Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:27

Ik weet niet of alle vormen van leefgeld hetzelfde zijn, maar ik ken iemand die het ook kreeg en zij moest daar veel meer van doen dan alleen boodschappen.
Ook inderdaad kapper en kleding, maar ook dingen zoals klein onderhoud aan haar fiets, een bus/treinkaartje, een keer nieuw beddengoed/handdoeken, nieuwe batterijtjes voor haar fietsverlichting etc.etc.
Alleen voor grote noodzakelijke uitgaven kreeg ze een klein extra budget zodat ze bijv. een tweedehands wasmachine of koelkast kon kopen wanneer dat echt nodig was. Maar dan nog was het passen en meten want dan moest ze voor bijv. 50 euro een wasmachine zien te vinden die ook nog thuisgebracht werd (want geen auto oid.).

MarlindeRooz

Het scheelt sowieso als je naar de aldi / lidl gaat en geen snoep en snacks haalt. En naar de markt gaan. Bijvoorbeeld in de zomer wanneer aardbeien goedkoop zijn deze kopen en invriezen. Geen fruit kopen wat buiten het seizoen valt. Luxeproducten zoals vleesvervangers alleen in de aanbieding kopen. Per week gewoon 5 kilo aardappelen halen op de markt. Als ik deze dingen zou doen ipv naar de Deen voor mijn boodschappen zou ik mákkelijk voor 20 tot 30 euro per persoon kunnen leven in mijn eentje. Nou hoef ik geen wasmiddel te kopen want ik betaal per wasbeurt. En ik was gemiddeld 1 tot 2 keer per week. :)

Niobe

Supervixen schreef:
Nee dat snap ik ook niet Ceffyl.
Zeker niet als je nog een beetje kwalitatief goed voedsel wilt kopen.
Ik sport intensief, 50 tot 60km per week hardlopen en ongeveer 12km per week wandelen. En vier dagen werken. Nou dan gaat er aardig wat eten doorheen om alles weer aan te vullen kan ik je zeggen.

Maar als je moet vanwege schulden of iets dergelijks, dan houdt dat gewoon op, dan moet je bepaalde dingen laten zitten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:29

Met een eigen groentetuin kun je ook enorm besparen. Eitjes van eigen kippen. Desnoods vlees van eigen dieren, al kan ik dat zelf niet.

Ik haal wel vaak groenten en fruit van de markt, dat scheelt ook.

Leefgeld is inderdaad inclusief alles, en dan lijkt het me enorm krap. Blij dat wij het ruimer hebben, al probeer ik alsnog zo zuinig mogelijk boodschappen te doen. Ik vind dat een sport, maar heb ook een hekel aan eten weggooien.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:30

Wij kregen als gezin met 1 kind 60 euro per week. Dat is prima voor het eten en wat schoonmaak en verzorgingsproducten. Maar dan kan je nooit een keer naar de kapper, nieuwe kleding kopen, nieuwe schoenen, een dagje uit enz. met een beetje pech moet je zelfs de benzine er van betalen.

Degenen die hard roepen dat dat prima te doen is wil ik dat graag 3 jaar zien doen. Echt je wenst het je ergste vijand nog niet toe. Dat is echt geen leuk leven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:32

Het is niet alleen het weinige geld wat het zo moeilijk maakt. Maar ook dat je lange tijd zo moet leven en dat het MOET. Je hebt geen backup of even pauze....
Natuurlijk zijn er mensen die dat goed lukt. Maar als je in je omgeving ziet dat mensen makkelijk andere dingen kunnen kopen, dan schuurt dat meer dat je je kunt voorstellen.

Eitjes van eigen kippen een besparing? echt niet, kippenvoer is niet gratis hoor. En die groentetuin, het zou kunnen, maar zaad, alle andere benodigdheden kosten geld en om niet te spreken van de tijd die dat kost! En niet iedereen heeft groene vingers zodat er ook echt wat opbrengst komt van de tuin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:33

Ceffyl schreef:
:oo voor 15.- kun je 7 dagen eten? En dan eet je ook fruit? Ik kan het me haast niet voorstellen. Niet banketstaaf bedoel, maar eet je dan puur om voedingsstoffen binnen te krijgen of kun je ook nog wel eens lekker eten.

