Nashville manifest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:42

SplashIsLief schreef:
Domi_94 schreef:
Ik sta hier absoluut niet achter. Er zijn nog zoveel stappen te zetten op het gebied van homo/bi/transgender-acceptatie en dit voelt als 10 stappen achteruit.

Dit is mijn eerste reactie. Maar ik ben het ook eens met Dammie dat vrijheid van meningsuiting ook geldt voor mensen met een minderheidsopinie.
Toch vind ik het lastig, omdat ik heel veel waarde hecht aan gelijke kansen voor iedereen en de mogelijkheid om je eigen leven in te richten. Ik ben dus vóór acceptatie en ik vind het persoonlijk erg jammer dat we daarin weer stappen achteruit lijken te zetten.

Dit.
En daarnaast vind ik het heel erg jammer dat alle christenen hierop aangekeken worden, terwijl het leeuwendeel het hier niet mee eens is. Zie bv ook de facebookpost van Gert-Jan Segers.

Citaat:
Ik heb de Nashville Verklaring niet ondertekend omdat ik bang ben dat het gesprek over geloof en homoseksualiteit niet is gediend met deze Verklaring. Het gesprek daarover is belangrijk, raakt mensen en moet daarom - wat je opvatting ook is - respectvol en open gevoerd worden. Ik zie ook niet hoe homo’s - binnen en buiten de kerk - met deze Verklaring geholpen worden. Jezus’ eerste boodschap voor deze wereld is niet een lijst met do’s en don’ts, maar een hartelijke uitnodiging die duidelijk maakt dat iedereen welkom is bij Hem. Wie je ook bent. Ik hoop dat wij als christenen in onze samenleving niet allereerst een opgeheven vinger laten zien, maar vooral een luisterend oor en een helpende hand.

anjali

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:50

Van mij mag iedereen leven zoals hij\zij wil. Wel vind ik dat momenteel die gendertoestanden etc. enorm worden opgedrongen.Alsof het niet okay is als je dat niet wil. Ik vind het dus nogal logisch en te verwachten dat er nu een manifest daar weer tegen verschijnt! Een conservatieve mening heeft ook recht op uiting. En wie het waar dan ook niet mee eens is kan dat in het stemhokje laten blijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:53

Pff. Ik snap wel dat je eerste reactie is dat deze man per direct uit het ambt onzegd zou moeten worden.

Echter is een pijler van de democratie toch wel dat iedereen zich als vertegenwoordiger mag opwerpen. Als niemand het dan met je eens is zal er niet op je gestemd worden. En dat is nu juist het probleem, dat er dus velen zijn die achter deze denkwijzen staan, anders zaten ze niet met vijf zetels in de kamer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:54

anjali schreef:
Ik heb the handmade's tale gezien op tv. Fascinerend. wat me vooral trof was het einde,dat Offred de kans krijgt te ontsnappen,maar dat niet doet en terugkeert!

Omdat ze haar dochter wil redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:59

anjali schreef:
Van mij mag iedereen leven zoals hij\zij wil. Wel vind ik dat momenteel die gendertoestanden etc. enorm worden opgedrongen.Alsof het niet okay is als je dat niet wil. Ik vind het dus nogal logisch en te verwachten dat er nu een manifest daar weer tegen verschijnt! Een conservatieve mening heeft ook recht op uiting. En wie het waar dan ook niet mee eens is kan dat in het stemhokje laten blijken.

"Alsof het niet okay is dat je dat niet wil" WAT?! :wow: Durf je dat nu echt te zeggen? Nadat het al honderden jaren niet okay is geweest om gay te zijn en mensen er nog steeds zelfs afgemaakt door worden, en daar eindelijk een beetje verandering in begint te komen? En dan loop jij te simmen dat het je wordt opgedrongen dat mensen gay zijn? Alsjeblieft zeg. Denk een beetje na.

Geen enkel gay persoon zal je iets opdringen. Iedereen mag zijn wat hij of zij of watdanook wil, en denken wat ie wil. Maar dat jij begint te stuiptrekken nu je erachter komt dat best veel mensen gay zijn omdat dat eindelijk getolereerd wordt en mensen dat vieren, is geheel je eigen probleem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:00

lieveli schreef:
anjali schreef:
Ik heb the handmade's tale gezien op tv. Fascinerend. wat me vooral trof was het einde,dat Offred de kans krijgt te ontsnappen,maar dat niet doet en terugkeert!

