Wit kippenei beter voor het milieu

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:27

Nee daar heb je echt gelijk in, kijk de voeding blijft in zon stal altijd hetzelfde (op wat verschuivingen en aanpassingen na) maar hoe ouder ze worden... ze krijgen ook andere behoeftes en voor die paar kippen die minder worden veranderen ze dat echt niet.
Het is dus zeker ook een stuk voeding en leeftijd.

De mijne zijn wandelende klikos en bekijk ik individueel maar in zon stal gaat dat niet
Vandaar dat er in mijn kippen hun eieren ook verschil zit tov die van hun zusjes in de Megastal.
Welzijn = meer kwaliteit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:29

JudithO schreef:
Palmera, jij beschrijft een leefomgeving die sinds 2012 in Nederland al verboden is en niet meer voorkomt...

In de hele EU zijn legbatterijen verboden...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:32

De voeding wordt wel aangepast naarmate ze ouder worden, maar inderdaad als er 10 mindere hennen tussen 20.000 anderen zitten kun je daar als boer vrij weinig aan doen.

Wel is het zo dat er momenteel onderzoek gedaan wordt naar het individueel voeren van leghennen. Dat is een mooi concept, maar moet verrekte goed uitgedacht worden wil het kunnen werken. En daarbij moet het betaalbaar zijn, plus de consument moet dan meer voor de eieren willen gaan betalen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:33

verootjoo schreef:
JudithO schreef:
Palmera, jij beschrijft een leefomgeving die sinds 2012 in Nederland al verboden is en niet meer voorkomt...

Ja, maar ik en de meesten hier woon in Nederland dus beperkte ik het tot NL ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:39

LukieBradley schreef:
Ergens is het wel waar :)
Ik heb in zon stal gewerkt waar ze bewust witte kippen hadden i.p.v. bruine.
Maar ze gebruiken het vaak ook als argument om er meer te houden en produceren dus ja wat is vriendelijker.
Goeie marketing ......
Ik heb 5 witte dekalb legkippen en bij de mijne zijn de eieren altijd goed en wil iedereen ze altijd hebben daarom maar ik ga er zorgvuldig mee om.
Dat schalen minder sterk zijn heeft echt niks met kleur van het ei te maken, hoe ouder ze in een legstal worden.. hoe minder sterk de schaal.
Dus eigenlijk: hoe langer de kip uitgemolken en een ###leven heeft, hoe slechter het ei.

Klinkt aannemelijk. Alsnog een goede reden om die eieren niet te kopen. Geeft ook wel aan dat beter dierenwelzijn vaak ook een beter product oplevert.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:45

Dat is ook zo, ik heb jongen hennen rechtstreeks uit de opfok waar ze achtergebleven waren dus het verschil met hun en hun tienduizenden zussen die nu in de legstal zijn is nog niet zo groots
Maar een kennis heeft er ook 2 die we gered hebben uit de stal en die zien er ook goed uit maar hun zussen die in juni wegmoeten omdat ze dan uitgelegd zijn op t bedrijf (ze zijn dan iets meer als anderhalf) die zien er verschrikkelijk uit.
Daarbij zie je het kwaliteitsverschil helemaal goed.
Massa = kassa. Ten koste van de dieren.

Ze vertonen ook veel stereotypisch gedrag omdat ze massaal zijn opgefokt en niet bij moederkip hebben gelopen :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:19

Vorig jaar of dat jaar ervoor was hier nog een documentaire over geweest op tv en het gaat alleen maar om centenwerk. Koop zelf een paar kippen en je hebt de beste, milieuvriendelijke, biologische, kipvriendelijke eieren. ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:22

wat een gelul , die hebben een hoger winst marge....hier dus echt letterlijk diverse kippen die witte,bruine en groene eieren leggen....een kip is een kip en ze eten en poepen allemaal!
En de eieren :9

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:30

Jolien87 schreef:
Ik ga dan eerder voor het dierenwelzijn.

Kies dan voor witte eieren :j
Witte kippen zijn ‘liever’ naar elkaar en minder agressief. Hierdoor pikken ze minder op elkaar en blijft het verenkleed langer goed. Dat betekent geen pijn en de kip kan zich gewoon fatsoenlijk warm houden. Bij bruine kippen worden om deze reden de bekjes vaak afgeknipt zodat ze elkaar niet kapot pikken. In zweden is het knippen verboden, en daarom zie je hier ook alleen maar witte kippen en dus witte eieren op commerciele schaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:49

kwita schreef:
wat een gelul , die hebben een hoger winst marge....hier dus echt letterlijk diverse kippen die witte,bruine en groene eieren leggen....een kip is een kip en ze eten en poepen allemaal!
En de eieren :9

De kippen zijn effectiever dan de bruine. Dus naast winstmarge voor de boer, zijn ze ook beter voor het millieu.

Lisette03

Re: Wit kippenei beter voor het milieu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:18

En de kippen die bruine eieren leggen worden nu allemaal massaal geruimd om plaats te maken voor kippen die witte eieren leggen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:20

Palmera schreef:
Calixae schreef:
Dit heeft niets met milieu te maken, dit heeft met kosten te maken :+

En dierenwelzijn word gemakstechnisch even vergeten.