Daarnaast vind ik €85.- voor een heel gezin ook heel weinig hoor. Dat lijkt mij echt schrapen.

Ja hoor :j Wij eten juist heel erg gevarieerd, met heel veel groente, fruit en peulvruchten. En net zoals magda_90 nauwelijks snoep en koekjes.
Als je een beetje slim inkoopt, dus bijvoorbeeld seizoensgroente/fruit in grotere hoeveelheden inslaan, gebruik maken van goede aanbiedingen en koken met verse ingrediënten, dan kost een maaltijd niet veel. Een zak havermout koop je voor 50 cent, een liter rijstmelk maak je voor zeg 10 cent, en een kilo zak diepvriesfruit kost bij de AH 3,99, en de bananen een euro per kilo. Voor pakweg 5 euro kun je een week lang voor twee personen gezonde fruit ontbijtjes maken met havermout.
Bij de boer kosten de B-kwaliteit appels en peren 50 cent per kilo, prima tussendoortje.
Met een 5 kg zak aardappelen, een zak macaroni, kilo rijst, 7 grote stuks groente (bv broccoli, bloemkool, spitskool, aubergine, zak tomaten etc) en een zak gedroogde bonen zit je rond de 15 euro, waar je een week van eet met twee personen. En dan heb je nog 5 tot 10 euro over voor zo nu en dan eens wat vlees(vervangers) en dingen als thee, siroop, kruiden enz.
En dan zit je pas aan 30 euro, en met normale prijzen van de AH (basic) zonder aanbiedingen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-12-19 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:34

Ik weet niet precies hoeveel we aan boodschappen uitgeven, dat varieert omdat we week op, week af 2 kinderen in co ouderschap hebben, maar echt veel zijn we niet kwijt aan boodschappen.

We zitten in een dure verbouwing en doen het daarom extra zuinig aan.

Inderdaad geen frisdranken, chips e.d.
Wel veel verse groenten en fruit. Goed op aanbiedingen en seizoensproducten letten en zo min mogelijk weggooien.

Eten dat over is, zoveel mogelijk invriezen en geen kant en klaar producten kopen. Het scheelt allemaal echt ontzettend veel.

We eten gezond en lekker en ik heb niet het idee dat we wat tekort komen.
In het weekend doen we wel lekker een wijntje hoor. En met kerst hebben we ook niet zo op de uitgaven gelet.

Als het voorjaar eraan komt, zaai ik weer sla en komkommers in. En plukfruit is er doorgaans ook genoeg.

Ik ben er trots op dat we het op deze manier redden en ook zelf de dure verbouwing kunnen financieren.

Zonder dure verbouwing, letten we wel iets minder op de kosten, maar we zijn nog steeds geen big spenders in de supermarkt of kledingwinkel.

Ik ga dan liever van het geld dat daarmee bespaard is wat vaker iets leuks doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:34

Lau schreef:
Het is niet alleen boodschappen ook de kapper, nieuwe schoenen, nieuwe kleren, een winterjas, eventuele uitstapjes

Dan alsnog is het te doen. Ik zelf koop 1 keer per jaar een nieuwe broek een shirt en een trui. Soms wat extra's, want ik kan dat betalen. Kapper hoeft voor mij niet perse, kan m'n eigen haar ook knippen. Nieuwe schoenen koop ik al bijna niet want doe zo'n 6 jaar met een paar schoenen. Het is maar net wat je wilt en hoe graag je uit de schulden wil. Zonder schulden heb je ook geen verplicht leefgeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:37

Marije_1997 schreef:
Lau schreef:
Het is niet alleen boodschappen ook de kapper, nieuwe schoenen, nieuwe kleren, een winterjas, eventuele uitstapjes

Dan alsnog is het te doen. Ik zelf koop 1 keer per jaar een nieuwe broek een shirt en een trui. Soms wat extra's, want ik kan dat betalen. Kapper hoeft voor mij niet perse, kan m'n eigen haar ook knippen. Nieuwe schoenen koop ik al bijna niet want doe zo'n 6 jaar met een paar schoenen. Het is maar net wat je wilt en hoe graag je uit de schulden wil. Zonder schulden heb je ook geen verplicht leefgeld.

