Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 22:22

Veel schoolbesturen staan achter de staking.
Vakbonden ook.

Daarmee wordt er soms gekozen om loon door te betalen bij een staking, om zo te sturen op grotere opkomst.

Overigens werkt dit niet alleen in het onderwijs zo, maar op veel plekken.



Het is overigens natuurlijk niet voor niets dat zelfs schoolbesturen (werkgevers in zekere zin) en vakbonden achter de staking staan.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:24

We worden door de overheid betaald, besturen betalen soms niet uit maar ontvangen dus wel het salaris. Zij moeten dat dan in het het onderwijs investeren. Maar als een bestuur niet achter je staat terwijl jij staakt voor de toekomst van het vak, heb je een idee hoe alleen je je dan voelt staan. Er zit niet veel in een stakingskas en heel veel leerkrachten zijn uit de onderwijsbonden gestapt omdat ze zulke waardeloze CAO's afsluiten en geen idee hebben van wat er speelt in het werkveld.

Maar we dwalen nu af van het passend onderwijs.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 22:27

Gewoon voor mijn idee,

@sjong,

In een klas van 30 leerlingen, hoeveel daarvan denk jij dat er 'wat verder buitengemiddeld' zouden kunnen zijn, zónder dat de werkdruk daardoor toeneemt en/of het onderwijs achteruit gaat?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:29

Ik vergelijking met wat? 30 gemiddelde kinderen?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:32

Sommige kinderen zijn stikmakkelijk, maar hebben extra aandacht nodig bij het leren lezen en anderen hebben sturing op gedrag nodig maar 1/5 van de tijd die en ander nodig heeft om te leren lezen. Dat kan je dus niet zeggen. Maar elk kind wat je wat extra voor moet doen voegt bij aan de werkdruk. En neemt tijd weg van andere kinderen. Dus dan is er nooit ruimte voor wat extra's.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:38

Maar de toename van complexiteit van problemen komen in alle beroepsgroepen terug. De politie heeft het druk met vewarde mensen, verpleegkundigen komen om in het werk omdat demente ouderen langer thuis moeten wonen, heftigheid en complexiteit van stoornissen in de psychiatrie neemt toe, jeugdzorg kan de zorg niet aan. Iedereen moet een stapje extra doen. Dus ja de maatschappij verwacht meer van zijn burgers en meer van zijn werknemers.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 22:41

En dát is precies wat het moeilijk maakt.

Heb je 15 a 20 leerlingen zitten, dan lukt dat nog wel.

Heb je er 30, dan wordt het echt veel lastiger.
Want je nakijkwerk is ook meer,met 30.
Het aantal ouders dat je spreekt ook.
De hoeveelheid verslagen en voortgangsrapportages ook.


Dus dat is wat ik probeer aan te geven.
Heb je 30 leerlingen zitten waarvan ongeveer 6 met extra behoeften of waar de reguliere methodes niet op aansluiten, dan wordt het verrekte taai.

Want de ouders van de 24 'gemiddelde kinderen' willen, terecht, ook graag dat hun kind eens een compliment krijgt, een 1op1 moment met de docent en goede les.

De ouders van de 6 kinderen waar extra behoeften liggen willen, terecht, dat er voor hun kinderen uitzonderingen gemaakt worden.
Want met dat beetje extra uitdaging, die leeshulp, de wat prikkelarmere momenten, de sturing op sociaal gedrag, de hulp bij medicatie of toilet, de aanpassing in woordkeus, redt zijn of haar zoon of dochter het misschien wel op regulier.


Maar ergens gaat het wringen.


En daar ligt wat mij betreft wel echt een probleem.


En zoals gezegd, juist de kinderen die wat verder van het gemiddelde afstaan (op wat voor manier dan ook, ik benoem bewust even geen specifieke beelden) vind ik vaak erg leuk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:48

Sjong schreef:
(...) Sowieso is het vaak zo dat de mensen die zaken verzinnen enorm ver van de werkvloer af staan. Ze weten niet eens hoe en klas er uit ziet.

Maar het onderwijs mag ook hand in eigen boezem steken. Ik hoor al vaak voordat iets geopperd wordt.... kan niet.... lastig....etc. En ik snap dat ergens ook, want voor het onderwijs is er op het eerste gezicht geen winst te halen. Maar ik liep er op en gegeven moment tegen aan dat zelfs kleine veranderingen op weerstand stuitte. En dat vond ik echt een domper.

