Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:21

Geloof me (!) spiritualiteit heeft heel weinig met “het geloof” te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 16:22

rien10 schreef:
Geloof me (!) spiritualiteit heeft heel weinig met “het geloof” te maken.

Klopt, ze is ook niet gelovig maar heeft wel een andere kijk op het leven en de wereld .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:38

Ik heb dit laatst dus op Google eens opgezocht meer omdat ik het zeer interessant vindt hoe die mensen denken en waar dat mee te maken kan hebben.

Vaak zijn het wel mensen of een groep in mijn ogen die inderdaad gevoelig zijn om snel mensen te geloven en daar helemaal in op te gaan net als een verslaving eigenlijk. Ik denk echt dat mensen zo worden door simpelweg al opvoeding en misschien zelfs wel te weinig verbinding met ouders hebben gehad. Heel veel probleemgevallen van tegenwoordig komt al simpelweg door geen goede hechting te hebben gehad met de ouders. Vaak zie ik in een groep die deze mening delen ook wel mensen die worden weggezet als buitenbeentjes. Door een onveilige hechting wat bij een kind vaak al ontstaat begint daar vaak al een achterstand in het sociaal emotioneel niveau. Vaak komt dit ook niet meer helemaal goed.

Mensen willen graag aansluiting vinden en dat vindt je natuurlijk het beste bij mensen die dezelfde manier van denken hebben en een zelfde mening op bepaalde gebieden. Nu vindt ik het persoonlijk niet erg als die meningen gedeeld worden maar zodra bepaalde meningen op een bepaalde manier naar buiten moeten worden gebracht vind ik die mensen wel een gevaar voor de samenleving. Neem als voorbeeld de mensen die demonstreren tegen de Lock-down. Ze gaan er helemaal in op en hebben een enorme tunnelvisie gecreëerd. Ik denk dat veel van deze mensen ook vrij geïsoleerd leven omdat veel hun niet meer serieus nemen.

Natuurlijk zijn er wel een aantal ideeën waarvan ik zelf ook wel denk daar kan best wat waarheid inzitten. Sommige dingen zijn dan ook wel weer heel extreem als dat echt waar zou zijn. Maar de meeste ideeën zijn naar mijn mening van die extreme dingen die vooral in Amerika gebeuren. Amerikanen zijn best bange mensen en die geloven ook vaak in dingen wat niet waar is of nooit gebeurd.

En de media speelt tegenwoordig ook een zeer grote rol. Vroeger waren de conspiarcy theorieën dat bijvoorbeeld de wereld verging ben wel benieuw hoe dat vroeger verspreid werd.

Zeer interessant topic ik blijf zeker even volgen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:40

bigone schreef:
Gelezen, en toch vind ik dat spiritualiteit, paranoia en schizofrenie niet op één lijn geplaatst moeten worden. Spiritualiteit is iets compleet anders dan de andere twee, daar zijn pillen voor . Ik heb een aangetrouwde nicht, heel alternatief en spiritueel en helderziend . En hoe nuchter ik ook ben, wat ik heb meegemaakt zelf met haar en mijn paarden is absoluut niet uit te leggen maar wel raak. Ze draagt haar zienswijze en ideeën ook niet uit, dat is iets voor mij en mijn gezin zegt ze. Wanneer haar kinderen de leeftijd hadden om bvb vaccinaties te begrijpen dan legde ze alles uit en liet hen zelf de keus, drie hebben alle vaccins genomen , eentje alleen de BMR en eentje niets. Maar wel doordat ze goede voorlichting hebben gekregen over vaccins. Zo kan het ook dus vandaar dat ik spiritualiteit en alternatief niet direct gelijk stel aan conspiracy.

Maar dat blijkt dus ook inderdaad niet op één lijn te staan, want paranormaliteit blijkt niet te passen bij geloof in complottheorieën, terwijl schizotypie en paranoïditeit dat wel kunnen verklaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:46

Het is flinterdun.
Als tiener te maken gehad met iemand die bepaalde ‚gaven‘ had, die gaven werden echter steeds sterker tot diegene uiteindelijk in een full blow psychose kwam en opgenomen werd. Daar zijn (helaas) een hoop volgers (inclusief mijn ouders) achteraan gehuppeld voor dat zo ver kwam.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:55

fohadie schreef:
Ik vraag me echt af of de Bokkers waar jij het over hebt niet aan het trollen zijn. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen bestaan die echt zo denken. Of dat hoop ik dan maar.

