Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dinopino schreef:Tot wat voor leeftijd geloof je in sinterklaas. Hier in Duitsland doen ze er niet moeilijk over, hoewel de meeste als de dood zijn voor die Rupert. Ben opgegroeid in een vrij blanke omgeving in Duitsland. Het woord rascisme bestond bij ons niet. Wij wisten niet dat een andere huidskleur iets nadeligs betekend. Ik vond die mensen juist zo mooi. Ze zijn toch zwart zodat de echte mensen erachter niet herkend worden. De pieten zijn toch geen slaven maar hulpjes. Maar ik denk dat het voor een jong kind erg moeilijk wordt te geloven dat er mensen zijn met groene gezichten-).
Vindt het geen probleem dat er discussie is over dit thema en dat mag, maar gaan demonstreren bij een kinderfeestje moet je je toch even laten nakijken. Wanneer je dit een serieus thema vindt houd het dan ook bij volwassenen en laat de kinderen met rust. Moet een 4 jarig meisje dat in sinterklaas gelooft een meing hierover hebben? is toch van de zotte.
Emmaa_ schreef:Overigens: zwarte piet (traditioneel) is nooit zwart geweest omdat hij door de schoorsteen komt. Zwart áls roet, niet zwart 'van' roet. Vind het ook erg bijzonder dat mensen zich er zo aan vasthouden dat hij zwart is van de schoorsteen, want als dat echt zo is, waarom is het dan zo'n probleem om dat wat realistischer te maken?
Zwarte Pieten zijn gebaseerd op Moren, traditioneel de helpers van de Turkse Sint Nikolaas.
Dinopino schreef:Tot wat voor leeftijd geloof je in sinterklaas. Hier in Duitsland doen ze er niet moeilijk over, hoewel de meeste als de dood zijn voor die Rupert. Ben opgegroeid in een vrij blanke omgeving in Duitsland. Het woord rascisme bestond bij ons niet. Wij wisten niet dat een andere huidskleur iets nadeligs betekend. Ik vond die mensen juist zo mooi. Ze zijn toch zwart zodat de echte mensen erachter niet herkend worden. De pieten zijn toch geen slaven maar hulpjes. Maar ik denk dat het voor een jong kind erg moeilijk wordt te geloven dat er mensen zijn met groene gezichten-).
Vindt het geen probleem dat er discussie is over dit thema en dat mag, maar gaan demonstreren bij een kinderfeestje moet je je toch even laten nakijken. Wanneer je dit een serieus thema vindt houd het dan ook bij volwassenen en laat de kinderen met rust. Moet een 4 jarig meisje dat in sinterklaas gelooft een meing hierover hebben? is toch van de zotte.
dees_daan schreef:Toen ik klein was is ons dit wel altijd wijsgemaakt, dat idee zit er gewoon wel heel erg in bij de meeste mensen. Ik ben opgegroeid met zwarte piet, net als zovelen hier en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik niet racistisch ben, zwarte piet was leuk, als Sinterklaas kwam weet ik niet wat ik toen leuker vond, Sinterklaas of de pieten..
Waarom zou je willen blijven kijken naar hoe het was? De oorsprong ligt al zoveel jaren achter ons en er is inmiddels al zoveel verbeterd en mensen zijn ook zoveel wijzer geworden dat ik vind dat je het in het nu zou moeten kijken en dan zie ik echt het probleem niet van zwarte én roetveegpieten.
Dat mensen zwarte piet genoemd worden is niet leuk natuurlijk maar het zijn kinderen.. Oude mensen zijn opa en oma, bij mensen in een rolstoel stellen ze hardop vragen, mensen die flink overgewicht hebben krijgen soms opmerkingen, mensen die je ruikt ook, en donkere mensen dus (helaas) ook.. Of die opmerking negatief opgevat word ligt aan de persoon zelf denk ik.
Ik ken ook genoeg mensen met een kleurtje die er totaal geen moeite mee hebben en het ook gewoon zo willen houden.
