Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 07:24

Afbeelding

Dit is de laatste die ik heb gezien voor vandaag

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 08:47

corine1981

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:05

Jeetje, het wordt ook maar niet minder.. verschrikkelijk.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:05

Wij wonen in Melbourne, zijn vanochtend weer in Melbourne geland na 3 weken België, en bij het landen zag je ook duidelijk ontzettend veel rook hangen. Gelukkig merken we er in de stad nog niets van, toch niet waar wij wonen in het zuiden van Melbourne. Maar verschrikkelijk wat er in ruraal Victoria en NSW aan de hand is.

Een kaart met alle brandhaarden zie je hier trouwens: https://myfirewatch.landgate.wa.gov.au/

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:08

Even een vraag ik wil volgend jaar in het voorjaar naar Australië, maar ik heb astma en vraag me nu af komt dit ook regelmatig voor in het voorjaar of is het dan door de regen allemaal wat minder? Ik weet dat het dan geen hoogseizoen meer is daar, maar hoelang zou de luchtkwaliteit ook slecht blijven?

Vind het echt heel naar om de foto's te zien, voor de gezondheid van de mensen daar en alle natuur /dieren die er aan ten onder gaan.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:24

Helaas is daar niks zinnigs over te zeggen.
‘Normaliter’ zou ik geneigd zijn om te zeggen dat je in het voorjaar goed zit, maar in QLD is het seizoen dit jaar in september al volle bak van start gegaan en zaten wij om de haverklap in de rook. Nu is het hier weer wat minder, maar geen idee wat ons nog te wachten staat.

Ter vergelijking: wij zijn in augustus 2017 naar QLD verhuisd en dat jaar hebben we gelijk een grasmaaier moeten kopen omdat het door de regen niet voor te maaien was. Ik kan me nu niet heugen dat dat ding de schuur uit geweest is, we hebben al maanden geen significante regen gehad.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:34

Barramundi schreef:
Het einde is nog lang niet in zicht. Vandaag een dag waarvan zelfs de experts niet kunnen voorspellen hoe het gaat aflopen omdat de omstandigheden zo extreem zijn.
In Victoria zijn vannacht 3 brandhaarden bijelkaar gekomen en vormen nu een 600.000 hectare grote vuurzee...

:wow: 600000 hectare vuur. Wanneer houd dit op. ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:40

Ik vind het ook enorm heftig! lijkt me doodeng om omringd te zijn door al dat vuur.

En heel erg triest voor alle dieren..ik hoop echt dat ze het snel onder controle krijgen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:57

Dit klinkt hard, maar dit is niet meer iets wat de mens onder controle gaat krijgen.

Moeder natuur / onze lieve heer (net in wie je gelooft) moet ingrijpen dmv heel veel regen, minder wind, koelere temperaturen. Zolang dit weer aanhoudt (hitte icm harde wind), gaat dit nog heel lang duren.

De mens kan momenteel hooguit damage control doen en zelfs dat is op sommigen plaatsen niet meer mogelijk, daar kan men alleen nog maar vluchten.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:58

moonsparkle schreef:
Even een vraag ik wil volgend jaar in het voorjaar naar Australië, maar ik heb astma en vraag me nu af komt dit ook regelmatig voor in het voorjaar of is het dan door de regen allemaal wat minder? Ik weet dat het dan geen hoogseizoen meer is daar, maar hoelang zou de luchtkwaliteit ook slecht blijven?

Vind het echt heel naar om de foto's te zien, voor de gezondheid van de mensen daar en alle natuur /dieren die er aan ten onder gaan.

Hangt er vanaf waar je heen gaat. Australië is groot en in Queensland en NSW is het anders dan in Western Australia of Northern Territory.

Voorjaar zit je ivm regen en cyclonen ook niet altijd veilig. In januari vorig jaar hebben wij in Queensland 7 dagen vast gezeten wegen overweldigende overstromingen en alle wegen die gesloten waren.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:10

@Moonsparkle: bedoel je het Australische voorjaar (aug/sept zo’n beetje) of het Europese voorjaar (mrt/apr/mei)?
In het tweede geval zullen cyclones idd een groter risico zijn.
Jullie gingen meer de westkust opzoeken toch?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:10

Weet iemand ook of Qeensland bedreigd wordt.Ze wonen in Gladstone.Ik heb daar familie wonen,maar in geen 15 jaar contact gehad.En mijn engels schrijven is niet echt goed.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 04-01-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:15

Ik volg het ook zo veel mogelijk.
Ontzettend heftig voor alle mensen daar en voor de (wilde) dieren.
Zeker de dieren die geen kant op kunnen of weten te gaan.

