Representatieve afspiegeling van de samenleving

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:53

Lalidan schreef:
Boras schreef:

Mooi, dan zijn we het dus eens :)

Dat gaat wel een beetje ver, niet? Van mij hoeft er namelijk helemaal niks vervangen te worden en dat gedoe over mannelijke hegemonie slaat helemaal nergens op in mijn ogen. Ik zie de vooruitgang niet in alles tot in het extreme doorvoeren en zeker niet als dat weer bakken met tijd en geld kost.
Als het zonder dat kan, is het voor mij niet belangrijk genoeg om er tegen te protesteren. Maar de kant die dit soort dunnen op gaan, gaat mij veel en veel te ver. Dus eens? Absoluut niet.


Sorry dat ik je woorden verkeerd heb begrepen.

Je schreef namelijk dit: Als je tzt als borden aan vervanging toe zijn vind dat de afbeelding erop vervangen moet worden, prima. Maar gaan vervangen omdat de symboliek te veel op een man lijkt, echt, dan heb je geld (en tijd) te veel".

En mijn standpunt is prima om dit geleidelijk in te voeren.

Vandaar mijn invulling dat we het eigenlijk uiteindelijk wel eens zijn, door jouw "prima".
Laatst bijgewerkt door Boras op 22-01-20 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

renee16

Berichten: 4900
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:53

Maar als er mannen en vrouwen komen..
Moet er dan ook geen genderneutrale verkeersborden komen? En voor kinderen? En mensen met honden?
Enz.. enz..

Ik snap niet zo goed dat mensen zich druk kunnen maken om dit soort dingen..

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:54

Wat een onzin. Gewoon lekker neutraal (want dat zijn ze, er hangt toch geen piemeltje aan de poppetjes) houden voordat je een groep vergeet die zich ook achtergesteld gaat voelen.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:56

Nee! Als ze al nieuwe poppetjes gaan introduceren moeten het op z'n minst genderneutrale poppetjes zijn anders hebben we over een aantal jaren weer de poppen aan het dansen.
Ik zag vandeweek ook al een reportage op het nieuws dat er idd een ander poppetje op het bord van het woonerf moest want moeder kon ook wel met die kids spelen... Waar halen mensen het vandaan

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:57

Boras: Ik snoer je niet de mond, dat lukt me ook niet. :)

Maar ik vind dat je bericht uit zoveel, voor mij, onzin bestaat dat je er wat mij betreft inderdaad over op mag houden.
Of je dat doet is aan jou.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:01

purny schreef:
Nee! Als ze al nieuwe poppetjes gaan introduceren moeten het op z'n minst genderneutrale poppetjes zijn anders hebben we over een aantal jaren weer de poppen aan het dansen.


De poppetjes die we nu hebben zijn al genderneutraal.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:01

Gewoon unicorns erom zetten! Of nee, die zijn alweer uit, zijn het nu lama’s? Of misschien koala’s Ivm Australië?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:01

LadyMadonna schreef:
Gewoon unicorns erom zetten! Of nee, die zijn alweer uit, zijn het nu lama’s? Of misschien koala’s Ivm Australië?


Ik zeg koala's!

Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:05

Waarom een absoluut niet als het door geleidelijke invoering simpel kan worden gerealiseerd?

Dat hardnekkige, hakken in het zand begrijp ik dan weer helemaal niet.

Hop wetgeving aanpassen, ander ontwerpje in computer en printer en op het nog steeds hetzelfde verkeersbord plakken en als borden moeten worden vervangen geleidelijk invoeren.

Wisten jullie dat aluminium verkeersborden een levensduur van maar 12 jaar hebben? Er worden dus heel regelmatig verkeersborden vervangen in Nederland. Over 12 jaar kan de klus geklaard zijn (of moet ik zeggen over 6 jaar want de helft van de borden vervangen is voldoende 8)7 ) En misschien eerder als om een andere reden verkeersborden vervangen gaan worden.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:05

Dat mensen daar serieus mee bezig zijn... :roll: En vast ook nog betaald.
Ik heb het altijd gewoon gezien als een poppetje, niet mannelijk of vrouwelijk. De enige keer wanneer ik let op het onderscheid is bij een openbaar toilet. :D

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:06

Boras schreef:
[*knip] Er bestaan al mannelijke en vrouwelijke poppetjes. Zie de wc poppetjes.
De poppetjes op verkeersborden lijken verdacht veel op de mannelijke wc poppetjes.
Ze vertonen in ieder geval geen overeenkomsten met de vrouwelijke wc poppetjes.

