democratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:17

Beetje een raar topic... liever een tijdje inbreuk op de grondrecht dan dat er nog veel meer mensen overlijden toch

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:29

https://mensenrechten.nl/nl/nieuws/coro ... antwoorden

Lees dit eens. Daarmee worden je vragen netjes beantwoord.

Het is een plicht zelfs van de overheid om deze maatregelen te nemen, daar hebben wij recht op. Het zou eerder een inbreuk zijn op onze mensenrechten als de overheid het niet gedaan had.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:04

Dit topic is grappig en triest tegelijk. Als de overheid niks zou doen, zou dat weer een complot zijn om alle mensen dood te krijgen. En zo is het al-tijd wat voor wie wil denken dat er meer achter zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:15

Wel hilarisch dat TS dan emigreert naar een land met een rijke geschiedenis wat betreft het onnodig schenden van grondwetten in tijden van crisis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:34

MarlindeRooz schreef:
Wel hilarisch dat TS dan emigreert naar een land met een rijke geschiedenis wat betreft het onnodig schenden van grondwetten in tijden van crisis.

Oef

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:41

En zo veel protesteren de Nederlanders nou ook weer niet toch, klinkt een beetje als altijd al thuis zitten maar omdat het ineens verplicht is door de overheid naar buiten willen :o

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:42

Dinopino schreef:
Nou welke grondrechten heb je nu in het moment opgegeven? Het recht van verzamelen bijvoorbeeld. Je vrij bewegen misschien ook? Hier in Duitsland is een journaliste opgepakt en in de psychatrie gestopt, omdat ze de staat wilde aanklagen. De maatregelen die genomen worden staan in geen verhouding. In de Duitse grondwet is het zo geregeld dat wanneer mensen in gevaar lopen, die in bescherming worden genomen, maar niet dat de hele gezonde groep in hun vrijheid wordt beroofd. Haar klacht is afgewezen en ze werd eerst in de gevangenis gegooid en toen in de psychiatrie.

En door dit virus loopt de hele bevolking gevaar, dus wordt de hele bevolking in bescherming genomen :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:20

Dit topic gaat minder over democratie en meer over de vraag hoe het Coronavirus de grondrechten beïnvloedt. Het grote probleem met grondrechten is dat verschillende rechten regelmatig lijnrecht tegenover elkaar staan. Of het nou gaat omdat het recht van een individu tegenover het recht van de groep gaat of over de vraag welk grondrecht sterker geldt in een bepaalde situatie. Alleen is het in dit geval redelijk simpel, eigenlijk wereldwijd vindt men het recht van de groep om de pandemie te bestrijden belangrijker geacht dan het individuele recht op vergadering of reizen. En zolang er goed een vinger aan de pols gehouden wordt en de maatregelen worden afgeschaald, zodra dat mogelijk is, is er een goede balans in de afweging van die grondrechten. Hetzelfde geldt voor het verminderde recht op privacy. Zolang het eerst vrijwillig wordt aangeboden en het pas verplicht wordt als het niet anders kan, zolang het maar weer afgeschaald wordt, zodra dat mogelijk is en zolang ze alleen de data verzamelen, die nodig is. Zolang is er een goede balans tussen de grondrechten. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun eigen rechten belangrijker vinden, maar dat zijn de mensen die wel vaker vergeten dat met rechten ook plichten komen. In dit geval de plicht om samen de pandemie onder controle te krijgen en te houden.

Wat die Duitse juriste betreft. Een ziekte aan de hersenen is ook een ziekte en soms is die ziekte zo ernstig, dat deze behandeld moet worden. Maar juist bij deze ziektes herkent de patiënt het niet zelf en is dwangopname zakelijk. En dat is ook een grondrecht dat je hebt. Het recht dat wij als samenleving voor jou zorgen, als je het zelf niet meer kan. Ik hoop voor haar dat ze de ziekte onder controle krijgen en dat ze daardoor met deze, vaak chronische ziekte leert leven en haar gewone leven weer kan oppakken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:22

Iets minder chemtrails tot je snuiven TS.

Je mag nog steeds maar buiten, de meeste winkels zijn hetzij met enige aanpassingen open.

Je mag nog steeds bezoek ontvangen.

