Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:06

Ja en nee. In het algemeen hebben we het heel goed in NL, maar ik zelf heb 3 jaar ver onder de armoedegrens geleefd. Buiten mijn schuld om. En wat kwam ik veel lotgenoten tegen. Zelfs nu ik dingen redelijk goed voor elkaar heb, is het soms elke cent omdraaien of bedenken en uitstellen wat ik met het geld moet doen. Het is nu een stuk beter maar sparen is er voorlopig nog niet bij. Zodra ik de laatste problemen heb opgelost (hopelijk nog enkele maanden) kan ik weer gaan sparen.

- iedereen woont in een stenen huis
Nee, niet iedereen woont in een stenen huis, er wonen mensen in boten, op vakantieparken, in auto's, op de straat of noodgedwongen bij vrienden of familie.

- die ook nog verwarmd wordt
Nee, ook dit is niet waar. Ten tijde van mijn slechtste periode had ik nooit de verwarming aan. Enkel als ik geld had, of ergens gratis hout had gehaald had ik warmte. Ik had dan altijd andere in mijn woning om te delen in de warmte. Zorgde er wel voor dat ik geld terug kreeg van NUON :')

- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld
En heel veel mensen nemen die zorg niet af, omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Zelfs niet met gespreide betaling.

- er is eten in overvloed
Nee, zeker niet. Ik heb weken gehad dat ik moest kiezen tussen benzine in mijn auto of boodschappen doen. Ik vond het toevallig dan leuk om zo goedkoop mogelijk boodschappen doen maar grappig is anders. (woonde 30 km afstand van mijn werk met slechte verbindingen, 30 minuten in eigen auto of 1,5 uur met OV, als die al reden in de tijden dat ik moest werken)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:08

We hebben het heel goed. De mitsen en maren vind ik gelden voor de groep die niet het vermogen hebben hun kinderen te laten studeren, een eenzijdig arbeidsverleden hebben en een elementair opleidingsniveau waardoor ze altijd gewezen zijn op fysiek uitvoerende arbeid waardoor ze vervolgens de AOW eindstreep net niet halen. Dat is schrijnend, de kloof tussen arm en rijk wordt groter vind ik. Dus ja, een bepaalde groep heeft het heel goed.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:18

Ik reis vaak door Afrika, waar ik armoede op grote schaal tegen kom. Dat is echt een ander soort armoede, waar het Westen ver vandaan staat, maar wat niet wil zeggen dat ik de term armoede wel op een andere manier snap.
Ik zie een ander soort armoede ontstaan, dat niet te maken heeft met eten een dak boven je hoofd en de verwarming aan. Het gaat om een soort uitholling van de samenleving, zoals we die graag wensen, waarin diegene die veel betekenen voor de samenleving (mensen in onderwijs, veiligheid, zorg) niet betaald krijgen naar waarde. Volgens mij is dat wat scheef getrokken en is die "betaling naar waarde" weg. Als ik mijn buren spreek die het hebben over "je kan geen gezin meer draaiende houden op 1 salaris" dan schrik ik wel als ik kijk naar hun huurhuis-tweedehands Hyundaitje-1 keer per jaar op vakantie in Nederland- 2 kinderen- leraar als beroep-familie, die dat met blijkbaar moeite probeert vast te houden. En dan een random manager die bij wijze van spreken 5 ton per jaar gewoon niet goed genoeg vindt om als inkomen te dienen. En ik kan daar in een adem bij noemen dat veel Nederlanders elkaar asociaal vinden, te snel op teentjes getrapt, etc.

