Voorlichting door ouders of de school ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:06

Bij ons krijgen ze in klas 3 ook de zogenaamde relatielessen. Dat is niet echt het biologische aspect, maar ook 'hoe kom je van de app naar het bed' en 'hoe ga ik om met verschillende relationele situaties'. Echt hele goede lessen :j. We doen dan ook rollenspellen en kijken hoe je in verschillende situaties kunt reageren. Ook hebben we een stellingenspel waarbij we kijken wat ok is, wat niet ook is en wat zelfs strafbaar is. Heel verhelderend om te zien.

Mooi was bijvoorbeeld dat de jongens geen verschil zagen in erotiek tussen een meisje in lingerie en een meisje in bikini. Dus ze zouden een foto van een meisje in lingerie ook rustig aan hun vrienden laten zien, want op het strand loop je immers ook half naakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:06

Gadverdamme. Ik krijg er bijna een beetje een vieze-mannetjes idee van, dat de inspectie aan KINDEREN vraagt of ze weten dat ze ook borsten krijgen en of ze even een piemel kunnen tekenen.

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:07

Laten we ook de bron blijven bekijken en in ons achterhoofd houden dat hij enigszins gekleurd opgeschreven zou kunnen zijn :')

Overigens kunnen mijn leerlingen uitstekend piemels tekenen. OVERAL.

Blacky94

Berichten: 3524
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:07

Ik ben maar wat blij dat er op scholen aandacht besteedt hoort te worden aan seksualiteit en alles wat daar mee te maken heeft. Want het zou je idd verbazen hoeveel ouders het niet doen/willen/kunnen.

Ik las 5 jaar terug het volgende artikel. Engelstalig maar over het onderwijssysteem rondom seksualiteit op NLe (basis)scholen incl linken naar onderzoeken.
https://www.pbs.org/newshour/health/spring-fever

Daarin komt, zoals hierboven al beschreven, o.a. naar voren dat het aantal tienerzwangerschappen bij de laagste ter wereld behoren en dat jongeren rondom seksualiteit en bijv. de eerste keer seks veel positiever zijn dan bijv. hun peers uit Amerika.

Ik vind het artikel uit de OP ook wat raar geschreven en het had misschien tactischer gekund van de inspectie, than again, het is het reformatorische dagblad en vaak liggen dit soort onderwerpen in dat soort kringen een stuk gevoeliger.

Overigens, ik zit op een Christelijke Hogeschool en toen we in het 1e/2e jaar van mijn opleiding eens een hoorcollege kregen over seksualiteit en een, gelovige, docente daarbij aangaf dat men het eigenlijk gewoon eens moest proberen, waren de ongemakkelijke oehs, ahs en het gegiechel ook niet om aan te horen. Onder jongvolwassen, voornamelijk meiden, van 18-23 jaar.
En er zat natuurlijk wel een verhaal aan vast, maar geen seks voor het huwelijk is ook niet per se zaligmakend en het is geen schande als je wel seks hebt.
Zolang men dan iig maar wel geleerd heeft hoe het werkt, wat normaal is, wat de risico's zijn en hoe consensus werkt.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 14-01-20 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:08

Sheran schreef:
Laten we ook de bron blijven bekijken en in ons achterhoofd houden dat hij enigszins gekleurd opgeschreven zou kunnen zijn :')

Overigens kunnen mijn leerlingen uitstekend piemels tekenen. OVERAL.



_O-

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:09

Resistance schreef:
Gadverdamme. Ik krijg er bijna een beetje een vieze-mannetjes idee van, dat de inspectie aan KINDEREN vraagt of ze weten dat ze ook borsten krijgen en of ze even een piemel kunnen tekenen.


Wat is daar 'gadverdamme' aan?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:11

Resistance schreef:
Gadverdamme. Ik krijg er bijna een beetje een vieze-mannetjes idee van, dat de inspectie aan KINDEREN vraagt of ze weten dat ze ook borsten krijgen en of ze even een piemel kunnen tekenen.


Wat ik dan weer griezelig vind is een school waar ze niet aan sexuele voorlichting doen, maar waar een docent zich wel als een sexueel roofdier gedraagt. Als kind ben je al de zwakkere partij, maar als je dan ook nog bewust dom gehouden wordt, dan praat je over een disaster waiting to happen.