Ze kijken al naar manieren om het op bepaalde manieren voorzichtig te versoepelen.

Helaas hebben we te maken met iets ongrijpbaars en gevaarlijks voor een heleboel mensen. Ik beperk mijn vrijheid dan graag wat voor iets minder slachtoffers.

Als we alles loslaten ben je waarschijnlijk ook een die loopt te krijsen dat er maatregelen getroffen hadden moeten worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:23

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar berichten met alleen een meme verwijderd. Zulke berichten zijn niet bevorderlijk voor de sfeer en de inhoudelijke discussie, ze passen beter in topics met een luchtige/grappige toon. Geef je mening of argument in woorden, niet in een plaatje.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:43

TS, je hebt nogal een gekleurd beeld van de situatie met de advocate. Ze was wel verward en heeft zelf de politie gebeld omdat ze bang was dat ze achtervolgd werd en vermoord zou worden. Ze heeft toen een dusdanig verwarde indruk gemaakt, dat het verstandig leek om haar ter observatie op te nemen. Overigens is ze niet gearresteerd vanwege het aanklagen van de staat, maar omdat ze mensen opriep om de wet te breken, wat niet is toegestaan. Ze wilde dat mensen gingen demonstreren tegen de Coronamaatregelen.

Ik moet eerlijk toegeven dat dit topic me niet verbaasd, want je schijnt sowieso niet zo in het Coronavirus te geloven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 11:54

Destination wat ik wel of niet geloof doet niet ter zake. Waarom mag je het niet over democratie hebben, en je afvragen of de maatregelen die getroffen worden in verhouding zijn. Je kan het er mee eens zijn of je bent het er mee oneens. Daar is niets mis mee.

Natuurlijk vind ik het heel erg al die mensen die overlijden of zwaar ziek worden in de wereld. Niet alleen in Nederland. en voor degene die denken dat ik teveel op internet aan het rondsnuffelen ben en daardoor een verkeerd en gekleurd beeld hebben. Dat mag je gerust denken. Ieder zijn mening.

Waarom mag je niets afvragen tegenwoordig. En wees gerust ik houd me aan alle regels. Blijf braaf op afstand, blijf braaf thuis. Enkel wanneer ik na het ziekenhuis moet en daar houd ik me ook aan alle regels.

Ik snap persoonlijk niet goed waarom hier zo n agressiviteit tot bepaalde onderwerpen is. Ik ontken hier toch niets. Ik stel gewoon een vraag of de genomen maatregelen wel rechtstaatskundig zijn. Wanneer er in Nederland agenten voor de deur staan die in jouw huis gaan controleren of de aanwezigen wel tot het huis behoren. Hoever zal je in deze situatie alles toestaan. Ik weet niet waarom jullie het woord demonstreren of protesteren aanhalen. Dat is niet mijn intentie. Vroeg me gewoon af hoever laten jullie alles toe onder het mom van veiligheid.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:01

Echter heeft de advocate zich niet afgevraagd of de maatregelen te ver gaan, ze heeft mensen opgeroepen om tegen de maatregelen te demonstreren. En dat is momenteel niet toegestaan om het virus te kunnen indammen.

En misschien is het niet handig om Nederland en Duitsland gelijk te trekken in je OP lijkt het over Nederland te gaan, toen kwam je met een Duits voorbeeld en nu lijk je terug te zijn bij Nederland? De twee landen hebben verschillende democratieën en achtergronden, waardoor je ze wellicht niet gemakkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Overigens, ken jij mensen in Nederland bij de politie op de deur heeft geklopt om te kijken wie in het huis woont? Ik niet namelijk. Je mag trouwens nog wel bezoek hebben in Nederland (uit mijn hoofd maximaal 3 personen). Dus tenzij je een feest geeft, is er niets aan de hand.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:07

Dinopino schreef:
Destination wat ik wel of niet geloof doet niet ter zake. Waarom mag je het niet over democratie hebben, en je afvragen of de maatregelen die getroffen worden in verhouding zijn. Je kan het er mee eens zijn of je bent het er mee oneens. Daar is niets mis mee.

Natuurlijk vind ik het heel erg al die mensen die overlijden of zwaar ziek worden in de wereld. Niet alleen in Nederland. en voor degene die denken dat ik teveel op internet aan het rondsnuffelen ben en daardoor een verkeerd en gekleurd beeld hebben. Dat mag je gerust denken. Ieder zijn mening.

