Amerika-Iran

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:36

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:36

Maar ook daarin, de beste man heeft eerst us van a mogen(moeten) helpen om daarna gedood te worden. Dat is niet de eerste keer. Als ik iemand help die daarna mijn land zwart maakt zou ik ook stoppen met de hulp en denken zak in de stront. Wat feitelijk gebeurd is als ik artikel zo lees, Bush heeft een opmerking gedaan die verkeerd uitgepakt heeft. En tegen hem is gaan werken. Met uiteindelijk ditals gevolg.

Ik ben beetje bang dat Trump zo graag zijn stempel op de geschiedenis wil drukken dat hij daar alles voor over heeft. -O- ongeacht de gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:52

beatje schreef:
Ik vind je manier van reageren eerlijk gezegd erg vervelend, kleinerend en erg pro Trump.
Dat je een andere zienswijze heb is oke, maar dat kan je dan met andere bewoordingen uit leggen.

Moet is het dan zo eloquent uitleggen als jij doet met:
beatje schreef:
Wat een idioot is het toch.

Iets met pot en ketel?

beatje schreef:
Met mijn niet snappen bedoel ik, dat ik geen reden zie in het stuk om zo maar iemand neer te halen waarmee je een oorlog ontketend.
Ondanks je hele pro Trump stuk snap ik de reden nog niet.Ja dat Trump zich belangrijk kan voelen,en zo als Karuna in mijn ogen terecht aanhaalt, je laat niet iemand vermoorden omdat je hem niet aardig vind of omdat hij niet in je straatje past.

Zoals ik al aangaf, Pandora2 gaf je een link plus waar in dat stuk je moest kijken. Om een stukje uit die link te quoten:
Citaat:
Deze keer waren er echter twee rode lijnen overschreden, met name het doden van een Amerikaans staatsburger en nadien de molestatie van de Amerikaanse ambassade in Bagdad, wat not done is volgens de klassieke regels van de wereldpolitiek.

Die twee rode lijnen zijn ook met elkaar verbonden omdat de tweede het gevolg is van de Amerikaanse luchtaanval die een 20-tal Iraansgezinde militanten in Irak ombracht en die volgde op het doden van die Amerikaan in Kirkoek. Merk tussen haakjes op dat Iran zich misrekend heeft door die twee lijnen te overschrijden, en dat die misrekening te verklaren is door het isolationistisch beleid van Trump.

En welke oorlog heb je het precies over?
Er is op dit moment geen oorlog met Iran.

beatje schreef:
En of Trump nu zoveel goed doet in het middenoosten? Ik ben er zelf van overtuigd ,dat als de bemoeienissen daar niet waren ,wij hier niet zoveel last hadden van al die radicalen .Die hadden daar dan ook gebleven.

Mooie overtuiging, hindsight is 20/20 zeggen ze wel eens, en hier zullen we nooit weten hoe het anders was geweest.

IMANDRA schreef:
Enzino, wat vind jij van Trump?

Eindeloos vermaak.

karuna schreef:
Ik ben beetje bang dat Trump zo graag zijn stempel op de geschiedenis wil drukken dat hij daar alles voor over heeft. -O- ongeacht de gevolgen.

He bah, een president die zijn stempel op de geschiedenis wil drukken. :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 11:00

Enzino je blijft naar mijn mening iemand met een vervelende manier van reageren.
Ik kan uit veel posten wat leren buiten de jouwe. Vind de posten van de andere beter te snappen.
Misschien zegt dat meer over jou als over mij.

Karuna ik denk dat je daar een punt hebt,dat hij in de geschiedenis boeken wilt en hoe maakt hem niet uit.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:56

karuna schreef:
Maar ook daarin, de beste man heeft eerst us van a mogen(moeten) helpen om daarna gedood te worden. Dat is niet de eerste keer. Als ik iemand help die daarna mijn land zwart maakt zou ik ook stoppen met de hulp en denken zak in de stront. Wat feitelijk gebeurd is als ik artikel zo lees, Bush heeft een opmerking gedaan die verkeerd uitgepakt heeft. En tegen hem is gaan werken. Met uiteindelijk ditals gevolg.

