Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Zeker opvallend is ook dat die onopgevoede kinderen zich soms opeens wel kunnen gedragen als er een oppas bij is ipv papa of mama.
Avalanche81 schreef:Weet je wat ik sneu vind? Zie ik bij mijn vriend ook. Heel veel kids met ADHD doen echt vreselijk hun best, vinden het zelf ook helemaal niet leuk, maar er wordt zo hard geoordeeld vaak.......heel veel mensen met ADHD hebben ook echt weinig zelfvertrouwen, terwijl met de kids van mijn zus bijvoorbeeld positive reinforcement zo fijn werkt!
En structuur aanbiedendaar worden ze rustiger van in hun hoofd, en dan gaat het ook beter
CharmingS schreef:Resistance schreef:Zeker opvallend is ook dat die onopgevoede kinderen zich soms opeens wel kunnen gedragen als er een oppas bij is ipv papa of mama.
En hier gaan mensen vaak de fout in..
Had hier laatst een voorbeeld over op mijn opleiding, een kind met hele heftige ODD, dit kind was thuis bij haar ouders echt een ware hel en had echt zware woede uitbarstingen (meisje was pas 7 jaar). De buitenwereld snapte hier niets van, want zodra de ouders uit beeld waren kon ze zich voorbeeldig gedragen. Mensen zeiden dan ook vaak dat het aan hun opvoeding lag, terwijl ze er juist alles aan deden om hier zo goed mogelijk mee om te gaan, duidelijke regels en structuur aan te brengen.
Dus ik vind dat je een beetje moet oppassen met dit soort uitspraken. Want het licht niet altijd aan de opvoeding, en het kind doet het ook niet expres..
Wel zijn er ook ouders met kinderen die dus geen aandoeningen hebben die hun kinderen niet opvoeden, maar met de termen "ze heeft een beetje last van adhd" smijten terwijl die diagnose niet eens gesteld is. Dat noem ik lui ouderschap..
Popstra schreef:Vroeger toen ik jong was bestond die diagnose ADHD en wat al niet nog meer geen eens, was je gewoon een last pak en kreeg je een flinke draai om je oren als je vervelend was.
Dat mis ik in de huidige tijd van opvoeding wel een flink pak voor de sodemieter als het nodig is en niet overal excuses voor gaan zoeken!
wemkelover schreef:Popstra schreef:Vroeger toen ik jong was bestond die diagnose ADHD en wat al niet nog meer geen eens, was je gewoon een last pak en kreeg je een flinke draai om je oren als je vervelend was.
Dat mis ik in de huidige tijd van opvoeding wel een flink pak voor de sodemieter als het nodig is en niet overal excuses voor gaan zoeken!
Helaas wel een heleboel ongelukkige niet begrepen kinderen helaas. Die het stempeltje dom en onnozel kregen, terwijl ze dat neit waren maar moeite met dingen hadden.
Je kan wel vinden dat het niet bestaat maar het bestaat wel. Wij kunnen er niks aan doen dat er mensen zijn die aan zelf diagnose doen.
Leo schreef:Weet jij op dat eerste gezicht, of dat krijsende kind in de supermarkt niet opgevoed is, of dat hij een ontwikkelingsachterstand heeft?
Popstra schreef:Vroeger toen ik jong was bestond die diagnose ADHD en wat al niet nog meer geen eens, was je gewoon een last pak en kreeg je een flinke draai om je oren als je vervelend was.