Oh, jawel. Mijn schoonmoeder is er een.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 16:58

Heftig Sizzle , maar gebeurt al sinds mensenheugenis , Raspoetin , Greet Hoffman , daarom wil mijn nicht ook niet naar buiten treden met haar gave, ze wil geen huppelaars achter zich aan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:57

Interessante discussie, ik kan mij ook slecht voorstellen dat men deze bizarre dingen gelooft. Aan de andere kant, waar ligt de grens? Het geloof in God of Allah is iets waar de meeste mensen geen problemen mee hebben, ook al geloven ze zelf niet. Maar toen ik een poosje geleden een begrafenis bijwoonde in een baptisten kerk, schrok ik toch wel van de heftigheid waarmee het geloof beleden werd, als zijnde, als je niet gelooft kun je het wel schudden. De baptisten in die kerk durven toch helemaal geen vraagtekens bij het geloof te zetten? Net zoals de jongeren EO dagen. Zijn die er nog,trouwens? Ik vind het maar beangstigend hoe mensen daar in mee gesleept worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 21:07

Er zijn geloven die beleden worden vanuit angst voor de toorn van God en er zijn geloven die beleden worden uit liefde voor God . En dat is een wereld van verschil . Niet dat ik geloof maar wel op begrafenissen en huwelijksinzegeningen geweest van diverse geloven. Dus snap je helemaal .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:58

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/vtdk ... ronaonzin/

Mijn huisarts haha

In het tweede deel legt iemand anders uit dat als mensen stress ervaren ze zich veilig voelen bij complottheorieën, omdat die zwart wit en dus simpel en overzichtelijk zijn, overzichtelijker dan de complexe werkelijkheid.

Maar ik kan er met m'n pet niet bij dat mensen zich inlaten met die onzin. Ik zag veel kennissen op Facebook al die meuk delen, helemaal van t padje. Ik heb ze allemaal ontvolgd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:23

bigone schreef:
Er zijn geloven die beleden worden vanuit angst voor de toorn van God en er zijn geloven die beleden worden uit liefde voor God . En dat is een wereld van verschil . Niet dat ik geloof maar wel op begrafenissen en huwelijksinzegeningen geweest van diverse geloven. Dus snap je helemaal .

Mag ik dat met je oneens zijn?
Een rood wit gestreepte jurk dragen op dinsdagen bij volle maan uit liefde voor God is net zo absurd als dit doen uit angst voor God.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:34

xPabloBokt schreef:
fohadie schreef:
Ik vraag me echt af of de Bokkers waar jij het over hebt niet aan het trollen zijn. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen bestaan die echt zo denken. Of dat hoop ik dan maar.

Oh, jawel. Mijn schoonmoeder is er een.

Is jouw moeder een bokker?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:37

Uit liefde of angst geloven in een God maakt voor mij ook weinig verschil.

Het geloven in een God kan ik ook ergens nog wel begrijpen.. niemand kan bewijzen dat ie er wel of niet is.
Geloven dat de aarde een paar duizend jaar oud is.. dat vind ik dan weer net zo apart als geloven dat de aarde plat is.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-05-20 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:38

Ach, een kennis van mij denkt dat je gechipt wordt als je een vaccin tegen covid19 krijgt, dus die is nu al in alle staten. En dat G5 aanstichter is van covid19. Ik vind het te wonderlijk om hem niet meer te volgen, wat hij allemaal deelt is gewoon bijzonder om te lezen.
Ik heb me daar eens in verdiept, en het is echt bizar. Ik probeer op de naam te komen, maar er is een man die dus allemaal theorieën over straling heeft waar men achteraan loopt, terwijl hij neuropsycholoog is. Dan heb je helemaal geen verstand van dat soort zaken geloof ik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:45

Ehh complotgekkies... breek me de bek niet open. Hier een bijzonder gesprek op Facebook tussen mij en een paar aanhangers. Ter info, heb nog steeds geen onderbouwing gelezen :Y)

Kort samengevat: mensen vinden het niet ok dat hun vrijheid wordt ingeperkt. Ok, kan ik mee inkomen. Maar er staan ook een paar heftige beweringen in die tekst. Ik vroeg (en nog steeds trouwens) me oprecht af wat hij bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link en screenshots verwijderd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:46

Mijn vader is ook nogal van de complottheorieën.. vreselijk :roll:
Laatst kwam hij overstuur vragen wat hij met zijn telefoon moest, want er was een update, maar in de update-informatie stond het woord Covid-19.. Hij was er dus van overtuigd dat de overheid hem zou kunnen volgen als hij die update zou installeren..
..er stond heel duidelijk dat die update zorgt dat je met gezichtsmasker herkend kan worden door je telefoon als je Face-ID hebt.. :roll:

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:48

Ik heb in de 6e klas mijn profielwerkstuk gedaan over complottheorieën en hoe deze wel/niet de Amerikaanse verkiezingen van 2016 hebben beïnvloed. Het was super interessant om daar onderzoek na te doen. Wat veelal naar voren kwam, was dat mensen vooral in complottheorieën geloven als de overheid bijvoorbeeld niet snel genoeg informatie verstrekt na een incident of als de informatie te complex is. Dan gaan mensen zelf maar dingen bedenken om phenomenen verklaren. Deed me altijd denken aan hoe de oude Grieken de goden bedacht om weersverschijnselen te verklaren :+ Maar ja, ik denk dat dat met de 5G theorieën ook zo zit. Mensen snappen niet hoe het werkt, er is ook vrij weinig informatie over en niet iedereen vertrouwt de informatie. Dus ja, dan ga je zelf maar dingen bedenken waarvan je denkt dat ze kloppen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:53

Magrathea schreef:
rien10 schreef:
Niet weldenkend zijn. :D

Jij zegt “een weldenkend mens”. Maar dat zijn ze dus niet.

De allermooiste vind ik de theorie van de platte aarde.

Heb je misschien de netflix docu "Beyond the curve" gezien? Gaat precies hierover.
Het is echt een heel interessante blik op wat nogal makkelijk weg te zetten is als een stel gekkies. Er zegt ook iemand (een astronoom): dit zijn mensen die de wetenschap in de steek heeft gelaten, en dat is echt zonde. Dit hadden namelijk in veel gevallen echt goede onderzoekers kunnen zijn, ze kunnen goed artikelen lezen, overtuigen etc, maar ze zijn geridiculiseerd en daardoor juist gesterkt in hun overtuiging.
Anyway, zeker kijken, erg verhelderend. Hij duurt 1,5u geloof ik dus dat is ook goed te doen als je vanavond niks te doen hebt :D

Sorry, maar dat is echt een oversimplificatie van mensen die in samenzweringstheorieën geloven. Ja, er zullen vast hele intelligente, potentiële onderzoekers tussen zitten die daar terecht zijn gekomen doordat ze geridiculiseerd zijn. Maar het is een hele grote en bonte groep van allerlei verschillende types. Van redelijk onschuldig tot keihard kwaadaardig.

Om maar even een voorbeeld van zo'n laatste aan te halen. In Nederland hebben we Wim Dankbaar, een zelfverklaard onderzoeker die denkt te weten hoe Marianne Vaatstra vermoord is. Volgens hem is het een samenzwering van de Nederlandse staat, die de asielzoekers die het gedaan hebben, hebben weggesluisd en een domme Friese boer ervoor hebben laten opdraaien. Op zich mag hij dat vinden, maar hij is zo overtuigd en wil zo graag erkenning voor zijn onderzoekswerk hebben, dat hij de familie van Marianne Vaatstra stalkt, vroegere vriendinnen van haar stalkt, ex-asielzoekers stalkt, mensen, die hij als medeverdachte beschouwt stalkt en nu ook de familie van Jasper V stalkt. Voor heel veel van die mensen was dit een hele moeilijke en zware periode, die ze moeten kunnen verwerken en waarna ze op een gegeven moment hun leven weer moeten oppakken. En in plaats daarvan, worden ze elke keer weer opnieuw door hem met de neus op de feiten gedrukt. Zo'n man is geen geridiculiseerd iemand, dat is gewoon een kwaadaardig mens en begripvol zijn is bij zo iemand totaal niet op zijn plaats.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:00

Ik ben niet zo begripvol voor Alu hoedjes gekkies.

Nou ja, niet voor allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 23:15

rien10 schreef:
bigone schreef:

Mag ik dat met je oneens zijn?
Een rood wit gestreepte jurk dragen op dinsdagen bij volle maan uit liefde voor God is net zo absurd als dit doen uit angst voor God.

Natuurlijk mag je het met me oneens zijn. Ik doel in het tweede geval niet met een rood gestreept jurkje dansen bij volle maan maar meer op het feit dat , wanneer je opgroeit in een gezin waar de angst voor de toorn van God word verheerlijkt je geen vrije keus hebt, vaak is het niet mogelijk om je eigen pad te volgen zonder door die hele groep veroordeelt te worden waardoor mensen toch kiezen om er bij te blijven. De tweede groep staat veel meer open voor onderzoek , vrijheid en ga je niet naar de bijeenkomsten ben je nog steeds een volwaardig lid. Ik weet niet of ik dit zo een beetje duidelijk uitgelegd hebt ?

En ik geloof zeker niet in God Allah of iets dergelijks. Wel dat er meer is dan ik zie of voel of denk maar dat is niet uit te leggen. Is een gevoel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:19

Karl66 schreef:
Sorry, maar dat is echt een oversimplificatie van mensen die in samenzweringstheorieën geloven. Ja, er zullen vast hele intelligente, potentiële onderzoekers tussen zitten die daar terecht zijn gekomen doordat ze geridiculiseerd zijn. Maar het is een hele grote en bonte groep van allerlei verschillende types. Van redelijk onschuldig tot keihard kwaadaardig.