Wat is er in godsnaam op tegen ook op verkeersborden mannelijke en vrouwelijke poppetjes te gebruiken net als op toiletten? [*knip*]

Ja, maar ik vind de WC poppetjes ook een foute stereotypering -O- . Om te beginnen: waarom zouden mannen de rok of jurk niet kunnen herontdekken en dragen*? En ik draag zelden tot nooit een rok of een jurk. Of moet ik dan het herentoilet <<) ? ( :+ :+ )

*Veel mannelijke kleding in de oudheid heeft sterke gelijkenis met wat we nu een rok of jurk noemen. Zoek maar eens op romeinse legionair en senator bijvoorbeeld. Of wat denk van de kleding van veel geestelijken?

Niobe

Berichten: 8030
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:10

Whale schreef:
LadyMadonna schreef:
Gewoon unicorns erom zetten! Of nee, die zijn alweer uit, zijn het nu lama’s? Of misschien koala’s Ivm Australië?


Ik zeg koala's!


Ja, koala's!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:11

Boras: ik heb geen probleem met een verkeersbord an sich, maar met de gedachte erachte. Waarom voelt “iedereen” zich zo achter gesteld? Waarom moeten er steeds meer hokjes komen?
Aan het eind van de dag zijn we allemaal gewoon mens...

Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:12

Palmera schreef:
Boras: Ik snoer je niet de mond, dat lukt me ook niet. :)


Nee, dat gaat je inderdaad niet lukken als je woorden gebruikt als "hou nou toch op".

Maar naar inhoudelijke argumenten ben ik zeker bereid om te luisteren en eventueel mijn mening te herzien.

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:12

En aan welk type vrouw word er dan gedacht Boras?
Er zijn dikke, dunne, met/zonder boezem, lang/kort haar, met/zonder rok, met/zonder fraaie billen, met/zonder naaldhakken en dan vooral de huidskleur.

Op de verkeersborden zijn ze zwart en dat is ook niet iedereen.

Dit heeft niets te maken met het erkennen van vrouwen..we weten wel dat die bestaan. Dit is zeiken om het zeiken en lekker veel hokjes erbij verzinnen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:14

Boras schreef:
Prima! Top van Geneve. Lekker progressief in plaats van blijven hangen in het verleden en dingen zo laten omdat ze nu eenmaal altijd zo waren.

Er bestaan al mannelijke en vrouwelijke poppetjes. Zie de wc poppetjes.
De poppetjes op verkeersborden lijken verdacht veel op de mannelijke wc poppetjes.
Ze vertonen in ieder geval geen overeenkomsten met de vrouwelijke wc poppetjes.

Wat is er in godsnaam op tegen ook op verkeersborden mannelijke en vrouwelijke poppetjes te gebruiken net als op toiletten? Waar zijn jullie bang voor? Hoezo waar moet dat heen? Waar doet dat pijn? Waarom lig je er wakker van? Waarom tegen zulke zaken die gelijkheid ten goede komen als je er zelf geen last van hebt?

Geleidelijk invoeren wat mij betreft. De mannelijke hegemonie die overal om ons heen tot norm werd verheven en nog altijd in stand wordt gehouden op een manier die we vaak niets eens doorhebben, mag van mij onderhand eens op de vuilnisbelt.

Als je zo woke bent voel je je waarschijnlijk al onderdrukt als vrouw als er een man op straat naar je kijkt.

Serieus, ik vind dit net zoiets als de roep om genderneutrale toiletten (waar je overigens weinig meer van hoort).
Doorgeslagen politieke correctheid die zijn doel voorbijschiet doordat het voornamelijk irritatie opwekt.

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:15

Ik snap inderdaad ook niet wat het probleem is net het huidige poppetje.
Zouden er echt mensen op straat lopen en denken "ik voel me nu hier totaal niet welkom omdat dit uiterst gestileerde poppetje niet op mij lijkt" ?

Moeten we dan ook de helft van de poppetjes wit maken in plaats van zwart?

Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:17

Askja schreef:
Boras schreef:
Prima! Top van Geneve. Lekker progressief in plaats van blijven hangen in het verleden en dingen zo laten omdat ze nu eenmaal altijd zo waren.