Maar hoe betaal jij je paard dan? :oo

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:40

Paard was bij mij mee gerekend bij de maandelijkse lasten, gelukkig had ik een begripvolle schoonmoeder die de boel overnam. Dat betekende wel dat we daarom wekelijks minder te besteden hadden, maar dat hadden we er zeker voor over. Wel werd ze verhuisd naar een veel goedkopere stal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:41

Ik vind het echt bijzonder om te lezen in dit topic met hoeveel leefgeld mensen kunnen omgaan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:42

IK help mensen die leven van weekgeld. Misschien eens verder kijken dan enkel boodschappen. Want je moet daar alles van betalen, vaak ook nog een abonnement van je mobiele telefoon, medicatie, kleding, schoenen, eten, drinken, wasmiddel etc. ook je reiskosten betaal je daarvan. Benzine/diesel of je ov kaart.

Makkelijk denken aan je groententuin? Moet je wel een tuin hebben of iemand kennen met een tuin. De mensen die ik help leven van 15 euro per week tot 140 euro per week. Maar dat is allemaal geen vetpot hoor. Voedselbank moet je ook maar mazzel mee hebben, want vaak valt dit dus ook tegen. Niet elke voedselbank kan goede pakketten aanbieden. Bij degene in mijn woonplaats kon je tot 2 jaar terug enkel groenten uit pot of blik krijgen. Niks vers, geen fruit.

Niet elke gemeente heeft een kledingbank. Daarnaast heeft de voedselbank bepaalde eisen. Als hun vinden dat jij meer overhoudt dan je werkelijk doet heb je gewoon pech.

Ben je minima, heb je veel regelingen. Ben jij een hardwerkend persoon in de schulden door omstandigheden, heb je nergens recht op. Dus geen potjes van de gemeente want je verdiend teveel. Geen toeslagen want je verdiend teveel.

Was het allemaal maar zo makkelijk, want anders wil ik wel een challenge doen. Mijn lieve buurvrouw heeft 15 euro per week. Dan is 40 euro een luxe. IK help een gezin dat al 2 jaar doet met 4 personen van 40 euro per week. Dat is bijna onmogelijk. En buiten dat geld dan ook niks krijgen. Ja kinderbijslag opsparen en dat verdelen zodat je tenminste nog eens een bus kan nemen. Of op een verjaardag wat anders kan aanbieden dan water en een zakje chips.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:42

Inderdaad. Verder haal ik regelmatig aanbiedingen bij de Etos. Laatst hadden ze 1+1 gratis op eigen merk dus heb toen een bulk ingeslagen en daarmee veel korting gekregen. Wasmiddel, de Aldi heeft tegenwoordig goedkope A merken maar dit haal ik ook veel bij de Action.

Sowieso heb je niet veel wasmiddel nodig. Schoonmaakmiddelen heb je ook niet veel nodig. Ontkalker, ontvetter en iets voor het laminaat.
In onderhoud zijn mijn maandelijkse perikelen het duurste maar daar maak ik handig gebruik van bij de Etos met die acties. Verder gebruik ik zeepblokken en ben ik toch allergisch voor de rest. :')

En minimalistisch leven. Heb je dat ene echt nodig? Echt? Of heb je het echt nieuw nodig? Laatst bij de Omrin een tafeltje gehaald, geschuurd en geverfd. Was hard hout. Wel 6 euro kwijt aan alles en verkocht met winst. O:)

Edit. Maar dit gaat buiten het topic om. Ik heb geen schulden oid maar ben gewoon aan het sparen voor mijn doel en verdere leven. :o

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:45

zonnebloem18 schreef:
Wij kregen als gezin met 1 kind 60 euro per week. Dat is prima voor het eten en wat schoonmaak en verzorgingsproducten. Maar dan kan je nooit een keer naar de kapper, nieuwe kleding kopen, nieuwe schoenen, een dagje uit enz. met een beetje pech moet je zelfs de benzine er van betalen.

Degenen die hard roepen dat dat prima te doen is wil ik dat graag 3 jaar zien doen. Echt je wenst het je ergste vijand nog niet toe. Dat is echt geen leuk leven.