Om maar even een voorbeeld van zo'n laatste aan te halen. In Nederland hebben we Wim Dankbaar, een zelfverklaard onderzoeker die denkt te weten hoe Marianne Vaatstra vermoord is. Volgens hem is het een samenzwering van de Nederlandse staat, die de asielzoekers die het gedaan hebben, hebben weggesluisd en een domme Friese boer ervoor hebben laten opdraaien. Op zich mag hij dat vinden, maar hij is zo overtuigd en wil zo graag erkenning voor zijn onderzoekswerk hebben, dat hij de familie van Marianne Vaatstra stalkt, vroegere vriendinnen van haar stalkt, ex-asielzoekers stalkt, mensen, die hij als medeverdachte beschouwt stalkt en nu ook de familie van Jasper V stalkt. Voor heel veel van die mensen was dit een hele moeilijke en zware periode, die ze moeten kunnen verwerken en waarna ze op een gegeven moment hun leven weer moeten oppakken. En in plaats daarvan, worden ze elke keer weer opnieuw door hem met de neus op de feiten gedrukt. Zo'n man is geen geridiculiseerd iemand, dat is gewoon een kwaadaardig mens en begripvol zijn is bij zo iemand totaal niet op zijn plaats.

Vreselijke vent, die Wim Dankbaar.

Ik zag vandaag op FB een item van Danny op Straat voorbij komen over dit onderwerp.
Niemand had een duidelijk antwoord of uitleg. Het was allemaal erg vaag.

https://m.youtube.com/watch?v=ZLkkf7p6iI4

Als ik kijk op FB die dit soort therorieen aanhangen, zijn dat toch vaak ontevreden mensen, die tijd over hebben. ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 30-05-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:19

Ik snap de link die hier wordt gelegd tussen religie en complottheorieën niet zo. Het is volgens mij makkelijker om aan te tonen dat je geen COVID-19 krijgt van 5G of geen autisme krijgt van een BMR-vaccinatie dan dat het is om aan te tonen dat God niet bestaat. Ken zelf ook geen mensen die religieus zijn en alu-hoedje. Wel mensen die bezig zijn met het paranormale en alu-hoedje zijn overigens.
Meeste religieuzen die ik ken kun je een prima religie-kritisch gesprek mee voeren overigens, met aanhangers van complottheorieën vind ik dat een stuk lastiger.
Wat dat zo lastig maakt is dat je al snel wordt neergezet als niet kritisch genoeg en niet voldoende geïnformeerd door de "juiste" bronnen. Heb het gevoel dat mensen die bezig zijn met complottheorieën ooit een zijstraat hebben gekozen en nu alleen nog maar willen zien en geloven wat in die straat past. Alles wat iets anders beweert is onwaar, naïef of fake news.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:26

Interessant topic, op mijn Facebook timeline zie ik ook eea voorbij komen. Oa een post van iemand die “oh oh kijk nou” roept bij een artikel waarin beweerd wordt dat een Nederlandse virologe door Bill Gates wordt betaald. Dan laten ze daar wat handig knip en plakwerk bij zien en de oproep om vooral zelf te blijven nadenken want Bill Gates is uit op totale wereldmacht.

Ik dat googelen, was een of ander openbaar WHO document dat ze misleidend gebruikt hadden. Inderdaad, zelf blijven nadenken, maar dat hoeft blijkbaar niet als het op Facebook heeft gestaan. Heb het eronder gepost, maar geen reactie gehad ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:26

Aahh ik hoopte eigenlijk dat dit meer over complottheorieën die bestaan ging en wat daar achter zit. Ik vind complot theorieën altijd wel interessant om te lezen. En dan niet die 5g veroorzaakt Corona en Bill Gates en andere gekke dingen als de aarde is plat, maar bijvoorbeeld zo’n Bermuda driehoek of 9/11 dingen vind ik wel weer heel interessant om over te lezen. Ik vraag me altijd wel af hoe zoiets in de wereld komt ofzo. En ik denk ook niet dat alles wat verteld wordt ook perse de waarheid is, er zijn genoeg dingen die wij als normale burger niet ‘mogen’ weten. Zou die dingen juist heel graag willen weten. :')

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:30

Ik vraag me dan ook af hoe je dan als gewone burger dan een “ongewone” burger wordt, uiteindelijk werkt het bij ons in de democratie toch zo dat iedereen verkozen kan worden, vanaf welk niveau wordt je dan ingewijd ofzoiets?