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:17

Ik vind dat voorlichting bij de school hoort te liggen. Om de doodeenvoudige reden dat sommige ouders gezien hun eigen cultuur en achtergrond het niet nodig vinden. Dus is een verplicht vak op school een goed alternatief.

En ja, daar mag op gecontroleerd wordwn. Maar om te vragen een piemel te tekenen gaat tever. Dat heeft niets met voorlichting te maken. Ik kan uitstekend met piemels omgaan maar vraag me in vredesnaam niet er eentje te tekenen.

Dus die controle moet anders.
Maar wat mij het meest stoort is de zin van de opperrabijn: 'een razzia'.

Hoe haalt hij dat in zijn hoofd! Er is niemand gedeporteerd! Ik vind dit een hele grove bagetellisering van een razzia, hij mag zich diep schamen!

Femke_Tweety

Berichten: 12074
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:20

Sheran schreef:
Laten we ook de bron blijven bekijken en in ons achterhoofd houden dat hij enigszins gekleurd opgeschreven zou kunnen zijn :')

Overigens kunnen mijn leerlingen uitstekend piemels tekenen. OVERAL.




_/-\o_ :D

Je haalt ze eruit, de mensen uit het onderwijs.... :D :D


Die piemels zijn helaas vaak wat simplistisch.
Maar wel alomtegenwoordig ja... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:24

Waarom kiezen sommige ouders voor "een moment" voor "het gesprek"? Het is toch een onderwerp waar je gedurende een hele opvoeding aandacht aan besteedt? Uiteraard aangepast op de leeftijd van het kind?

Ik wist op de kleuterschool al dat mannen ook verliefd kunnen worden op mannen en vrouwen op vrouwen. Dat je intieme dingen met elkaar doet als je elkaar heel lief vindt en het allebei fijn vindt (en anders niet). Dat baby's uit de buik van moeders komen, als ze niet uit een vliegtuig komen, zoals mn zusje. En gedurende de basisschool leerde ik gaandeweg ook hoe ze erin kwamen. En toen ik de condooms in de badkamer vond en als barbiebadmuts ging gebruiken kreeg ik ook nog uitleg over waarvoor die dingen wél bedoeld waren.
Goddank hebben mijn ouders het nooit opgespaard tot één gesprek waarin de hete brei op tafel moest, maar is het onderwerp gewoon geregeld aan de orde geweest. En wist ik daarom dat ik altijd met vragen bij ze terecht kon.

Palmera

Berichten: 9503
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:27

Heb je dat haar van die barbie ooit nog schoon gekregen? :')

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:30

Gezien de voorgeschiedenis van deze school, 11 herstelopdrachten na een vorige inspectie en een gevalletje van niet geoorloofde buitenschoolse activiteiten, begrijp ik helemaal dat de inspectie het op deze manier heeft aangepakt.
Afhankelijk van je wereldbeeld zal je het hier wel of niet mee eens zijn.

Ik vind dat het geven van voorlichting een gedeelde taak is van ouders en school. Heel fijn als ze dat min of meer in samenspraak kunnen doen.

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:32

Ik vind ook dat voorlichting op school gegeven hoort te worden eind 2e of begin 3e jaar, en dan de ouders op de hoogte stellen welke periode dit is maar niet de dag, zodat kinderen niet thuisgehouden worden

Femke_Tweety

Berichten: 12074
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:32

safina schreef:
Waarom kiezen sommige ouders voor "een moment" voor "het gesprek"? Het is toch een onderwerp waar je gedurende een hele opvoeding aandacht aan besteedt? Uiteraard aangepast op de leeftijd van het kind?

Ik wist op de kleuterschool al dat mannen ook verliefd kunnen worden op mannen en vrouwen op vrouwen. Dat je intieme dingen met elkaar doet als je elkaar heel lief vindt en het allebei fijn vindt (en anders niet). Dat baby's uit de buik van moeders komen, als ze niet uit een vliegtuig komen, zoals mn zusje. En gedurende de basisschool leerde ik gaandeweg ook hoe ze erin kwamen. En toen ik de condooms in de badkamer vond en als barbiebadmuts ging gebruiken kreeg ik ook nog uitleg over waarvoor die dingen wél bedoeld waren.
Goddank hebben mijn ouders het nooit opgespaard tot één gesprek waarin de hete brei op tafel moest, maar is het onderwerp gewoon geregeld aan de orde geweest. En wist ik daarom dat ik altijd met vragen bij ze terecht kon.



