De waarheid over Afrikaanse weeshuizen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:54

verootjoo schreef:
Weet niet waar dit weeshuis stond. Maar je weet dat de ‘politie’ in zulke ‘weeshuis/vrijwilligerswerk-landen’ doorgaans zo corrupt als de pest is? Die verdienen net zo hard.
Als de politie zich er ook nog mee gaat bemoeien, weet je bijna wel zeker dat het foute boel is :o

Dan zou dit huis toch op de lijst van corrupt staan?
Dit project wordt geleid door een Nederlands echtpaar. De verzorging voor de kinderen gebeurt door Ugandeze vrouwen. Het terrein en de groentetuinen worden door ugandezen bijgehouden. Op de scholen staan voornamelijk Ugandeze leraren die de kinderen/jong volwassenen een vak proberen te leren waarmee ze hopelijk een toekomst kunnen opbouwen. De kliniek die vooral gericht is op zwangere vrouwen en kinderen, is ook toegankelijk voor de andere dorpsbewoners. Of te wel, een project om mensen verder te helpen.

Als je negatief wilt.. ja ik weet dat er veel troep tussen de projecten zit, dat hoeft mij niet te worden ingepeperd. Maar ik krijg nu sterk het gevoel dat je dus vanwege een sluiting van 569 tehuizen niet een goede mag hebben getroffen.

Urbanus

Re: De waarheid over Afrikaanse weeshuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:06

Dit is voor ons de reden geweest om af te zien van adoptie. Vreselijk wat daar gebeurt...

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:40

MarcoBorsato schreef:
Dit is voor ons de reden geweest om af te zien van adoptie. Vreselijk wat daar gebeurt...

Wij kunnen geen kinderen krijgen en wij zijn ook niet zo voor adoptie. Ook om die redenen

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:58

Ik heb geen ervaring hiermee persoonlijk, maar wel veel ervaringen van anderen,locals en experts gesproken tijdens mijn periode in Azië voor onderzoek.
Ik was al kritisch over voluntourism, maar buiten de misstanden die deze 'weldoeners' dus met zich mee brengen denk ik dat het grootste probleem is dat het geen duurzame manier is om een land te ontwikkelen op de lange termijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 02:27

Opvallend hoe veel tehuizen met een religieuze instelling er in die lijst staan. Nu is Oeganda zelf christelijk dus daar zou het aan kunnen liggen, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het hen helpt om geld los te peuteren bij westerse kerken. Die hebben allemaal wel een potje 'voor Afrika'. Nederlandse en Belgische kerkgemeenschappen zouden er goed aan doen om hun goede doel/missieactie nog eens heel kritisch tegen het licht te houden. Je wilt als kerkgemeenschap hier toch niet mede verantwoordelijk voor zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 03:21

verootjoo schreef:
Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was :o
Jep, ‘weeskinderen’ zijn geldbronnen.
Vrijwilligerswerk moet je ook echt nooit doen in een weeshuis :n. Die kids worden er niet beter van. Als ze al wees zijn, krijgen ze zo mogelijk nog een groter trauma doordat ze elke keer na een paar maanden met iemand anders een band moeten opbouwen.

Maar er zijn wel goede doelen waarbij je wel echt de kinderen sponsort :j

Vrijwilligerswerk in het buitenland moet je je sowieso niet zo snel doen. Absoluut niet duurzaam op de lange termijn vooral.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 03:28

en vrouwtje die ik ken doet goede dingen voor Gambia.
Ze gaat meerdere keren per jaar daar heen. Ze zamelt spullen in en verscheept het. Dan gaat ze erheen om het zelf uit te delen zodat het bij de juiste terecht komt.
Ook kan je kindjes sponsoren..Ze gaat dan zelf naar de school en betaald daar zelf het geld zodat het kindje een jaar naar school kan. 