Belangrijk is dat de hen minder eet en meer legt. Dat ze zich in een pokkehokje op gaasbodem zonder daglicht doodongeluk voelt én behandelt word als een fabriekje, ipv een levend wezen is, natuurlijk, slechts een bijzaak.

Exact!
Eieren van kippen die lekker buiten lopen, zijn veel beter. Voor alles. ;)
Het allerbeste voor de kippen is helemaal geen eieren (en kip, natuurlijk! :) ) te eten.
Dagelijks een eitje produceren dat maar niet bevrucht wordt en je dus niet mag uitbroeden....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:22

Piekosjj schreef:
Jolien87 schreef:
Ik ga dan eerder voor het dierenwelzijn.

Kies dan voor witte eieren :j
Witte kippen zijn ‘liever’ naar elkaar en minder agressief. Hierdoor pikken ze minder op elkaar en blijft het verenkleed langer goed. Dat betekent geen pijn en de kip kan zich gewoon fatsoenlijk warm houden. Bij bruine kippen worden om deze reden de bekjes vaak afgeknipt zodat ze elkaar niet kapot pikken. In zweden is het knippen verboden, en daarom zie je hier ook alleen maar witte kippen en dus witte eieren op commerciele schaal.

Uhhhhhhh heb je daar een onderzoek van? Wij ervaren het tegenovergestelde :')

Hier mogen snavels ook niet meer geknipt worden ;)
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 07-04-19 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:23

Lisette03 schreef:
En de kippen die bruine eieren leggen worden nu allemaal massaal geruimd om plaats te maken voor kippen die witte eieren leggen?

Natuurlijk niet, weet je wat dat kost :roll:

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:24

sflj schreef:
Exact!
Eieren van kippen die lekker buiten lopen, zijn veel beter. Voor alles. ;)
Het allerbeste voor de kippen is helemaal geen eieren (en kip, natuurlijk! :) ) te eten.
Dagelijks een eitje produceren dat maar niet bevrucht wordt en je dus niet mag uitbroeden....

Die eieren leggen ze toch wel. En onze kippen hebben het zwaarder tijdens het broeden dan in hun gewone leggende dagelijkse leven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:25

JudithO schreef:
verootjoo schreef:

Alsof t voor die kippen lekker is om met duizenden in zo’n stinkende schuur te moeten zitten (waar nog geen raam in zit, laat staan open kan!) en je de adem wordt afgesneden door de stank!
Hmm! Lekker hoor, zo’n eitje of kipfiletje! (Volgepompt met antibiotica, water en/of andere troep!)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:27

lizy29 schreef:
Die eieren leggen ze toch wel.

Yeah, right! :o
Met dat argument blijf ik ook vlees eten; hij is toch al dood!

Welke vogel legt dagelijks eieren? ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:28

sflj schreef:
JudithO schreef:

Alsof t voor die kippen lekker is om met duizenden in zo’n stinkende schuur te moeten zitten (waar nog geen raam in zit, laat staan open kan!) en je de adem wordt afgesneden door de stank!
Hmm! Lekker hoor, zo’n eitje of kipfiletje! (Volgepompt met antibiotica, water en/of andere troep!)

Meeste kippen zijn gewoon freiland of biologisch hoor.
En AB, volgepompt met water? Lees je anders eerst even in...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:37

Alleen waarom zitten witte eieren bijna altijd in plastic doosjes vraag ik me af? Is denk ik ook niet heel milieu vriendelijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:37

sflj schreef:
lizy29 schreef:
Die eieren leggen ze toch wel.

Yeah, right! :o
Met dat argument blijf ik ook vlees eten; hij is toch al dood!

Welke vogel legt dagelijks eieren? ;)

Die van ons legden zo’n 4 a 5x per week. Gedurende de winter liep dat terug naar 3 a 4x per week.
Als ze ouder worden dan 4 loopt dat terug maar slachten ze meestal na 2 jaar (Haantjes ma ca. 6 maanden) dus hoever dat terug loopt heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:40

sflj, geloof jij ook in sprookjes?
Nee? Wil je dan even ophouden met onwaarheden rondspreiden?
Prima dat je vegetariër of veganist bent maar ga geen onzin de wereld in helpen. Danku! :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:41

verootjoo schreef:

Graag! Lees je mee?
Ik begin met het NRC (redelijk objectief, toch?)
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/22/10 ... 607-a27766

De eieren die ik bedoel, noemt men ‘scharreleieren’: 7 miljard.
(Tegen 1,5 miljard vrije uitloop en een half biologisch. Om over die andere miljard maar te zwijgen... ;) )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:44

sflj schreef:
verootjoo schreef:

Graag! Lees je mee?
Ik begin met het NRC (redelijk objectief, toch?)
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/22/10 ... 607-a27766

De eieren die ik bedoel, noemt men ‘scharreleieren’: 7 miljard.
(Tegen 1,5 miljard vrije uitloop en een half biologisch. Om over die andere miljard maar te zwijgen... ;) )

Ik zie niks staan over water of AB?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:46

Nee want AB mag ook niet in het vlees komen :+

En je bent niet verplicht scharreleieren te kopen he. Het staat gewoon op t ei wat welke is.