Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Iriscope schreef:"Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet" is een mooie uitspraak en dat is ook zo. Maar dat betekent niet dat ik er dan geen mening over mag hebben. En dat is dat ik me kapot schaam voor waar het met deze wereld naar toe gaat.
Heb je zelf wel gedoneerd aan Mozambique Iriscope? Zo ja, dan heb je recht van spreken, ook al is geven vrij. Zo nee, dan mond houden en eerst zelf gaan doneren.
Sizzle schreef:Hoe erg het ook is, ik doneer niets aan een corropt land zoals Mozambique. Ik geloof er geen hol van dat het bij mensen terecht komt waar het nodig is.
Nadat ik een keer iets gelezen heb van een reporter die na het filmen van rode kruis donaties nog een paar uur ‚op de koffie’ was blijven hangen bij een bewoner. Deze beschreef dat nadat de pers weg was het leger de voedselpakketten weer kwam opeissen.
Saleisha schreef:Doneren met je hart? Raar statement, volgens mij is doneren nou precies een van de dingen die wel afhankelijk is van je bankrekening.
Groot hart leuk en aardig, daar bouw je geen kerk mee.
Iriscope schreef:Om maar even een relevante situatie te noemen: In Mozambique hebben honderd duizenden mensen huizen verloren en er is bijna NIKS gedoneerd. Ja ik vind het belachelijk dat mensen wel geld willen uitgeven aan een kerk, terwijl deze mensen helemaal niks hebben en de cholera uitbreekt.
Niemand die er iets aan doet, er zijn gigantische tekorten daar, maar mensen geven liever geld uit aan een kerk dan dat ze mensen levens redden. En nee, er wordt niet aan gedoneerd, Mozambique moest zelf een lening van 500 miljoen nemen om dit probleem aan te vechten, behalve het Rode Kruis is er niets gedoneerd.
"Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet" is een mooie uitspraak en dat is ook zo. Maar dat betekent niet dat ik er dan geen mening over mag hebben. En dat is dat ik me kapot schaam voor waar het met deze wereld naar toe gaat.
Nabster schreef:sanso schreef:NIVEA![]()
Ieder mag zelf doen met zijn eigen centjes wat die wilt. Ik kan het prima missen maar ik doneer geen cent.
Aan geen 1 goed doel? Je doet ook geen vrijwilligerswerk oid?
Schemerdier schreef:Voor mij voelen die enorme donaties ook wrang. En dan omdat ik vind dat die superrijken nooit zoveel geld gehad zouden mogen hebben.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen het normaal vinden dat er kinderen liggen te verhongeren en dat andere mensen 5 privejets hebben, 6 villa's en 10 luxesportauto's...
En neen, dan heb ik het niet over de 'gewoon' rijken of mensen die meer dan gemiddeld verdienen door hard te werken, dus niemand hier hoeft zich aangesproken te voelen.
Maar zomaar even 100 miljoen uit je zakken kunnen toveren, dat vind ik echt niet normaal zolang er mensen zijn die niet eens aan hun basishoeften kunnen voldoen.
Maar dat is natuurlijk ook voor een groot stuk ideologie. Ik ben duidelijk geen liberaal
pien_2010 schreef:Iriscope schreef:"Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn geld doet" is een mooie uitspraak en dat is ook zo. Maar dat betekent niet dat ik er dan geen mening over mag hebben. En dat is dat ik me kapot schaam voor waar het met deze wereld naar toe gaat.
Heb je zelf wel gedoneerd aan Mozambique Iriscope? Zo ja, dan heb je recht van spreken, ook al is geven vrij. Zo nee, dan mond houden en eerst zelf gaan doneren.
LadyMadonna schreef:En zo is het altijd wat natuurlijk... want nu wordt Mozambique genoemd. maar als je daar dan wel aan geeft krijg je weer op je falie omdat je je geld beter aan het locale asiel kunt geven.
Geef je daar dan aan is het weer niet goed, want de voedselbank is veel belangrijker.....
Afrika zie ik idd ook wel als een bodemloze put. Hoe erg ik het ook vind voor de mensen daar, mijn gift gaat het verschil niet maken
CharleyT schreef:LadyMadonna schreef:En zo is het altijd wat natuurlijk... want nu wordt Mozambique genoemd. maar als je daar dan wel aan geeft krijg je weer op je falie omdat je je geld beter aan het locale asiel kunt geven.
Geef je daar dan aan is het weer niet goed, want de voedselbank is veel belangrijker.....
Afrika zie ik idd ook wel als een bodemloze put. Hoe erg ik het ook vind voor de mensen daar, mijn gift gaat het verschil niet maken
Mee eens, al 50 jaar weet ik dat er geld naar Afrika moet. Begon al op de kleuterschool met spaar en inzamelacties voor de ''arme kindertjes'' in Afrika. Inmiddels 50 jaar verder( en miljarden subsidies/giften)
en nog steeds is het niet ok daar .
Ik hou mijn goede doelen dichterbij huis.
Schemerdier schreef:Voor mij voelen die enorme donaties ook wrang. En dan omdat ik vind dat die superrijken nooit zoveel geld gehad zouden mogen hebben.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen het normaal vinden dat er kinderen liggen te verhongeren en dat andere mensen 5 privejets hebben, 6 villa's en 10 luxesportauto's...
bigone schreef:En doneren ?? Indirect doneren we allemaal via de staatskas . Ontwikkelingshulp ( die in mijn ogen zijn doel al vijftig jaar voorbij schiet) .