Het kan nog wel, maar aan grote organisaties twijfelde ik ook altijd. Maar dat is wel met meer dingen. Kijk maar naar de goede doelen en salarissen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:59

Nicje87 schreef:
en vrouwtje die ik ken doet goede dingen voor Gambia.
Ze gaat meerdere keren per jaar daar heen. Ze zamelt spullen in en verscheept het. Dan gaat ze erheen om het zelf uit te delen zodat het bij de juiste terecht komt.
Ook kan je kindjes sponsoren..Ze gaat dan zelf naar de school en betaald daar zelf het geld zodat het kindje een jaar naar school kan. 

Het kan nog wel, maar aan grote organisaties twijfelde ik ook altijd. Maar dat is wel met meer dingen. Kijk maar naar de goede doelen en salarissen...

Maar dit gaat niet om grote organisaties, dit gaat juist om Nederlandse en Belgische initiatieven. Kleinschalig zegt dus geen fluit.

pompadour schreef:
MarcoBorsato schreef:

Wij kunnen geen kinderen krijgen en wij zijn ook niet zo voor adoptie. Ook om die redenen

Klopt jouw leeftijd? Want zo lang is adoptie nog geen booming business. Je hebt dan ook nog de één kind situatie in China meegemaakt waarbij veel meisjes werden gered juist door adoptie.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:22

Ken ook een stel die geadopteerd heeft uit China in de tijd van de een kinds politiek. Zelf woonden ze daar en konden Chinees dus denk dat dat helpt in je kritische kijk op dingen. Kindje heeft net als bijna alle Chinese kinderen in Nederland een achterstand (geestelijk maar ook lichamelijke zoals een hazenlip komt veel voor). Dit komt zoals ik heb gehoord door dat de Chinese bevolking zelf de goede eerste keus heeft en de andere kinderen met een afwijking naar het buitenland worden geadopteerd.

Geloof ook niet dat alle adoptie slecht is net als dat niet alle weeshuizen slecht zijn maar het is moeilijk om hier goed naar te kijken als je de land en de taal niet kent

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:25

Amber_anne schreef:
Ken ook een stel die geadopteerd heeft uit China in de tijd van de een kinds politiek. Zelf woonden ze daar en konden Chinees dus denk dat dat helpt in je kritische kijk op dingen. Kindje heeft net als bijna alle Chinese kinderen in Nederland een achterstand (geestelijk maar ook lichamelijke zoals een hazenlip komt veel voor). Dit komt zoals ik heb gehoord door dat de Chinese bevolking zelf de goede eerste keus heeft en de andere kinderen met een afwijking naar het buitenland worden geadopteerd.

Geloof ook niet dat alle adoptie slecht is net als dat niet alle weeshuizen slecht zijn maar het is moeilijk om hier goed naar te kijken als je de land en de taal niet kent

Hoe kom je erbij dat bijna alle Chinese kindjes hier een afwijking hebben? Special Needs kindjes hebben een kortere wachtlijst maar zeker in die éénkindperiode werden gezonde meisjes afgestaan omdat ze als waardeloos werden beschouwd.

Mijn vader werkte toen in een grote Chinese stad, soms kon je in de rivier de gedumpte babylijkjes zien. Dit is in de periode van de sterfkamers.

Edit: Ik zie inderdaad dat 80% van de geadopteerde kinderen nu special needs zijn, maar dat was vroeger anders.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:32

Dit is wat ik uit ervaring heb gehoord zoals er bij staat. Binnen China mochten mensen wel adopteren en die kozen geen special needs kinderen.