Inderdaad!
Dan heb je ook nog kinderfeestjes, verjaardagen e.d.
Ik red het niet hoor met zijn tweetjes :n

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:47

Er zit zo'n groot verschil tussen zuinig leven omdat je dat wilt en omdat je moet. Minimaal 3 jaar lang die stress of het weer gaat lukken en hopen dat je jas of schoenen het nog wat langer vol gaan houden omdat er geen geld is voor nieuwe. Voor verjaardagen geen cadeautjes kunnen kopen, nooit een keer een vriendin kunnen trakteren op een dagje uit of een etentje.

Hopen dat alles in huis blijft werken, of je niet ineens naar de tandarts moet of je eigen risico van de zorgverzekering moet betalen.

Er wordt hier heel makkelijk over gepraat, maar het is de donkerste en zwaarste periode in ons leven geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:50

MarlindeRooz schreef:
Marije_1997 schreef:

Maar hoe betaal jij je paard dan? :oo

Ik heb geen leefgeld schat. Dat zeg ik ook. Ik koop soms extras omdat ik dat kan betalen.

Wel weet ik hoe het exact is om in een bewindvoering situatie te zitten. Niet omdat ik zelf schulden heb of heb gehad, maar iemand waarmee ik toen een relatie had, en ook tijdelijk heb gewoond.

Mijn paard kost me trouwens max zo'n 300 euro per maand. Dus ook niet veel. Is btw incl alles.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:50

Ik heb even gegoogled. Leefgeld is standaard 40 euro voor de eerste persoon, voor elk persoon erbij krijg je 10 euro extra. Dus met z'n tweeën 50 euro per week.
Daar moet je dus van eten: 30 euro (gaan we er even vanuit dat dat inderdaad lukt). Houd je 20,00 over voor de rest. Kleding, kapper, maandverband, deo, shampoo etc, openbaar vervoer, maar ook je eigen risico van je zorgverzekering. Je weet maar nooit. Als je daarvoor wilt reserveren ben je al 15 euro per week voor 2 personen kwijt. (2 x 385 / 52 weken). Hou je nog 5 euro over voor het eerste gedeelte van het rijtje.
Ik ben heel blij dat het bij mij niet hoeft.

@ Marije: met een kind met groeispurt wordt het wel lastig om maar 1 keer per jaar een nieuwe broek en trui te kopen. En 6 jaar met een paar schoenen bij een puber... Ik ben blij als we een half jaar halen. Als het niet anders kan, dan is het zo. maar het is niet makkelijk. En gelukkig hoef ik niet het haar van mijn zoon te knippen.
Tuurlijk is de truc om niet in de schulden te komen, maar de vraag was hier hoe mensen het lukt om rond te komen met alleen leefgeld.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:51

Sunrise19 schreef:
IK help een gezin dat al 2 jaar doet met 4 personen van 40 euro per week. Dat is bijna onmogelijk. En buiten dat geld dan ook niks krijgen. Ja kinderbijslag opsparen en dat verdelen zodat je tenminste nog eens een bus kan nemen. Of op een verjaardag wat anders kan aanbieden dan water en een zakje chips.

Zijn dat mensen die je persoonlijk al kende?? Of is er een instantie die op deze manier hulp regelt? Best fijn om naast alle "ver weg doelen" dichter bij huis mensen direct te kunnen helpen. Een soort "buddy-systeem".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:53

Ik heb al een keer iemand hier op bokt uit de nood geholpen, dacht ik. Ze had het zo erg, paard moest weg, zij was student die studie opgaf, en het kwam wanhopig over. Via pb contact opgenomen , giga doos met kleding, wasmiddel, douche/shampoo spul enzenz. Alleen de verzendkosten was al 13 euro. Na een week werd het pakket eens opgehaald. Ik zou, wanneer iemand mij zo probeert te helpen in ieder geval een bedankje sturen, niks nada noppes. In ieder geval van geleerd dat ik in vervolg alleen iets stuur waarvan ik zeker weet dat het goed terecht komt.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:53

Wat ik heb geleerd is om voor mijzelf per week een bepaald bedrag te pinnen (€70) om daar mijn boodschappen voor te doen. Dus ook make-up, schoonmaakspullen etc.
Daarnaast kijk ik altijd in alle krantjes waar wat in de aanbieding is.
Het geld wat overblijft van mijn wekelijkse boodschappen zet ik op mijn spaarrekening zodat ik leuke dingen ervan kan doen.

