"Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:08

Maar is geld geven aan derde wereldlanden voor voedsel en medicatie niet het zelfde als dwijlen met de kraan open? Zolang de omstandigheden daar niet beteren en mensen zich kunnen blijven voortplanten, wordt het probleem alleen maar groter op langer termijn...
Hierbij zeg ik niet dat die mensen geen recht hebben op een beter leven , want dat gun ik iedereen.
Laatst bijgewerkt door DJZ op 05-05-19 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:10

Hoe erg het ook is, ik doneer niets aan een corropt land zoals Mozambique. Ik geloof er geen hol van dat het bij mensen terecht komt waar het nodig is.
Nadat ik een keer iets gelezen heb van een reporter die na het filmen van rode kruis donaties nog een paar uur ‚op de koffie’ was blijven hangen bij een bewoner. Deze beschreef dat nadat de pers weg was het leger de voedselpakketten weer kwam opeissen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-05-19 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:11

pien_2010 schreef:
Iriscope schreef:
"Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet" is een mooie uitspraak en dat is ook zo. Maar dat betekent niet dat ik er dan geen mening over mag hebben. En dat is dat ik me kapot schaam voor waar het met deze wereld naar toe gaat.

Heb je zelf wel gedoneerd aan Mozambique Iriscope? Zo ja, dan heb je recht van spreken, ook al is geven vrij. Zo nee, dan mond houden en eerst zelf gaan doneren.

Ja, wij hebben gedoneerd. We zitten er hier bovenop, ons land is ook een bende op het moment met extreme droogte en 65.000 dieren die elke maand sterven daardoor.

De ramp in Mozambique is overigens wel degelijk in het nieuws geweest. En daarbij, het is algemeen bekend dat er in Afrika constant geld nodig is, ook voor de orkaan in Mozambique en Zimbabwe.
Iedereen is er alleen zo aan "gewend" dat het geen urgent nieuws meer is en er minder gedoneerd wordt.

Never mind hoeveel mensen er dakloos zijn, als die kerk er maar weer staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:14

LadyMadonna schreef:
Vanaf 68.000 betaal je (in nl) al 51%

Weet ik. :)

Maar niet overal is dat zo geregeld. En er zijn nog steeds veel mogelijkheden tot belasting ontwijking.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:14

Als ik voor mijzelf spreek.. De goede doelen in derde wereld landen hebben zoveel last van corruptie dat voor mijn gevoel maar een klein deel echt bij de mensen terecht komt die het nodig hebben. En de rest verdwijnt in zakken van mensen waar het niet voor bedoeld was.

Of kijk bijvoorbeeld naar het geld dat voor Haïti was ingezameld, ruim de helft wordt gebruikt voor overhead kosten:
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... ianen.html

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:17

Sizzle schreef:
Hoe erg het ook is, ik doneer niets aan een corropt land zoals Mozambique. Ik geloof er geen hol van dat het bij mensen terecht komt waar het nodig is.
Nadat ik een keer iets gelezen heb van een reporter die na het filmen van rode kruis donaties nog een paar uur ‚op de koffie’ was blijven hangen bij een bewoner. Deze beschreef dat nadat de pers weg was het leger de voedselpakketten weer kwam opeissen.

Dat is hier ook de reden waarom wij sat niet doen, het geld komt toch niet waar het moet komen.
Ik sponsor dan liever hier iets lokaal, waar ik zeker van ben dat er iets goeds mee gedaan wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:21

Saleisha schreef:
Doneren met je hart? Raar statement, volgens mij is doneren nou precies een van de dingen die wel afhankelijk is van je bankrekening.
Groot hart leuk en aardig, daar bouw je geen kerk mee.

Iets wat je aan het hart gaat daar weet je 50 ct voor vrij te maken, iets dat je totaal niets zegt krijgt nog geen 10 euro. Dat bedoel ik met geven vanuit je hart.

BigOne

Re: "Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:23

En doneren ?? Indirect doneren we allemaal via de staatskas . Ontwikkelingshulp ( die in mijn ogen zijn doel al vijftig jaar voorbij schiet) .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:24

Iriscope schreef:
Om maar even een relevante situatie te noemen: In Mozambique hebben honderd duizenden mensen huizen verloren en er is bijna NIKS gedoneerd. Ja ik vind het belachelijk dat mensen wel geld willen uitgeven aan een kerk, terwijl deze mensen helemaal niks hebben en de cholera uitbreekt.