Edit: kind is nu ongeveer 16 dus is redelijk recent

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:34

Pittig hoor. Nou ja, voor ons in ieder geval geen optie meer, adopteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:38

Lithya schreef:
verootjoo schreef:
Weet niet waar dit weeshuis stond. Maar je weet dat de ‘politie’ in zulke ‘weeshuis/vrijwilligerswerk-landen’ doorgaans zo corrupt als de pest is? Die verdienen net zo hard.
Als de politie zich er ook nog mee gaat bemoeien, weet je bijna wel zeker dat het foute boel is :o

Dan zou dit huis toch op de lijst van corrupt staan?
Dit project wordt geleid door een Nederlands echtpaar. De verzorging voor de kinderen gebeurt door Ugandeze vrouwen. Het terrein en de groentetuinen worden door ugandezen bijgehouden. Op de scholen staan voornamelijk Ugandeze leraren die de kinderen/jong volwassenen een vak proberen te leren waarmee ze hopelijk een toekomst kunnen opbouwen. De kliniek die vooral gericht is op zwangere vrouwen en kinderen, is ook toegankelijk voor de andere dorpsbewoners. Of te wel, een project om mensen verder te helpen.

Als je negatief wilt.. ja ik weet dat er veel troep tussen de projecten zit, dat hoeft mij niet te worden ingepeperd. Maar ik krijg nu sterk het gevoel dat je dus vanwege een sluiting van 569 tehuizen niet een goede mag hebben getroffen.

Mwa... er staat zoveel slechts niet op de lijst van slechte huizen.

Ik geloof huis dat er ook wel enkele goede zijn, en misschien heb jij die wel getroffen. Maar zo leek het niet uit je verhaal. Ze zijn nl op 2 handen te tellen en dan door heel Afrika onder de Sahara.
En het is goed om te beseffen dat je de politie en andere overheidsdiensten niet kan vertrouwen, het is nl een feit dat die allemachtig corrupt zijn. Daar hoef je niet voor op een lijst van corruptie te staan.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:45

Alles in die landen is corrupt. Maar er was en is een behoorlijke sterfte bij geboorte mede omdat meisjes te weinig eten krijgen om de heupen goed te ontwikkelen. Die kinderen werden dan weggegooid. Daarom zijn in afrika veel weeshuizen gestart. En zijn er veel kinderen ook mee gered. En daar is in die landen amper financiering voor te vinden en het westen heeft dat vaak gedaan. (Ik ben opgegroeid naast ern afrikaans weeshuis, meeste met vader waar veel kinderen ook naar terug gingen als ze zich konden redden)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:13

In dit geval zijn grotere organisaties inderdaad vaak betrouwbaarder, want die hebben een controlestructuur, moeten verantwoording afleggen, etc.

Ik heb de lijst bekeken en was vooral benieuwd naar SOS Kinderdorpen, omdat mijn ouders daar jarenlang aan gedoneerd hebben. Er staat er inderdaad eentje in de lijst, maar gelukkig staat daar 'Approved' achter.

De overhead die grotere organisatie hebben kost geld. Geld dat niet rechtstreeks naar de kinderen gaat. Dat schrikt donateurs af, maar in dit geval biedt het ook juist bescherming aan kinderen. Bescherming tegen individuen die er een slaatje uit willen slaan.
Daar waar geld rechtstreeks in handen komt van individuen ligt corruptie op de loer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:26

Doordat je geen enkel idee hebt wat er in dat soort landen met je geld gebeurt. Beperk ik me als ik goede dingen wil doen alleen nog maar tot mijn eigen omgeving. Je hebt gewoon geen idee wat er zich allemaal in verre landen af speelt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 20:31

De organisatie die ik sponsor staat gelukkig niet op de lijst van tehuizen die moeten sluiten. Heb ook even gegoogled, en van hun zijn ook alle jaarcijfers en beleidsstukken gewoon openbaar te vinden op hun website, dus ik wacht nog even met alles stopzetten. De vrouw van de OP ben ik gaan volgen op instagram, en ze gaf daar vandaag aan dat er een boek gaat komen over dit onderwerp. Ik blijf het voorlopig maar even volgen.

Iedereen bedankt voor de tips van andere organisaties.

Het is toch triest dat dit de werkelijkheid is... adoptie heb ik zelf vroeger veel over nagedacht, maar mijn man ziet daar sowieso niets in. Maar inderdaad, dat is tegenwoordig dan ook nog maar de vraag of je daar goed mee doet of niet.

