Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:03

Ik maakte me in het begin druk dat er geen quarantaine nodig was voor die menaen van die cruise. En dat mensen gewoon chinees nieuwjaar mochten gaan vieren etc. Toen is het als een olievlek gaan verspreiden en dat is zorgelijk. Besmetting in NL komt doordat mensen in Italie zijn geweest en nu wordt het hier een olievlek. Is rot, maar er wordt grote hype van gemaakt. Het is alleen gevaarlijk voor kwetsbare mensen. Net zoals de griep en noro.
Stalgenoot vertelde dat er vorig jaar 30 mensen zijn overleden op haar werk (zorginstelling) aan noro. Dat kwam niet in het nieuws.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:08

Bij de Mexicaanse griep zijn toen 1483 mensen ermee besmet geweest en toen was het ook niet z’n drama als nu. Het inslaan zou ik idd doen voor het geval dat je zelf niet de deur uit zou mogen maar mijn moeder gaat nu inslaan omdat ze niet meer naar buiten durft in de angst dat ze besmet worden. Dat je nu beter niet naar China of Italië moet gaan snap ik maar verder ... tja

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:11

Ik ben niet hysterisch maar maak me wel zorgen. Niet voor mezelf of aan de aantal ziektegevallen, maar hoe we een echte uitbraak gaan bolwerken.
De gewone griepgolf is al moeilijk bij te benen voor de ziekenhuizen, als dit erbij komt is er gewoon echt een probleem. Zoveel plek in ziekenhuizen is we nu eenmaal niet en zoveel personeel ook al niet.
Dus ja. Je hoeft je niet echt zorgen te maken voor het virus als je zelf gezond bent, een uitbraak is wel reden tot zorg :\

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 00:12

safina schreef:
Waarom een tweede topic openen over hetzelfde? In dit topic komt dat ook allemaal aan de orde. [NM] De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Omdat antwoorden zoals dat je je eigen er niet druk om maakt niet relevant zijn omdat het geen ontwikkelingen zijn. En omdat je anders waarschijnlijk de discussie gaat krijgen waarom niet. Daar is dit topic voor bedoeld

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:13

Ik leef gewoon mijn leven zoals ik altijd doe. Boodschappen inslaan, waarom zou ik dat doen? Als het zover komt dat ik thuis moet blijven is er echt wel iemand die boodschappen voor me gaat doen hoor. Juist al die mensen die dat nu gaan doen creëren in mijn ogen de paniek, domino effect. Steeds meer mensen gaan dan inslaan omdat ze bang zijn dat er niks meer te krijgen is. Doe gewoon normaal en creëer geen extra paniek denk ik dan.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:21

Ik maak me om mezelf geen zorgen, wel om mijn moeder met copd en momenteel alles behalve fit qua longen.
Dinsdag moet ik naar amsterdam toe, een plek waar veel mensen met ov reizen voor een afspraak met een arts.
We hebben besloten dat mijn moeder niet mee gaat naar binnen en ik overweeg buiten de spreekkamer een mondkapje te dragen.
En desinfectie mee, nu het zo snel gaat wil ik geen risico meer nemen.
Ik woon in een dorp, met weinig ov.
En dan onbeschermd een mierennest in waar het krioelt van de mensen die per ov reizen in een mega toeristische stad.
Ik neig naar krijg de klere met je overdreven, mondkapje op en schijt hebben aan wat iedereen er van vind.
Als er ineens in het nieuws omhoog plopt dat amsterdam vol besmettingen zit en mijn moeder word ziek sla ik mezelf voor mijn kop.
Ze kan nu niks hebben, weinig weerstand.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:22

Saskia9 schreef:
Ik leef gewoon mijn leven zoals ik altijd doe. Boodschappen inslaan, waarom zou ik dat doen? Als het zover komt dat ik thuis moet blijven is er echt wel iemand die boodschappen voor me gaat doen hoor. Juist al die mensen die dat nu gaan doen creëren in mijn ogen de paniek, domino effect. Steeds meer mensen gaan dan inslaan omdat ze bang zijn dat er niks meer te krijgen is. Doe gewoon normaal en creëer geen extra paniek denk ik dan.