En als alle ouders het zo zouden aanpakken, vond ik het veel minder nodig dat het ook op school besproken wordt.
Maar dit type ouders zal waarschijnlijk nauwelijks problemen hebben met het feit dat het ook op school besproken wordt.


Overigens zijn er ook kinderen die thuis wél uitleg krijgen, en die met sommige vragen toch liever naar hun docent dan naar hun ouders gaan.

Ik denk ook dat het ook helemáál niet verkeerd is dat er ook over gesproken wordt met leeftijdsgenoten, zeker rond de puberteit waarin de groep om je heen ineens belangrijker gaat worden, en ouders iets minder als alwetend gezien gaan worden.

En laat school nou net een plek zijn waar leeftijdsgenoten bij elkaar zitten, en er bovendien nog enige bijsturing gegeven kan worden...

Femke_Tweety

Berichten: 12074
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:34

LiannePuthzy schreef:
Ik vind ook dat voorlichting op school gegeven hoort te worden eind 2e of begin 3e jaar, en dan de ouders op de hoogte stellen welke periode dit is maar niet de dag, zodat kinderen niet thuisgehouden worden



Voorlichting is over het algemeen ook niet 1 dag.

Meestal een uitgebreid hoofdstuk, afhankelijk van de school en de methode toch zeker 4 maar ook wel richting 8 weken...


Los nog van de vaak op school ook aangeboden projecten, soms in mentorklas en soms in projectweken.
Vaak dus naast wat er in de biologielessen al ter sprake komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:35

Palmera schreef:
Heb je dat haar van die barbie ooit nog schoon gekregen? :')


Zacht en doorkambaar. Zo is Cowboy Magic uitgevonden. :+

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:37

Femke_Tweety schreef:
LiannePuthzy schreef:
Ik vind ook dat voorlichting op school gegeven hoort te worden eind 2e of begin 3e jaar, en dan de ouders op de hoogte stellen welke periode dit is maar niet de dag, zodat kinderen niet thuisgehouden worden



Voorlichting is over het algemeen ook niet 1 dag.

Meestal een uitgebreid hoofdstuk, afhankelijk van de school en de methode toch zeker 4 maar ook wel richting 8 weken...


Los nog van de vaak op school ook aangeboden projecten, soms in mentorklas en soms in projectweken.
Vaak dus naast wat er in de biologielessen al ter sprake komt.


Ik kan mij alleen de biologielessen herinneren, maar ik zat dan ook op een school waar bijna alle leerlingen van het platte land kwamen en vrijwel niet strenggelovig waren

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:38

Ja, ik als leerkracht BO ben het er zeker mee eens dat de school hierin een taak heeft, niet alleen, opvoeden doe je samen met de ouders.
Mijn ervaring is dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken en elk jaar komen er weer ouders die zich afvragen waar wij ons mee bemoeien, kinderen die er nog niet aan toe zouden zijn.
Bij ons is alles bespreekbaar en als ik er antwoord op kan geven dan doe ik dit.
Bij ons wordt voorlichting al gegeven vanaf groep 1, spelenderwijs, als je iets niet fijn vindt dan mag je nee zeggen.

Je wilt niet weten wat kinderen allemaal meekrijgen op tv en internet. Beter goed begeleiden hierin dan angstvallig vermijden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:47

Uiteraard hoort dit op school.

Mijn kinderen mogen me op dit vlak alles vragen. En met liefde leg ik ze alles uit.

Maar op het moment dat de informatie verder gaat dan de basale bloemetjes en de bijtjes dan willen ze niets over dit onderwerp met hun ouders bespreken.
(Maaham!!!! Neee dit is gênant)

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:52

suffie schreef:
Ja, ik als leerkracht BO ben het er zeker mee eens dat de school hierin een taak heeft, niet alleen, opvoeden doe je samen met de ouders.
Mijn ervaring is dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken en elk jaar komen er weer ouders die zich afvragen waar wij ons mee bemoeien, kinderen die er nog niet aan toe zouden zijn.
Bij ons is alles bespreekbaar en als ik er antwoord op kan geven dan doe ik dit.
Bij ons wordt voorlichting al gegeven vanaf groep 1, spelenderwijs, als je iets niet fijn vindt dan mag je nee zeggen.