Ik denk dat de twee dingen die je in beide alinea's aanhaalt ook wel een probleem zijn in het onderwijs. Een docent kan bijvoorbeeld in staat zijn om de kern van een probleem bij een leerling te signaleren en weet misschien een trucje of methode om de leerling te helpen... Maar mag dat vervolgens niet toepassen, 'want dat staat niet in onze methode.' :roll: Maar goed, dat geldt vast ook niet voor elke school.

Mooie opsomming, TS. Vergeet, naast de mindere en gemiddelde leerlingen, ook de hoogvliegers en de brave, stille leerlingen niet. Ook dat is een uitdaging voor de leraar. Het is een knap lastig vak en ik heb veel bewondering voor de mensen die het doen :j

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 22:50

Dat is precies waarom ik 'verder buiten het gemiddelde' of 'niet gemiddeld' als termen gekozen heb.
Dat valt alle kanten op.



En het ís een mooi vak.
En veel van de mensen die het uitoefenen doen dat met liefde en passie.
En dat is wel écht mooi aan het onderwijs.

Ingrid_92

Berichten: 2834
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:54

Ik werk met 'thuiszitters' (akelige term vind ik). Sinds het passend onderwijs is het aantal kinderen dat thuis zit gestegen. Dan blijkt maar hoe passend het passend onderwijs is...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:07

Sjong schreef:
Maar de toename van complexiteit van problemen komen in alle beroepsgroepen terug. De politie heeft het druk met vewarde mensen, verpleegkundigen komen om in het werk omdat demente ouderen langer thuis moeten wonen, heftigheid en complexiteit van stoornissen in de psychiatrie neemt toe, jeugdzorg kan de zorg niet aan. Iedereen moet een stapje extra doen. Dus ja de maatschappij verwacht meer van zijn burgers en meer van zijn werknemers.


Wat je zegt is precies juist het probleem.
Echter kunnen de mensen die hun beroep uitvoeren op een gegeven moment niet meer dan dan 100% geven.
In de plaats van dat men een collega er bij te nemen wordt er vervolgens gekozen om een twee keer zo dure manager aan te nemen die het rendement met 20% zal verhogen.
Echter in de praktijk neemt het rendement juist veder af doordat de uitvoerende naast het werk zich nu ook moeten verantwoorden aan de die extra manager.
Vervolgens besluit die manager om nog een manager aan te nemen gezien het hem niet gelukt is om zijn doel te behalen. En zo gaat het maar door terwijl de druk op de gene die het beroep uitvoeren steeds groter wordt.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:17

Blussem schreef:
Sjong schreef:
Maar de toename van complexiteit van problemen komen in alle beroepsgroepen terug. De politie heeft het druk met vewarde mensen, verpleegkundigen komen om in het werk omdat demente ouderen langer thuis moeten wonen, heftigheid en complexiteit van stoornissen in de psychiatrie neemt toe, jeugdzorg kan de zorg niet aan. Iedereen moet een stapje extra doen. Dus ja de maatschappij verwacht meer van zijn burgers en meer van zijn werknemers.


Wat je zegt is precies juist het probleem.
Echter kunnen de mensen die hun beroep uitvoeren op een gegeven moment niet meer dan dan 100% geven.
In de plaats van dat men een collega er bij te nemen wordt er vervolgens gekozen om een twee keer zo dure manager aan te nemen die het rendement met 20% zal verhogen.
Echter in de praktijk neemt het rendement juist veder af doordat de uitvoerende naast het werk zich nu ook moeten verantwoorden aan de die extra manager.
Vervolgens besluit die manager om nog een manager aan te nemen gezien het hem niet gelukt is om zijn doel te behalen. En zo gaat het maar door terwijl de druk op de gene die het beroep uitvoeren steeds groter wordt.


Juist. En de top staat zover van de werkvloer dat ze werkelijk denken dat "wij" niet snappen dat de zogenaamde effectiviteitsmaatregelen gewoon bezuinigingen zijn en je harder moet werken voor hetzelfde geld. En dat is echt ruk. Maar we werken allemaal met mensen en ik vind dat je niet uit het oog moet verliezen waarom je een bepaald beroep uitvoert en wie je ermee hebt als je zegt ik ben het er niet mee eens een ik ga er geen extra energie meer insteken.

