Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Gelezen, en toch vind ik dat spiritualiteit, paranoia en schizofrenie niet op één lijn geplaatst moeten worden. Spiritualiteit is iets compleet anders dan de andere twee, daar zijn pillen voor . Ik heb een aangetrouwde nicht, heel alternatief en spiritueel en helderziend . En hoe nuchter ik ook ben, wat ik heb meegemaakt zelf met haar en mijn paarden is absoluut niet uit te leggen maar wel raak. Ze draagt haar zienswijze en ideeën ook niet uit, dat is iets voor mij en mijn gezin zegt ze. Wanneer haar kinderen de leeftijd hadden om bvb vaccinaties te begrijpen dan legde ze alles uit en liet hen zelf de keus, drie hebben alle vaccins genomen , eentje alleen de BMR en eentje niets. Maar wel doordat ze goede voorlichting hebben gekregen over vaccins. Zo kan het ook dus vandaar dat ik spiritualiteit en alternatief niet direct gelijk stel aan conspiracy.
bigone schreef:Er zijn geloven die beleden worden vanuit angst voor de toorn van God en er zijn geloven die beleden worden uit liefde voor God . En dat is een wereld van verschil . Niet dat ik geloof maar wel op begrafenissen en huwelijksinzegeningen geweest van diverse geloven. Dus snap je helemaal .
Magrathea schreef:rien10 schreef:Niet weldenkend zijn.![]()
Jij zegt “een weldenkend mens”. Maar dat zijn ze dus niet.
De allermooiste vind ik de theorie van de platte aarde.
Heb je misschien de netflix docu "Beyond the curve" gezien? Gaat precies hierover.
Het is echt een heel interessante blik op wat nogal makkelijk weg te zetten is als een stel gekkies. Er zegt ook iemand (een astronoom): dit zijn mensen die de wetenschap in de steek heeft gelaten, en dat is echt zonde. Dit hadden namelijk in veel gevallen echt goede onderzoekers kunnen zijn, ze kunnen goed artikelen lezen, overtuigen etc, maar ze zijn geridiculiseerd en daardoor juist gesterkt in hun overtuiging.
Anyway, zeker kijken, erg verhelderend. Hij duurt 1,5u geloof ik dus dat is ook goed te doen als je vanavond niks te doen hebt
rien10 schreef:bigone schreef:Er zijn geloven die beleden worden vanuit angst voor de toorn van God en er zijn geloven die beleden worden uit liefde voor God . En dat is een wereld van verschil . Niet dat ik geloof maar wel op begrafenissen en huwelijksinzegeningen geweest van diverse geloven. Dus snap je helemaal .
Mag ik dat met je oneens zijn?
Een rood wit gestreepte jurk dragen op dinsdagen bij volle maan uit liefde voor God is net zo absurd als dit doen uit angst voor God.
Karl66 schreef:Sorry, maar dat is echt een oversimplificatie van mensen die in samenzweringstheorieën geloven. Ja, er zullen vast hele intelligente, potentiële onderzoekers tussen zitten die daar terecht zijn gekomen doordat ze geridiculiseerd zijn. Maar het is een hele grote en bonte groep van allerlei verschillende types. Van redelijk onschuldig tot keihard kwaadaardig.
Om maar even een voorbeeld van zo'n laatste aan te halen. In Nederland hebben we Wim Dankbaar, een zelfverklaard onderzoeker die denkt te weten hoe Marianne Vaatstra vermoord is. Volgens hem is het een samenzwering van de Nederlandse staat, die de asielzoekers die het gedaan hebben, hebben weggesluisd en een domme Friese boer ervoor hebben laten opdraaien. Op zich mag hij dat vinden, maar hij is zo overtuigd en wil zo graag erkenning voor zijn onderzoekswerk hebben, dat hij de familie van Marianne Vaatstra stalkt, vroegere vriendinnen van haar stalkt, ex-asielzoekers stalkt, mensen, die hij als medeverdachte beschouwt stalkt en nu ook de familie van Jasper V stalkt. Voor heel veel van die mensen was dit een hele moeilijke en zware periode, die ze moeten kunnen verwerken en waarna ze op een gegeven moment hun leven weer moeten oppakken. En in plaats daarvan, worden ze elke keer weer opnieuw door hem met de neus op de feiten gedrukt. Zo'n man is geen geridiculiseerd iemand, dat is gewoon een kwaadaardig mens en begripvol zijn is bij zo iemand totaal niet op zijn plaats.