Dit. Maarrrrr ik heb wel even flesvoeding voor de baby ingeslagen. Verder span ik me niet, ga woensdag ook gewoon naar het theater.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:22

Jester_ schreef:
Ik vind een corona journaal wel massa hysterie ja. Dat hebben we met de griep of noro of wat voor dodelijke virussen ook niet

Omdat het overlijdenspercentage bij een "gewone" griep en het norovirus veel lager is.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:34

Brainless schreef:
Jester_ schreef:
Ik vind een corona journaal wel massa hysterie ja. Dat hebben we met de griep of noro of wat voor dodelijke virussen ook niet

Omdat het overlijdenspercentage bij een "gewone" griep en het norovirus veel lager is.


Het overlijdenspercentage van corona is 2,4% en besmettingsrisico is lager dan noro of griep.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:36

Hutcherson schreef:
Het overlijdenspercentage van corona is 2,4% en besmettingsrisico is lager dan noro of griep.

Klopt beide. :j
Bij een gewone griep is de overlijdenspercentage tussen de 0.03 en 0.25 %

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:09

MarcoBorsato schreef:
Saskia9 schreef:
Ik leef gewoon mijn leven zoals ik altijd doe. Boodschappen inslaan, waarom zou ik dat doen? Als het zover komt dat ik thuis moet blijven is er echt wel iemand die boodschappen voor me gaat doen hoor. Juist al die mensen die dat nu gaan doen creëren in mijn ogen de paniek, domino effect. Steeds meer mensen gaan dan inslaan omdat ze bang zijn dat er niks meer te krijgen is. Doe gewoon normaal en creëer geen extra paniek denk ik dan.


Dit. Maarrrrr ik heb wel even flesvoeding voor de baby ingeslagen. Verder span ik me niet, ga woensdag ook gewoon naar het theater.


Dat had ik ook gedaan, dat is toch net wat anders. Was ook ooit een periode dat Chinezen veel opkochten omdat hun voeding van slechte kwaliteit was oid? Toen mocht je er maar 2 stuks per keer halen. Iets heel anders, maar moest er ineens aan denken. Met een baby ben je er net wat alerter op, die kun je niet ineens aan de spaghetti doen ofzo :Y)

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:22

Hier wel wat doomsday prepping gedaan, genoeg voor twee weken voor 3 personen. Ben ik hysterisch? Misschien een beetje, maar het geeft een rustig gevoel.

poetser

Berichten: 4328
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 06:59

Ik heb geen speciale voorzorgen genomen. Als het corona tot bij mij komt, dan is dat zo. Wel de afspraak gemaakt dat als het zover komt dat er iemand anders de boodschappen en alles haalt voor mij, het buiten voor de deur zet en ik het geld over maak via de bank.

Waar ik mij wel zorgen om maak, is dat de school vandaag weer begint. Het is net krokusvakantie geweest en er zijn dus veel kinderen op vakantie geweest. Mijn zoon is nogal vatbaar voor virussen, heeft al meermaals in het ziekenhuis gelegen hierdoor en voor zijn gezondheid maak ik mij wel zorgen. Thuis houden is echter geen optie vanwege de leerplicht, dus dat risico moet genomen worden.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 07:50

Maar wat is massa hysterie ts? Want ik zie om mij heen geen massa hysterie. Het normale leven gaat gewoon door.

Maar het is mijns inziens niet meer dan normaal om het wel serieus te nemen. Je bent nu eenmaal niet alleen op aarde.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:10

Ja, we draaien door. Het is gewoon een griepvariant.
Als ik hetkrijg en fit genoeg ben om naar buiten tegaan dan doe ik het. Ik ben alleenstaand, moet toch eten he.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-03-20 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:11

purny schreef:
imaudy schreef:
Ik vind het juist zorgelijk dat mensen er zo laks mee omgaan als jij ;)


Laks niet, ik maak me er gewoon niet druk om..