Niemand die er iets aan doet, er zijn gigantische tekorten daar, maar mensen geven liever geld uit aan een kerk dan dat ze mensen levens redden. En nee, er wordt niet aan gedoneerd, Mozambique moest zelf een lening van 500 miljoen nemen om dit probleem aan te vechten, behalve het Rode Kruis is er niets gedoneerd.

"Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet" is een mooie uitspraak en dat is ook zo. Maar dat betekent niet dat ik er dan geen mening over mag hebben. En dat is dat ik me kapot schaam voor waar het met deze wereld naar toe gaat.

Ik ben 36 jaar, ik weet niet beter dan dat er al sinds mijn kinderjaren reclamespotjes waren op tv voor kansloze arme Afrikaanse kindertjes.

Waar zijn al die miljoenen guldens en euro's gebleven die al meer dan 30 jaar door zowel de overheid als de gewone mens naar Afrika gesluisd worden??

Nabster schreef:
sanso schreef:
NIVEA :D

Ieder mag zelf doen met zijn eigen centjes wat die wilt. Ik kan het prima missen maar ik doneer geen cent.

Aan geen 1 goed doel? Je doet ook geen vrijwilligerswerk oid?

Wat is dat nou voor vraag? Ik werk hard voor mn eigen geld, doneer enkel als het mij uitkomt en voor vrijwilligerswerk heb ik geen tijd en ik maak er ook geen tijd voor.

Vroeger kon je nog van doneren afkomen door het in zo'n busje te doen.
Tegenwoordig zijn ze veel agressiever, niet meer eenmalig schenken maar maandelijks een vast bedrag. "Het is maar 5 euro, je kan opzeggen wanneer jij dat wilt."
Maar je moet wel eerst al je privégegevens met ons delen.

De manier hoe er gevraagd wordt om te doneren zorgt er al meteen voor dat ik afhaak.

Ik bepaal zelf wel wat, wanneer en aan wie ik schenk.

BigOne

Re: "Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:26

En iemand die nooit iets overheeft voor bepaalde doelen moet in Nederland ook niet meedoen met loterijen maar dat gebeurt dus wel want daar kan je zelf misschien wat aan over houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:28

Als iemand weet ik het hoeveel geld aan de Notre Dame doneert, prima. Ik vind argumenten als 'maar het kan beter naar de arme kindjes in Afrika' zo stom. Het is niet jouw geld, dus je hoeft ook niet te bepalen waar het wel/niet naartoe moet gaan. Als je de kinderen in Afrika zo zielig vind kan je daar zelf aan doneren, maar ga dat niet aan andere opdringen. Daarnaast veel 'rijken' doneren anoniem, dus een beetje raar als mensen er vanuit gaan dat zij niks doneren als het toevallig niet in het nieuws is geweest.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:28

Ik vraag me soms af als je zelf aan het sterven van de honger bent/geen huis hebt/je familie die afgeslacht is of je de boodschap het helot niks zouden aanvaarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:30

En zo is het altijd wat natuurlijk... want nu wordt Mozambique genoemd. maar als je daar dan wel aan geeft krijg je weer op je falie omdat je je geld beter aan het locale asiel kunt geven.
Geef je daar dan aan is het weer niet goed, want de voedselbank is veel belangrijker.....

Afrika zie ik idd ook wel als een bodemloze put. Hoe erg ik het ook vind voor de mensen daar, mijn gift gaat het verschil niet maken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:32

Zonder even de rest van de reacties te hebben doorgelezen, want kan best zijn dat dit al is genoemd...

Een aantal grote (Franse) modemerken hebben flink gedoneerd... Die hebben er een eigen belang bij. De Notre Dame draagt enorm bij aan het hart van de stad. De modestad Parijs...
De stad waar talloze films zich afspelen, waarbij high fashion en romance meer dan eens centraal staan.
Ik denk dat het enorme afbreuk doet aan een aantal modemerken, wanneer Parijs niet meer het Parijs is dat het was voor de brand.
Die stad en die merken zijn veel meer dan in geld is uit te drukken. Het zijn belevingen. En die willen ze natuurlijk levendig houden. Heb je het geld daarvoor, dan draag je daar uiteraard aan bij. "No doubt about it."