Het lijkt meer een samenlevingsarmoede te zijn. Misschien is het een paradox en willen mensen niet gelukkig zijn met wat ze hebben, maar dat heeft, denk ik dus, iets te maken met gewaardeerd worden in combinatie met dat in een samenleving terug zien. Het gaat er niet om hoe goed de zorg is in Nederland; het gaat erom hoe de mensen die die zorg uitdragen worden gewaardeerd om wat ze doen. Ik heb ooit begrepen dat grote extremen in een samenleving (inkomen, macht) leidt tot ongelukkige mensen, omdat diegene die onderaan de ladder staan, om hun heen zien wat ze zouden kunnen hebben als ze meer geluk/slimmer/een erfenis/whatever zouden hebben. Misschien is dat gaande in Nederland.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:49

Zunzuncito schreef:
Ik reis vaak door Afrika, waar ik armoede op grote schaal tegen kom. Dat is echt een ander soort armoede, waar het Westen ver vandaan staat, maar wat niet wil zeggen dat ik de term armoede wel op een andere manier snap.
Ik zie een ander soort armoede ontstaan, dat niet te maken heeft met eten een dak boven je hoofd en de verwarming aan. Het gaat om een soort uitholling van de samenleving, zoals we die graag wensen, waarin diegene die veel betekenen voor de samenleving (mensen in onderwijs, veiligheid, zorg) niet betaald krijgen naar waarde. Volgens mij is dat wat scheef getrokken en is die "betaling naar waarde" weg. Als ik mijn buren spreek die het hebben over "je kan geen gezin meer draaiende houden op 1 salaris" dan schrik ik wel als ik kijk naar hun huurhuis-tweedehands Hyundaitje-1 keer per jaar op vakantie in Nederland- 2 kinderen- leraar als beroep-familie, die dat met blijkbaar moeite probeert vast te houden. En dan een random manager die bij wijze van spreken 5 ton per jaar gewoon niet goed genoeg vindt om als inkomen te dienen. En ik kan daar in een adem bij noemen dat veel Nederlanders elkaar asociaal vinden, te snel op teentjes getrapt, etc.

Het lijkt meer een samenlevingsarmoede te zijn. Misschien is het een paradox en willen mensen niet gelukkig zijn met wat ze hebben, maar dat heeft, denk ik dus, iets te maken met gewaardeerd worden in combinatie met dat in een samenleving terug zien. Het gaat er niet om hoe goed de zorg is in Nederland; het gaat erom hoe de mensen die die zorg uitdragen worden gewaardeerd om wat ze doen. Ik heb ooit begrepen dat grote extremen in een samenleving (inkomen, macht) leidt tot ongelukkige mensen, omdat diegene die onderaan de ladder staan, om hun heen zien wat ze zouden kunnen hebben als ze meer geluk/slimmer/een erfenis/whatever zouden hebben. Misschien is dat gaande in Nederland.

Mooi gezegd!
Ik denk dat een goede samenleving aan een paar basisvoorwaarden moet voldoen:
-genoeg betaalbare woonruimte.
-toegankelijk zorg.
-goed betaalbaar openbaar vervoer.
-toegang tot onderwijs voor iedereen.
De rest kun je aardig overlaten aan marktwerking.

Maar we hebben geld tot god gemaakt en nu zie je daar de gevolgen van.
-Mensen kunnen echt geen woning krijgen en daartegenover staat een zweedse investeerder die 10.000 huizen in NL koopt en steenrijk wordt daarvan.
-topmanagers verdienen miljoenen ind de zorg die verder elk jaar verder uitgehold wordt.
-het OV wordt alleen maar duurder.
-onderwijs is niet meer gratis, maar wordt keuzes maken voor kinderen wiens ouders niet welgesteld zijn.

Ik denk dat onze huidige goede samenleving echt wel op zijn retour is en dat het een race naar beneden is waarbij de kloof tussen rijk en arm weer terugkomt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:56

De tekst van de OP is wat ik ook altijd tegen iedereen zeg. Tuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering, maar over het algemeen hebben wij het prima voor elkaar.