Waarom mag je niets afvragen tegenwoordig. En wees gerust ik houd me aan alle regels. Blijf braaf op afstand, blijf braaf thuis. Enkel wanneer ik na het ziekenhuis moet en daar houd ik me ook aan alle regels.

Ik snap persoonlijk niet goed waarom hier zo n agressiviteit tot bepaalde onderwerpen is. Ik ontken hier toch niets. Ik stel gewoon een vraag of de genomen maatregelen wel rechtstaatskundig zijn. Wanneer er in Nederland agenten voor de deur staan die in jouw huis gaan controleren of de aanwezigen wel tot het huis behoren. Hoever zal je in deze situatie alles toestaan. Ik weet niet waarom jullie het woord demonstreren of protesteren aanhalen. Dat is niet mijn intentie. Vroeg me gewoon af hoever laten jullie alles toe onder het mom van veiligheid.

Niemand zegt dat je je niets mag afvragen tegenwoordig. Maar de manier waarop je dit topic opent, de agressieve en opruiende toon erin (veel stellingen zonder onderbouwing die kant noch wal lijken te raken, overmatig gebruik van interpunctie), zorgen ervoor dat mensen op een zelfde manier terug reageren. Wat je uitstraalt, ontvang je terug. Ook (of misschien zeker) via internet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:13

Dinopino schreef:
Ik stel gewoon een vraag of de genomen maatregelen wel rechtstaatskundig zijn.

Nee, gewoon een vraag is: "Zijn de genomen maatregelen democratisch of niet? Wat denken jullie daarvan, theoretisch gezien natuurlijk?"

Wat jij zegt: "Waar is onze democratie gebleven? We mogen niet meer verzamelen. Is de angst zo groot dat we onze grondrechten opgeven *insert veel te veel vraagtekens*"

Zie je het verschil tussen gewoon een vraag en jouw bericht?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:15

Gini schreef:
Dinopino schreef:
Ik stel gewoon een vraag of de genomen maatregelen wel rechtstaatskundig zijn.

Nee, gewoon een vraag is: "Zijn de genomen maatregelen democratisch of niet? Wat denken jullie daarvan, theoretisch gezien natuurlijk?"

Wat jij zegt: "Waar is onze democratie gebleven? We mogen niet meer verzamelen. Is de angst zo groot dat we onze grondrechten opgeven *insert veel te veel vraagtekens*"

Zie je het verschil tussen gewoon een vraag en jouw bericht?

Dit dus.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:21

Karl66 schreef:
Dit topic gaat minder over democratie en meer over de vraag hoe het Coronavirus de grondrechten beïnvloedt. Het grote probleem met grondrechten is dat verschillende rechten regelmatig lijnrecht tegenover elkaar staan. Of het nou gaat omdat het recht van een individu tegenover het recht van de groep gaat of over de vraag welk grondrecht sterker geldt in een bepaalde situatie. Alleen is het in dit geval redelijk simpel, eigenlijk wereldwijd vindt men het recht van de groep om de pandemie te bestrijden belangrijker geacht dan het individuele recht op vergadering of reizen. En zolang er goed een vinger aan de pols gehouden wordt en de maatregelen worden afgeschaald, zodra dat mogelijk is, is er een goede balans in de afweging van die grondrechten. Hetzelfde geldt voor het verminderde recht op privacy. Zolang het eerst vrijwillig wordt aangeboden en het pas verplicht wordt als het niet anders kan, zolang het maar weer afgeschaald wordt, zodra dat mogelijk is en zolang ze alleen de data verzamelen, die nodig is. Zolang is er een goede balans tussen de grondrechten. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun eigen rechten belangrijker vinden, maar dat zijn de mensen die wel vaker vergeten dat met rechten ook plichten komen. In dit geval de plicht om samen de pandemie onder controle te krijgen en te houden.