Omdat ze haar dochter wil redden.

dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn ja.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:01

anjali schreef:

Ergens niet mee eens zijn is oke, maar er dan gelijk haatzaaien is wel een hele andere kant op.
Ik heb 0.0 met religie wat je ook door de strot word geduwd, maar ik zie mezelf nog geen manifest opzetten en zeggen dat iemands leefwijze verkeerd is omdat je jezelf er niet in kan vinden. Religie zaait al voldoende haat op zichzelf, hoef ik niet aan mee te doen.
Dit manifest dan ook logisch te noemen... Dat vind ik misschien nog wel enger dan de mensen die zoiets ondertekenen...
Iets met Hitler en ook een bepaald iets niet mee eens zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:01

Resistance schreef:
anjali schreef:

"Alsof het niet okay is dat je dat niet wil" WAT?! :wow: Durf je dat nu echt te zeggen? Nadat het al honderden jaren niet okay is geweest om gay te zijn en mensen er nog steeds zelfs afgemaakt door worden, en daar eindelijk een beetje verandering in begint te komen? En dan loop jij te simmen dat het je wordt opgedrongen dat mensen gay zijn? Alsjeblieft zeg. Denk een beetje na.

Geen enkel gay persoon zal je iets opdringen. Iedereen mag zijn wat hij of zij of watdanook wil, en denken wat ie wil. Maar dat jij begint te stuiptrekken nu je erachter komt dat best veel mensen gay zijn omdat dat eindelijk getolereerd wordt en mensen dat vieren, is geheel je eigen probleem.

Rustig zeg.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:03

Dat een simpele ziel met bekrompen gedachtengang het manifest ondertekent kan ik ergens nog begrijpen. Maar van de politiek/publieke functie verwacht ik toch ietsje meer :=

Bovendien, zijn we niet al heel lang op weg naar scheiding van kerk en staat? We doen 10 passen terug door dergelijke uitlatingen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:07

Dammie schreef:
Amber_anne schreef:
Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.

Waarom geldt vrijheid van meningsuiting niet voor hen?
Want dat zeg je eigenlijk: een dominee of politicus mag alleen dat vinden wat de algemene opinie is.
Dat heet dictatuur van de meerderheid.
Echte tolerantie betekent ook vrijheid van meningsuiting voor mensen met een minderheidsopinie.

Kerk en staat zijn gescheiden voor een reden. Dus als je je geloof dan als excuus gaat gebruiken, hoor je al zeker niet thuis in de politiek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:11

anjali schreef:
Van mij mag iedereen leven zoals hij\zij wil. Wel vind ik dat momenteel die gendertoestanden etc. enorm worden opgedrongen.Alsof het niet okay is als je dat niet wil.

Ik denk dat je dat gevoel minder zou hebben als je wat meer afstand neemt van de extremistische clubs die dat verhaal verspreiden.

Magrathea schreef:
Echter is een pijler van de democratie toch wel dat iedereen zich als vertegenwoordiger mag opwerpen.

Niet helemaal hoor. De vertegenwoordigers in de Kamer leggen een eed/gelofte af dat ze de grondwet respecteren. Dit is in rechtstreekse tegenstelling daarmee. Nogmaals: we hoeven extremisme (en als je mensen als fundamenteel onrein bestempelt dan ben je al aardig die kant op) niet zomaar te aanvaarden, ook niet als een deel van Nederland er net zo over denkt. Democratie betekent niet 'anything goes' - we hebben ook een grondwet en een wet over zaken die we fundamenteel niet aanvaardbaar vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:21

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Echter is een pijler van de democratie toch wel dat iedereen zich als vertegenwoordiger mag opwerpen.

Niet helemaal hoor. De vertegenwoordigers in de Kamer leggen een eed/gelofte af dat ze de grondwet respecteren. Dit is in rechtstreekse tegenstelling daarmee. Nogmaals: we hoeven extremisme (en als je mensen als fundamenteel onrein bestempelt dan ben je al aardig die kant op) niet zomaar te aanvaarden, ook niet als een deel van Nederland er net zo over denkt. Democratie betekent niet 'anything goes' - we hebben ook een grondwet en een wet over zaken die we fundamenteel niet aanvaardbaar vinden.