Ik denk niet dat dit compleet klopt. Natuurlijk wilt Trump herinnert blijven, maar ik denk dat hij dat al op veel andere manieren doet. En wat veel mensen lijken te vergeten is dat dit niet per direct Trump zijn actie is. Het is niet zo dat hij op een knopje drukt en dat daarmee een bom is afgevuurd. Deze aanval is waarschijnlijk overleg over geweest. Ik denk dat dit echt een besluit is vanuit de regering en niet van Trump persoonlijk.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:59

Als je de opinie uit het VRT NWS artikel leest, dan is het inderdaad eerder het leger die druk heeft gezet in plaats van Trump zelf.

De gevolgen blijven natuurlijk dezelfde.

Misschien maar hopen dat we snel een alternatief vinden voor olie waardoor we het Midden-Oosten gewoon met rust kunnen laten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:07

Enzino als je in een normale discussie iemand iets wil vertellen of uitleggen is meestal de fatsoensnorm om de mensen tegenover je met fatsoen te behandelen ipv te kleineren/belachelijk te maken.
Misschien ook eens proberen ipv deze manier...

On topic. Ik denk dat het hele oorlogstaal voor burgers sowieso moeilijk is om te begrijpen wat en waarom bepaalde acties worden uitgevoerd.
Wat je in het nieuws leest is (al dan niet de hele waarheid) het topje van de ijsberg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:10

Mondy schreef:
Enzino als je in een normale discussie iemand iets wil vertellen of uitleggen is meestal de fatsoensnorm om de mensen tegenover je met fatsoen te behandelen ipv te kleineren/belachelijk te maken.

En als iemand ergens weinig van af weet en naar informatie zoekt is het ook verstandig om niet in de derde post de president van America als "idioot" te classificeren. Want dan weet je blijkbaar precies hoe alles in elkaar steekt en ben je niet meer op zoek naar informatie.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:14

En dat geeft jou het recht om iemand te kakken te zetten omdat jij wel denkt/schijnt te weten waar het over gaat.
Of is diegene haar mening minder belangrijk omdat het minder onderbouwing heeft dan het jouwe ?

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:14

Schemerdier schreef:
Als je de opinie uit het VRT NWS artikel leest, dan is het inderdaad eerder het leger die druk heeft gezet in plaats van Trump zelf.

De gevolgen blijven natuurlijk dezelfde.

Misschien maar hopen dat we snel een alternatief vinden voor olie waardoor we het Midden-Oosten gewoon met rust kunnen laten.

even offtopic maar ik denk zeker dat we zoveel oorlog voeren in het Midden-Oosten om de olie
https://decorrespondent.nl/1813/waarom- ... 7-d7800efa
een zeer interessant artikel hierover.
Mondy schreef:

On topic. Ik denk dat het hele oorlogstaal voor burgers sowieso moeilijk is om te begrijpen wat en waarom bepaalde acties worden uitgevoerd.
Wat je in het nieuws leest is (al dan niet de hele waarheid) het topje van de ijsberg.

Dat is zeker waar. Politieke en militaire besluiten zijn vaak zo ingewikkeld, mensen studeren er jaren over en toch weten ze vaak maar een deel. Maar dat haalt niet weg dat het niet goed is om erover te discusseren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:29

Interessant artikel Marit.

Ik vind het frustrerend dat wij als gewone mens zo machteloos staan, en dat politieke leiders niet verder lijken te kijken dan hun volgende verkiezingen.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:34

Schemerdier schreef:
Interessant artikel Marit.

Ik vind het frustrerend dat wij als gewone mens zo machteloos staan, en dat politieke leiders niet verder lijken te kijken dan hun volgende verkiezingen.

Heel erg mee eens. De politiek in Amerika volg ik niet heel erg, maar in Nederland merk je dat al zo erg. Geen enkele politieke partij durft echte maatregelen te nemen, omdat ze weten dat mensen die niet leuk gaan vinden en dus niet meer op hun gaan stemmen. Dat zie je in zoveel kwesties. Het is zeer begrijpelijk maar toch ook zeer ernstig. dit is wat mij betreft echt wel een van de grootste problemen van de democratie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:49

Trump gaat met deze actie wel (wederom) lijnrecht in tegen zijn eigen verkiezingsbelofte van America First, ofwel: de focus op binnenlands beleid, zo min mogelijk interveniëren in buitenlandse conflicten en alle Amerikaanse militairen in (met name) het Midden-Oosten repatriëren.