Alleen de prestatie maatschappij slaat mijn inziens soms wat door: je moet maar zoveel mogelijk bereiken, zo jong mogelijk. Ik vind dat de laatste jaren wel extremere vormen aannemen.
(Ik wordt met mijn 26 jaar al gek aangekeken dat ik nog geen koophuis heb bijvoorbeeld.)

san4nie

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:15

Maar ook dat is deels keuzes maken, of anders gezegd, wat vind je belangrijk. Ik ga ook maar 2 keer per jaar naar de kapper en laat het daar absoluut niet verven. Veel te duur en zonde van mijn geld. Net zo voor dagjes weg en pretparken bijvoorbeeld.
Maar, ik heb wel een paard.
We willen veel, meer dan kan.

En dat is deels ook weer te koppelen aan wat inney zegt. Ja, we moeten presteren. Hoevaak hoor je niet verhalen over ervaring opdoen, CV opbouwen, of zelfs (onbetaalde) werkervaring plaatsen. Er ligt veel druk op jonge mensen ja. Maar het is deels ook iets waar we aan toegeven en wat we zelf doen.
We willen ook het beste CV, het meeste loon, de leukste baan en de mooiste en nieuwste dingen. Maar het moet niet hè. Je hoeft er niet aan mee te doen.

Sommige mensen zullen dat misschien als een heel andere discussie. Maar in mijn ogen heeft dit veel met elkaar te maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:34

san4nie schreef:
M
We willen ook het beste CV, het meeste loon, de leukste baan en de mooiste en nieuwste dingen. Maar het moet niet hè. Je hoeft er niet aan mee te doen.

Nee hoor, ik heb het prima naar mn zin bij mijn huidige baan hoewel meer salaris meer dan welkom is (zorg)
Ik heb geen tv en draai nog steeds op een laptop van meer dan 7 jaar, zelfs mn 'nieuwe' telefoon van bijna 2 jaar geleden ligt nog steeds ongebruikt in mn kast.
Enige wat onder luxe valt zijn mijn 2 shetlanders.

Zolang ik geen vreemde of onverwachte uitgaven heb kom ik de maand prima rond.

Huur, benzine, afvalstofhefffing, boodschappen, zorgverzekering, gas en electriciteit zijn bizar hard gestegen en dat is wat de meeste mensen nekt.
De onzekerheid dat ik in een huurhuis zit die binnen nu en een paar jaar tegen de vlakte gaan en de vraag wat moet ik dan doen houd mij erg bezig. Ik verdien te veel voor de sociale sector (waar ik nu in zit) maar veels te weinig om te kopen of gewoon huren met asociale prijzen van €1000 per maand.

En ja kindertjes in Afrika zijn nog zieliger. Maar dat is niet te vergelijken met een Europees land die in vele opzichten veel verder in de ontwikkeling zijn.
Nederland is nu eenmaal de maatstaaf die je neemt omdat je er geboren en getogen bent.

En lekker makkelijk om te zeggen dan emigreer je maar.
Tja als het zonder geld ging had ik het allang gedaan. Domme opmerking dus.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:36

Of toch niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:59

Hoe moet het volgens jou dan opgelost worden onali, als wat ik zeg zo dom is?

(Is overigens mijn mening, daar ging het toch om? En ik heb het over “deels”, niet over iedereen en alles.)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:23

Vroeger was al heel wat dat je als gezin 1 auto had.
Nu is norm dat elk gezin minimaal 2 auto's heeft. Hoe zo gaat dan slecht?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:44

san4nie schreef:

(Is overigens mijn mening, daar ging het toch om? En ik heb het over “deels”, niet over iedereen en alles.)

- De belastingen moeten omlaag in diverse sectoren. Gezond eten moet gestimuleerd worden, geen belasting op groente en fruit wel op frisdranken ed.
- Kritisch kijken naar uitgaven van overheid naar buitenland.
Zo lang als ik al leef worden er miljarden overgemaakt naar Afrika maar dat is een bodemloze put. Minderen of stopzetten.
- Beter controleren van uitkeringen (buitenlanders die hier uitkeringen trekken in hun eigen land)
- Asielzoekers sneller procederen en eruit gooien en niet dat ze jarenlang asiel kunnen aanvragen en vervolgens als gedoogbeleid toch maar kunnen blijven ivm een inmiddels aangefokt kinderelftal.
- Een financiele maximum zetten op te verdienen bonussen van ambtenaren/ directeuren ed.
- Werken aantrekkelijker maken ipv thuis zitten.