Er bestaan al mannelijke en vrouwelijke poppetjes. Zie de wc poppetjes.
De poppetjes op verkeersborden lijken verdacht veel op de mannelijke wc poppetjes.
Ze vertonen in ieder geval geen overeenkomsten met de vrouwelijke wc poppetjes.

Wat is er in godsnaam op tegen ook op verkeersborden mannelijke en vrouwelijke poppetjes te gebruiken net als op toiletten? Waar zijn jullie bang voor? Hoezo waar moet dat heen? Waar doet dat pijn? Waarom lig je er wakker van? Waarom tegen zulke zaken die gelijkheid ten goede komen als je er zelf geen last van hebt?

Geleidelijk invoeren wat mij betreft. De mannelijke hegemonie die overal om ons heen tot norm werd verheven en nog altijd in stand wordt gehouden op een manier die we vaak niets eens doorhebben, mag van mij onderhand eens op de vuilnisbelt.

Als je zo woke bent voel je je waarschijnlijk al onderdrukt als vrouw als er een man op straat naar je kijkt.



Je kent me niet, waarom vind je het dan toch noodzakelijk om me hier zo neer te zetten?

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Representatieve afspiegeling van de samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:22

Even voor de beeldvorming: hoe ziet een genderneutraal poppetje eruit?

Foto...iemand?

Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:22

Mensen, ik voel geen enkele weerstand tegen en zie geen enkel bezwaar tegen mannetjes en vrouwtjes poppetjes op verkeersborden als dat geleidelijk wordt ingevoerd, omdat borden nu eenmaal met regelmaat moeten worden vervangen.

Blijkbaar is dat een afwijkend standpunt en een standpunt dat weerstand oproept. En minder aardige reacties bij wat lichtgeraakte medebokkers. Dat vind ik opvallend bij een onbenullig onderwerp als dit. Je kunt je inderdaad maar ergens druk over maken.

Mag ik dat opvallend vinden? Ja, dat mag.

Fijne dag nog :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:23

Wat is woke? :')

En hier ook nooit gericht gekeken of het man vrouw, of wat ook is. Een man met hoed en een kindje kun je ook anders zien, pas op risico op mannen die kinderen meenemen? Het feit dat het mensen opvalt alleen al, en dan er over nadenken en willen wijzigen. :+

Niobe

Berichten: 8030
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:24

Boras schreef:
Mensen, ik voel geen enkele weerstand tegen en zie geen enkel bezwaar tegen mannetjes en vrouwtjes poppetjes op verkeersborden als dat geleidelijk wordt ingevoerd, omdat borden nu eenmaal met regelmaat moeten worden vervangen.

Blijkbaar is dat een afwijkend standpunt en een standpunt dat weerstand oproept. En minder aardige reacties bij wat lichtgeraakte medebokkers. Dat vind ik opvallend bij een onbenullig onderwerp als dit. Je kunt je inderdaad maar ergens druk over maken.

Mag ik dat opvallend vinden? Ja, dat mag.

Fijne dag nog :)


Nou, dat valt nogal mee hoor, het is meer de toon waarop je het brengt. Die is nogal bombastisch.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:29

Boras, mijn opmerking betreft je post en is geen oordeel over jou als persoon.
Dat kun je opmaken uit wat ik eronder schrijf.

Maar leg eens uit hoe die borden volgens jou zouden kunnen bijdragen aan het afbreken van de mannelijke hegemonie? En waarom de huidige borden bijdragen aan het voortbestaan daarvan? Als niemand, op een enkeling na, er meer in ziet dan gewoon een neutraal verkeersbord?
Laatst bijgewerkt door Askja op 22-01-20 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:30

SophievdV schreef:
Even voor de beeldvorming: hoe ziet een genderneutraal poppetje eruit?

Foto...iemand?


De gene die we nu hebben, gewoon een lichaampje met een hoofdje, armen en benen. In het nieuwsbericht van die verkeersborden in Genève staat er ook: "Toch is het poppetje dat nu op de verkeersborden staat al genderneutraal, aldus Jacques Goddijn, die zelf verkeersborden maakt."

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:32

Al die mensen hier die dit niet willen omdat ze bang zijn dat gehandicapte of non-binary mensen zich dan niet gerepresenteerd voelen: jullie neppe support om je eigen punt te verstevigen is zeer irritant. Dit laat alleen maar zien dat jullie totaal niet om deze mensen geven en het gewoon grappig vinden. Your ableism/transphobia is showing. Just stop.