Ik vind dus ook echt dat er extra ondersteuning moet komen, minder regels en minder controle, maar niet meer salaris. Maar dat is een andere discussie.

En dat het passend onderwijs heel veel nadelen heeft zie ik ook heus wel. Mijn neefje is naar speciaal onderwijs gegaan maar die heeft echt een hele klas ontwricht. Hij is super op zijn plaats op het speciaal onderwijs. Jammer dat het probleem eerst zo groot moest worden. Maar voor sommige kinderen werkt het wel. En dat wil ik ook gewoon vertellen.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 23:50

Ik ken ook zát leerlingen die het met een klein aanpassinkje prima redden.

Even heel concreet, zonder ergens in namen of details te vallen die tot op een persoon herkenbaar zijn:

Een intelligente, sociale leerling in het voortgezet onderwijs. Met een fikse visuele beperking.
Zowel qua beeldbreedte als scherpte als vervormingen.
Deze leerling werkt áltijd met laptop, zodat hij contrast en lettergrootte aan kan passen.
Zit áltijd vooraan.
En heeft een app waardoor alles dat op het smartboard komt, ook rechtstreeks op zijn laptop te zien is.
Het is een vlotte handige leerling, die de handigheid heeft om als hij iets niet mee krijgt even een rustig moment af te wachten en het dan individueel even na te vragen aan de docent.
Verder komt hij volledig mee.

Zo'n leerling kost weinig extra effort van de leerkracht. Denk je.
Is in zekere zin ook zo.

Maar wel wát extra natuurlijk.
Want de leerkrachten krijgen uitleg over visuele beperkingen in het algemeen, over een aantal vragen die je wel en niet moet stellen
(Kun je het zien is niet handig, ll weet immers niet wat hij/zij geacht wordt te zien, Wat zie je, handiger)
En wat extra remedial teaching, wat begeleiding vanuit Bartimeus, wat aanpassingen op hoe proefwerken en examens afgenomen werden, die dus ook anders nagekeken moeten worden en speciaal op maat voor hem gemaskt. Iets vaker mentor gesprekken, iets vaker oudergesprekken, wat meer ondersteuning op ICT gebied.


Verschrikkelijk leuke leerling waar alle docenten met álle liefde van de wereld een stapje harder voor lopen.
Een leerling waar je in de klasse dynamiek geen moment 'last' van hebt.


Maar dus wel, zoals je in mijn voorbeelden kunt lezen, toch wat extra aandacht nodig heeft op ander dan gedragsvlak.


Stel je nu voor.
Deze leerling in een klas van 30.

Dat is best nog te doen.




Maar nu.
In diezelfde klas van 30 zit een kind met ernstige angstproblemstiek.
En een hoog intelligent kind met autistische kenmerken.
En een leuk sociaal kind dat onterecht op havo zit, omdat hij het met zijn inmiddels geteste iq van 83 gewoon oprecht niet redt. Maar zijn ouders eisen dat hij op de havo blijft.
Daarnaast nog een sociaal heel onzeker kind met faalangst dat gepest wordt.
Nog een leerling die in het uitzoektraject zit omdat hij soms super presteert en soms onder de maat, en men vermoed hoogbegaafdheid.
Daarnaast een leerling die 2 jaar geleden in Nederland gekomen is, vanuit Zimbabwe. Haar vader is zakenman. Snugger kind, maar de taal nog niet volledig machtig.
En een kind met zodanige problematiek tussen zijn ouders thuis, dat hij alle ellende op school van zich af slaat.
Letterlijk.
Oh, en nog een kind dat gisteren te horen heeft gekregen dat haar oma kanker heeft.
En een kind dat vanuit sociale angst geen bril op durft, maar zo kippig is als maar zijn kan.
Dan nog een groepje van drie jonge heren die onder invloed van opkomende testosteronhoeveelheden de grenzen opzoekt bij docenten. En bij de meisjes in de klas. Soms stevig grensoverschrijdend.
En dan natuurlijk het kind dat een gediagnosticeerde ADHD heeft, maar -puber die ze is- haar medicijnen niet structureel neemt. En daarmee heel wisselend gedrag laat zien.
En een leerling die niets met taal kan, alles eigenlijk alleen in beeld op kan nemen.
En een kind dat door Pfeiffer 2 maanden lesstof gemist heeft.