En ws nog heel wat meer dingen waar ik geen weet van heb.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:46

Over het algemeen, ja we hebben het hier goed. Menigeen heeft niets te klagen.

Maar ik ken ook iemand die lichamelijk niet in staat is om te werken en moet rondkomen van een kleine uitkering. Geen auto, dus even ergens heen of een dagje weg kan niet. (Een dagje weg zou sowieso te duur zijn.) Kleding van de kringloop, zuinig zijn met eten, zuinig zijn met de verwarming en warm water.

En nu krijgt ze te horen dat haar huurhuisje, waar ze zo fijn woont, tegen de vlakte gaat, omdat er appartementen gebouwd moeten worden... Wie weet waar ze straks terecht kan.. Ze heeft al veel meegemaakt in haar leven, ze wilde hier graag blijven. Nu haar huisje haar ontnomen wordt hoeft het van haar eigenlijk niet meer..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:54

antje_vip schreef:
De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis En toch zijn er mensen ongewilt dakloos.
- die ook nog verwarmd wordt Als je het kan betalen wel. Toegegeven, ik heb een groot raam op het zuiden, dus als de zon schijnt, gratis verwarming.
- overal staan mooie auto's voor de deur Welke auto? Nog nooit een auto gehad. Een fiets wel, 3e hands, maar het fietst, das het belangrijkste
- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereldmisschien de beste, maar onbetaalbaar voor minima. Zelfs met zorgtoeslag. Helaas worden veel medicijnen niet vergoed en geld er voor sommige onderzoeken eigen bijdrage, naast je eigen risico.Dan ga je het ene gat met het andere dichten want geld voor eigen bijdrage heb je niet altijd. In het ergste geval slik je de medicijnen niet en kom je in het ziekenhuis terecht. Dan krijg je de zorg wel "gratis"
- elk kind gaat naar schoolGeen kinderen, kan ik niet over meepraten.
- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheidJammer maar helaas, dat is niet zo voor iedereen. Als je zoals ik toen net iets teveel salaris krijgt (€5,00 teveel in die periode) heb je op weinig extras recht. Ook de extra subsidie bestaat niet meer. Zorgtoeslag, ja, maar dat gaat dus op aan onderzoeken, medicatie ed.
- schoon drinkbaar water uit elke kraanZolang je de waterrekening betaald wel ja.
- er is eten in overvloedNiet mee eens. Nogmaals, ik kreeg €5,00 teveel salaris dus geen recht op voedselbank. Heb vaak zat goedkoop Liddle brood met chocopasta gegeten. Dat kost weinig geld.

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?

Gelukkig woon ik al jaren samen met een man met een goede baan, maar toen ik nog vrijgezel was, was het andere koek. Ik heb mijn antwoorden achter je vragen gezet.

Opzich gaat het goed met Nederland, maar je moet vooral niet chronisch ziek worden! Dan heb je, zeker met een laag inkomen een probleem. Voorheen kreeg je een extra vergoeding voor chronisch zieken maar die is helaas afgeschaft.

Verder:Ik rookte niet, had de goedkoopste TVabbo, geen internet en een oude Nokia met een abbo van €7,00 per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 05:03

Of we het slecht hebben is natuurlijk relatief, waarbij de meeste mensen zich vergelijken met hun omgeving.

