghana. En Jerry loopt constant te vertellen dat ZP racisme is. Er komt geen enkel gevoel van racisme over bij de kleine kinderen.
Als ik naar een ander land ga, waar ik in feite te gast ben, want dat is hij, dan behoor ik mij aan te passen aan de tradities.
Zoiezo word ik een beetje moe van alles. Tegenwoordig moet er schijnbaar overal een excuus gegeven worden van iets wat zoveel jaar geleden is gebeurd. En dan vooral nog even met geld....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:44

Suzanne F. schreef:
Narcissa schreef:

Eens. Net als de nieuwsberichten van de laatste tijd over de rellen op Scheveningen, Schilderswijk en Utrecht Overvecht. Daar wordt gesproken over Noord Afrikaanse jongeren. Ze durven het woord Marokkanen niet eens meer te noemen.
Maar deze types verpesten het voor de rest. Obama was de beste president in jaren. Iedereen is voor mij welkom als ze zich aanpassen, gedragen en werken. Ik ben absoluut geen rascist. Ik werk op kantoor samen met een moslim dame en geen kwaad woord daarover. Maar het is toch wel moeilijk om af en toe niet te generaliseren als je de berichten op Opsporing verzocht ziet of het nieuws volgt.

Ook mee eens, en ervaring wbt slechte ervaring met bepaalde bevolkingsgroepen.

Het plaatje vind ik grof en generaliserend, zijn ook zat NL die graag het handje ophouden. Maar vluchtelingen die niet "mogen" werken en al jaren thuis zitten versterken natuurlijk dit beeld. Met daarnaast onvrede over aan tal van andere zaken krijg je juist dit soort dingen. En ja, ik zou iemand wel aanspreken of mijn mening geven als ik dat belangrijk vind op zo'n moment. Sommige mensen realiseren zich niet hoe sommige dingen over kunnen komen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:49

Erg lastig onderwerp en een beetje teveel beladen.

Wanneer is iets racistisch Als de persoon die de opmerking ontvangst dat vindt?
Als alle andere mensen dat vinden?
Als de uitspreker dat werkelijk vindt?

Wat als de uitspreker het niet racistisch bedoelt maar de ontvanger het wel zo ervaart? Is het dan racistisch?

En wanneer is het racistisch? Hangt veel ook niet samen met de intentie van de uitspreker en de lading voor de ontvanger? Mede daarom vind ik het ergerlijk dat er op dit moment weinig ruimte is voor inleving in elkaars intentie. Alles is plots racistisch. Moeten we niet het échte racisme scheiden van politiek korrekte aannames? Het minste dat maar wijst dat iemand anders is dus automatisch racistisch is?

Een negerzoen is voor mij iets positiefs. Het is erg lekker en heb er geen enkele binding tot racisme mee. Ik word dan ook laaiend als iemand beweerd dat ik dat wel zou zijn op het moment dat ik een negerzoen zou eten.

Een vriendin van mij wordt steevast “ die rooie “ genoemd. Is dat racistisch? Voor ons niet, ze is gewoon “ die rooie” geen enkele negatieve bijbedoeling. Zoals ik “ die kleine “ ben. Moet ik mij gediscrimineerd voelen? Ik ben toch klein? En zij is toch rood? Mogen we dan echt niets meer zeggen? Uit angst een bak stront over ons heen te krijgen?

Daarnaast pas ik er voor verantwoordelijk te worden gehouden voor fouten die voorvaderen hebben begaan! No way!Als we zo moeten gaan denken kan ik geen duitser de hand nog schudden. Excuses mag de overheid maken voor koloniaal verleden. Houd mij daar niet voor verantwoordelijk. Heb daar niets mee van doen gehad.

Laten wel gewoon normaal blijven doen zeg! Houdt de mensen die daadwerkelijk racistische handelingen uitvoeren verantwoordelijk maar ga niet hele bevolkingen het zwijgen opleggen omdat sommige bewoordingen niet zo goed vallen. Waar is de vrije meningsuiting? Ik zie die steeds meer in gedrang komen. De ene groep mag roepen dat zaken rasistisch zijn en de andere groep moet zwijgen.

Racisme moet de wereld uit laat dat klaar zijn. Maar we slaan door ...... althans naar mijn mening. En die mag ik hebben, want het is een mening. Daarmee ben ik geen racisist ook niet als anderen mij dat in mijn schoenen trachten te schuiven omdat het hun doel goed uitkomt.

Ik ben geen racist, ik ben alleen maar klein. Dát mag je wel van me vinden...