Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:04

Carnaval is typisch zo'n feest wat al lang en breed bestond voordat de kerk om de hoek kwam kijken. Toen mocht het niet meer van de grote boze kerk, maar dat bleek lastig en toen is er maar een kerks sausje overheen gegooid. Als mensen het weer zonder kerks sausje willen vieren is het wat mij betreft echt prima, ook als ze daar een andere naam bij willen. Lekker belangrijk hoe het heet. Hij staat bij mij in elk geval niet in de top 10 van dingen waar ik me druk om maak. Bij lange na niet. :)

Ik verwacht dat we het de komende jaren ook weleens over de naam van kerst gaan hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:12

Ik maak me er ook niet druk over, was alleen uitermate verrast dat dit kennelijk zo kan spelen bij ouders van een openbare school dat ze een school vragen een naam te wijzigen. :) en dan komt bij mij de volgende vraag op, wat zal het volgende zijn dat een andere naam moet krijgen? om dat er kennelijk mensen zijn die aanstoot geven aan een naam. -O-

Met dergelijke dingen houd ik me niet bezig, genoeg echte problemen. Maar hier leeft het nogal zullen we maar zeggen. Dus ontkom je niet aan dit gespreksonderwerp. :P

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:36

Maar eerst zeg je 'Wat zal het volgende zijn wat zal veranderen?' en vervolgens zeg je 'Maar met dergelijke dingen houd ik mij niet bezig.' Blijkbaar houd je er wel mee bezig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:41

Ja omdat anderen kennelijk overal aanstoot aan geven en er steeds meer verandert moet worden. Ik houd me er absoluut niet mee bezig tenzij ik er over gevraagd word of ik dergelijke berichten lees. Een bericht neerzetten op bokt is iets heel anders dan mijn leven draait om dergelijke vraagstukken. :P
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-02-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:43

Ik vind dat we allemaal een beetje doorslaan... Wat een onzin zeg.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:44

Je mag het toch nog steeds Carnaval noemen of wat? Het is maar 1 school van de weet ik hoeveel scholen in Nederland dat zegt "Wij noemen het voortaan een verkleedfeest." Prima toch. Niemand houdt een geweer tegen je hoofd en zegt dat jij het nu ook een verkleedfeest moet noemen.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:45

Whale schreef:
Maar eerst zeg je 'Wat zal het volgende zijn wat zal veranderen?' en vervolgens zeg je 'Maar met dergelijke dingen houd ik mij niet bezig.' Blijkbaar houd je er wel mee bezig.

Tussen 'druk maken' en 'druk maken'zit een verschil.
Ik denk dat niemand hier vannacht minder om slaapt, maar ik maak mij er in die zin druk om dat dat hele 'woord' gebeuren een hype lijkt te worden.

Woorden veranderen de wereld niet. Want wat verandert er nu precies op die school met deze woordverandering? Precies...niets..
Woorden zijn lege omhulsels,daden veranderen de wereld.
Maar mensen lijken steeds meer gericht op woorden, op gevoeligheidjes die enkel in hun hoofd bestaan. En dan blij zijn met je behaalde niets natuurlijk, want er verandert uiteindelijk niets.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:45

Ierpier: wil je niet zo vloeken svp... Is respectloos en kwetsend...

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:48

Echt, waar kunnen mensen zich al niet druk om maken. Een groep kinderen viert een feestje en de ouders geven een andere naam aan dat feestje. Een groot deel van het land viert het niet eens en als Wilders al wil klagen, dan zou hij moeten klagen dat het feest überhaupt is toegestaan. We hebben niet voor niets 80 jaar oorlog gevoerd om er vanaf te komen...

Voor de niet zo goede verstaanders, dat laatste gedeelte is sarcastisch bedoeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:50

Dat ben ik toch niet eens, dat woorden de wereld niet veranderen is niet waar. Er zijn woorden die zoveel lading hebben en zoveel ellende hebben veroorzaakt. Woorden dragen ook energie. Met woorden kun je iemand maken of breken. Dus woorden hebben wel degelijk betekenis, en kunnen grote veranderingen teweeg brengen.