Wat die Duitse juriste betreft. Een ziekte aan de hersenen is ook een ziekte en soms is die ziekte zo ernstig, dat deze behandeld moet worden. Maar juist bij deze ziektes herkent de patiënt het niet zelf en is dwangopname zakelijk. En dat is ook een grondrecht dat je hebt. Het recht dat wij als samenleving voor jou zorgen, als je het zelf niet meer kan. Ik hoop voor haar dat ze de ziekte onder controle krijgen en dat ze daardoor met deze, vaak chronische ziekte leert leven en haar gewone leven weer kan oppakken.

Goede post, eens.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:27

Het wordt natuurlijk een beetje een onzinnige discussie als je niet alleen de hele tijd tussen de situatie in Duitsland en Nederland switcht als jou dat goed uitkomt en een half kloppend verhaal over die juriste vertelt. Maar als dan ook nog met stropopredeneringen begint te komen over politie die bij mensen thuis komen controleren op de naleving en zo het beeld van een politiestaat probeert te creëren, om je eigen gelijk te krijgen. Dan wordt de discussie totaal nutteloos.

Volgens mij is de discussie over de vraag wat voor invloed deze pandemie op onze grondrechten heeft, een hele legitieme. En het is goed om scherp te blijven op de vraag of de maatregelen proportioneel zijn. Maar daar zal je zelf ook aan bij moeten dragen, door geen dingen te verzinnen, die in de eerste plaats al niet kloppen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:29

Volgens mij zijn er wel feestjes ontruimd in Nederland (met aantallen mensen die redelijkerwijs niet allemaal daar konden wonen), maar van preventief onderzoek heb ik niet gehoord

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:43

Magrathea schreef:
Volgens mij zijn er wel feestjes ontruimd in Nederland (met aantallen mensen die redelijkerwijs niet allemaal daar konden wonen), maar van preventief onderzoek heb ik niet gehoord

Dit doet de politie ook alleen als ze een melding krijgen. En volgens mij mag de politie ook niet zomaar je huis binnen gaan en moeten ze daar eerst toestemming van de bewoner voor hebben.
Ze gaan niet zonder reden alle huizen af om te zien of de regels wel nageleefd worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:50

Dinopino schreef:

Nee, je ontkent niets. Maar je stelt ook niet alleen maar vragen. Je hebt een bericht van internet geplukt en neemt dat als waarheid aan.

Ik heb gisteren een UFO gezien. Het groene mannetje zei dat hij Covid heette en dat ze met z'n 19-en aan boord waren.

Als ik dat op internet knal is het nog niet waar OMDAT het op internet staat.

Klaag jij maar lekker de staat aan. Dat is je grondrecht (denk ik? juristen, is dat zo?) En dan ga je toch ook lekker verzamelen op de Dam of zo. Met 100 man. Maar niet piepen als je ziek wordt.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:57

Iedereen; Zet je alluminium hoedje maar op, want straks gaan we sneller dood van de straling dan covid!
Nee maar even serieus, het is algemeen bekend dat er heel wat gecensureerd wordt, en bewijzen daardoor moeilijker te vinden zijn als je dergelijke stellingen maakt.
Gezien de discussie vooral gaat om de toon waarop je de vraag stelde, kan je misschien je OP herschrijven in een wat minder aggressieve toon?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:03

Dinopino schreef:

Als je in je derde zin al aangeeft dat we niet meer mogen demonstreren lijkt mij dat je dat heel erg belangrijk vindt om te kunnen doen. :+ anders had je neem ik aan andere voorbeelden aangehaald om te zeggen dat we niet bij elkaar mogen komen.

En ik heb nog geen agent voor m’n deur gezien die controleert of ik me aan de regels hou :=

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:21

rien10 schreef:
Klaag jij maar lekker de staat aan. Dat is je grondrecht (denk ik? juristen, is dat zo?) En dan ga je toch ook lekker verzamelen op de Dam of zo. Met 100 man. Maar niet piepen als je ziek wordt.

Ze woont in Duitsland. Dus ik geloof niet dat je dan onder het Nederlands grondrecht valt. Dat maakt dit topic extra verwarrend, evenals de gekozen titel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:22

beert schreef:
rien10 schreef:

Ze woont in Duitsland. Dus ik geloof niet dat je dan onder het Nederlands grondrecht valt. Dat maakt dit topic extra verwarrend, evenals de gekozen titel.

Oh, maar dan is de oplossing simpel! Ha ha. "Onze" democratie is in Nederland.

Zo, klaar. Opgelost.