Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanitas

Re: Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:17

Ze mogen het helemaal zelf weten, maar tenzij zij het enige bedrijf in de omgeving zijn ga ik toch echt naar een ander!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:17

Prrrr schreef:
Waarom voelt dit als door je strot duwen? Omdat iemand het op zijn pand zet? Daar doet hij jou toch niks mee?

Ik zeg juist als het hier maar bij blijft.
Dat ze het op een pand zetten vind ik prima. Maar als ze bijvoorbeeld gaan verwachten dat ik oom de Zondagrust ga houden wordt het door de strot duwen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:18

Boras schreef:
Zou het verschil maken als het om een uiting van een ander dan een christelijk geloof zou gaan? :+

Dat zou ik als enorm provocerend en zelfs bedreigend ervaren eerlijk gezegd. We zijn een van oorsprong Christelijk land, dus hoewel ik zoiets zelf zou mijden, moet ik hooguit hoofdschuddend lachen om 'Jesus Saves'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:19

Misleidende reclame is toch verboden? Waarom zou je dan als bedrijf (terecht) geen reclame mogen maken voor een (zelf)verzonnen product waarvan je het bestaan en/of de werking niet hard kunt maken, en mag dat ineens wel als het om een godheid met vergelijkbare eigenschappen gaat?

*edit: voor zichzelf mag van mij iedereen geloven wat hij wil. Echt. Houd het dan alleen ook vooral voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door oomens op 20-06-19 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:22

Waarom moet iedereen altijd ergens iets van vinden?
Laat elkaar gewoon in zn waarde, leven en laten leven!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:23

elnienjo schreef:
Dat zou ik als enorm provocerend en zelfs bedreigend ervaren eerlijk gezegd. We zijn een van oorsprong Christelijk land, dus hoewel ik zoiets zelf zou mijden, moet ik hooguit hoofdschuddend lachen om 'Jesus Saves'.

Van oorsprong Christelijk? _O-
Weet je wat we hier met van die maffe Britse missionarissen deden die in Dokkum met hun geloof kwamen leuren? Precies!
Laatst bijgewerkt door oomens op 20-06-19 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:25

xLaraaj schreef:
Boras schreef:
Zou het verschil maken als het om een uiting van een ander dan een christelijk geloof zou gaan? :+

We zijn oorspronkelijk wel een christelijk land...

Dus? Moeten we ook in de middeleeuwen met onze gedachtengang blijven hangen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:27

speedfiets_2 schreef:

Persoonlijk zou ik liever zien dat alle geloofsuitingen uit de maatschappij verbannen worden. Dat is niet meer van deze tijd. Prima dat er kerken zijn waar mensen samen kunnen komen zoals een verenigingsgebouw, maar op straat, werk, scholen etc hoort het niet meer thuis.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:29

Neen.
Van mij mag alles opgeborgen worden of dat andere mensen het niet kunnen zien. geen hoofddoeken, geen kruisen ,geen keppels niks.
Maar we zijn oorspronkelijk christelijk. zoals dan bv arabische landen of joodse of wat dan ook.
Beetje respect voor het land zelf is niet te veel gevraagd.

Ben het zeker eens met de opmerkingen van elnienjo.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:34

Dat is vast dezelfde familie van het welbekende dak in Giessenburg.
Wij zijn er inmiddels al aan gewend, leven en laten leven denk ik dan maar...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:36

Vjestagirl schreef:
Op ieder pand staat tegenwoordig reclame. De naam van het bedrijf, wat ze doen, het liefst in neonletters, met spandoeken vol aanbiedingen. Half naakte vrouwen & mannen metershoog boven de snelweg. De gele M op een paal zodat kleine kinderen gaan zeuren en volwassenen verleid raken.

Dit vind ik wat dat betreft stukken onschuldiger...

Ik kan me hier goed in vinden :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:36

elnienjo schreef:
speedfiets_2 schreef:

Persoonlijk zou ik liever zien dat alle geloofsuitingen uit de maatschappij verbannen worden. Dat is niet meer van deze tijd. Prima dat er kerken zijn waar mensen samen kunnen komen zoals een verenigingsgebouw, maar op straat, werk, scholen etc hoort het niet meer thuis.

Ik vind het wel fijn als ik mag laten merken wat ik vind. Vrijheid van meningsuiting. Dat ik, als ik zou vinden dat het geloof je op een positieve manier door het leven kan helpen, ik dat ook mag uiten. Door een bord, of door een advertentie. Uitwisseling levert iets op. Of jij dat nou van deze tijd vindt of niet - er zijn nog steeds miljoenen mensen in deze maatschappij voor wie hun geloof nog wel een relevant gegeven is.

Leven en laten leven is een mooi uitgangspunt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:42

oomens schreef:
elnienjo schreef:

Van oorsprong Christelijk? _O-
Weet je wat we hier met van die maffe Britse missionarissen deden die in Dokkum met hun geloof kwamen leuren? Precies!

Dit klopt.
De lage landen zijn van oorsprong heidens, daar kwam pas veel later verandering in.