Dat gezegd hebbende, ik vind het belachelijk om de naam te wijzigen in verkleedfeest. Onze dochter zit op een katholieke school. Daar vieren ook moslim kinderen en niet gelovigen gewoon carnaval mee.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:55

Sunnda schreef:
Whale schreef:
Maar eerst zeg je 'Wat zal het volgende zijn wat zal veranderen?' en vervolgens zeg je 'Maar met dergelijke dingen houd ik mij niet bezig.' Blijkbaar houd je er wel mee bezig.

Tussen 'druk maken' en 'druk maken'zit een verschil.
Ik denk dat niemand hier vannacht minder om slaapt, maar ik maak mij er in die zin druk om dat dat hele 'woord' gebeuren een hype lijkt te worden.

Woorden veranderen de wereld niet. Want wat verandert er nu precies op die school met deze woordverandering? Precies...niets..
Woorden zijn lege omhulsels,daden veranderen de wereld.
Maar mensen lijken steeds meer gericht op woorden, op gevoeligheidjes die enkel in hun hoofd bestaan. En dan blij zijn met je behaalde niets natuurlijk, want er verandert uiteindelijk niets.


Is niet echt een hype hoor. Moest op school boeken lezen uit vroegere tijden en er zijn dus een hele hoop woorden veranderd of hebben een andere betekenis gekregen. Dat gaat gewoon zo.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:56

SusanH schreef:
Dat ben ik toch niet eens, dat woorden de wereld niet veranderen is niet waar. Er zijn woorden die zoveel lading hebben en zoveel ellende hebben veroorzaakt. Woorden dragen ook energie. Met woorden kun je iemand maken of breken. Dus woorden hebben wel degelijk betekenis, en kunnen grote veranderingen teweeg brengen.

Dat gezegd hebbende, ik vind het belachelijk om de naam te wijzigen in verkleedfeest. Onze dochter zit op een katholieke school. Daar vieren ook moslim kinderen en niet gelovigen gewoon carnaval mee.

Woorden gaan altijd samen met gedrag..
Zonder gedrag/persoon erachter heeft een woord echt geen betekenis hoor..

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:03

Ben zelf vooral benieuwd hoe ze kerst gaan noemen, dat lijkt me persoonlijk toch meer gelinkt aan het geloof.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:04

Helemaal prima toch? Als mensen ergens een beter/passender woord voor willen dan heb ik daar geen probleem mee. Ik hoef me niet vast te houden aan iets wat vroeger zo was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:05

Sunnda schreef:
SusanH schreef:
Dat ben ik toch niet eens, dat woorden de wereld niet veranderen is niet waar. Er zijn woorden die zoveel lading hebben en zoveel ellende hebben veroorzaakt. Woorden dragen ook energie. Met woorden kun je iemand maken of breken. Dus woorden hebben wel degelijk betekenis, en kunnen grote veranderingen teweeg brengen.

Dat gezegd hebbende, ik vind het belachelijk om de naam te wijzigen in verkleedfeest. Onze dochter zit op een katholieke school. Daar vieren ook moslim kinderen en niet gelovigen gewoon carnaval mee.

Woorden gaan altijd samen met gedrag..
Zonder gedrag/persoon erachter heeft een woord echt geen betekenis hoor..


Ben het met je eens wbt het gedrag, echter dat gedrag hangt altijd samen met het woord. Neem een geschreven tekst, is altijd met een bedoeling ergens neergezet. De lezer hoeft de betekenis van het gedrag erachter niet te weten of te kennen, maar dat betekent niet dat het woord daardoor geen betekenis meer heeft. Er zit altijd een persoon achter een woord. Hoe je het ook wendt of keert. Daardoor heeft een woord dus altijd betekenis.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:05

MirandaFuego schreef:
Ben zelf vooral benieuwd hoe ze kerst gaan noemen, dat lijkt me persoonlijk toch meer gelinkt aan het geloof.


Decemberfeest?

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:09

Whale schreef:
MirandaFuego schreef:
Ben zelf vooral benieuwd hoe ze kerst gaan noemen, dat lijkt me persoonlijk toch meer gelinkt aan het geloof.


Decemberfeest?

Verlichten bomen feest! :D (uit de Fabeltjeskrant van vroeger)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:11

Shae schreef:
Carnaval is typisch zo'n feest wat al lang en breed bestond voordat de kerk om de hoek kwam kijken. Toen mocht het niet meer van de grote boze kerk, maar dat bleek lastig en toen is er maar een kerks sausje overheen gegooid. n.


