deksel schreef:Ik hoor niemand in dit topic over alle drukke winkelstraten of winkels waar ook geen 1.5m afstand word gehouden. Dat gebeurt al een tijd lang, elke dag opnieuw, in elke stad. Ik zeg niet dat ik al deze mensen bij elkaar goedkeur maar ik snap heel goed waar dit vandaan komt. Bijna iedereen had een mondkapje op en waar mogelijk werd 1.5m afstand gehouden (er waren ook kruizen gespoten waar gestaan mocht worden, alleen door de hoeveelheid mensen was dit uiteindelijk niet haalbaar). Daarnaast was het in de buitenlucht en niet binnen in een sportzaal.
Veel van onze rechten en normen en waarden die wij nu normaal vinden, is voor gevochten en voor geprotesteerd. Het moet eens klaar zijn met racisme. En racisme komt nog steeds voor in Nederland. Als wit persoon is het heel makkelijk om te zeggen 'ik ben geen racist', dat is heel fijn. Maar op dit moment is dat niet genoeg, er moet actie plaats vinden. Het is 2020 en er is nog elke dag sprake van (instutioneel) racisme.
Mensen met een witte huidskleur zijn zo geprivilegieerd en de helft is er niet bewust van. Dit protest had moeten plaatsvinden, alleen jammer dat nu corona speelt. Het is niet de men daar voor hun lol stond.
En inderdaad, jammer dat het op 4 mei leeg was op de Dam. Maar hoe kan je vrijheid vieren als er nog elke dag sprake is van onderdrukking? Er is inderdaad vrijheid, maar niet voor iedereen. Deze hele situatie is te nijpend om te laten gaan.
Aan de andere kant snap ik heel goed wat voor beeld dit afgeeft naar o.a. de zorgmensen. Ik vind het lastig.
Drukke winkelstraten en winkels vermijd ik dan ook

1,5 meter afstand op de Dam is echt geen doen als er 5000 mensen aanwezig zijn, dan sta je hutjemutje boven op elkaar.
Ik sta volledig achter het protest, maar niet op de manier waarop het nu is gebeurd