Nu kan ik door gaan natuurlijk.

Maar dit zijn echt allemaal zaken die iedere docent wel kent.
Die wérkelijk op geen enkele manier buiten de dagelijkse onderwijspraktijk staan.
Een groot deel van die leerlingen die ik hierboven beschrijf, valt niet eens in de groep 'buitengemiddeld' een groot deel valt binnen wat we als normaal zien in het onderwijs.
Een aantal valt verder buiten de norm.



Heb je dan die leerling met die visuele problemen, en daarnaast bovenstaande diverse groep leerlingen, en dat in een klas met in totaal 30 leerlingen, ga er dan maar aanstaan om ieder de aandacht te geven die hij nodig heeft en verdient.

Dan kan ieder klein verzoekje van een ouder om een aanpassing echt als teveel gaan voelen.


Zeker als je niet 1 zo'n klas hebt.
Maar 12. Die je ieder 1 of 2 uur in de week ziet....

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 23:57

@Sjong, hoe zie jij je het voor je dat de -welwillende- docent nog de aandacht geeft aan een individueel kind?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:19

Ik had een hele reactie geschreven maart die is ineens weg.

Korte samenvatting: ik heb geen oplossing, maar ik schrik ook niet van de complexiteit van wat jij schetst. Hoe denk je dat dit in de rest van de sociale beroepen is?

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:34

Sjong: wat doet dat ter zake? In geen enkel sociaal beroep moet je een heel uur lang 30 personen tegelijkertijd ondersteunen. Reken daarbij het verbeterwerk en alle vergaderingen bij en dan weet je volgens mij hoe pittig het allemaal wel is.

Wat ben ik blij dat ik niet in het onderwijs sta. Als ik de beschrijving van Femke_Tweety lees, ik zou het geen 10 minuten volhouden. Respect! Ik hoop dat deze professionals de ondersteuning krijgen die ze verdienen.

Voor veel kinderen die anders in het speciaal onderwijs terecht komen is het regulier onderwijs beter, en ik hoop van harte dat het blijft. Dit is volgens mij enkel haalbaar als het ook voor de docenten werkbaar is en beter georganiseerd.

Femke_Tweety

Berichten: 12071
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 22:03

Daarom is het mijns inziens zo belangrijk dat mensen gaan snáppen wát het dan is dat niet lukt.


Want onderwijs is geweldig.
Leerlingen zijn (meestal :') ) geweldig.
Iedereen zou gezien moeten worden.
Gehoord moeten worden.
En alle ruimte om zich te ontwikkelen op de manier die het best passend is.

En díé wil ís er wel.
Echt wel.


Maar zoals het nu móét van de overheid, gáát het niet.


(En de volgende grote onderwijsvernieuwingen komen er al weer aan. Met wederom goede achterliggende ideeën, en uitvoerbaar mits op de juiste manier ingezet en mede gevormd door mensen die met hun voeten nog in de praktijk staan. Maar ook die zie ik alweer fout gaan. Maar da's een andere discussie.)


Nu klink ik waarschijnlijk vrij cynisch.

Het gekke is dat ik dat van nature helemaal niet ben.
Zie het mooie in iedere leerling.
Zie het mooie van onderwijs.
En vind het werk met (in mijn geval puber-) leerlingen heerlijk.



Maar ik zou zó graag zien dat mensen die de dagelijkse praktijk niet van dichtbij meemaken íets beter snappen waar de frustratie van docenten ligt.

En daarom dus ook dit stuk.

Niet dat ik het om deze reden geschreven heb, maar ik krijg inmiddels van veel collega's, uit BO, VO en speciaal onderwijs berichtjes dat ze het heel erg herkenbaar vinden.


Ik heb geen kant-en-klare oplossing.
Ik wou dat ik die had...


Maar als mensen het gaan zíén, gaan er meer mensen over dénken.
En als er meer mensen over gaan denken en het wat beter begrijpen, dan scheelt dat alweer een miljoenste van een millimeter, van die dikke kilometer die er nog gemaakt moet gaan worden voor we err zijn in het onderwijs.

En voor die miljoenste van een millimeter heb ík dan toch in ieder geval mijn best gedaan...

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Opinie/Discussie. Passend onderwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:29

Ik heb geen kinderen, laat ik dat voorop stellen.
Wel een aantal vrienden met kinderen welke soms ook extra aandacht behoeven, allen zitten op een reguliere basisschool.
Ik ga wel eens mee en hoor regelmatig docenten klagen over de werkdruk.
Ik snap dat nooit zo goed.

