Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:31

mysa schreef:
De klokkenluider van de Notre Dame is een klassieker in de wereldliteratuur, bijna twee eeuwen geleden geschreven. Dat werk moeten we nu maar in de ban doen wegens `moderne' inzichten?

Zeker niet. De vraag is of er in deze tijd nog nieuw materiaal van gemaakt moet worden.
Zonder de Disney film (Die niet 2 eeuwen oud is) had bijna niemand het verhaal gekend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:31

Nou indirect wel, zij wordt opgehangen, hij duwt Frollo van de toren en blijft haar lichaam net zo lang vasthouden tot hij sterft. Jaren later worden hun verstrengelde skeletten gevonden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:32

Faline schreef:
mysa schreef:
De klokkenluider van de Notre Dame is een klassieker in de wereldliteratuur, bijna twee eeuwen geleden geschreven. Dat werk moeten we nu maar in de ban doen wegens `moderne' inzichten?

Zeker niet. De vraag is of er in deze tijd nog nieuw materiaal van gemaakt moet worden.
Zonder de Disney film (Die niet 2 eeuwen oud is) had bijna niemand het verhaal gekend.

Ga niet van jezelf uit. Het is een Frans literair belangrijk document. Dat jij het enkel van Disney kent is gelukkig geen maatstaf.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:33

Volgens mij heb jij een andere film gezien.

Hij is dapper, goed hart, en heeft ''parkour-kilz''. Quasimodo is een held. En zo wordt hij ook in de tekenfilm naar mijn mening neer gezet. Op het einde wordt hij geaccepteerd door de bewoners.

Wat had er dan een ''correct'' einde geweest? Had die het meisje moeten krijgen?

Ben niet bekend met het boek echter.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 02-01-19 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:34

mag schreef:
Dan mag Sneeuwwitje en de 7 dwergen ook niet meer

En dan helemaal niet die versie die ik gezien heb! Vrouwenmisbruik! :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:35

Ik krijg het idee dat je er zelf niet zoveel van snapt. Heb je wel goed gekeken en gelezen?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:36

Supervixen schreef:
Jemig waar je je al niet druk om kan maken zeg.
Ik verbaas me steeds meer over het geneuzel om niks van sommige mensen.

Het is gewoon een vraag.
Tegenwoordig wordt er inderdaad op elke slak zout gelegd, vandaar ook dat ik me ineens afvroeg of dit eigenlijk geen issue zou moeten zijn.

Complete bevolkingsgroepen mogen we niet meer beledigen, maar mensen die een ziekte of misvorming hebben wel? Dat is toch raar?

@tica
Nee ik heb Shrek niet gezien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:37

Hij wordt niet beledigd. Oh my lees het boek ofzo :=

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:39

In hef boek heeft hij liefde(zie lieveli’s post), bij disney krijgt hij in deel 2 een vriendin.
En nu ophouden met dat gezeur, straks blijft er niks over meer van de literatuur ( mag Phantom of the Opera bijvoorbeeld ook niet meer...)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 02-01-19 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:39

lieveli schreef:
Faline schreef:

Ga niet van jezelf uit. Het is een Frans literair belangrijk document. Dat jij het enkel van Disney kent is gelukkig geen maatstaf.

Je moet de rest van de maatschappij ook niet overschatten...
Of zouden de kinderen/jongeren/ander gespuis, die ermee schelden dat boek gelezen hebben? :=

Celiien

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:41

Dan zou je in theorie alle boeken of films waar ook maar plagerijtjes in voorkomen moeten weghalen... want stel je voor.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:43

Ik lees de Topic titel, moest gelijk aan mij zelf denken. En jah ik gebruik Quasimodo als vergelijking materiaal naar mij zelf toe, in positieve zin. Daar valt ook zelf-spot onder.... Ik heb er totaal geen moeite mee. Maar ik snap je schter-liggende gedachte van t Topic.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:43

Ik heb kinderen en jongeren in al mijn jaren onderwijs er niet mee horen schelden. :)

Wat vind je dan van The Elephant Man? En denk je dat er minder mee gescholden zou worden (ik ga nu even van jou uit) als Quasimodo wèl het meisje had gekregen?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:46

Geef me 1 ander bekend boek of film waarin ook een personage zit met 'iets' wat zo neergezet wordt.. En net zo bekend waarmee evt gescholden kan worden en iedereen meteen weet waar het over gaat.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:47

Faline schreef:
Geef me 1 ander bekend boek of film waarin ook een personage zit met 'iets' wat zo neergezet wordt.. En net zo bekend waarmee evt gescholden kan worden en iedereen meteen weet waar het over gaat.

Ik snap het niet, hij wordt toch helemaal niet als de slechterik neergezet?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:49

Faline schreef:

The Phantom met een gezichtsaandoening
Pinokkio met een grote neus (of leugenaar)
Heks worden genoemd als je een wrat op je gezicht hebt (meerdere disney)

Moet ik nog doorgaan of ?

Punt is mensen moeten niet zo overal een punt van maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:49

Faline schreef:
Supervixen schreef:
Jemig waar je je al niet druk om kan maken zeg.
Ik verbaas me steeds meer over het geneuzel om niks van sommige mensen.