Precies, 5000 jaar geleden werd er in Mesopotamië al voorlopers van het huidige Carnaval gevierd. In essentie is Carnaval een omkeringsritueel: voor korte tijd staat de samenleving op zijn kop en alle maatschappelijke rollen werden omgedraaid. Een slaaf bijv. was dan gelijk aan zijn meester. Dat zie je nu ook nog; Prins Carnaval neemt het gezag tijdelijk over.

Een school die er een verkleedfeestje van maakt heeft dus de essentie van het feest totaal niet begrepen. Jammer, een gemiste kans.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:19

Carnaval is inderdaad een Christelijke overname van het oud-Romeinse Saturnalien-feest. Waarbij de verschillen tussen meester en slaaf tijdelijk wegvielen.En allen samen als gelijken feest vierden. Leuk toch. Tegenwoordig heeft men geen historisch besef meer en er mag niets meer. Als je het niet leuk vindt doe je gewoon niet mee en kinderen op een dergelijke dag thuishouden van school zal geen probleem zijn want leerstof zal er dan toch niet besproken worden.Maar iets heet zoals het heet en overgeleverde namen veranderen is onzin.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:20

Whale schreef:
MirandaFuego schreef:
Ben zelf vooral benieuwd hoe ze kerst gaan noemen, dat lijkt me persoonlijk toch meer gelinkt aan het geloof.


Decemberfeest?

Dan raken sinterklaas en de kerstman in de war. :')


Jessix schreef:
Verlichten bomen feest! :D (uit de Fabeltjeskrant van vroeger)


Je bedoelt sprekende poppen die op dieren lijken tv serie.. :')

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:27

anjali schreef:
Carnaval is inderdaad een Christelijke overname van het oud-Romeinse Saturnalien-feest.


anjali schreef:
Tegenwoordig heeft men geen historisch besef meer en er mag niets meer.


anjali schreef:
Maar iets heet zoals het heet en overgeleverde namen veranderen is onzin.


Het historisch besef van de kerk is gelukkig wel vlekkeloos. :D

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:42

Het in elkaars waarde laten mbt de namen van feesten/mensen/dingen is een groot goed. Laten we hier dan dat ook voor elkaars mening hebben alsjeblieft.

Mbt de naamsverandering. Als 1 school besluit het zo te willen noemen en er verder gewoon een verkleed feestje is (wat carnaval tegenwoordig vooral is. De achtergrond met hoe en wat weten de meesten niet eens of maakt ze niet uit.)
Waarom zouden wij er met ons alle dan zo druk om maken ?
In de plaatsen waar het het grootst gevierd wordt heet het nog steeds Carnaval.

Verandering kan ook positief zijn en minder heftig als er in eerste instantie wordt gedacht.
Kijk in nu eens naar Prinses Carnaval ip Prins als voorbeeld.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:46

Ik ben benieuwd wanneer de efteling de attractie carnaval festival gaat veranderen

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:58

Mondy schreef:
Het in elkaars waarde laten mbt de namen van feesten/mensen/dingen is een groot goed. Laten we hier dan dat ook voor elkaars mening hebben alsjeblieft.

Mbt de naamsverandering. Als 1 school besluit het zo te willen noemen en er verder gewoon een verkleed feestje is (wat carnaval tegenwoordig vooral is. De achtergrond met hoe en wat weten de meesten niet eens of maakt ze niet uit.)
Waarom zouden wij er met ons alle dan zo druk om maken ?
In de plaatsen waar het het grootst gevierd wordt heet het nog steeds Carnaval.

Verandering kan ook positief zijn en minder heftig als er in eerste instantie wordt gedacht.
Kijk in nu eens naar Prinses Carnaval ip Prins als voorbeeld.

Noemen ze een man dan ook prinses carnaval?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:21

Als ze het verkleedfeest willen noemen omdat ze het niet willen asocieren met een geloof, prima, maar ben dan wel consequent.

Whale schreef:
MirandaFuego schreef:
Ben zelf vooral benieuwd hoe ze kerst gaan noemen, dat lijkt me persoonlijk toch meer gelinkt aan het geloof.


Decemberfeest?


Gewoon kerstviering en ze vieren ook sinterklaas.
https://ikccarrouselzevenaar.nl/wp-cont ... 192020.pdf, pagina 25.
Niet echt consequent dus. :+