Zelf werk ik in het bedrijfsleven en als ik dezelfde werkdruk zou kennen als deze docenten dan voelde dat als "op 50% draaien".

Wat me echter wél opvalt is dat het niveau van de gemiddelde basisschool docent bedroevend laag is.
Niet alleen qua intellect maar ook qua emotionele ontwikkeling, stabiliteit en op voor de hand liggende onderwerpen als stressmanagement, projectmanagement en planningsvaardigheden.
Niet raar ook want men kan tegenwoordig afstuderen op een scriptie waar spelfouten in staan en op het intellectuele niveau van VWO 4/5.
Dat zijn vervolgens de mensen aan wie wij onze kinderen toevertrouwen.
Er is geen ruimte meer voor de oude stempel, alles moet "positief en opbouwend en vooral met gevoel".
Tel daar volle klassen, kinderen met extra aandacht/behoefte bij op en de cirkel is rond.
Enkele van mijn (hbo+/wo geschoolde) vrienden balen enorm van de docent van hun kinderen, een enkeling heeft daardoor zelfs het kind van school laten wisselen.
Ik denk dat als we er als land voor zorgen dat er meer capabele docenten komen, er minder bureaucratie komt en de wijze van onderwijs terug gaat naar zoals onderwijs behoort te zijn... problemen als "werkdruk" ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dat kost geld. True. Maar de gemiddelde hoogopgeleide ouder is zéker bereid om mee te betalen aan het onderwijs voor zijn/haar kind denk ik.
Dat vangt dan weer de kinderen van laagopgeleide ouders op.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:48

@ wildgirl, ik kan jouw verhaal echt niet serieus nemen, jij hebt geen idee waar het over gaat.

Omdat jij wel een op een school komt weet jij ook dat jij het wel 50% zwaarder hebt. :')

De gemiddelde hoogopgeleide ouder is vast wel bereid om meer te betalen voor het onderwijs van zijn kind maar echt niet voor anderen hoor. Nee ze zorgen dat ze op scholen terecht komen waar juist de kinderen van ouders die geen of minder geld hebben geen toegang toe hebben.
Dat is het grote gevaar van het falend beleid van nu. Mensen met geld kopen de opleiding, de bijlessen en de mensen zonder geld of hoge opleiding blijven achter op scholen waar het leraren tekort steeds groter wordt.
Laatst bijgewerkt door justkid op 05-02-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:01

Wildgirl schreef:
Ik heb geen kinderen, laat ik dat voorop stellen.
Wel een aantal vrienden met kinderen welke soms ook extra aandacht behoeven, allen zitten op een reguliere basisschool.
Ik ga wel eens mee en hoor regelmatig docenten klagen over de werkdruk.
Ik snap dat nooit zo goed.

Zelf werk ik in het bedrijfsleven en als ik dezelfde werkdruk zou kennen als deze docenten dan voelde dat als "op 50% draaien".

Wat me echter wél opvalt is dat het niveau van de gemiddelde basisschool docent bedroevend laag is.
Niet alleen qua intellect maar ook qua emotionele ontwikkeling, stabiliteit en op voor de hand liggende onderwerpen als stressmanagement, projectmanagement en planningsvaardigheden.
Niet raar ook want men kan tegenwoordig afstuderen op een scriptie waar spelfouten in staan en op het intellectuele niveau van VWO 4/5.
Dat zijn vervolgens de mensen aan wie wij onze kinderen toevertrouwen.
Er is geen ruimte meer voor de oude stempel, alles moet "positief en opbouwend en vooral met gevoel".
Tel daar volle klassen, kinderen met extra aandacht/behoefte bij op en de cirkel is rond.
Enkele van mijn (hbo+/wo geschoolde) vrienden balen enorm van de docent van hun kinderen, een enkeling heeft daardoor zelfs het kind van school laten wisselen.
Ik denk dat als we er als land voor zorgen dat er meer capabele docenten komen, er minder bureaucratie komt en de wijze van onderwijs terug gaat naar zoals onderwijs behoort te zijn... problemen als "werkdruk" ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dat kost geld. True. Maar de gemiddelde hoogopgeleide ouder is zéker bereid om mee te betalen aan het onderwijs voor zijn/haar kind denk ik.
Dat vangt dan weer de kinderen van laagopgeleide ouders op.