Maar dat zal het Amerikaanse volk weinig uitmaken, althans dat deel dat toch al pro-Trump is, bij wie hij niks fout kan doen.
Of deze aanslag een wag the dog- achtig scenario is om de aandacht af te leiden van de impeachment-procedure betwijfel ik ook. Trump hoeft zich weinig zorgen te maken over de uitkomst van de impeachment, en ik verwacht verder dat hij straks redelijk gemakkelijk herkozen wordt.

Want: 'It's the economy, stupid'. Wat Trump en zijn regering in het buitenland uitvreten zal het volk worst wezen, zolang ze blij worden van hun loonstrookje en hun bankrekening. En zolang er maar geen grote aantallen militairen vanuit het buitenland naar huis terugkeren in een doodskist.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:13

Askja schreef:
Trump gaat met deze actie wel (wederom) lijnrecht in tegen zijn eigen verkiezingsbelofte van America First, ofwel: de focus op binnenlands beleid, zo min mogelijk interveniëren in buitenlandse conflicten en alle Amerikaanse militairen in (met name) het Midden-Oosten repatriëren.

Dat is één uitleg van America First. Alleen interveniëren als dat direct in het belang van Amerika is, is een veel logischere uitleg. Niet zomaar vredestroepen sturen of regio's stabiliseren als vrede of stabiliteit daar de VS nauwelijks iets oplevert.

In dit geval is gekozen voor wel ingrijpen, omdat daarmee een grote concurrent voor heerschappij in het Midden-Oosten een slag wordt toegebracht, m.a.w., een direct strategisch belang.

karuna schreef:
Simplistisch neergezet ja dat klopt. Maar waarom zou je moeten reageren op elke scheet als amerika? Dat israel aan landje pik doet en daar onrust stookt, daar wordt niet op aangevallen (maar ja dat zijn vriendjes die mogen dat). Laat soms dingen eens lopen, je belangrijk voelen en groots geeft je geen recht om andere mensen maar te doden als je dat beter uitkomt.
Er bestaat niet zoiets als een abstract 'recht om iemand te doden'. Er bestaat slechts de gelegenheid, en als niemand er genoeg belang bij heeft om je ervoor te bestraffen, dan kom je ermee weg. Simple as that.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:21

Askja schreef:

Als dit op een oorlog uit zal draaien gaat het er tegenin, maar ik verwacht dat ze nu weer even klaar zijn en geen van de kiezers zal het hem dan aanrekening als een gebroken belofte.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:23

Maar iran heeft wel het kernwapenverdrag opgezegd..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:26

Askja schreef:

Een oorlog is heel erg goed voor de economie. :)

Note: niet te veel ellende op eigen grondgebied natuurlijk. Lekker uitvechten in dorpjes in het Midden-Oosten en dan de tegenpartij de schuld geven van alle onschuldige burgerslachtoffers.

https://www.knack.be/nieuws/wereld/dit- ... 1578396407
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-01-20 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Het gaat toch al mis bij het statement van Trump: Meneer wilde juist een oorlog voorkomen. Meneer kan zelf vast prima bedenken dat zo'n actie waarschijnlijk niet de door hem verwachte uitkomst zou hebben, of is ie echt zo dom?

Die man heeft nog voordat ie president werd vrijwel al mijn respect verloren, hier dan ook zeer zwaar anti Trump.

Los van Trump is die hele actie vanuit Bush (Taliban/een land verbaal de grond in stampen) al niet slim geweest. Je ziet binnen veel (west Europese) landen dat direct geweld en/of een aanvl in het oosten vaak niet de juiste optie is. Waarom zo'n groot ander land (USA) dit wel, keer op keer op keer blijft doen is mij oprecht een groot raadsel.

Dat hele land staat dankzij het inpikken van andersmans grond en diens ras vrijwel volledig uit te roeien. En dat krap 150 jaar geleden. Ik zeg overigens niet dat wij/andere landen altijd juist bezig zijn geweest, verre van zelfs! Maar veel landen durven dit, inmiddels, wel te erkennen. Dat mis ik toch heel behoorlijk vanuit de USA. En die weten echt wel beter.