Waar moet je ook heen om alles in veiligheid te brengen zonder dat daar ook weer iets voorbij komt.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:36

Het is verschrikkelijk.

Ik ben net terug van 9 weken Australië, wat 10 maanden hadden moeten zijn. De hitte is bizar, vaak trekt de wind op en dan gaat het zo hard.

Ik zat een paar uurtjes noordoost van Melbourne en ook daar moeten ze dieren gaan evacueren, plannen maken en vooral heel hard hopen dat het hen overslaat.

Zo naar om daar nu zulke goede vrienden te hebben, maar praktisch niks te kunnen doen.. :(

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:38

@Britta: in QLD woeden nog enkele tientallen branden maar niks is out of control en bosbranden zijn normaal deze tijd vh jaar. Heb even op de site van QFES gekeken en niks in de buurt van Gladstone.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:41

Dan laat ik het zo.Ik heb ze 15 jaar geleden ontmoet toen ze in Nederland waren.Maar om dan nu weer contact op te nemen.Het engels schrijven houd mij ook een beetje tegen.Ik weet het :o?

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:26

Familie van mij emigreerde naar Australië in de tijd dat mijn oma 16 was. Omdat zij enkel achterbleef om de liefde voor mijn opa zijn wij hier. Maar ik maak me zorgen om mijn familie daar.. ;(
Ze zitten nog niet in een rampgebied, maar wel héél dichtbij en mijn oom, de enige broer van haar waarmee ik nog contact heb, mag zijn wandelingen buiten niet meer maken.. Veel families die zij kennen zijn dakloos en enkele mensen vermist.. Het is echt een bizarre wereld daar nu en ik zou willen dat we wat konden doen.. Dat vuurwerk dat ze door lieten gaan en zoveel kostte kon ik niet aanzien.. :n Niet met mijn familie daar.. Het feit dat ik hem schreef ontroerde, maar ik zou écht meer willen kunnen dan dat..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 12:44

Heel veel sterkte voor iedereen die er zelf woont of familie, vrienden of kennissen heeft die er wonen.
Het lijkt mij sowieso ook voor op de lange termijn een aanslag op je gezondheid.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:45

Danuah schreef:
Het is verschrikkelijk.

Ik ben net terug van 9 weken Australië, wat 10 maanden hadden moeten zijn. De hitte is bizar, vaak trekt de wind op en dan gaat het zo hard.

Ik zat een paar uurtjes noordoost van Melbourne en ook daar moeten ze dieren gaan evacueren, plannen maken en vooral heel hard hopen dat het hen overslaat.

Zo naar om daar nu zulke goede vrienden te hebben, maar praktisch niks te kunnen doen.. :(

Ben je eerder terug gegaan vanwege de branden ? Heftig om zo kort te kunnen gaan als je eigenlijk langer had willen blijven
Ga je wel terug?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:52

Ik zag op foto's dat mensen op het strand stonden ook met paarden. Die mensen zouden gered worden met helikopter. Paarden kunnen vast niet gered worden dan ;(

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:36

Bedankt voor de linkjes en het overzicht. Ik heb laatste dagen enkel Nederlandse radio, TV en nieuwsapps kunnen volgen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:49

Barra ik denk dat we alleen maar kunnen hopen dat de regen op tijd komt. De zomer staat helaas niet bekend om veel regen. Ik vrees dat dit nog veel erger gaat worden.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:19

Hier in QLD en verder naar het noorden is de zomer juist wel de tijd dat het (normaal gesproken) regent.
Ik kan me dus niet meer zo goed herinneren welke tijd vh jaar het regende toen we in NSW woonden. Is het in het zuiden meer de winter dat het regent?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:43

Hier in noord west vic najaar en winter regen. Tenminste dat is de verwachting. Zomer is droog en heet.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:47

Ohw, dan duurt het nog wel een tijdje voor jullie weer wat krijgen :\