Ok maar dan mogen we dat even gaan handhaven := Want dit is niet de eerste keer dat iemand een haatdragende boodschap loopt te verspreiden. Geert Wilders anyone?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:29

Magrathea: wat wil je dan precies? Dat we toekijken hoe radicalisatie inclusief geweld tegen allerlei soorten minderheden weer toenemen en vooral niets doen? Een land zijn waar het best wel ok is als een van de Kamerleden mensen in het land 'onrein' noemt? De grondwet (en de wet) leidt tot complexe afwegingen dus laten we dat allemaal maar meteen opgeven en nooit meer proberen om haat te stoppen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:33

Wilders vind ik ook een behoorlijk misselijkmakend persoon, net als Trump. Al deze mensen (ook van het Nashville manifest dus) passen bij mij in hetzelfde straatje. Vind het allemaal niet kunnen en wat mij betreft mag er zeker wat tegen gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 07-01-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:33

anjali schreef:
dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn ja.

Het is wat ze letterlijk zegt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:39

Shadow0 schreef:
Magrathea: wat wil je dan precies? Dat we toekijken hoe radicalisatie inclusief geweld tegen allerlei soorten minderheden weer toenemen en vooral niets doen? Een land zijn waar het best wel ok is als een van de Kamerleden mensen in het land 'onrein' noemt? De grondwet (en de wet) leidt tot complexe afwegingen dus laten we dat allemaal maar meteen opgeven en nooit meer proberen om haat te stoppen?

Ik vind dat we mogen optreden tegen de mensen die dus inderdaad hun eed met de voeten treden. Dat gebeurt momenteel niet. Ik vind niet dat we politieke partijen moeten verbieden, mensen uit de kamer moeten gooien oid omdat ze een andere mening hebben. (Want nu lijkt het me vrij duidelijk dat het overgrote deel van de samenleving hier niet achter staat, maar wat als het de volgende keer net iets genuanceerder is? Waar trek je de grens?)

Ik weet eigenlijk niet wie hier de kamerleden ter verantwoording moet roepen. De minister-president? De koning? De kamer zelf? Oprechte vraag overigens.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 07-01-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:40

Ik snap de opmerking over het ontslaan van de publieke figuren wel. Dit manifest bevat meer dan alleen een mening: het roept op om er iets tegen te doen en het zaait haat. Daarnaast vind ik inderdaad dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten, maar ik vind niet dat dat ten koste moet gaan van het gevoel van veiligheid, geborgenheid en acceptatie van iemand anders en dat is waar het hem hier an schort.

Stel, je bent stransgender of lesbisch en je krijgt les van een van de VU professoren die dit manifest ondertekent hebben. Hoe voel je je dan als je naar school moet? Een van de personen in de tweede kamer vertegenwoordigd het volk en mag zijn stem gebruiken om beslissingen over het volk en het land te nemen en dat is iemand die heeft laten weten dat jij niet echt bent en niet te accepteren bent?

Ik vind inderdaad dat je in dat soort gevallen niet meer geschikt bent voor de betreffende rol en vervangen moet worden. Als vertegenwoordiger van het volk of als leraar heb je een publieke functie en daar horen nou eenmaal grenzen bij. In je privé sfeer moet je zelf weten wat je doet, maar je persoonlijke mening moet niet je publieke functie bevlekken.

Mijn mening zou overigens exact zo gelden als dit ging over bijvoorbeeld:
- het ontkennen van gekleurde rassen als menselijk
- het minderwaardig vinden van lager opgeleide personen
- de vrouw die minder mens is, vanwege de erfzonde

Et cetera....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:32

Molfre schreef:
Ik snap de opmerking over het ontslaan van de publieke figuren wel. Dit manifest bevat meer dan alleen een mening: het roept op om er iets tegen te doen en het zaait haat.

Nou heb ik dat hele ding nog eens na zitten lezen, maar dit kan ik er niet in terugvinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:38

Blue_Eyes schreef:
Molfre schreef:
Ik snap de opmerking over het ontslaan van de publieke figuren wel. Dit manifest bevat meer dan alleen een mening: het roept op om er iets tegen te doen en het zaait haat.

Nou heb ik dat hele ding nog eens na zitten lezen, maar dit kan ik er niet in terugvinden.

Er staat iets over dat je kunt genezen van homoseksualiteit. Even kijken hoor.

Edit; gevonden!
Citaat:
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zowel vergeving als levensveranderende kracht geeft, en dat deze vergeving en kracht een volgeling van Jezus in staat stellen om zondige verlangens te doden en te leven op een wijze die de Heere waardig is.

