Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Supervixen schreef:Nee dat snap ik ook niet Ceffyl.
Zeker niet als je nog een beetje kwalitatief goed voedsel wilt kopen.
Ik sport intensief, 50 tot 60km per week hardlopen en ongeveer 12km per week wandelen. En vier dagen werken. Nou dan gaat er aardig wat eten doorheen om alles weer aan te vullen kan ik je zeggen.
Ceffyl schreef:voor 15.- kun je 7 dagen eten? En dan eet je ook fruit? Ik kan het me haast niet voorstellen. Niet banketstaaf bedoel, maar eet je dan puur om voedingsstoffen binnen te krijgen of kun je ook nog wel eens lekker eten.
Daarnaast vind ik €85.- voor een heel gezin ook heel weinig hoor. Dat lijkt mij echt schrapen.
Lau schreef:Het is niet alleen boodschappen ook de kapper, nieuwe schoenen, nieuwe kleren, een winterjas, eventuele uitstapjes
Marije_1997 schreef:Lau schreef:Het is niet alleen boodschappen ook de kapper, nieuwe schoenen, nieuwe kleren, een winterjas, eventuele uitstapjes
Dan alsnog is het te doen. Ik zelf koop 1 keer per jaar een nieuwe broek een shirt en een trui. Soms wat extra's, want ik kan dat betalen. Kapper hoeft voor mij niet perse, kan m'n eigen haar ook knippen. Nieuwe schoenen koop ik al bijna niet want doe zo'n 6 jaar met een paar schoenen. Het is maar net wat je wilt en hoe graag je uit de schulden wil. Zonder schulden heb je ook geen verplicht leefgeld.
zonnebloem18 schreef:Wij kregen als gezin met 1 kind 60 euro per week. Dat is prima voor het eten en wat schoonmaak en verzorgingsproducten. Maar dan kan je nooit een keer naar de kapper, nieuwe kleding kopen, nieuwe schoenen, een dagje uit enz. met een beetje pech moet je zelfs de benzine er van betalen.
Degenen die hard roepen dat dat prima te doen is wil ik dat graag 3 jaar zien doen. Echt je wenst het je ergste vijand nog niet toe. Dat is echt geen leuk leven.
MarlindeRooz schreef:Marije_1997 schreef:
Dan alsnog is het te doen. Ik zelf koop 1 keer per jaar een nieuwe broek een shirt en een trui. Soms wat extra's, want ik kan dat betalen. Kapper hoeft voor mij niet perse, kan m'n eigen haar ook knippen. Nieuwe schoenen koop ik al bijna niet want doe zo'n 6 jaar met een paar schoenen. Het is maar net wat je wilt en hoe graag je uit de schulden wil. Zonder schulden heb je ook geen verplicht leefgeld.
Maar hoe betaal jij je paard dan?
Sunrise19 schreef:IK help een gezin dat al 2 jaar doet met 4 personen van 40 euro per week. Dat is bijna onmogelijk. En buiten dat geld dan ook niks krijgen. Ja kinderbijslag opsparen en dat verdelen zodat je tenminste nog eens een bus kan nemen. Of op een verjaardag wat anders kan aanbieden dan water en een zakje chips.
Flower033 schreef:Ik heb even gegoogled. Leefgeld is standaard 40 euro voor de eerste persoon, voor elk persoon erbij krijg je 10 euro extra. Dus met z'n tweeën 50 euro per week.
Daar moet je dus van eten: 30 euro (gaan we er even vanuit dat dat inderdaad lukt). Houd je 20,00 over voor de rest. Kleding, kapper, maandverband, deo, shampoo etc, openbaar vervoer, maar ook je eigen risico van je zorgverzekering. Je weet maar nooit. Als je daarvoor wilt reserveren ben je al 15 euro per week voor 2 personen kwijt. (2 x 385 / 52 weken). Hou je nog 5 euro over voor het eerste gedeelte van het rijtje.
Ik ben heel blij dat het bij mij niet hoeft.
@ [***]: met een kind met groeispurt wordt het wel lastig om maar 1 keer per jaar een nieuwe broek en trui te kopen. En 6 jaar met een paar schoenen bij een puber... Ik ben blij als we een half jaar halen. Als het niet anders kan, dan is het zo. maar het is niet makkelijk. En gelukkig hoef ik niet het haar van mijn zoon te knippen.
Tuurlijk is de truc om niet in de schulden te komen, maar de vraag was hier hoe mensen het lukt om rond te komen met alleen leefgeld.
8nnemiek schreef:Wat betreft de zorgverzekering; als je niet vaak ziek bent en je eigen risico omhoog zet, dan houd je zelfs wat over van de zorgtoeslag, als je die ontvangt. De goedkoopste zorgverzekeringen liggen rond de 85 euro per maand. De zorgtoeslag is (zonder partner met een laag inkomen) 104 euro, dus je houdt maandelijks 19 euro over die je opzij kan zetten voor tandartskosten of onverwachtse zorgkosten die niet vergoed worden of van je eigen risico af gaan.
Dat is natuurlijk een risico, maar voor iemand die gezond is kan dat veel verschil maken.