Precies. Laks is met opzet iemand besmetten. En dat doet niemand.
Zelfs als je hethebt is het niet besmettelijk als jegeenlichaamssappen krijgt. En datkun je voorkomen.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:17

Ik maak mij geen zorgen om zelf ziek te worden, ik ben gezond en zal er niet aan overlijden mij hooguit wat beroerd voelen. Net als mij zoontjes en vriend die zijn gezond. Mijn meeste familieleden ook, er zijn wel twee met een verminderend afweersysteem. Maar ik hoop en denk dat die er zelf wel goed omdenken. Wat mij dus wel zorgen baart en nee ik lig er niet wakker van ofzo, is stel een van ons krijgt het virus en de andere niet. Degene moet ik quartene en mag niet bij de rest van het gezin. Ik zou het heel erg vinden om zolang niet bij mijn kinderen te mogen en ik denk ook dat zij dat heel erg vinden. Of de jongste die slaapt gewoon weg niet ergens anders dan thuis. En vooral die heeft momenteel een fase dat hij heel erg aan mij klampt. Ik zou het heel erg vinden om niet bij hun te zijn voor zolang, een aantal dagen okay maar twee weken vind ik wel heel veel.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Coronavirus... draaien we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:50

Die quarantaine is natuurlijk echt onzin. Het is maar gewoon een griepvariant. Er moet een fikse schadevergoeding tegenover staan. Het is ook niet 2 weken he (reisbureau 2 weken kan ook 2 dagen zijn, dat scheelt), maar de gemiste tijd moet je inhalen, dus dan heb je 6 weken nodig. En ook dat moet natuurlijk betaald worden. Dus ze moeten het behandelen als elke andere verkoudheid en griep.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:55

MarcoBorsato schreef:
Saskia9 schreef:
Ik leef gewoon mijn leven zoals ik altijd doe. Boodschappen inslaan, waarom zou ik dat doen? Als het zover komt dat ik thuis moet blijven is er echt wel iemand die boodschappen voor me gaat doen hoor. Juist al die mensen die dat nu gaan doen creëren in mijn ogen de paniek, domino effect. Steeds meer mensen gaan dan inslaan omdat ze bang zijn dat er niks meer te krijgen is. Doe gewoon normaal en creëer geen extra paniek denk ik dan.


Dit. Maarrrrr ik heb wel even flesvoeding voor de baby ingeslagen. Verder span ik me niet, ga woensdag ook gewoon naar het theater.


Daar verwachten we geen tekorten van hier in NL/EU maar Azië heeft wel echt een probleem. Er zijn bijna geen containers te krijgen, zeker niet op korte termijn, dus grondstoffen die kant op krijgen is heel moeilijk.

Mjelleke
Berichten: 699
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:00

germie schreef:
Die quarantaine is natuurlijk echt onzin. Het is maar gewoon een griepvariant. Er moet een fikse schadevergoeding tegenover staan. Het is ook niet 2 weken he (reisbureau 2 weken kan ook 2 dagen zijn, dat scheelt), maar de gemiste tijd moet je inhalen, dus dan heb je 6 weken nodig. En ook dat moet natuurlijk betaald worden. Dus ze moeten het behandelen als elke andere verkoudheid en griep.

Quarantaine is niet vrijwillig, je bent gewoon verplicht om eraan mee te werken. Zonder schadevergoeding, want publiek belang.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:01

Wat afschuwelijk!

germie schreef:
Die quarantaine is natuurlijk echt onzin. Het is maar gewoon een griepvariant. Er moet een fikse schadevergoeding tegenover staan. Het is ook niet 2 weken he (reisbureau 2 weken kan ook 2 dagen zijn, dat scheelt), maar de gemiste tijd moet je inhalen, dus dan heb je 6 weken nodig. En ook dat moet natuurlijk betaald worden. Dus ze moeten het behandelen als elke andere verkoudheid en griep.


Soms vraag ik me af of jij het nieuws wel snapt.

