Nep leerlingen op school voor reality tv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:02

die camera's waren er toch open en bloot bij? Dus ongeacht of die leerlingen nu nep of echt waren; op het moment dat jij uitspraken doet voor een camera dan weet je toch al dat er een kans in zit dat die beelden op tv kunnen komen? Als er dus dingen zijn die jij niet de buitenwereld in wil hebben, moet je die niet voor de camera vertellen, want je weet tenslotte niet of jouw verhaal in het programma komt ja of nee.
Dat is toch zeker een logisch gevolg? Zo'n zender staat daar niet te filmen voor hun eigen prive bioscoopje. En als je 15 bent weet je ook dat een persoonlijk gesprek interessanter kijkvoer oplevert dan bv beelden van een kantine met brood etende kinderen.
Kijk ik snap heus wel dat ze het niet leuk vinden om te horen dat er daarnaast ook nog nepleerlingen rondliepen, maar er wordt een groter drama van gemaakt dan het werkelijk is.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:11

Ik xou het zelf in eerste instantie al niet fijn gevonden hebben om met mijn kop op tv te komen, maar daar konden ze lijkt me ook zelf voor kiezen/mee instemmen. Dan weet je dat als je bepaalde dingen zegt, dit op tv kan komen. Of er dan nep-leerlingen zijn of niet, maakt dan geen verschil...

De hele heisa rondom die nep-leerlingen snap ik dan weer niet. Ik zou zelf ook nog weleens terug willen naar de middelbare. Lijkt me heel leuk, en ik zou dingen ook zeker anders doen. Ik denk dat het zelfs voor de school een heel goed effect gehad zou kunnen hebben. Tegen pesten bijvoorbeeld...

Het doet mij ook denken aan undercover boss, daar is geen heisa over geweest, dus ik snap best dat ze zich deze hele commotie niet hebben gerealiseerd.

Wat ik wel naief vind, is dat een 20-jarige toch wel opvalt tussen 14-jarigen lijkt me :')
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 09-02-19 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:11

Je zou op school niet continu op je hoede moeten met wat je zegt en doet.
Zeker jongeren hebben niet de zelfbeheersing en het inzicht hiervoor.
Plus opgroeien is fouten maken, en die fouten moeten niet gedeeld worden met de rest van de wereld en vastgelegd zodat ze altijd terug te vinden zijn.

En ook, met montage van scenes kan er veel gemanipuleerd worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:13

Dat ben ik niet met je eens xxCynxx. Als je puber bent kun je dat soort dingen niet overzien. Sterker nog, dat is voor volwassenen al moeilijk en in deze tijd niet meer te doen. Tegenwoordig komt daar zoveel meer bij kijken als alleen maar datgene wat van jou op tv te zien is. Wat je zegt en bedoelt kan door montage ineens heel anders over komen. Mensen gaan er mee aan de haal door er dingen over te roepen op social media. Ik ben het wel eens met Dammie. Je kan er tegenwoordig gewoon beter helemaal niet aan mee werken.

Undercover boss vind ik van een hele andere orde dan willens en wetens ontboezemingen ontlokken van mensen in een kwetsbare levensfase. Zonder zelf open en eerlijk te zijn over wie of wat je bent.

Edit: ik zou me trouwens ook flink genaaid voelen als ik in een programma als undercover boss zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:15

@ xxCYNNxx: Maar dan ga je ervan uit dat tieners (kinderen!) in staat zijn om iets in te schatten wat zelfs volwassenen al nauwelijks lukt, namelijk het effect van een biecht op televisie (waar het hele tv-team je die kant op pusht, ja doen!) op je echte leven waar mensen veel echtere, meer en ingewikkeldere belangen hebben. Tieners zijn dan ook nog eens veel gevoeliger voor peer pressure door soort/leeftijdsgenoten dan volwassenen, en dan ga je volwassenen in een school planten zodat die nep-peer pressure uit kunnen oefenen op tieners zodat die beter stuurbaar zijn voor televisiedoeleinden?