Je bent wel is mee geweest en daardoor weet je wat de werkdruk van basisschool docenten is? Hele bijzondere conclusie ...
En hierdoor willen veel mensen dus niet in het onderwijs werken. We modderen maar wat aan en worden niet serieus genomen. Ik heb toch ook geen oordeel over jou werk en hoe je dat doet?

Die hoogopgeleide ouders die bij ieder dingetje op school staan... ‘Juultje heeft geen huiswerk gemaakt want ze moet ook naar piano les en hockey en voetbal en en en..... dat trekken jullie wel recht toch? Ze is een wonderkind en dat ze nu een 4 heeft op wiskunde komt echt omdat u niet goed heeft uitgelegd. Oefenen moet op school niet thuis. Kan ze hier niet naar bijles’

Ik werk niet in het basisonderwijs wel in het vo. En ik klaag niet over werkdruk of salaris. Maar wel over passend onderwijs wat wij passend moeten maken. Ik heb 30 mentorleerlingen die in mei mavo examen doen. Ik heb 1 mentor uur naast mijn lessen die ik met ze heb (en ik dus lesstof behandel)
Hier moet ik ze begeleiden met het sectorwerkstuk want onderzoeksvaardigheden wil je ze ook meegeven. Moet ik ze begeleiden in het maken van een studiekeuze en moeten ze ook leren plannen en structureren.
Verder willen ze allemaal graag gesprekjes en daar hebben ze wat mij betreft recht op. Ik heb er alleen wel 3 met ASS. Waarvan er 1 goed functioneert. De anderen met goede begeleiding wat zorgt voor veel controle en contact met ouders en de leerling. Verder heb ik er 2 met ADHD die een drukke klas lastig vinden. Dan heb ik er nog 5 die bij de ggz lopen. 1 met depressieve klachten en de overige 4 zitten niet Lekker in hun vel. Ook deze willen gesprekjes en missen vaker school wat weer extra planning vraagt. En dan nog over ouders gesproken.. een heel aantal is betrokken! En dat is fijn je bent er samen voor de leerling.
Dan heb ik er 1 die begeleidt woont in woonvoorziening en ja dat vraagt de nodige administratie en ook zorg. En heb ik er 1 die mantelzorg verzorgt er zich weg cijfert. Verder heb je zwakke leerlingen, die ook wel meer thuis moeten doen maar daar niet worden gestimuleerd. Dat zorgt thuis namelijk voor ruzie en ruzie willen ouders niet. En de velen gescheiden ouders spelen hier ook een rol. Ze moeten beide leuke ouder zijn...
En dan heb ik nog de leuke goed meedraaiende leerlingen. Prima cijfers geen tekorten maar ook die willen aandacht. Dat zijn de leerlingen die bij je komen en ook een mentorgesprekje en een compliment willen. En ik doe dit met liefde, ik wil dat ze een diploma halen! Maar ik neem sommige zorgen wel mee naar huis en daar ben ik ‘s avonds wel mee bezig. En nee niet ongezond maar wel mee bezig.

Maar dat is wel 1 van de taken naast het gewone les geven. Verder geef ik Sova training en doe ik verschillende projecten voor leerlingen.
En ik vind die afwisseling geweldig en geef daarnaast ook les op alle niveau’s in 2 vakken. Dit vraagt wel veel. Een basis 3 klas vraagt een geheel andere aanpak dan vwo 4. En dat maakt mijn werk leuk en interessant iedere dag.
Maar maak het dan wel werkbaar voor ons en zorg dat er geld gaat naar klassen van maximaal 20/25 leerlingen! Ook leerlingen vragen hier om en dat zal de kwaliteit naar mijn idee verbeteren. Voor de ‘normale’ en ‘bijzondere’ leerling.
Lesgeven is niet alleen lesgeven. Ook ik ga gewoon ‘pas’ om 5 uur naar huis terwijl ik om 8 uur begin. Lijken mij redelijk normale werktijden en ja ik heb ook nog wel werk wat ik thuis moet doen. Dat probeer ik te beperken maar dat weet je als je voor het onderwijs kiest. Voor mij is dat vaak nakijk werk.

