Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:52

Shaggy09 schreef:
Ik ben nog geen topic gepasseerd hier over, maar bij deze dus :D
Op wie gaan jullie stemmen a.s provinciale verkiezingen?

Al weet ik dat provinciaal nooit heel veel voorstelt ben ik wel van plan om te stemmen aangezien ik dat recht heb. Ik heb de stemwijzer ingevuld en kom nu al voor de 2e keer uit bij de partij 50-plus :P Grappig, want ik ben zelf nog maar een studente.

Ik weet het nog niet zeker, dus ik ga nog maar eens alle partijen hen standpunten doornemen.
En jullie?

Provinciaal doet juist véél meer dan mensen denken en daarom is het vreselijk jammer dat de opkomst meestal zo laag is in vergelijking met de 2de kamer verkiezingen.
Heel goed dus dat jij wel gaat stemmen +:)+

Ik stem ergens links

De partijen die voor mij echt afvallen zijn de VVD, D’66, CU, SGP en PVV

Suzanne F.

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:14

Ik stem niet omdat je hier niet kan stemmen op de partijen waar ik landelijk op zou kunnen stemmen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:14

Valt me vooral op welke partijen de belasting weer omhoog willen gooien.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:45

Bommeltje_ schreef:
Ik stem progressieve partij Rhenen. Dat is een plaatselijke partij te vergelijken met groenlinks. Al weet ik nu al dat net als andere jaren de SGP weer de grootste zal zijn met als opvolger de christenunie en de CDA.

Is dat een optie voor provinciaal of ben je misschien verward met de gemeentelijke verkiezingen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:47

xRaisin schreef:
Bommeltje_ schreef:
Ik stem progressieve partij Rhenen. Dat is een plaatselijke partij te vergelijken met groenlinks. Al weet ik nu al dat net als andere jaren de SGP weer de grootste zal zijn met als opvolger de christenunie en de CDA.

Is dat een optie voor provinciaal of ben je misschien verward met de gemeentelijke verkiezingen?

Snapte ik ook niet helemaal, woon in dezelfde provincie maar daar kan je helemaal niet op stemmen 20mrt :+

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:54

Ik zou graag op FVD stemmen maar dat kan helaas niet in Utrecht. Nu dus op zoek naar een andere rechtse partij. Kieswijzer zegt vvd, maar ik moet nog even beslissen of ik daar mijn stem naar toe laat gaan.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:55

Een stemwijzer met een andere invalshoek : https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... checker/#/
Logischerwijs komt er bij niemand een overkomst met Forum voor Democratie uit, want zij zitten nog niet in de Eerste Kamer. En dan is wat ik ga stemmen ook meteen duidelijk. Trouwens Forum doet zeker wel mee in Utrecht
Maar afgezien van wat iedereen gaat stemmen: stemmen is zo belangrijk voor het voortbestaan van onze democratie. Als het niemand meer interesseert, is dat de eerste stap naar afschaffing van het systeem.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:16

Resistance schreef:
pompadour schreef:
Mijn stem gaat uiteraard naar de PVV. Een partij die voor het volk op komt

Mag ik vragen waarom je dat vindt?

Ja hoor .alles wordt slechter in Nederland en ik wil ook graag leefbaar wonen .

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:24

PVV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:27

pompadour schreef:
Resistance schreef:

Mag ik vragen waarom je dat vindt?

Ja hoor .alles wordt slechter in Nederland en ik wil ook graag leefbaar wonen .

'alles wordt slechter' is een weinig steekhoudend argument. Wat wordt er precies slechter? Wat beloofd de PVV? Wat maakt de PVV van zijn beloftes waar? Geert Wilders stuurt natuurlijk enorm aan op 'minder, minder, minder' nieuwe Nederlanders en hoewel ik absoluut vind dat de rotte appels er per direct zonder pardon uit moeten, is het gros van de mensen heel normaal en vriendelijk (ik woon naast een AZC). We gaan er als land never nooit onderuit komen om deze mensen op te vangen als we dat al zouden willen, dus kunnen we er dan niet beter het beste van maken met z'n allen? Van elkaar leren, ipv met het vingertje te wijzen? Met vriendelijkheid en begrip kom je enorm ver, en dat ontbreekt 100% bij de PVV!