Het is gewoon een vraag.
Tegenwoordig wordt er inderdaad op elke slak zout gelegd, vandaar ook dat ik me ineens afvroeg of dit eigenlijk geen issue zou moeten zijn.

Complete bevolkingsgroepen mogen we niet meer beledigen, maar mensen die een ziekte of misvorming hebben wel? Dat is toch raar?

@tica
Nee ik heb Shrek niet gezien.

Op dit moment leg jijzelf die zout.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:50

lieveli schreef:
Ik heb kinderen en jongeren in al mijn jaren onderwijs er niet mee horen schelden. :)

Wat vind je dan van The Elephant Man? En denk je dat er minder mee gescholden zou worden (ik ga nu even van jou uit) als Quasimodo wèl het meisje had gekregen?

Heb je ook kinderen in je klas gehad die daadwerkelijk een zichtbare afwijking aan de rug hadden?
Gewoon zomaar er mee schelden zal inderdaad niet gebeuren.

Nee ik denk niet dat er minder mee zal worden gescholden. Iedereen kent het personage immers al.
Maar ik denk wel dat er veel minder mee zou worden gepest als het niet zo'n bekend personage was.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:50

muntdrop schreef:
Faline schreef:

Ik snap het niet, hij wordt toch helemaal niet als de slechterik neergezet?

Wordt hij ook niet, maar TS vind het niet kunnen dat een prsonage met een aandoening in een film voorkomt, en daarbij vooral in t begin over gepest wordt (terwijl in de film aan t einde het hele dorp van hem houd)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:50

Faline schreef:

Dat doe ik, ik vraag wat je van The Elephant Man vindt :')

En ja leerlingen met scoliose gehad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:52

Nou vraag ik me serieus af of die jongeren wel zouden schelden als ze dat boek zouden hebben gelezen. Imo maakt het boek de klokkenluider heel menselijk, en kun je je ook echt in hem verplaatsen..... ik denk dat het boek juist uitnodigt tot empathie.

Dat maakt het halo/horn effect niet minder realistisch, maar het is juist door dit soort dingen dat ik me er bewust van werd.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:54

Deze vraagstelling doet me een beetje denken aan de nummer één hit van André van Duin: Willempie. Sommige mensen vonden dat André een karikatuur van een geestelijk gehandicapte neerzette. Vooral mensen met een gehandicapt kind wat Willem heette hadden er veel problemen mee. Wat ik me pas later heel goed kon voorstellen. Toendertijd was het een grote hit en heb ik er nooit bij stil gestaan wat voor impact het op sommige mensen zal hebben gehad.

André heeft zich daar later trouwens voor verontschuldigd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:54

Faline schreef:
Dat klopt, dat die boodschap er in zit, maar tegelijkertijd wordt er ook niet ontkend dat het lelijk is. Er is geen echte happy ending voor quasimodo; lelijke mensen krijgen niet het meisje/de prinses of de jongen/de prins.

Dat is toch ook de hele clou van het boek!? De sociale ongelijkheid (het beoordelen op uiterlijk) wordt toch juist met het boek aan de kaak gesteld of ben ik nu in war?

edit, ik zie nu dit pas:
Faline schreef:

Ik kan je verzekeren -ik ben van de generatie vóór de Disney variant- dat hele volkstammen toen óók van Quasimodo gehoord hadden. Of ik moet met een zeer uitzonderlijke groep mensen zijn opgegroeid... :=
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 02-01-19 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:55

Waar halen jullie het in godsnaam vandaan dat de Hunchback geen happy ending heeft? Het boek niet, dat kan inderdaad weinig tragischer eindigen dan het doet, maar de Disney film heeft een prachtig einde. Quasimodo wordt geaccepteerd door de inwoners van Parijs en hij weet zijn door Frollo opgelegde afsluiting van het leven achter zich te laten en zijn plek in het leven in te nemen. Daar heeft hij geen vrouw voor nodig, dat kan hij helemaal zelf. Heck, ik wou dat de helft van de Disney-vrouwen een soortgelijke character-arc zouden hebben gekregen; je hebt geen relatie nodig om je uit je persoonlijke hel te krijgen, die kracht heb je zelf.

Hugo's originele boek is veel wranger en veel donkerder, maar daarin is ook Quasimodo het enige licht. Esmeralda en Phoebus zijn geen fijne karakters in het boek, maar oppervlakkige horken.

Ik kan me heel veel (vooral oude) literatuur bedenken waarin lelijkheid gelijk staat aan slechtheid, maar Quasimodo uit Notre-Dame de Paris is daar absoluut geen voorbeeld van. Als er mensen zijn die met Quasimodo schelden dan hebben zij volgens mij die film niet helemaal goed begrepen :').

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:56

Ir111 schreef:
Faline schreef:
Dat klopt, dat die boodschap er in zit, maar tegelijkertijd wordt er ook niet ontkend dat het lelijk is. Er is geen echte happy ending voor quasimodo; lelijke mensen krijgen niet het meisje/de prinses of de jongen/de prins.

Dat is toch ook de hele clou van het boek!? De sociale ongelijkheid (het beoordelen op uiterlijk) wordt toch juist met het boek aan de kaak gesteld of ben ik nu in war?

Dat is mijn idee ook.