Undercover Boss ging de laatste keren dat ik het zag steeds over een volwassen baas die undercover ging bij zijn volwassen werknemers. Dat is psychologisch gezien toch wel iets anders dan undercover gaan bij kinderen om die zo ongemerkt voor jouw karretje te kunnen spannen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:16

SusanH schreef:
Dat ben ik niet met je eens xxCynxx. Als je puber bent kun je dat soort dingen niet overzien. Sterker nog, dat is voor volwassenen al moeilijk en in deze tijd niet meer te doen. Tegenwoordig komt daar zoveel meer bij kijken als alleen maar datgene wat van jou op tv te zien is. Wat je zegt en bedoelt kan door montage ineens heel anders over komen. Mensen gaan er mee aan de haal door er dingen over te roepen op social media. Ik ben het wel eens met Dammie. Je kan er tegenwoordig gewoon beter helemaal niet aan mee werken.

Undercover boss vind ik van een hele andere orde dan willens en wetens ontboezemingen ontlokken van mensen in een kwetsbare levensfase. Zonder zelf open en eerlijk te zijn over wie of wat je bent.

Edit: ik zou me trouwens ook flink genaaid voelen als ik in een programma als undercover boss zou zitten.

Ik snap dit wel en zou dus zelf ook niet op tv willen, maar de heisa hier gaat niet over het filmen maar over de nep-leerlingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:17

snuffie ik zou zeggen lees de berichten uit het nieuws nog eens en kijk nieuwsuur terug. De ophef gaat echt niet alleen over de nepleerlingen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:17

Ik vind het echt niet kunnen. Manipulatief en respectloos. Blijkbaar is echt niet echt genoeg.
It's all about the money.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:19

SusanH schreef:
snuffie ik zou zeggen lees de berichten uit het nieuws nog eens en kijk nieuwsuur terug. De ophef gaat echt niet alleen over de nepleerlingen.

Ik kan prima lezen, maar haal dat er niet uit hoor. Het was allemaal prima, totdat docenten en leerlingwn erachter kwamen dat die nieuwe leerlingen niet "echte" nieuwe leerlingen waren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:20

Ja, omdat dat icm met het idee van het programma, ontboezemingen ontlokken, totaal not done is.

snuffie123

Re: Nep leerlingen op school voor reality tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:27

Ja, ik zie dat anders. Het kan net zo goed onschuldig blijven, het hele uitlokken en manipuleren is ook maar speculatie.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:01

Nee. Televisie is per definitie manipulatie. Zelfs met de beste intenties krijg je de situatie niet voor het voetlicht zoals de geïnterviewde het bedoeld heeft, en hier zitten niet de beste intenties achter. Zeker niet als er ook nog fake leerlingen ingezet moeten worden om de boel een beetje te kunnen sturen.

Niet integer. En dan al helemaal met pubers. Gewoon hartstikke fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:08

snuffie123 schreef:
Ja, ik zie dat anders. Het kan net zo goed onschuldig blijven, het hele uitlokken en manipuleren is ook maar speculatie.

Als je mensen onder valse voorwendselen op een school aanmeldt, dan is dat uitlokken en manipuleren. Daar valt niet veel anders van te maken.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:19

@Prrr: Je natuurlijk niet zeggen of hier goede intenties achter zitten of niet. Je kent de programmamakers en hun gedachtes niet lijkt me?
Fake leerlingen om de boel te sturen heb ik nergens gelezen. Is gewoon een aanname die ook jij niet kan weten. Ik vind dat er wat overdreven wordt gereageerd, maargoed ieder zijn mening toch?