Je wilt niet weten wat kinderen allemaal meekrijgen op tv en internet. Beter goed begeleiden hierin dan angstvallig vermijden.

Ik weet nog dat een bokker eens vertelde hoe ze in haar jeugdige onschuld op het nog prille internet zocht naar "poesje" omdat ze van katten hield (en houdt) en zich rot schok van het resultaat.
Ze wist dondersgoed hoe het allemaal in elkaar zat, maar had even niet nagedacht bij het "dubbele" gebruik van het woord.

Op de OP: voorlichting hoort thuis op school EN bij de ouders.

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:56

Alleen reagerend op de OP, beide hebben een rol in de seksuele voorlichting.

Onze dochter is 5 en weet welke verschillen er zijn tussen jongens en meisjes en dat baby's op verschillende manieren geboren kunnen worden. En dat jongens ook verliefd kunnen worden op jongens en meisjes op meisjes.

Vorig jaar kregen we van school al een mailtje dat ze bezig ging met de bloemetjes en bijtjes op hun niveau. Helemaal prima.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 00:03

Já het zou ook de taak moeten zijn van de ouders, alleen er zijn gezinnen waar het niet gebeurt, dus als het daar dan niet gebeurt, dan krijgen ze ieder geval nog op school nog uitleg over hoe en wat.

Maar moet zeggen, op de basisschool hebben we nooit voorlichting gehad, en op het middelbaar voor zover ik mij kan herinneren ook maar 1 les, wat alles behalve serieus was want iedereen had de grootste lol om de docent die een condoom over een banaan deed. Dus of iemand daar iets van heeft geleerd, geen flauw idee.

Thuis eigenlijk ook niet echt voorlichting gehad met dat we om de tafel gingen zitten om het te bespreken ofzo. Wel een keer als kind een boekje in m'n handen gedrukt gekregen hoe baby's werden gemaakt inclusief plaatjes, en eenmaal wat ouder het zinnetje "Gebruik altijd een condoom!" Achteraf nooit iets aan gehad, want ik heb geen seks :')

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 00:15

Echwel schreef:
Waarom moet het onderwijs dit de kinderen leren, dat is toch je taak als ouder.

Voorlichting als leerdoel?


Enig idee hoeveel ouders dit niet durven? Enig idee hoe vaak ouders te laat zijn?

Laten we blij zijn dat de kinderen die hier thuis niets over leren het dan in de schoolboeken krijgen. Het is immers ook gewoon onderdeel van biologie, al járen.

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 00:29

Op de reformatorische school van onze kinderen krijgen ze al vanaf de peutergroepen op gepaste wijze seksuele voorlichting. Van basis verschil jongetjes meisjes in groep 1 tot relaties, SOA's, zwangerschap in groep 7 en 8 waar ze nu zitten.

Ikzelf ben van mening dat het niet een onderwerp is wat je eens moet aansnijden, maar iets natuurlijks waar je thuis open over kunt praten en vragen. Waarvan je niet de theorie over moet brengen maar de normen en waarden voorleven om alles in de gewenste verpakking van liefde en respect voor jezelf en de ander (en in ons geval de Bijbelse visie rondom huwelijk) aan je kinderen mee te geven.

Helaas in behoudende kringen nog geen standaard dus zeker nodig en goed dat de school er aandacht aan besteed. Geldt waarschijnlijk ook voor wat preuterse niet-religieuze gezinnen. Maar een gesprek zoals in het artikel beschreven, dat lijkt me een erg vreemde werkwijze (en de vraag m.b.t. de islam overigens ook totaal irrelevant). Het lijkt me toch dat ouders daar van te voren van op de hoogte worden gesteld en de mogelijkheid krijgen al dan niet toestemming voor een dergelijk gesprek te geven? Hier pas ook een inspectie enquête afgenomen over iets, drugs geloof ik, mochten we zelf aangeven of ze mee mochten doen of niet.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voorlichting door ouders of de school ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 06:48

Net als andere vakken denk ik dat docenten meer weten over seksualiteit en intimiteit dan veel ouders. Ik las bijvoorbeeld gister een verhaal over een vrouw die er pas laat achter kwam dat ze aseksueel was, gewoon omdat ze nooit had geleerd dat dat ook iets is.

Ik vind het goed dat het op school wordt gegeven en denk dat het artikel ook een tikkeltje overtrokken is.