Emmaa_ schreef:Ik heb nergens gezegd dat mensen die zijn opgegroeid met zwarte piet en daar destijds van genoten hebben racisten zijn, maar als je kijkt naar het kamp dat nu diehard pro-piet is... Ik zou me daar persoonlijk niet graag onderdeel van willen voelen. Dat is imo geescaleerd van 'dit is een traditie die wij graag behouden zouden willen zien' (waar dialoog prima over mogelijk is en wat tot op zekere hoogte begrijpelijk is) naar de dingen die nu gescandeerd worden. Als je rookbommen gooit naar mensen die vreedzaam (want KOZP is nooit minder of meer dan vreedzaam geweest) ben je imo gewoon niet goed in je paasei en als je de dingen staat te schreeuwen die zij schreeuwen ben je wél echt een racist.
Janine1990 schreef:Ik weet niet goed wanneer het begonnen is... Mijn buurvrouw vertelde dat het op Curacao al veeeeeel langer een issue is dan hier... Niet echt verwonderlijk natuurlijk, daar krijgen ze vele malen meer onderwijs over de slavernij dan hier. Geen wonder ook dat zij het toneelspel 'blackface' ook kennen...
Ik schaam me gewoon dat ik daar eerst 29 voor moest worden om daarover te leren... Terwijl het een direct gevolg van de slavernij is geweest... Gevoed door de manier waarop donkere mensen werden geintroduceerd in een witte samenleving destijds.
Suzanne F. schreef:Het is inderdaad jammer dat de twee kampen in de extremen worden getrokken. Als je pro-zwarte piet bent dan ben je extreem rechts, Pegida of nazi. Ben je anti zwarte piet dan ben je zeker een zwart zielig persoon met een minderwaardigheidscomplex.
Ik vind wel dat er al water bij de wijn is gedaan. We hebben kleurtjespieten, roetveegpieten, glitterpieten, foute pieten en weet ik wat voor pieten. Waarom is het nu nog niet goed? Omdat er ergens nog steeds zwarte pieten zijn? Blijven ze doorgaan tot er nergens meer zwarte pieten zijn? Want ik vermoed dat ze dan nog tig jaar aan het demonstreren zijn. Zou dit stoppen? Of blijft dit nog 20 jaar doorgaan?
Sunnda schreef:Ik snap je post niet zo goed.
Je bent niet voor of tegen begin je mee en dan volgt er een heel pleidooi voor verandering, want....
En dan komt weer hetzelfde stuk als waar we de afgelopen weken weer mee doodgegooit zijn.
Verder was ik ook benieuwd vanwege je imo wat vreemde vergelijking:
Zou jij spreekwoordelijk over 600 jaar graag de nakomelingen willen spreken van je pesters en dat daar je achter/achter/achterkleinkinderen excuus van krijgen?
picobello schreef:Janine1990 schreef:Ik weet niet goed wanneer het begonnen is... Mijn buurvrouw vertelde dat het op Curacao al veeeeeel langer een issue is dan hier... Niet echt verwonderlijk natuurlijk, daar krijgen ze vele malen meer onderwijs over de slavernij dan hier. Geen wonder ook dat zij het toneelspel 'blackface' ook kennen...
Ik schaam me gewoon dat ik daar eerst 29 voor moest worden om daarover te leren... Terwijl het een direct gevolg van de slavernij is geweest... Gevoed door de manier waarop donkere mensen werden geintroduceerd in een witte samenleving destijds.
Dat is niet helemaal waar....hier op Curacao is er juist veel minder 'gedoe' om zwarte piet dan in NL. Men schminkt zich hier extra zwart en ook wel in kleuren. De mensen die hier er over klagen zijn over het algemeen blanken....
Birgit01 schreef:Beetje variëteit in Pieten vind ik prima, maar heel de discussie is zo zonde voor de Nederlandse Sinttraditie. Ik vond het het prachtigste feest vd wereld toen ik klein was en heb Zwarte Pieten ook nooit met gekleurde mensen geassocieerd destijds. Misschien zou de rol van Sinterklaas als ‘baas’ wat minder mogen achteraf. Maar iedereen wilde zich 100 x liever als Piet verkleden vroeger dan als Sinterklaas, die waren veel leuker. Ondeugend, handig, lenig, grappig, noem maar op. Ik heb een aantal jaar meegeholpen aan de organisatie vd intocht in een kleine Zeeuwse gemeente en daar zou het ook helemaal niet te doen zijn om met gekleurde of roetveegpieten te werken. Iedereen kent elkaar en de Pieten zijn vaak je buurjongen/meisje, neefje/nichtje ed. Geschminkt niet te herkennen voor die kinderen, maar anders? Gelukkig speelt de discussie meer in de grote steden.