Verder school moet een afspiegeling zijn van de samenleving. Arme en rijke kinderen, je leert van elkaar. Ipv dat ouders een vwo diploma kopen voor hun kind. En ja voor 30.000 per jaar is er ruimte voor klassen van 8 leerlingen. Of dat nou zorgt voor kwaliteit..
Ik heb wel is een tweede corrector gehoord die zei maar u begrijpt toch wat ze bedoelt, dus kan het goed gerekend worden? Ouders betalen hier veel geld voor...
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-02-20 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 29106
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:05

Lenaa-tje, welke vakken geef je in het VO?

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:08

Goof schreef:
Lenaa-tje, welke vakken geef je in het VO?

Geschiedenis, maatschappijleer en levensbeschouwing.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:09

@justkid, er zijn onderzoeken gedaan naar de inhoud en werkdruk van basisschooldocenten. Daar baseer ik mijn uitspraak op, icm de verhalen die ik hoor van docenten die (op een enkeling na) vooral heel goed zijn in klagen.
Het rijk/arm verhaal onderken ik gedeeltelijk echter, wanneer de overheid hierin zou bijsturen(bijvoorbeeld particulier onderwijs lastiger maken) dan kom je denk ik best een eind.
Iedereen heeft hetzelfde doel, goed onderwijs voor zijn kind.
Het is zowel voor een laag als hoogopgeleide ouder belangrijk dat een docent capabel genoeg is.
Als een ouder daarin kan bijdragen naar gelang draagkracht denk ik niet dat dit stuk hoeft te lopen.
De huidige instelling van "rijke" ouders komt m.n doordat er geen verbetering(eerder verslechtering) zichtbaar is momenteel.
De kwaliteit van ons onderwijs holt achteruit door een falende pabo en een falend beleid.
Feit is, is dat er in de huidige maatschappij steeds meer "domme" mensen ontstaan met alle gevolgen van dien.
Ook dat kost NL BV enorm veel geld, imo kun je een gedeelte hiervan tackelen door aan je onderwijs te werken.

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:09

Wildgirl schreef:
Ik heb geen kinderen, laat ik dat voorop stellen.
Wel een aantal vrienden met kinderen welke soms ook extra aandacht behoeven, allen zitten op een reguliere basisschool.
Ik ga wel eens mee en hoor regelmatig docenten klagen over de werkdruk.
Ik snap dat nooit zo goed.

Zelf werk ik in het bedrijfsleven en als ik dezelfde werkdruk zou kennen als deze docenten dan voelde dat als "op 50% draaien".

Wat me echter wél opvalt is dat het niveau van de gemiddelde basisschool docent bedroevend laag is.
Niet alleen qua intellect maar ook qua emotionele ontwikkeling, stabiliteit en op voor de hand liggende onderwerpen als stressmanagement, projectmanagement en planningsvaardigheden.
Niet raar ook want men kan tegenwoordig afstuderen op een scriptie waar spelfouten in staan en op het intellectuele niveau van VWO 4/5.
Dat zijn vervolgens de mensen aan wie wij onze kinderen toevertrouwen.
Er is geen ruimte meer voor de oude stempel, alles moet "positief en opbouwend en vooral met gevoel".
Tel daar volle klassen, kinderen met extra aandacht/behoefte bij op en de cirkel is rond.
Enkele van mijn (hbo+/wo geschoolde) vrienden balen enorm van de docent van hun kinderen, een enkeling heeft daardoor zelfs het kind van school laten wisselen.
Ik denk dat als we er als land voor zorgen dat er meer capabele docenten komen, er minder bureaucratie komt en de wijze van onderwijs terug gaat naar zoals onderwijs behoort te zijn... problemen als "werkdruk" ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dat kost geld. True. Maar de gemiddelde hoogopgeleide ouder is zéker bereid om mee te betalen aan het onderwijs voor zijn/haar kind denk ik.
Dat vangt dan weer de kinderen van laagopgeleide ouders op.


Ik lees alleen maar (voor)oordelen op basis van verhalen uit tweede hand.
Zonde, ik denk dat je wel anders spreekt als je er dagelijks mee te maken zou hebben.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:13

@lenaa-tje, je doet een aanname. Ik zeg nergens dat ik mijn mening baseer op "wel eens meegaan". Dat maak jij ervan.
Echter, als jij in de veronderstelling bent dat je werkdruk meet door te kijken naar werktijden dan begrijp ik dat je het niet met me eens bent.