Vrijwilligerswerk wil ik zeker weer gaan oppakken, maar met een dreumes, baan, paard en oh ja ook nog een man houd ik niet super veel tijd over. Maar zodra ik mijn handen wat meer vrij krijg wil ik dat zeker opnieuw gaan doen, dan weet je zeker dat je je steentje bijdraagt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:48

Hebben mensen de aflevering van RamBam gekeken? Die gaat ook over goede doelen in Nederland en de onduidelijkheid over jaarverslagen, en hoeveel % van je geld nu echt naar het ''doel'' gaat. Ik snap dat er een deel van de donaties ook de kosten moeten dekken, maar vind het belabberd dat er in NL geen duidelijkheid gegeven hoeft te worden over welke kosten dan. Dat zou mij toch een heel stuk fijner gevoel geven als donateur. Dat je rechtstreeks kan zien: van elke euro die ik doneer gaat €0,70 (ofzo) naar dit project etc

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:22

Aight schreef:
Hebben mensen de aflevering van RamBam gekeken? Die gaat ook over goede doelen in Nederland en de onduidelijkheid over jaarverslagen, en hoeveel % van je geld nu echt naar het ''doel'' gaat. Ik snap dat er een deel van de donaties ook de kosten moeten dekken, maar vind het belabberd dat er in NL geen duidelijkheid gegeven hoeft te worden over welke kosten dan. Dat zou mij toch een heel stuk fijner gevoel geven als donateur. Dat je rechtstreeks kan zien: van elke euro die ik doneer gaat €0,70 (ofzo) naar dit project etc

Nee, enlighten me. Ik steun KWF en Aidsfonfs, werden die ook besproken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:32

Zelfs als je het goed bedoeld en er zelf heen gaat heb je geen garanties.
Er was een tijd geleden ook een situatie waar een clubje mensen sanitaire voorzieningen aanlegde in een Roemeens tehuis. Mensen helemaal dankbaar (.....leek het). Toen ze kort erna weer terug kwamen was alles er weer uitgesloopt en verkocht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:57

Dat is wel een jaar of 25 geleden hoor...:)

Ik denk dat daar de fout is gemaakt dat het gewoon allemaal te mooi gemaakt is en dat er westerse spullen naartoe gestuurd zijn. Zeker in die tijd was Roemenië ontzettend arm en er heerste chaos. Als je dan er dan een berg westerse spullen naartoe brengt die op dat moment helemaal niemand daar kan betalen, dan kun je verwachten dat dat verdwijnt. Zeker in een land waar tot voor kort alles van iedereen was en niemand iets moois had, en helemaal in kindertehuizen waar iets als privébezit al helemaal niet bestond.

Ik heb zelf veel ervaring met dat soort situaties in kindertehuizen in Hongarije, terwijl het daar over het algemeen een stukje minder erg was dan in Roemenië.

Het is een fout die door veel westerse weldoeners gemaakt wordt: Spullen sturen die daar niet passen in de samenleving en die alleen maar scheve gezichten geven. Juist in instabiele landen draagt dat alleen maar bij aan criminaliteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:08

Wellicht ben ik ouder dan ik zou willen :+
Hoe dan ook komt het allemaal op hetzelfde neer. Men wil graag iets goed doen maar het gaat van de regen in de drup.
Wat te denken van die mensen die ergens in de jungle (of Rusland) arme kinderen gaan onderwijzen die vervolgens met hun vergaarde kennis massaal naar de stad gaan en de dorpen massaal vergrijzen.
Dat goed willen doen doet doorgaans maar zeer beperkt goed, uitzonderingen daargelaten uiteraard.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:29

Ja, of oude kleren die naar Afrika worden gestuurd. Die zijn daar voor een prikkie op de markt te koop. Veel goedkoper en hipper dan de eigen kledingindustrie kan maken, en dus gaat de lokale kledingindustrie ten onder. Mensen verliezen hun baan en kennis gaat verloren. Daar wordt het land alleen maar armer en afhankelijker van.