Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KimD schreef:Ik heb gezegd dat als de pensioenleeftijd daadwerkelijk zo hoog blijft ik met 60 van een brug spring.
De kans dat ik nog van mijn pensioen kan genieten is vrijwel nihil.
Ik ga ervan uit dat ik tot 60 een mooi leven heb, maar ik zie het niet zitten om vervolgens nog 10 jaar verder te moeten werken. Met 60 heb ik 40 jaar gewerkt, dan vind ik het prima geweest.
Wij sparen dus nu eigenlijk niet. Hebben wel geld, maar het merendeel geven we gewoon lekker uit! Er zijn geen kinderen die het kunnen erven, dus tzt 'moet' alles op zijn.
Sizzle schreef:Dat doorwerken zie ik dan weer niet echt als een enorm groot probleem, al heb ik makkelijk praten aangezien het bij ons nog 65 is. Als ik gezond ben kan ik me goed voorstellen om dan nog wat te blijven freelancen daarna.
germie schreef:Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?
moonsparkle schreef:KimD schreef:Ik heb gezegd dat als de pensioenleeftijd daadwerkelijk zo hoog blijft ik met 60 van een brug spring.
De kans dat ik nog van mijn pensioen kan genieten is vrijwel nihil.
Ik ga ervan uit dat ik tot 60 een mooi leven heb, maar ik zie het niet zitten om vervolgens nog 10 jaar verder te moeten werken. Met 60 heb ik 40 jaar gewerkt, dan vind ik het prima geweest.
Wij sparen dus nu eigenlijk niet. Hebben wel geld, maar het merendeel geven we gewoon lekker uit! Er zijn geen kinderen die het kunnen erven, dus tzt 'moet' alles op zijn.
Precies dit denk ik vaak, binnen tien jaar emigreren en genieten en op m'n 65e mag het wel afgelopen zijn.
xTiffani schreef:Ik leef mijn leven, zit momenteel al 5 maanden in Australië en heb nog veel meer op de planning zoals nieuw-zeeland en azie. Nu ben ik nog jong en echt, het is het beste wat ik ooit heb gedaan, dit pakt niemand mij meer af.
Ik ga niet wachten tot ik later misschien slecht ter been ben en alle mooie hikes niet meer kan doen. Ik ben vrijgezel en heb geen kinderen, dus wat dat betreft ook erg vrij.
Ik ben ook niet bang om dood te gaan, ik weet tenminste dat ik echt heb geleefd
germie schreef:Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Zonnetje81 schreef:germie schreef:Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Maar ik lees het bijna van: als je kinderen hebt hoef je je geen zorgen te maken over mantelzorg....
Nee ik maak mezelf geen zorgen, ik zie het wel, je weet niet of je oud gaat worden en op wat voor wijze. Tegen die tijd is er vast wel weer iets verzonnen. Ik vind het angstiger als ik morgen niks kan door een ongeluk of ziekte.
Matheno schreef:Mijn oom is in januari met pensioen gegaan, een week later is hij overleden door een hartstilstand.
Ik leef met de dag, maar "echt" leven is voor mij geen reizen of iets dergelijks. Kan ontzettend genieten van mijn tuin en dieren.
Ik heb een pensioenfonds en beleggersrekening waar ik maandelijks in stort, en mijn plan is om op mijn 50e ongeveer met pensioen te gaan.
moonsparkle schreef:xTiffani schreef:Ik leef mijn leven, zit momenteel al 5 maanden in Australië en heb nog veel meer op de planning zoals nieuw-zeeland en azie. Nu ben ik nog jong en echt, het is het beste wat ik ooit heb gedaan, dit pakt niemand mij meer af.
Ik ga niet wachten tot ik later misschien slecht ter been ben en alle mooie hikes niet meer kan doen. Ik ben vrijgezel en heb geen kinderen, dus wat dat betreft ook erg vrij.
Ik ben ook niet bang om dood te gaan, ik weet tenminste dat ik echt heb geleefd
Ik vraag me af hoe je dat financieel doet?