Daar is een deel van de onvrede terecht. Vooral jongere generaties gaan het erg moeilijk krijgen. Normaal gesproken kreeg elke volgende generatie het steeds beter, maar dat is nu al een tijdje aan het keren. Mijn vader heeft 10 jaar over zijn studie gedaan omdat er geen haast was want het was toch zo goed als gratis en hij kon erbij werken. Ik heb er een rustige 6 jaar over gedaan omdat de kosten laag waren en er dus geen haast was, de huidige generatie moet binnen 4 jaar klaar zijn of de rekeningen gaan opstapelen. Volgende generaties krijgen mogelijk niets meer gratis: geen ov-jaarkaart en een flinke rekening voor elk jaar studie (zie Amerika waar mensen afstuderen met tonnen schuld). Ook hebben mijn ouders de mogelijkheid gehad een flink huis te kopen op jonge leeftijd en die volledig af te lossen in 20 jaar, tegenwoordig mag je blij zijn als je een appartementje voor 2 ton kan vinden (bij wijze van spreken). Eindloonpensioen is middenloon geworden en zal kariger worden in de toekomst, de gezondheidszorg gaat steeds meer kosten en wordt kwalitatief steeds minder, mensen hebben meer last van stress, hebben minder doelen, gebruiken meer drugs, etc.

Een deel van de onvrede is ook onterecht. Door social media is iedereen bezig het beste plaatje van zichzelf te creëren en daar vergelijken we ons mee. De een is doodongelukkig maar post elke dag een foto van iets leuks en de ander die redelijk gelukkig is vergelijkt zich daarmee en denk slechter af te zijn.

Verder zie ik ook dat er soms een links nihilistische instelling van klagen heerst waar mensen het steeds over "overbevolking" hebben en hoe de aarde kapot wordt gemaakt. Tegen het einde van je studie heb je nu een studieschuld, geen uitzocht op een betaalde woning, mogelijk geen oudedagsvoorzieningen (pensioen, AOW, betaalbare zorg) en tegelijkertijd zijn we allemaal gedoemd uit te sterven, mag je niets want alles vervuild en zal je of nooit wat van de wereld zelf mogen zien of moet je de planeet om zeep helpen met een vlucht in een vliegtuig.

Om eerlijk te zijn zie ik momenteel weinig voor toekomstige generaties om naar uit te kijken:

- Mijn grootouders hun droom was de oorlog overleven, een huisje te kopen en wat van Nederland te zien.
- Mijn ouders droomde om een studie te kunnen doen, een eigen huis te kunnen hebben, een auto te kunnen kopen en misschien binnen Europa op vakantie te kunnen.
- Mijn droom was alles wat mijn ouders hadden plus de mogelijkheid bijna elke baan te kunnen krijgen mits ik er hard voor werkte en wat van de wereld te kunnen zien (vliegvakantie naar elke uithoek van de wereld).
- De droom van volgende generaties zal zijn om hun studieschulden af te lossen en de mensheid niet uit te laten sterven terwijl ze onder hun zonnepaneel hun hart vast houden dat de aarde nog niet vergaat.

p.s. ik heb Nederland trouwens verlaten omdat ik dacht dat er betere mogelijkheden waren elders. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan maar ik denk dat mijn kinderen hier beter opgroeien dan mogelijk was in Nederland (betere gezondheidszorg, betere scholing, betere omgeving).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:38

Blussem schreef:
Vroeger was al heel wat dat je als gezin 1 auto had.
Nu is norm dat elk gezin minimaal 2 auto's heeft. Hoe zo gaat dan slecht?

Dat heeft ook een andere reden. Vroeger was er 1 kostwinner en kon je van 1 salaris leven. Nu niet meer. Dus de tweede auto is vaak voor woonwerkverkeer.

Ja ik ken minima met een auto. Moet die weg? Je weet soms niet hoe ze er aan gekomen zijn. Krijgertje bijvoorbeeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:16

Het minpunt in NL vind ik wel de woningnood en dat het zo volgebouwd wordt.
Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom wij zoveel vluchtelingen hier opvangen. Het oosten van Europa vangt niks op omdat ze geen geld hebben. Maar ze hebben wel veel ruimte. Waarom geeft de EU/NL wat wij zelf besteden aan vluchtelingen niet gewoon aan bv Tsjechië/Hongarije etc zodat vluchtelingen daarheen kunnen en wij niet zo vol worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:23

Maar waarom kunnen we niet meer van 1 kostwinner leven? Is het leven duurder, de lonen minder, willen we teveel?
Er spelen bij mij veel vragen. Ik vind vooral de belasting veel. Op loon, op je eigen vermogen (waar je notabene met koop al belasting over hebt betaald en wat helemaal van jou is), op erfenis (waarom betaal je daar überhaupt belasting over......?)

