Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LukieBradley schreef:Ergens is het wel waar![]()
Ik heb in zon stal gewerkt waar ze bewust witte kippen hadden i.p.v. bruine.
Maar ze gebruiken het vaak ook als argument om er meer te houden en produceren dus ja wat is vriendelijker.
Goeie marketing ......
Ik heb 5 witte dekalb legkippen en bij de mijne zijn de eieren altijd goed en wil iedereen ze altijd hebben daarom maar ik ga er zorgvuldig mee om.
Dat schalen minder sterk zijn heeft echt niks met kleur van het ei te maken, hoe ouder ze in een legstal worden.. hoe minder sterk de schaal.
Dus eigenlijk: hoe langer de kip uitgemolken en een ###leven heeft, hoe slechter het ei.
Jolien87 schreef:Ik ga dan eerder voor het dierenwelzijn.
kwita schreef:wat een gelul , die hebben een hoger winst marge....hier dus echt letterlijk diverse kippen die witte,bruine en groene eieren leggen....een kip is een kip en ze eten en poepen allemaal!
En de eieren
Palmera schreef:Calixae schreef:Dit heeft niets met milieu te maken, dit heeft met kosten te maken
En dierenwelzijn word gemakstechnisch even vergeten.
Belangrijk is dat de hen minder eet en meer legt. Dat ze zich in een pokkehokje op gaasbodem zonder daglicht doodongeluk voelt én behandelt word als een fabriekje, ipv een levend wezen is, natuurlijk, slechts een bijzaak.
Piekosjj schreef:Jolien87 schreef:Ik ga dan eerder voor het dierenwelzijn.
Kies dan voor witte eieren
Witte kippen zijn ‘liever’ naar elkaar en minder agressief. Hierdoor pikken ze minder op elkaar en blijft het verenkleed langer goed. Dat betekent geen pijn en de kip kan zich gewoon fatsoenlijk warm houden. Bij bruine kippen worden om deze reden de bekjes vaak afgeknipt zodat ze elkaar niet kapot pikken. In zweden is het knippen verboden, en daarom zie je hier ook alleen maar witte kippen en dus witte eieren op commerciele schaal.
sflj schreef:Exact!
Eieren van kippen die lekker buiten lopen, zijn veel beter. Voor alles.
Het allerbeste voor de kippen is helemaal geen eieren (en kip, natuurlijk!) te eten.
Dagelijks een eitje produceren dat maar niet bevrucht wordt en je dus niet mag uitbroeden....
JudithO schreef:verootjoo schreef:In de hele EU zijn legbatterijen verboden...
Ja, maar ik en de meesten hier woon in Nederland dus beperkte ik het tot NL
sflj schreef:JudithO schreef:Ja, maar ik en de meesten hier woon in Nederland dus beperkte ik het tot NL
Alsof t voor die kippen lekker is om met duizenden in zo’n stinkende schuur te moeten zitten (waar nog geen raam in zit, laat staan open kan!) en je de adem wordt afgesneden door de stank!
Hmm! Lekker hoor, zo’n eitje of kipfiletje! (Volgepompt met antibiotica, water en/of andere troep!)
sflj schreef:lizy29 schreef:Die eieren leggen ze toch wel.
Yeah, right!![]()
Met dat argument blijf ik ook vlees eten; hij is toch al dood!
Welke vogel legt dagelijks eieren?
verootjoo schreef:Meeste kippen zijn gewoon freiland of biologisch hoor.
En AB, volgepompt met water? Lees je anders eerst even in...
sflj schreef:verootjoo schreef:Meeste kippen zijn gewoon freiland of biologisch hoor.
En AB, volgepompt met water? Lees je anders eerst even in...
Graag! Lees je mee?
Ik begin met het NRC (redelijk objectief, toch?)
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/22/10 ... 607-a27766
De eieren die ik bedoel, noemt men ‘scharreleieren’: 7 miljard.
(Tegen 1,5 miljard vrije uitloop en een half biologisch. Om over die andere miljard maar te zwijgen...)