Voor leuke dingen heb ik een ander potje(€100) daar betaal ik verjaardagen, kapper, uit eten etc. Van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:54

Flower033 schreef:
Ik heb even gegoogled. Leefgeld is standaard 40 euro voor de eerste persoon, voor elk persoon erbij krijg je 10 euro extra. Dus met z'n tweeën 50 euro per week.
Daar moet je dus van eten: 30 euro (gaan we er even vanuit dat dat inderdaad lukt). Houd je 20,00 over voor de rest. Kleding, kapper, maandverband, deo, shampoo etc, openbaar vervoer, maar ook je eigen risico van je zorgverzekering. Je weet maar nooit. Als je daarvoor wilt reserveren ben je al 15 euro per week voor 2 personen kwijt. (2 x 385 / 52 weken). Hou je nog 5 euro over voor het eerste gedeelte van het rijtje.
Ik ben heel blij dat het bij mij niet hoeft.

@ [***]: met een kind met groeispurt wordt het wel lastig om maar 1 keer per jaar een nieuwe broek en trui te kopen. En 6 jaar met een paar schoenen bij een puber... Ik ben blij als we een half jaar halen. Als het niet anders kan, dan is het zo. maar het is niet makkelijk. En gelukkig hoef ik niet het haar van mijn zoon te knippen.
Tuurlijk is de truc om niet in de schulden te komen, maar de vraag was hier hoe mensen het lukt om rond te komen met alleen leefgeld.

Ik heb het ook meer gericht op een 1 persoons/2 persoons huishouden zonder kinderen. Met kinderen is het sowieso met of zonder schulden allemaal lastig om rond te komen. Al hoewel alle kleine beetjes helpen. Wij geven zelf altijd te kleine kleding etc weg aan of kennissen of het gaat naar de kringloop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:59

Wat betreft de zorgverzekering; als je niet vaak ziek bent en je eigen risico omhoog zet, dan houd je zelfs wat over van de zorgtoeslag, als je die ontvangt. De goedkoopste zorgverzekeringen liggen rond de 85 euro per maand. De zorgtoeslag is (zonder partner en met een laag inkomen) 104 euro, dus je houdt maandelijks 19 euro over die je opzij kan zetten voor tandartskosten of onverwachtse zorgkosten die niet vergoed worden of van je eigen risico af gaan.
Dat is natuurlijk een risico, maar voor iemand die gezond is kan dat veel verschil maken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-12-19 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:01

@Ladyursie: Dit zijn mensen uit zowel mijn gemeente, als verder weg en dus onbekend. Maar ik help voornamelijk mensen uit mijn eigen buurt. Ook omdat dit makkelijker is. Ik zamel o.a kleding in voor de minima. Verder een luisterend oor en mensen helpen de juiste instanties te laten vinden. Zolang jij echt minima bent is er een hoop mogelijk. Maar dan moet je niet iets teveel verdienen want dan heb je ook gelijk nergens meer recht op. Stel jij verdiend bruto 8 euro teveel, mag je zelf je bewind betalen ipv dat je daarbij hulp krijgt vanuit de gemeente. Dus als gezin heb je dan op papier 8 euro teveel, maar mag je wel 177 euro bewindkosten uit eigen zak betalen bijvoorbeeld.

Daarnaast eigen risico is bewind sowieso verplicht om te sparen. Net zoals voor onvoorziene uitgaven, dat kan djus ook meebepalend zijn in de hoogte van je leefgeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:02

8nnemiek schreef:
Wat betreft de zorgverzekering; als je niet vaak ziek bent en je eigen risico omhoog zet, dan houd je zelfs wat over van de zorgtoeslag, als je die ontvangt. De goedkoopste zorgverzekeringen liggen rond de 85 euro per maand. De zorgtoeslag is (zonder partner met een laag inkomen) 104 euro, dus je houdt maandelijks 19 euro over die je opzij kan zetten voor tandartskosten of onverwachtse zorgkosten die niet vergoed worden of van je eigen risico af gaan.
Dat is natuurlijk een risico, maar voor iemand die gezond is kan dat veel verschil maken.

Altijd beetje link, één misstap en je beland op de spoed en weg eigen risico. Je bespaart inderdaad ong 250 euro per jaar aan verzekeringspremie maar dit is eigenlijk alleen aan te raden wanneer je met gemak die 885 kunt betalen , zo niet word je schuldenlast nog hoger.