Wat veel andere, kleinere donaties betreft, ik denk dat Parijs een enorm identiteitsbepalende stad kan zijn voor heel erg veel mensen over de hele wereld. Geen wonder dat men gul geeft.
Veel andere rampen zijn minder identiteitsbepalend, en gaan dus minder aan het hart.

Verder zie ik voornamelijk ontevreden mensen met hun vingertje wijzen. Maar dat is toch altijd overal zo.
En de meeste mensen doen dat vanachter hun computer op Facebookberichten, het tokkiegehalte daar is echt belachelijk hoog. Ik zou m'n account er bijna om verwijderen. Vraag me altijd af of die mensen niets beters met hun tijd te doen hebben dan wijzen naar deze of gene. :roll:
Ze zijn in hun hart in ieder geval al niet heel rijk, als je het mij vraagt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:34

Voor mij voelen die enorme donaties ook wrang. En dan omdat ik vind dat die superrijken nooit zoveel geld gehad zouden mogen hebben.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen het normaal vinden dat er kinderen liggen te verhongeren en dat andere mensen 5 privejets hebben, 6 villa's en 10 luxesportauto's...

En neen, dan heb ik het niet over de 'gewoon' rijken of mensen die meer dan gemiddeld verdienen door hard te werken, dus niemand hier hoeft zich aangesproken te voelen.

Maar zomaar even 100 miljoen uit je zakken kunnen toveren, dat vind ik echt niet normaal zolang er mensen zijn die niet eens aan hun basishoeften kunnen voldoen.

Maar dat is natuurlijk ook voor een groot stuk ideologie. Ik ben duidelijk geen liberaal :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:36

En ik denk trouwens ook dat het met dichtbijheid en herkenbaarheid te maken heeft.

Wie hier is er nou niet in Parijs geweest en de ND.
Wie hier is er in Afrika in een dorpje geweest? Waarschijnlijk niemand.

De ND is tastbaar, bijna in onze achtertuin. Logisch dat je daar geld aan geeft om dat weer in volle glorie terug te zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:37

Schemerdier schreef:
Voor mij voelen die enorme donaties ook wrang. En dan omdat ik vind dat die superrijken nooit zoveel geld gehad zouden mogen hebben.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen het normaal vinden dat er kinderen liggen te verhongeren en dat andere mensen 5 privejets hebben, 6 villa's en 10 luxesportauto's...

En neen, dan heb ik het niet over de 'gewoon' rijken of mensen die meer dan gemiddeld verdienen door hard te werken, dus niemand hier hoeft zich aangesproken te voelen.

Maar zomaar even 100 miljoen uit je zakken kunnen toveren, dat vind ik echt niet normaal zolang er mensen zijn die niet eens aan hun basishoeften kunnen voldoen.

Maar dat is natuurlijk ook voor een groot stuk ideologie. Ik ben duidelijk geen liberaal :+

Het leuke van die ideologie is dat als deze eenmaal waarheid zou worden, het niet meer zo mooi is als het uiteindelijk bedacht was...

Daarbij, wie zegt dat die superrijken niet heel veel proberen in landen waar die kinderen liggen te verhongeren door hun corrupte overheid? Die uiteraard wel geniet van het toegespeelde geld van die superrijke.

Vergeet niet dat de mensen die dergelijke bedragen doneren aan de wederopbouw van de Notre Dame, dit grootendeels doen uit naar van een bedrijf. En niet uit eigen naam. Louis Vuitton zelf is al bijna 140 jaar dood.. }:0

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:40

pien_2010 schreef:
Iriscope schreef:

Heb je zelf wel gedoneerd aan Mozambique Iriscope? Zo ja, dan heb je recht van spreken, ook al is geven vrij. Zo nee, dan mond houden en eerst zelf gaan doneren.

Wat een onnozele reactie, nivo zandbak en kleuterschool. Recht van spreken? En dat bepaal jij op basis van wel of niet doneren?
We kunnen Bokt wel sluiten dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:42

Ik ben wel benieuwd wat idealisten doen als ze onverwacht een landgoed van etterlijke miljoenen blijken te erven.
Alles verkopen en naar Afrika sluisen?
Of toch maar zelf die lang onvervulde droom vervullen van een stal vol paarden.

Mocht ik ooit iets willen doen met een vermogen dat uit de lucht komt vallen dan zou ik het eerder in wetenschap stoppen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:44

LadyMadonna schreef:
En zo is het altijd wat natuurlijk... want nu wordt Mozambique genoemd. maar als je daar dan wel aan geeft krijg je weer op je falie omdat je je geld beter aan het locale asiel kunt geven.
Geef je daar dan aan is het weer niet goed, want de voedselbank is veel belangrijker.....

