Vind dat ook maar enorm saai eigenlijk.
Dit is veel leuker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Achterom schreef:Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?
Eh, nee. Tenminste, niet aan de buitenkant.
Daar hebben we de Welstandscommissies voor, om daarop toe te zien. Anders krijg je voor je het weet Belgische toestanden.
Hier is bijvoorbeeld verplicht in de verkoopakte opgenomen dat de kleur van het buitenschilderwerk niet mag worden aangepast. Dat houdt het straatbeeld wel zo netjes.
Achterom schreef:Eigenlijk komt het allemaal neer op wat mensen mooi vinden. Dat is een kwestie van smaak en blijkbaar vindt de gemiddelde Nederlander eenheidsworst mooi. Dat verklaart wel al die vreselijke nieuwbouwwijken.
Achterom schreef:Eigenlijk komt het allemaal neer op wat mensen mooi vinden. Dat is een kwestie van smaak en blijkbaar vindt de gemiddelde Nederlander eenheidsworst mooi. Dat verklaart wel al die vreselijke nieuwbouwwijken.
Brainless schreef:Toch zou ik als buren hier niet blij mee zijn..allemaal mooie grachtenpandachtige voorgevels en dan dat gedrocht...
[ Afbeelding ]
Shadow0 schreef:Brainless schreef:Toch zou ik als buren hier niet blij mee zijn..allemaal mooie grachtenpandachtige voorgevels en dan dat gedrocht...
[ Afbeelding ]
Dat zou ik inderdaad echt heel naar vinden. En zelfs niet de moeite genomen om die tuin dan begroeid groen te maken. Ik snap het ook echt niet. Waarom zou je ergens gaan wonen om je heel erg af te zetten tegen de sfeer van die straat? Ik vind het echt verpestend, en als ik in de positie zou zijn om te kiezen, zou ik denk ik een huis uit die straat niet willen, omdat ik daar gewoon echt niet iedere dag mee geconfronteerd zou willen worden.
Kaka schreef:Ik zal dan wel een yup zijn, want ik kan moderne bouw echt prachtig vinden. Zo ook dat afwijkende grachtenpand. Inderdaad, over smaak valt niet te twisten. Maar om die twist voor te wezen, hebben we welstandscommissies in het leven geroepen. En rechtbanken.
Persoonlijk vind ik het appeltjesgroene huis in Den Helder wel charmant, maar de buurt blijkbaar niet.
superpony schreef:Je komt thuis ziet het en klaar. Het blijft een hoop stenen waar je in kan wonen. Je gaat door je eigen deur en voelt er niks van.
superpony schreef:Maar er stonden mooie nostalgische panden wat de uitstraling van Amsterdam bepaalde. Die hadden ze in ere kunnen herstellen.
Die nieuwbouw kan je in principe overal neerzetten. Er wordt nog genoeg nieuw gebouwd om dat op een nieuwe plek neer te zetten en niet op de plek waar iets ouds stond waar veel mensen waarde aan hechten.
Kaka schreef:superpony schreef:Maar er stonden mooie nostalgische panden wat de uitstraling van Amsterdam bepaalde. Die hadden ze in ere kunnen herstellen.
Die nieuwbouw kan je in principe overal neerzetten. Er wordt nog genoeg nieuw gebouwd om dat op een nieuwe plek neer te zetten en niet op de plek waar iets ouds stond waar veel mensen waarde aan hechten.
Mooi is zo ontzettend persoonlijk. Begrijp me goed, ik ben architectuurhistoricus, ik waardeer historische panden bovenmatig. Maar bewaren vanwege een gevoel van nostalgie zodat we met z'n allen in een levend museum kunnen wonen, schiet mijn inziens het doel van een woonomgeving voorbij.
Kaka schreef:Het 'mooie' (tussen aanhalingstekens omdat het een mening is) is dat dit hergebruik is van een verwaarloosd pand: http://www.architectuurgids.nl/project/ ... rj_id/2848
T.a.v. karakter: waardering voor een bouwstijl groeit breed (dus buiten een kleine groep architecten en forerunners) in ongeveer 60 a 70 jaar. De architectuur uit de jaren '30 vinden we nu prachtig, de architectuur uit de jaren 50 en 60 begint aan populariteit te winnen. Over 30 jaar vinden we bloemkoolwijken waarschijnlijk de slimste uitvinding sinds het wiel. Buiten dat smaak persoonlijk is, is het ook aangeleerd. Hoef je niet plotseling een andere smaak voor te ontwikkelen, maar het is wel goed om je te realiseren dat smaak en daarmee het betitelen van wat karakteristiek is, buiten persoonlijk, ook aan verandering onderhevig is.
Kaka schreef:Het 'mooie' (tussen aanhalingstekens omdat het een mening is) is dat dit hergebruik is van een verwaarloosd pand: http://www.architectuurgids.nl/project/ ... rj_id/2848
Citaat:T.a.v. karakter: waardering voor een bouwstijl groeit breed (dus buiten een kleine groep architecten en forerunners) in ongeveer 60 a 70 jaar. De architectuur uit de jaren '30 vinden we nu prachtig, de architectuur uit de jaren 50 en 60 begint aan populariteit te winnen. Over 30 jaar vinden we bloemkoolwijken waarschijnlijk de slimste uitvinding sinds het wiel.
Blijheid schreef:Wat mij betreft mag de boel wel meer worden losgelaten dan nu. Door te strenge regels kan je ook pareltjes mislopen. De welstand had het Rietveld Schröder huis vast nooit goedgekeurd![]()
[ [url=m/1igT9b.png]Afbeelding[/url] ]
Expressie kan wat toevoegen en juist ook waardeverhogend werken voor de buren. Het is niet altijd negatief.