Verder blijft een welles nietes verhaal. Prima. Ik heb mijn mening gegeven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:32

Fake leerlingen: ja. Er zijn vijf leerlingen gedropt door het programma die er niet zaten om leerling te zijn: "We waren op zoek naar jongeren, die net volwassen zijn, die een boodschap hadden voor middelbare scholieren." Dan ben je geen gewone leerling, dan ben je fop, nep, fake. Ze hadden een boodschap te sturen: dan zit je er niet neutraal in, dan ga je sturen.

http://www.vincenttvproducties.nl/tv-shows/

Dit zijn de programma's die de producent maakt. En ja, ik heb vijftien jaar mijn brood verdiend met het maken van televisie, ook met real life programma's - ik denk niet dat er nu nog mensen tussen zitten die ik ken, maar dat zou maar zo kunnen.

Er zit niet één producent bij die niet op zoek is naar een zo interessant mogelijk programma, en een zo interessant mogelijk programma bestaat uit conflict, drama, waaraan gewerkt moet worden. Dat levert namelijk een verhaallijn op.

"We wilden een kijkje geven in het geheime leven van jongeren. We zijn allemaal pubers geweest, dan weet je dat je niet alles deelt, maar wel met je vrienden. Daarom hebben we gezocht naar jongeren die goed bij bepaalde groepjes zouden passen."

Die verhaallijn is leidend, niet de persoon achter die verhaallijn. Dat je daar mensen voor gebruikt die in een hele kwetsbare fase van hun ontwikkeling zijn vind ik verwerpelijk. Dat je daar geen open kaart over speelt vind ik nog een beetje erger.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 13:34

Als je goede intenties zou hebben zou je gewoon open en eerlijk zijn over je bedoelingen. Leerlingen willen ook echt wel dingen vertellen zonder dat daar nep leerlingen voor nodig zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:39

Ik vind deze uitspraak "We zijn een christelijke school, dus we zijn wel van de vergeving." echt misselijkmakend. Het is liegen, bedriegen en manipuleren en ach, mensen vergeven het wel dus dan maakt het niet uit? Te idioot voor woorden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 13:40

Rector had iets gezegd ook in de trant van dat hij verbaast was dat de leraren zo slim waren. Echt zo praat je toch niet over je eigen personeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:40

Intentie is ook helemaal niet belangrijk. Als ik bij jou aanbel en een heel goed verhaal ophang over kinderen met het syndroom van Down, jij geeft mij tien euro voor dat fonds en ik geef dat vervolgens aan Brooke Hospital for Animals dan is dat alsnog oplichting, ook al is mijn intentie 'goed'.
Bij dit tvprogramma is de intentie nog groezeliger: je mag dus leerlingen misleiden met volwassen nepleerlingen zolang de intentie maar goed is, en de intentie is dat Nederland een inkijkje krijgt in een geheime wereld, dat tieners in het algemeen door middel van misleiding bepaalde emotionele verhalen van volwassenen te horen krijgen. Of is de intentie dat een producent bepaalt dat die individuele leerlingen zelf er veel aan zullen hebben qua persoonlijke ontwikkeling als volwassen nepleerlingen ze sturen om te praten over geheime onderwerpen?
Zijn producenten dan ook psychologen geworden?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:21

Nies_ schreef:
Ik vind deze uitspraak "We zijn een christelijke school, dus we zijn wel van de vergeving." echt misselijkmakend. Het is liegen, bedriegen en manipuleren en ach, mensen vergeven het wel dus dan maakt het niet uit? Te idioot voor woorden.

Zo christelijk dat we tijdens Godsdienst naar kippenslachterijen keken. Dat was het vorige beroep van mijn toenmalige Godsdienstleraar }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:23

Maar dat heb je hem wel vergeven. :))

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:24

ja hahahah

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:08

Prrrr, je verwoordt echt precies wat ik ervan denk!

Ik las ook in een artikel in de krant dat een van de 'nepleerlingen' bij een jongen thuis was geweest in een tussenuur. Lekker dan, denk je misschien een vriendschap met iemand op te bouwen - blijkt diegene er puur te zijn om geld te verdienen en om je wellicht nog een verhaal te ontfutselen dat het goed doet op de Nederlandse (sensatie)tv.