Afrika zie ik idd ook wel als een bodemloze put. Hoe erg ik het ook vind voor de mensen daar, mijn gift gaat het verschil niet maken

Mee eens, al 50 jaar weet ik dat er geld naar Afrika moet. Begon al op de kleuterschool met spaar en inzamelacties voor de ''arme kindertjes'' in Afrika. Inmiddels 50 jaar verder( en miljarden subsidies/giften)
en nog steeds is het niet ok daar .
Ik hou mijn goede doelen dichterbij huis.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:46

CharleyT schreef:
LadyMadonna schreef:

Mee eens, al 50 jaar weet ik dat er geld naar Afrika moet. Begon al op de kleuterschool met spaar en inzamelacties voor de ''arme kindertjes'' in Afrika. Inmiddels 50 jaar verder( en miljarden subsidies/giften)
en nog steeds is het niet ok daar .
Ik hou mijn goede doelen dichterbij huis.

Het is misschien wat uitzoekwerk, maar er zijn een aantal instanties die mensen helpen met behulp van microkrediet.
Kleine bedragen kunnen écht het verschil maken daar! Er zijn diverse succesverhalen van bekend!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:46

Op deze discussie is niet één goed antwoord te vinden. Gaat ook een beetje de richting op toen NL met Frankrijk de twee schilderijen van Rembrand kocht. Voor de één van toegevoegde waarde, voor de ander waanzin.

Voor mij persoonlijk geeft geven meer voldoening dan nemen. Dit doe ik wel aan kleinschalige projecten. Het is uiteraard een druppel op de gloeiende plaat, maar stel je voor dat jij net die ene bent die geholpen kunt worden. Dat jij naar school kunt, een vak gaat leren, jezelf kunt voorzien, je kinderen geen honger krijgen en hen ook weer een betere toekomst kunt geven. Dat vind ik persoonlijk waardevol. Een betere toekomst, daarmee geboortebeperking (kans is groter dat je kinderen overleven), minder kans op kindbruiden, etc. Alleen niet onbelangrijker dan de ouderen in het bejaardentehuis achter ons. Zij hebben meestal geen behoefte aan geld, maar aan aandacht en tijd.

Je kunt niet zeggen wat belagrijker is. Je kunt niet in een portemonee van een ander kijken. Persoonlijk geef ik weer alleen geld uit aan ‘mensendoelen’, toch mooi dat de buren juist weer gaan voor de ‘dierendoelen’?

We moeten toch omarmen dat we zo verschillend zijn en dat iedereen ergens zijn steentje aan bij wil dragen (of niet). Stel je voor dat iedereen zn geld in kunst zou stoppen of één specifiek land in de wereld :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:47

Schemerdier schreef:

En nu blijven al die kindertjes leven.
Waar wil je die laten? Want deze kindertjes worden groot en krijgen zelf ook weer kinderen.

Er bestaat geen utopia met gelijkheid, je zal altijd onderscheid blijven houden in arm/ rijk.
Dat kan ook niet anders, er is geen plek op deze aarde voor ons allemaal.
Zij hebben enkel de pech dat ze in het verkeerde werelddeel geboren worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:50

bigone schreef:
En doneren ?? Indirect doneren we allemaal via de staatskas . Ontwikkelingshulp ( die in mijn ogen zijn doel al vijftig jaar voorbij schiet) .

Helemaal mee eens. Bij elke grote inzamelingsactie staat er wel een bewindspersoon met een strakke pielemuis te vertellen dat hij/zij er nog tig miljoen bij doet, Applaus! Maar dat is gewoon ons belastinggeld waar mee mooie sier gemaakt wordt.
Mijn donatie aan ontwikkelingshulp gaat automatisch: zit in het budget van de minister verwerkt via mijn belastingbijdrage.
En ja, bodemloze put/doel voorbijschieten, klopt .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:50

Ik doneer ook helemaal niets omdat ik veel te veel heb gezien dat het gedoneerde geld niet daar komt waar het voor gegeven is.
Ook heb ik het gevoel al jaren dat het een bodemloze put is want weet dat ik op de lagere school, en dat is al heel lang geleden, ook altijd al een zakje meekreeg om geld te vragen thuis voor de arme landen.