Janine1990 schreef:Mijn best guess is dat mensen niet aankunnen dat ze zoiets hebben 'geproduceerd', met andere woorden; hun eigen imperfecties niet erkennen willen/kunnen.
Ten eerste: ik zeg niet dat jij zo denkt, maar......
Dat is zeer beledigend en kwetsend voor mensen met autisme. Ik ben geen 'iets'. Ik ben een mens, met net zo'n complex gevoelsleven als een ander, waarschijnlijk een stuk intelligenter dan de gemiddelde neurotypical, en wat imperfectie betreft: ik moet de eerste perfecte mens nog ontmoeten. Mijn neural pathways werken simpelweg anders.
Anders is niet minder effectief, sterker nog, de gemiddelde hoog-functionerende autist heeft minder last van het reptilian brain, en is dus veel minder vatbaar voor dit soort onredelijke nonsens.
Janine1990 schreef:Samen met de liefde voor het kind en de angst voor de moeilijkheden in de 'aandoening'. (klinkt toch vriendelijker dan stoornis)
Het is een stoornis. Het is simpelweg een andere manier van hoe een brein ontwikkelt. En het is een handicap.
Maar het is geen handicap door hoe autisme werkt. Ik heb er geen last van dat ik autisme heb, en anderen ook niet. Wat het tot een handicap maakt is de krankzinnige nonsens die anderen erop projecteren. De stereotype ideeen die mensen erbij hebben. De stompzinnigheid, dat mensen blijkbaar liever een dood kind willen, of een verlamd kind, of een kind dat de rest van zijn leven zwaar gehandicapt is, dan een kind met autisme.
En dat maakt dat je je een buitenstaander voelt. Het niet geaccepteerd worden zoals je bent. Gezien worden als een imperfect 'iets'.
Dat is wat het tot een handicap maakt.
En nee, ik kan niet dansen. Dat kunnen heel veel neurotypicals ook niet, al denken ze van wel. Ik kan het niet, omdat ik autisme heb, en dat beinvloedt mijn grove motoriek. Ik had meer tijd nodig om te leren lopen. En mijn balans houden op een balance board, laat staan op 1 been, zal ik wel nooit kunnen. Ik had lang moeite met rennen, en ik knal nog steeds tegen random dingen op, omdat mijn brein de signalen niet helemaal goed doorgeeft aan mijn lijf. Mijn reactietijd is beter als ik actief sport, en daarom doe ik dat ook maar ik zal nooit het record snelle reactietijd breken, en er zijn computer spellen die voor jou leuk zijn, en voor mij alleen maar frustrerend.
Ik kon ook lezen en schrijven toen ik 3 was. Ik heb klassen overgeslagen. Ik ben goed in wiskunde, en heb een ruimtelijk inzicht, waar sommigen alleen maar van kunnen dromen. Ik heb Latijn en Grieks gedaan op school, en heb nooit moeite hoeven doen voor hoge cijfers. Wat een nadeel was, want toen ik ging studeren, deed ik in het begin ook niets.
Mijn punt is dat ik niet zo gehandicapt ben als mensen denken. Er zijn dingen waar neurotypicals heel goed in zijn, die ik nooit zal kunnen, en ik raak gestrest als je de huiskamer opeens verandert. Verandering is niet iets waar ik heel goed mee om kan gaan.
Er zijn ook dingen waarin ik heel goed ben, en die neurotypicals niet kunnen. Mijn brein werkt gewoon anders.
Veraaaaah schreef:Ik geloof best dat autisme vele oorzaken kan hebben (net zoals dat het veel verschillende gradaties heeft) maar ik heb nooit geloofd dat vaccineren daar invloed op heeft.
Autisme is voor 99% genetisch, en wordt altijd doorgegeven via de mannelijke lijn. Dus als je een manier kan vinden om spermatozoiden uit te schakelen die het gen voor autisme dragen, kun je autisme voorkomen.