Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:verootjoo schreef:Democratie werkt goed als je mensen kiest waar je vertrouwen in hebt en die zich dan (hopelijk) goed (kunnen) verdiepen in de beslissingen die genomen moeten worden.
Het werkt voor geen meter als je mensen beslissingen laat maken waar niemand zich in verdiept heeft en niemand de gevolgen van overziet.
Welke vorm van bestuur stel jij dan voor?
Wil je een dictatuur, een theocratie, een oligarchie, of een autocratie?
Of een "democratie" waar alleen een elite mag stemmen (elite of basis van opleiding, ras, huidskleur, inkomen, geslacht) ?
enzino schreef:verootjoo schreef:Laten ze er gewoon mee stoppen. Lekker in de EU blijven is beter voor iedereen.
Voor iedereen, behalve dat kleine dingetje dat we "democratie" noemen en waar we allemaal zo trots op zijn.
Karl66 schreef:Dat klopt en dat hadden ze van tevoren kunnen weten. Maar dat maakt het nog steeds niet democratisch, men heeft niet voor deze vorm van Brexit gekozen en dus is het onzin om te beweren dat er een democratisch machtiging is om deze vorm uit te voeren. Daarom zou het juist heel democratisch zijn om wel een tweede referendum uit te voeren. Dan kan je namelijk de vraag stellen: "Dit is wat we beloofd hebben, dit is wat het geworden is, staan jullie daar nog steeds achter?"
enzino schreef:En in de discussie voorafgaande aan het referendum hebben beide groepen zich schuldig gemaakt aan valse beloftes.
enzino schreef:Want als we lang gaan zoeken kunnen we vast wel ergens een belofte van de "stay" kant vinden dat aantoonbaar vals is.
Nado schreef:Dit inderdaad.Maar in hoeverre is iets nog democratie te noemen als er beslissingen van de bevolking afgedwongen worden op basis van bewezen leugens en bedrog? Omdat een zeer klein deel van deze bevolking persoonlijk voordeel (niet onder de nieuwe belastingwetgeving van de EU hoeven vallen) heeft bij deze beslissing?
paddington schreef:Wij wachten ook nog steeds wat de uitkomst zal zijn.
Mijn zoon zit op een sport academie in de UK (Bristol) met nog een aantal jongens uit de EU.
Ik heb ook menig Britt gesproken de laatste jaar en ik ben er nog geen 1 tegengekomen
die voorde Brexit is eigenlijk. Ze noemen het bijna allemaal de mupped show![]()
Ik ga zelf a.s Vrijdag naar Londen en we zullen wel zien hoe moeilijk of makkelijk we de grens weer
over kunnen.
Eulogy schreef:Verlies je je Nederlandse nationaliteit niet als je daar citizenship aanvraagt?
Ik heb nog niks gedaan. Het plan was wel om te blijven maar eventuele kinderen voed ik misschien uiteindelijk toch liever in Nederland op. Zeker als het allemaal toch wel doorgaat.
Karl66 schreef:Dat vind jij geen verschil? Het leavekamp heeft alles bij elkaar gelogen om de Brexit zo mooi mogelijk voor te stellen en als je lang zoekt kan je bij het staykamp ook wel iets vinden?
Eulogy schreef:... dat het zo'n kleine marge was en dat het zulke drastische gevolgen kan hebben voor heel veel mensen, dan denk ik dat een tweede referendum helemaal niet zo vreemd zou zijn...
Mkango schreef:paddington schreef:Wij wachten ook nog steeds wat de uitkomst zal zijn.
Mijn zoon zit op een sport academie in de UK (Bristol) met nog een aantal jongens uit de EU.
Ik heb ook menig Britt gesproken de laatste jaar en ik ben er nog geen 1 tegengekomen
die voorde Brexit is eigenlijk. Ze noemen het bijna allemaal de mupped show![]()
Ik ga zelf a.s Vrijdag naar Londen en we zullen wel zien hoe moeilijk of makkelijk we de grens weer
over kunnen.
Aanstaande vrijdag zijn ze überhaupt nog niet uit de EU, dus ik weet niet welke potentiële problemen je voor ogen hebt.