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:33

Het is altijd typisch dat mensen nooit commentaar krijgen als ze aangeven dat ze op Groenlinks of Sp stemmen, maar zodra er rechts gestemd wordt, valt heel bokt erover.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:37

Ik stem op partij voor de dieren

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:38

pvv is gewoon neonazi maar dan minder macht

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:38

Nathalie18x schreef:
Het is altijd typisch dat mensen nooit commentaar krijgen als ze aangeven dat ze op Groenlinks of Sp stemmen, maar zodra er rechts gestemd wordt, valt heel bokt erover.

Tja... je studeert verpleegkunde zie ik. Dan is VVD gewoon echt een bijzonder slechte partij om op te stemmen :o Landelijk iig. Provinciaal moet ik nog een beetje verdiepen.

Als je rechts wilt en de verpleegkunde in wilt heb je meer aan de CU of SGP, ook al ben je misschien niet christelijk, zij zijn wel echt voor de zorg. D’66 kan ook nog, maar daar kan ik me zelf echt niet vinden in de rest van de standpunten.
Stem zelf overigens ook rechts, en heb helemaal niks tegen rechts. Maar aan de VVD heb je alleen wat als je ver boven modaal verdient.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:43

Bij mij kwam uit de stemwijzer DENK als eerste eruit. Dat wordt hem dus sowieso niet. Daarna sp en d66, en die partijen vielen me inderdaad steeds meer op, dus daar ga ik me eens meer in verdiepen de komende tijd.

Wat ik me trouwens ook afvraag is of mensen net zo zouden reageren als iemand schrijft dat hij op DENK gaat stemmen als wanneer er pvv staat. Ik vind die partijen namelijk precies hetzelfde doen, maar dan omgekeerd.

FvD vond ik nog wel een goede middenoptie, maar hij begint (viel mij op) helaas ook steeds meer te roepen zonder goede onderbouwing en steeds wat "extremer". Dat vind ik wel jammer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:45

Ik vind DENK een beetje onnozel overkomen := Net als de PVV idd. Ik kan die partijen gewoon niet zo serieus nemen.
En Thierry Baudet ook al niet meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:45

verootjoo schreef:
Ik vind DENK een beetje onnozel overkomen := Net als de PVV idd. Ik kan die partijen gewoon niet zo serieus nemen.

Nee Mark Rutte wel dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:46

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:

Nee Mark Rutte wel dan?

Nee, die ook niet. Dat schreef ik hierboven al ergens :')

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:48

verootjoo schreef:
Nathalie18x schreef:

Tja... je studeert verpleegkunde zie ik. Dan is VVD gewoon echt een bijzonder slechte partij om op te stemmen :o Landelijk iig. Provinciaal moet ik nog een beetje verdiepen.

Als je rechts wilt en de verpleegkunde in wilt heb je meer aan de CU of SGP, ook al ben je misschien niet christelijk, zij zijn wel echt voor de zorg. D’66 kan ook nog, maar daar kan ik me zelf echt niet vinden in de rest van de standpunten.
Stem zelf overigens ook rechts, en heb helemaal niks tegen rechts. Maar aan de VVD heb je alleen wat als je ver boven modaal verdient.

Alleen ik stem dus niet voor mijn eigen belang, maar over de ideeen die ik heb voor het algemeen. Ik zou dus ook best bepaalde dingen kunnen stemmen die voor mij minder gunstig uit pakken, maar ik wel zo rechtvaardig vindt. Ik vind dat altijd zo'n ding dat er dan vanuit wordt gegaan dat je "dom" stemt.