Tevens:
Citaat:
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren in staat stelt om tegen een transgender-zelfverstaan te strijden en dit verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk te aanvaarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:57

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:59

mysa schreef:
https://nos.nl/artikel/2266464-om-onder ... aring.html

Politici moeten sowieso dat soort verklaringen niet ondertekenen, Nederland is een seculier land, scheiding van kerk en staat.

Ik vind het op zich geen probleem dat er politieke partijen zijn met een religieuze grondslag. Ook gelovigen zouden zich gerepresenteerd moeten voelen.
Ik denk echter ook dat er nogal een verschil is tussen met de bijbel in je hand nare boodschappen verspreiden en een meer gematigde aanpak (zoals de CU), heb uw naaste lief, wees gewoon een beetje aardig tegen elkaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:14

Ben het eens met veel mensen hier. Hoe kan je je veilig voelen als je weet dat mensen jou diepste zelf fout vinden. Een zondaar zelfs.

Wat als je dokter dit heeft ondertekend of je docent. Dan kan je je niet meer vrij voelen op plekken waar je zou moeten kunnen komen zonder veroordeeld te worden.

Gelovige mensen hebben ook een stem maar dat hoeft geen stem van haat te zijn

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:28

anjali schreef:

Zou dit in een spoiler kunnen? Ben net klaar met seizoen 1 en had dit liever niet gelezen. ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:38

Ik citeer met instemming
Dammie schreef:
Citaat:
Als christenen in Nederland hebben wij in dezen niet altijd duidelijk en publiek, en zeker niet met één mond gesproken, en zijn daarom mede-oorzaak van de verwarring in de samenleving. Ook hebben wij onze principes niet altijd met het voorbeeld van ons leven versierd. Christelijke huwelijken toonden vaak niet het beeld van de manier waarop Christus omgaat met Zijn bruid. Kerkelijk leidinggevenden zijn soms helaas mede-verantwoordelijk geweest voor de praktijk of het toedekken van (seksueel) misbruik. Principiële stellingnames hebben niet zelden geresulteerd in machtsmisbruik jegens hen die een homoseksuelegerichtheid kennen. De pastorale zorg naar deze gemeenteleden in nood is te vaak onder de maat geweest.

Dit geeft ons een des te grotere verantwoordelijkheid voor pastorale nabijheid en zorg. Wij hebben de mond van een profeet nodig, maar ook het hart van een herder. Zij die bij zichzelf een homoseksuele gerichtheid herkennen of worstelen met hun geslachtelijkheid, mogen weten in de christelijke gemeente een volwaardige plaats te hebben. Niemand kan zich immers laten voorstaan op iets goeds van zichzelf, maar allen moeten leven van genade.

Dit staat in de laatste twee paragrafen.
Hier lees ik niet uit dat de ondertekenaars homoseksuele mensen onrein of zo vinden. Ofvinden dat ze niet bestaan.
Ze geven toe dat er vanuit christelijke mensen grote fouten gemaakt zijn.

...en wat mij betreft mag de rest gewoon in de prullebak.
Dat een LBTHQ+ geaardheid niet overgaat 'als je maar goed gelooft', mag zo langzamerhand bekend zijn.

(En dat de christelijke kerk niet altijd met 1 mond spreekt - ik ben het geleuter van dit soort lui meer dan zat, dus dat zij dan maar zo.
Ik ben het getraineer in het 'samen op weg' proces nog niet vergeten: als de "bonders" hun zin niet kregen was de boot aan, en het resultaat is dat oa de remonstranten en doopsgezinden bedankten voor de 'eer' om opgescheept te komen zitten met een stelletje oerconservatieven...)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:40

Magrathea schreef:
Blue_Eyes schreef:

Er staat iets over dat je kunt genezen van homoseksualiteit. Even kijken hoor.

Edit; gevonden!
Citaat:
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zowel vergeving als levensveranderende kracht geeft, en dat deze vergeving en kracht een volgeling van Jezus in staat stellen om zondige verlangens te doden en te leven op een wijze die de Heere waardig is.

Tevens:
Citaat:
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren in staat stelt om tegen een transgender-zelfverstaan te strijden en dit verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk te aanvaarden.

Ja, oké. Dat zou je zo inderdaad wel kunnen lezen. Ik had het meer opgepakt als 'je moet jezelf en je zondige verlangens leren aanvaarden en er maar mee dealen', maar je kunt het inderdaad ook lezen als 'je kunt genezen'.