Maar meer doe ik er ook niet mee.. Ik heb zelf geen last van woning nood maar zie het wel veel. En vraag me ook af icm met asielzoekers hoeveel mensen er hier nog passen. Mogen wij als Nederlanders straks maar 1 kind per gezin, zodat er asielzoekers kunnen blijven? Of wordt het niet zo gek. Of moet alle natuur weg voor woningen? Hoe gaat het met mij als ik 80 mag worden? Kan ik dan verzorgd worden of is het stelsel zo verslechterd?

Waar liggen grenzen, moeten er grenzen komen/zijn? Wat is wijsheid... Ik denk dat we te laat grenzen stellen of ergens wat aan doen. Er moet eerst crisis zijn voordat.. Etc

De boeren laten van zich horen, de scholen laten van zicht horen..

Hoe draai je een land..? Ik zou het niet kunnen denk ik..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:53

verootjoo schreef:
Het minpunt in NL vind ik wel de woningnood en dat het zo volgebouwd wordt.
Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom wij zoveel vluchtelingen hier opvangen. Het oosten van Europa vangt niks op omdat ze geen geld hebben. Maar ze hebben wel veel ruimte. Waarom geeft de EU/NL wat wij zelf besteden aan vluchtelingen niet gewoon aan bv Tsjechië/Hongarije etc zodat vluchtelingen daarheen kunnen en wij niet zo vol worden.

Daar zitten ze niet op die mensen te wachten. Ze zullen vast wel (verwante) mensen uit buurlanden opvangen mocht dat nodig zijn. Als de balkan nog eens opnieuw ontploft zal Hongarije ongetwijfeld opkomen voor de etnisch Hongaarse minderheid in Servië, en Polen zal vast ook wel wat mensen uit Oekraïne opvangen als die banden hebben met Polen.
Ze hebben alleen vrij weinig behoefte om 'echte' vreemdelingen, die etnisch-cultureel nog verder weg staan, op te vangen.

Vergeet niet dat vrijwel heel Midden- en Oost-Europa nooit koloniën heeft gehad en lange tijd zeer weinig rechtstreekse contacten heeft gehad buiten Europa. De contacten die ze wel hadden, waren bovendien niet zelden onvriendschappelijk; wat er van over de Steppen kwam, kwam steeds weer om te roven, de Russen zagen ze vooral als wingewesten, en de Turken hebben meer dan eens geprobeerd om naar het Noordwesten uit te breiden.

Wat wij hier de laatste 100 jaar hebben gedaan, met repatriërende inwoners uit Indië, Suriname en Caribisch Nederland, en het binnenhalen van grote aantallen gastarbeiders van buiten Europa, dat zou daar echt ondenkbaar zijn. Ook als er een zak geld bij geleverd wordt.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:57

Onali schreef:
san4nie schreef:

- De belastingen moeten omlaag in diverse sectoren. Gezond eten moet gestimuleerd worden, geen belasting op groente en fruit wel op frisdranken ed.
- Kritisch kijken naar uitgaven van overheid naar buitenland.
Zo lang als ik al leef worden er miljarden overgemaakt naar Afrika maar dat is een bodemloze put. Minderen of stopzetten.
- Beter controleren van uitkeringen (buitenlanders die hier uitkeringen trekken in hun eigen land)
- Asielzoekers sneller procederen en eruit gooien en niet dat ze jarenlang asiel kunnen aanvragen en vervolgens als gedoogbeleid toch maar kunnen blijven ivm een inmiddels aangefokt kinderelftal.
- Een financiele maximum zetten op te verdienen bonussen van ambtenaren/ directeuren ed.
- Werken aantrekkelijker maken ipv thuis zitten.

En ws nog heel wat meer dingen waar ik geen weet van heb.