Ik zou bijvoorbeeld ook voor extra belastingen stemmen (die ook voor mij gelden) als dit een amdere doelgroep tegemoet komt waarvan ik vind dat zij dat nodkg hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:48

Ik ga deze keer maar eens groen links stemmen. Deze verkiezingen draaien toch voor een groot deel om het klimaat en onze toekomst, en ons huidige kabinet maakt er zo'n enorme zooi van met hun 'klimaatplannen' die helemaal niks voorstellen.. En dan heb je figuren als Wilders en Baudet die glashard ontkennen dat er klimaatveranderingen zijn 8)7 Terwijl dat onomstotelijk bewezen is.. Zo'n mensen kun je toch niet serieus nemen? Ik snap niet dat mensen op een partij stemmen die fake news verspreidt..
En ík heb het liefst zo weinig mogelijk Trump-lightjes in Nederland in de politiek :n
Groen links staat in de peilingen behoorlijk hoog, dus hoewel er ook andere partijen zijn die zich inzetten voor het klimaat, stem ik toch tactisch, op groen links.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-03-19 09:52, in het totaal 3 keer bewerkt

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:51

romyamb schreef:
pvv is gewoon neonazi maar dan minder macht

De Nazi partijen zijn ddr 66 en Groenlinks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:51

snuffie123 schreef:
verootjoo schreef:

Alleen ik stem dus niet voor mijn eigen belang, maar over de ideeen die ik heb voor het algemeen. Ik zou dus ook best bepaalde dingen kunnen stemmen die voor mij minder gunstig uit pakken, maar ik wel zo rechtvaardig vindt. Ik vind dat altijd zo'n ding dat er dan vanuit wordt gegaan dat je "dom" stemt.

Ik zou bijvoorbeeld ook voor extra belastingen stemmen (die ook voor mij gelden) als dit een amdere doelgroep tegemoet komt waarvan ik vind dat zij dat nodkg hebben.

De zorg vind ik niet bepaald eigen belang. Als je erin werkt weet je hoe de zorg de afgelopen jaren vernaggeld is. Ik vind het van het allergrootste belang dat er niet verder bezuinigd wordt op de zorg. Dat de salarissen van verzorgenden in verpleeghuizen omhoog kunnen gaan zodat je ook personeel kan vinden die erin willen werken en dat alle medicatie weer normaal leverbaar kan zijn in NL.
Ooit hadden we hier goede zorg, maar zo onderhand valt dat echt heel vies tegen.

En zelf kom ik niks te kort. Ik stem ook niet uit eigenbelang.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:53

verootjoo schreef:
Nathalie18x schreef:

Ik wil de verpleegkunde niet in en ben idd niet christelijk. VVD ga ik niet stemmen hoor, maar ik weet niet wat wel. Hierboven las ik dat FVD wel een mogelijkheid is, dus dat wordt m wss.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:57

Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen. Ik vind het wel belangrijk dát ik ga stemmen. Ik gok dat het Groenlinks of PVDA gaat worden.

Ik wil nog even reageren op een opmerking van iemand. Waarom er altijd gelijk gevallen wordt over mensen die rechts stemmen. Ik denk persoonlijk niet dat het te maken heeft met de stembeweging, maar met de drogredenen van deze persoon. Daar val ik altijd over.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:59

verootjoo schreef:
snuffie123 schreef:

De zorg vind ik niet bepaald eigen belang. Als je erin werkt weet je hoe de zorg de afgelopen jaren vernaggeld is. Ik vind het van het allergrootste belang dat er niet verder bezuinigd wordt op de zorg. Dat de salarissen van verzorgenden in verpleeghuizen omhoog kunnen gaan zodat je ook personeel kan vinden die erin willen werken en dat alle medicatie weer normaal leverbaar kan zijn in NL.
Ooit hadden we hier goede zorg, maar zo onderhand valt dat echt heel vies tegen.

En zelf kom ik niks te kort. Ik stem ook niet uit eigenbelang.

Je hebt het erover dat ze verpleegkundige studeert en het daarom een slechte keuze is om vvd te stemmen... en vvd alleen slim is als je ver boven moddal verdient...

Maargoed, de zorg is ook van groot belang, maar andere dingen ook. Het een sluit het ander niet uit. En ik heb jaren in de zorg gewerkt en heb er nog iedere dag veel mee te maken. Weet wat dat betreft echt wel een en ander, maar het hoeft niet te betekenen dat je dan een dergelijke partij kiest is wat ik duidelijk wilde maken. Ieder mag daarin zijn eigen keuze maken van wat hij of zij wil stemmen. En al ben je verpleegkundige, dan is het niet "dom" als je vvd stemt. Diegene vind dan bepaalde dingen waar zij voor staan blijkbaar belangrijker, mee meewegen of om wat voor reden dan ook.