Ibbel

Berichten: 49312
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:15

MarJon schreef:
Ik vind het alleen niet heel grappig dat de studentenvereniging met 900 studenten lekker een weekje gaat skiën in Noord-Italië. Deze studenten lopen volgende week weer op de universiteit rond, eventueel besmet of niet.


En dit zijn dus dingen waarvan ik denk dat Frankrijk zou zeggen: ho, gaat niet gebeuren (Frankrijk verbiedt onder andere grote evenementen op dit moment)

Ik snap werkelijk niet dat a) zo'n studentenvereniging geen verstand heeft (zou je toch wel verwachten eigenlijk) en b) dat zo'n universiteit niet zegt: leuk, maar je bent niet meer welkom op de uni na terugkeer, je stroomt volgende seizoen maar terug in en doet je jaar maar over.

Hier laat de NL overheid toch echt wel wat steken vallen. Je kan niet alle Covid-patienten monitoren, uitzoeken met wie ze contact hebben gehad etc, in een poging het tij te keren en dan gewoon toestaan dat er aan de andere kant van het land stomweg massaal risicogebied wordt opgezocht. Laat dan die patienten ook maar los, dat heeft dan totaal geen zin meer.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:20

Ibbel schreef:
MarJon schreef:
Ik vind het alleen niet heel grappig dat de studentenvereniging met 900 studenten lekker een weekje gaat skiën in Noord-Italië. Deze studenten lopen volgende week weer op de universiteit rond, eventueel besmet of niet.


En dit zijn dus dingen waarvan ik denk dat Frankrijk zou zeggen: ho, gaat niet gebeuren (Frankrijk verbiedt onder andere grote evenementen op dit moment)

Ik snap werkelijk niet dat a) zo'n studentenvereniging geen verstand heeft (zou je toch wel verwachten eigenlijk) en b) dat zo'n universiteit niet zegt: leuk, maar je bent niet meer welkom op de uni na terugkeer, je stroomt volgende seizoen maar terug in en doet je jaar maar over.

Hier laat de NL overheid toch echt wel wat steken vallen. Je kan niet alle Covid-patienten monitoren, uitzoeken met wie ze contact hebben gehad etc, in een poging het tij te keren en dan gewoon toestaan dat er aan de andere kant van het land stomweg massaal risicogebied wordt opgezocht. Laat dan die patienten ook maar los, dat heeft dan totaal geen zin meer.

Dat is niet zo gemakkelijk he. ER IS GEEN NEGATIEF REISADVIES. Dat betekent dat je GEEN GELD terugkrijgt.
Een wintersport kost al gauw 1000 euro voor een week. Dat ben je dan kwijt. Ok, die keuze maak JIJ.
Als je als ORGANISATOR een reis afzegt zonder dat er een reden voor is, dan moet je als organisator ALLE KOSTEN DRAGEN. En dat gaat niet. Dus je hebt dan geen keuze als organisator.
De organisator volgt het advies en die zegt er is geen risico. Als je dan opeens zelf wel een risico ziet, dan moet je als individu niet meegaan, maar een organisator kun je niet verantwoordelijk houden, die kan dat financiële risico niet dragen.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:20

Ondanks dat ik een slechte gezondheid heb en deze winter al 3 keer ziek ben geweest maak ik me over mezelf niet zo’n zorgen. Wel om sommige mensen om me heen. En ook om wat er in Nederland gebeurd wanneer er wel een grote uitbraak is en er maatregelen genomen worden. Lijkt me heel naar... maar meer dan wat beter op hygiëne letten en afwachten kunnen we nu niet doen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:23

Ik ben niet laks, maar ik maak me ook niet druk.
Plaats hiernaast zijn meerdere patiënten nu, het is dus dichtbij maar nog niks om mij druk over te maken want ik kom er nooit en heb ook niet gedaan wat hun deden.
Mocht het de buurman treffen zou ik beter opletten (ivm de medemens) maar als het komt dan komt het toch.
Alleen die totale gekte die door de media word verspreid en mensen worden gewoon gek gemaakt.
Echt doe normaal.