Oké, grotendeels mee eens.
Wat moet er dan gebeuren zodat jouw situatie verbetert? Je had het over dat je zou emigreren als je er geld voor had. Wat zou er hier moeten gebeuren dat je het hier goed genoeg vindt dat je niet meer zou willen emigreren? En waar zou je nu heen willen?

Ik blijf er bij dat het vaak (dus niet altijd) eigen keuze is.
Hier valt die woningnood bijvoorbeeld wel mee, maar veel mensen zouden hier niet willen wonen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:16

Cioccolato schreef:
Maar waarom kunnen we niet meer van 1 kostwinner leven?

Klopt, zo was vroeger geregeld dat een stel maar 1 kostwinner mocht hebben.
Echt waren er veel mensen hier niet mee eens en wouden ze 2 kostwinners hebben. Hier door heeft men twee keer zoveel te besteden met als gevolg dat heel veel dingen 2x zo duur is geworden.

Zo vind men prachtig dat je een huis op twee salarissen kunt kopen. Echter zijn hier door de zelfde huizen 2x zo duur geworden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:33

Ik stam nog uit de tijd een salaris telt mee voor een huis en een iniminibeetje van salaris twee. Wij hadden voor de veranderende regeling een huis gekocht en moesten verkopen nadat de regeling was ingegaan tweede salaris telt mee. En het huis is idd echt letterlijk verdubbeld in waarde. Gekocht voor 125000 gulden, verkocht voor 250000 gulden. Oftewel daar zou je dan weinig mee opgeschoten zijn. -O- destijds hebben we een boerderij met flinke grond voor 165000 gulden niet durven kopen omdat we bang waren daar financieel op stuk te gaan. :+ Hoe anders is het nu.

En ja eigenlijk best bizar, mensen met op zich een goed inkomen die steeds moeizamer rond kunnen komen. Ik heb op zich een best leuk inkomen bruto nu(was destijds een topinkomen geweest zelfs) maar val overal buiten kwa extraas geen toeslagen of wat ook. Gevolg is dat ik netto in mijn uppie het toch niet extreem ruim heb. Ik kan goed leven soms op vakantie omdat ik de rest volledig heb uitgeknepen kwa uitgaves. Maar door de torenhoge gemeentelijke lasten, hoge energie rekening, verzekeringen, niet vergoedde medicatie die alleen maar hoger worden word het toch lastiger,

Even gemeente moeten betalen afgelopen maand. Bij elkaar bijna 700 euro :evaw: (en komt komend jaar ieder kwartaal weer een bij voor afval) alleen al het hebben van de kliko (verplicht) en de pas voor wegbrengen restafval kost me 180 euro per 3 maanden. En dan heb ik nog niks aan afval weg. Dat kost per keer ook nog een kapitaal. Met twee inkomens leuk, met een inkomen wordt dat al een stuk minder grappig,

Als ik zou moeten huren moet ik boven de 720 per maand huren. Maar zit dan net onder 40% van mijn netto inkomen wat ik kwijt ben daaraan, en dat loopt alleen maar op natuurlijk. Kosten waar je niks aan kan besparen. En dan zie je mensen die "even" hun hele huis opnieuw decoreren zomaar omdat de kleur van het laminaat ze niet meer bevalt. Dan ja krab ik ook achter mijn oor hoor. Wat ik dan fout doe? Ik rook niet drink geen alcohol, geen luxe beest kwa eten, geen duur abbonement of dure telefoon. :n Mijn kledingbudget is laag omdat ik winkelen niet echt een leuke bezigheid vind,

En als dan mijn zieke overbuurvrouw het moet doen met 30 euro per week voor eten drinken kleding enz. En daarvan ook nog de eigen bijdrage van medicatie moet betalen. Heel dubbel dan. -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:56