Nah, in mijn optiek is dat land echt vrijwel nergens goed voor onder de huidige omstandigheden/regering.

Anoniem

Who threatens who?

Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:27

Dit inderdaad.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:29

xmarritw schreef:
De politiek in Amerika volg ik niet heel erg, maar in Nederland merk je dat al zo erg. Geen enkele politieke partij durft echte maatregelen te nemen, omdat ze weten dat mensen die niet leuk gaan vinden en dus niet meer op hun gaan stemmen. Dat zie je in zoveel kwesties. Het is zeer begrijpelijk maar toch ook zeer ernstig. dit is wat mij betreft echt wel een van de grootste problemen van de democratie.

Het grootste probleem van democratie is dat het in een oorlog-situatie niet werkt.
Sinds 9-11 is de USA in oorlog met terroristen. Een heel groot deel van wat hierin gebeurt ligt bij de geheime dienst CIA. Buiten de CIA zijn daarbij tientallen andere geheime diensten betrokken.

De "oorlog" tussen Amerika en Iran wordt op een andere manier uitgevochten. Op elk speelveld waar Iran Amerika kan raken en omgekeerd.

Voor degenen die denken dat deze zaken binnen de normale wetgeving, of politieke regels ambities of aanverwante logica valt, naar mijn mening nee.
Soms krijgen we het topje van de ijsberg wel te zien, daar waar de akties van elitekorpsen niet meer ontkent kan worden. Iran strooit al decenia met zand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:29

Ja het succes van Amerika is gebaseerd op moorden, slavernij, stelen en landjepik. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:30

Amerika teistert het Midden Oosten al zo ontzettend lang. Kinderen uitgemoord, land ingepikt zoals Ailil zegt, en ga nog maar even door. En dan verbaasd zijn dat ze daar boos zijn.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:31

Vergeet alleen niet dat, in welk opzicht dan ook..of deze aanval nu wel of niet goed/slecht is.. landen die onder een bepaalde "groep" horen zoals het NAVO/NATO ook verplichtingen heeft naar andere landen/eenheden.
Dus simpelweg alleen je eigen land "first" gaat niet altijd op.
Dat maakt dit soort dingen ook lastig naar de buitenwereld toe. Je weet niet waarom en wat er besproken is en wat de lange termijn hiervan gaat zijn of bedoeld was.
Het nieuws brengt sowieso vaak maar een eenzijdig verhaal. En hoewel ik absoluut geen fan van Trump ben.. verre van. Is niet alles wat hij doet fout. De manier waarop is discutabel wellicht.
Maar vergeet niet dat alle ogen op hem gericht staan en elke actie van zijn kant niet alleen door hem bejubeld wordt op Twitter (.....Twitter...) maar ook door de rest van de wereld onder de loep komen

Feit is dat er al tijden eea bezig is in de wereld maar we er of niet tot nauwelijks van horen of het mensen niet interesseert cq raakt.

Door meteen een 3e wereldoorlog ervan te maken (Wat door een aantal mensen op sociale media/nieuws/...geroepen wordt) is imo stemmingmakerij. Ik zeg niet dat er geen 3e wereldoorlog kan komen. Maar ik zeg ook niet dat dit nu juist het ene is wat het veroorzaakt.

@ailill hoewel ik het er mee eens ben dat US vaak voorop staat is het simpelweg niet mogelijk dat de US niet met veel conflicten zich bezighoudt.
Want vergeet niet dat in veel landen waar ze zitten er ook veel goed gedaan wordt voor dat land.
Het afdoen als altijd en overal maar bij zijn om verkeerde redenen is imo de militairen die daar keihard werken met een ander doel dan gesuggereerd wordt geen eer aan doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:32

Resistance schreef:
Amerika teistert het Midden Oosten al zo ontzettend lang. Kinderen uitgemoord, land ingepikt zoals Ailil zegt, en ga nog maar even door. En dan verbaasd zijn dat ze daar boos zijn.

Maar ja moeten we moslimextremisten maar hun goddelijke gang laten gaan?

Vind het trouwens wel bijzonde dat ze dat niet willen maar Noord-Korea wel zijn gang kan gaan.