Ook de Nederlandse grondwet is nadrukkelijk seculier, het Vaticaan heeft ook nooit heel veel invloed in Nederland gehad, zeker niet boven de rivieren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:42

Prrrr schreef:
Ik vind het wel fijn als ik mag laten merken wat ik vind. Vrijheid van meningsuiting. Dat ik, als ik zou vinden dat het geloof je op een positieve manier door het leven kan helpen, ik dat ook mag uiten. Door een bord, of door een advertentie. Uitwisseling levert iets op. Of jij dat nou van deze tijd vindt of niet - er zijn nog steeds miljoenen mensen in deze maatschappij voor wie hun geloof nog wel een relevant gegeven is.

Leven en laten leven is een mooi uitgangspunt.

Ik vind te koop lopen met geloofsuitingen -danwel politieke overtuigingen- voornamelijk provocerend. Er valt meestal niet iets uit te wisselen als mensen van hun gelijk zijn overtuigd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:44

Nou jongens, als je je chemicaliën kwijt bent weet je nu wie je kunt bellen
Laatst bijgewerkt door Sintara op 20-06-19 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:44

Waar je je druk om kan maken.
Ik vind dit minder storend dan al die irritante reclame overal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:45

oomens schreef:
Misleidende reclame is toch verboden? Waarom zou je dan als bedrijf (terecht) geen reclame mogen maken voor een (zelf)verzonnen product waarvan je het bestaan en/of de werking niet hard kunt maken, en mag dat ineens wel als het om een godheid met vergelijkbare eigenschappen gaat?

*edit: voor zichzelf mag van mij iedereen geloven wat hij wil. Echt. Houd het dan alleen ook vooral voor jezelf.

Omdat jij vindt dat God niet bestaat, wil het niet zeggen dat andere mensen daar ook zo over moeten denken. Mensen mogen ook reclame maken voor edelsteen therapie, reiki, druppels met 0,000000001% werkzame stof wat werkt door het geheugen van het water, voor chakra therapie, voor de biostabil, voor polsbandjes die helpen met je evenwichtsgevoel, voor allerhande vormen van healing... Waarom dan niet voor God?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:54

oomens is een atheïst.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:54

Ik vind het juist leuk,fijn dat iemand voor zijn geloof uitkomt.Zelf ben ik ook gelovig. Wel vind ik de combinatie met chemicalien wat raar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:55

elnienjo schreef:
speedfiets_2 schreef:

In de grondwet staat nog altijd de vrijheid van geloofsovertuiging. Dus die vlieger gaat niet op

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:57

purny schreef:
elnienjo schreef:

In de grondwet staat nog altijd de vrijheid van geloofsovertuiging. Dus die vlieger gaat niet op

Dat je vrijheid hebt van geloofsovertuiging wil toch niet zeggen dat je ook dat geloof altijd en overal moet kunnen verkondigen? Een mens is vrij om te geloven, maar in het openbare leven kun je best de uitingen ervan aan banden leggen. Kijk naar Frankrijk, daar is dat ook gedaan op scholen bijvoorbeeld

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:01

purny schreef:

Vrijheid van geloof is wat anders dan er in het openbaar straat/werk/school mee te koop lopen. De grondwet zelf zou ook wel 'n hervorminkje kunnen gebruiken. Wetten worden continu aangepast aan de huidige tijdsgeest (zoals wetten in het verkeer bijv)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:01

Ik ben daar erg makkkelijk in. Het boeit me geen reet wat er op een pand staat. Snap dan ook niet waarom mensen zo'n bedrijf zouden overslaan.

Ik ben christen, maar zou gerust naar een winkel gaan waar teksten van andere geloven op het pand staan, of juist teksten tegen het geloof.

Er zijn belangrijkere dingen om me druk over te maken dan wat iemand wel of niet geloofd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:02

Vjestagirl schreef:
Omdat jij vindt dat God niet bestaat, wil het niet zeggen dat andere mensen daar ook zo over moeten denken. Mensen mogen ook reclame maken voor edelsteen therapie, reiki, druppels met 0,000000001% werkzame stof wat werkt door het geheugen van het water, voor chakra therapie, voor de biostabil, voor polsbandjes die helpen met je evenwichtsgevoel, voor allerhande vormen van healing... Waarom dan niet voor God?

Mensen mogen zeker denken dat (hun) god bestaat, ze moeten dat alleen niet als waarheid naar anderen communiceren. Idem wat betreft het geloof in homeopathie of andere tovenarij trouwens. In het geval van homeopathie geldt trouwens al dat daarbij geen specifieke gezondheidsclaims gedaan mogen worden die niet onderbouwd kunnen worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:04

anjali schreef:
Ik vind het juist leuk,fijn dat iemand voor zijn geloof uitkomt.Zelf ben ik ook gelovig. Wel vind ik de combinatie met chemicalien wat raar.

Uiteraard vind jij het leuk.
Maar als je er over nadenkt is het best bizar. Stel je voor dat bedrijven met niet-gelovige eigenaren borden met slogans over de evolutietheorie op hun pand zetten. Of dat bedrijven een soort telling maken met hoeveel wel- en niet gelovige werknemers ze hebben en dit op een bord zetten.
Volgens mij moet je haast wel extremistisch fanatiek zijn om zoiets op je bedrijfsbord te zetten.