Karuna,het klopt wat je zegt. Ik mag niet klagen, heb een koopwoning in mijn uppie, gekocht in 2008 vlak voordat de markt in elkaar zakte. Bijna geheel aflossingsvrij. Ik betaal zo'n 700 euro aan hypotheek in de maand, dat is grotendeels rente (ja, nog 5.2%, openbreken wordt niet aangeraden) en een 72 euro spaarhypotheek (ik los minimaal af, volgens de toen geldende NHG-regels). Voor dit geld kan ik absoluut niet huren. Ik woon niet in mijn droomhuis, maar wel in mijn eigen huis.
Meubels zijn volledig krijgertjes. Dus de lelijke blankeiken onverwoestbare kasten waarvoor ik me eigenlijk wel wat schaam. Maar ja, gekregen. Zo ook het bankstel, in redelijke staat gekregen. De boekenkasten zijn Billy's, maar die vind ik best mooi.
De woz en afvalstoffen is hier meer dan 900 euro per jaar. En dat moet je even in 3 termijnen betalen. (je kunt wel uitstel aanvragen, dan mag het in 10 termijnen).
Hier ook geen roken, dure abo's, en dat soort dingen. Wel een paard, maar hier is het nog wel een beetje betaalbaar. In de randstad had ik geen paard gehad. Van wat het daar kost kan ik hier 3 onderhouden. Alles ook 1 inkomen. Moest ik een gezin van mijn inkomen onderhouden, dan bleef er niets over voor leuke dingen. Nu kan ik af en toe op vakantie, maar ik laat veel andere dingen om op vakantie te kunnen.

Ja, ik kook dus wel eens extra voor iemand die niet elke dag vers kan eten omdat die dus inderdaad van weinig geld moet rondkomen. Ja, ik koop ook wel eens kleding voor haar. Geen dure, maar wel nieuw, zo ook schoenen.

Tegenwoordig is 2000 euro netto voor een gezin gewoon erg weinig. Terwijl dat vroeger een heel fatsoenlijk inkomen was.

Ja, er is veel verborgen armoede in Nederland. Maar daarentegen ook minima die wel vinden dat ze 3 honden mogen houden, mogen roken en dan geen geld meer hebben voor eten. Dan maak je in mijn ogen verkeerde keuzes. 1 hondje of een kat is ook een huisdier.

Maar mijn 1gezins-starterswoning komt niet op de markt weer vrij omdat ik niet door kan schuiven. Een ander moet dan duurder blijven huren dan kopen omdat er geen hypotheek te krijgen is en geen aanbod is, want mensen zoals ik kunnen niet verhuizen. Huren zijn absurd hoog hier.

Er zijn dus wel dingen die hier in Nederland beter kunnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:57

Rutte vertelde laatst dat we in een gaaf land leven. En als je dan later hoort dat over de 30.000 gezinnen bij de voedselbank lopen denk ik bij mezelf... het is toch minder gaaf dan je denkt. Het zou niet mogen.
Hebben we het goed in NL? Ja en nee...
Het goede is ons zorgsysteem. Dat we ons geen zorgen moeten maken dat we een torenhoge ziekenhuisrekening krijgen wanneer we in het ziekenhuis hebben gelegen.
Het slechte is is dat de armoede steeds meer komt. Mensen die niet rond kunnen komen. Het korten van bepaalde groepen in dit land. En de multinationals blijven maar ontvangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:02

Blussem schreef:
Cioccolato schreef:
Maar waarom kunnen we niet meer van 1 kostwinner leven?

Klopt, zo was vroeger geregeld dat een stel maar 1 kostwinner mocht hebben.
Echt waren er veel mensen hier niet mee eens en wouden ze 2 kostwinners hebben. Hier door heeft men twee keer zoveel te besteden met als gevolg dat heel veel dingen 2x zo duur is geworden.

Zo vind men prachtig dat je een huis op twee salarissen kunt kopen. Echter zijn hier door de zelfde huizen 2x zo duur geworden.

Bedenk wel dat huizen nu duurder zijn maar de rente beduidend lager, zeker dan in die tijd. rentepercentages van ruim over de 10% was niet uitzonderlijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:02

Afbeelding