Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:07

LadyMadonna schreef:
Als er een verbod is lijkt handhaven me juist makkelijker. Je hoeft niet te gokken of het legaal of illegaal is.
Ik ben ook voor...

Dat moeten gokken of het om legaal of illegaal vuurwerk gaat, is vaak slechts een flutexcuus om niet op te treden. In de huidige situatie is alles wat voor 31-12 18:00u knalt ook verboden. Hoeveel van die vroegknallers worden daadwerkelijk beboet en/of brengen oudejaarsavond op het bureau door? Als dat nu al geen prioriteit heeft in de handhaving (zelfs na concrete overlastmeldingen), zou het dat na zo'n verbod dan ineens wel hebben?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:07

Sunnda schreef:
Ik ben tegen!
Het is eens per jaar en ik gun iedereen zijn lol en feestje.
De rotte appels zijn vervelend, maar die heb je altijd en overal. Maakt niet uit waar je het over hebt.

Gek genoeg hier niemand in de straat die problemen heeft met de dieren en vuurwerk, terwijl we allemaal knallen en vrijwel iedereen dieren heeft. Ze zijn druk en onrustig, maar het ergste is op 31 december en dat is 1 dag, dat overleven ze heus.

Het is ook wel een beetje instelling denk ik. Wij halen ons schouders op als ze een rondje rennen en gaan nit zoals ik online zag om 12 uur rondhangen op stal om paardlief 'gerust te stellen.'

Scheveningen bijvoorbeeld was te gek, maar aan de andere kant gewoon dom. Rara wie zag dat nu niet aankomen, daar hoef je geen einstein voor te zijn.

Sundda als het nu die ene dag is. En alleen legaal vuurwerk Dan zouden niet zoveel mensen een probleem hebben. Maar helaas gebleken is dat het daar niet bij blijft.

Weet niet wanneer het omslagpunt is gekomen maar 'vroeger' was het alleen van 2200/0100 afsteken en daar hield iedereen zich aaan. Vervolgens worden d klappen steeds harder een steeds vroeger en wordt dat als normaal gezien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:11

Afschaffen wat mij betreft. Bij mijn vriend staken de buren vuurwerk af vlak naast zijn schapenwei. Hij is heel blij dat zijn dieren niet zijn uitgebroken. Heeft ook de halve nacht en avond geduurd dat ze vuurwerk afstaken. Slapen zat er voor hem ook niet in.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:15

oomens schreef:
LadyMadonna schreef:
Als er een verbod is lijkt handhaven me juist makkelijker. Je hoeft niet te gokken of het legaal of illegaal is.
Ik ben ook voor...

Dat moeten gokken of het om legaal of illegaal vuurwerk gaat, is vaak slechts een flutexcuus om niet op te treden. In de huidige situatie is alles wat voor 31-12 18:00u knalt ook verboden. Hoeveel van die vroegknallers worden daadwerkelijk beboet en/of brengen oudejaarsavond op het bureau door? Als dat nu al geen prioriteit heeft in de handhaving (zelfs na concrete overlastmeldingen), zou het dat na zo'n verbod dan ineens wel hebben?

Ik denk dat het wel meer zou afschrikken om daadwerkelijk af te steken.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:21

Ookal heb ik een hekel aan vuurwerk en ookal heb ik dit jaar zwaar overlast ervaren vind ik een verbod geen antwoord.
Het antwoord mijn inziens moet zijn dat de politie eindelijk eens zijn werk gaat doen en handhaafd !!
Ik vind het namelijk heel eng dat we voor ieder overlast / iedere asso die het modig vind om te slopen en mensen te terroriseren met vuurwerksar een verbod uit te schrijven.
Ik voorzie daarmee een dictatuur en we lopen daar al snel genoeg heen!
Dus handhaaf pak vandalen aan en hard.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:27

Denk dat het openen van een topic over dit onderwerp hier op bokt niet zo interessant is, of wel?

Ook hier uit de categorie helemaal klaar mee. Je krijgt een bekeuring als je je gordel niet draagt in dit land, je wordt aangestaard als grote dombo als je zonder cap op je paard gaat zitten, concerten hebben een Max aantal dB’s die ze mogen laten horen, voor een wapen moet je een vergunning hebben waar je echt niet zo maar aankomt, maar iedere idioot mag explosieven in zijn bezit hebben eind van het jaar? En daar voor weet ik veel hoeveel schade en overlast mee veroorzaken?
En dan niet te spreken over al het letsel wat gewoon vergoed wordt door de zorgverzekeraars, waar wij allemaal premie voor betalen.
Plus inderdaad de zooi....

En toch snap ik best de lol van het nieuwe jaar inluiden. Maar kan dat niet op een van te voren afgesproken terrein? Dat je het kan vermijden als je er geen behoefte aan hebt, en gelijkgestemden op kan zoeken als je het mooi vindt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:28

Handhaven bij ons. Tjsa we delen agenten met andere kant van rivier. Twee wijkagenten voor 15000 mensen aan twee kanten van water. En 3 autos op een gebied van 20 bij 30 km en 70000 mensen of meer gescheiden door een grote rivier

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:31

Willl65 schreef:
Ookal heb ik een hekel aan vuurwerk en ookal heb ik dit jaar zwaar overlast ervaren vind ik een verbod geen antwoord.
Het antwoord mijn inziens moet zijn dat de politie eindelijk eens zijn werk gaat doen en handhaafd !!
Ik vind het namelijk heel eng dat we voor ieder overlast / iedere asso die het modig vind om te slopen en mensen te terroriseren met vuurwerksar een verbod uit te schrijven.

Ik verbaas mij daar tegenover zowieso over. Mensen creeren hun eigen dictatuur, alles wat hun niet zint moet een verbod voor iedereen krijgen.

En als je wil dat de politie er wat aan doet, moet je de politiek bellen, niet de politie. Mijn vriend werkt daar en die hebben gewoon geen mensen om op te treden. Ze hebben 1 wagen voor de prioriteitmeldingen, en de overige meldingen (geluidsoverlast en vuurwerk enz)worden pas weggereden als er geen prio meldingen zijn, wat zomaar een paar uur kan duren. Ze kunnen zich alleen niet in drieen duren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:34

Sunnda schreef:
Willl65 schreef:

Ik verbaas mij daar tegenover zowieso over. Mensen creeren hun eigen dictatuur, alles wat hun niet zint moet een verbod voor iedereen krijgen.

En als je wil dat de politie er wat aan doet, moet je de politiek bellen, niet de politie. Mijn vriend werkt daar en die hebben gewoon geen mensen om op te treden. Ze hebben 1 wagen voor de prioriteitmeldingen, en de overige meldingen (geluidsoverlast en vuurwerk enz)worden pas weggereden als er geen prio meldingen zijn, wat zomaar een paar uur kan duren. Ze kunnen zich alleen niet in drieen duren.

Dus dan hebben ze de mensen ook niet. ;)

Waar één iemand zich in drieën zou moeten delen, moeten drie mensen beschikbaar zijn.

Ik snap dat andere meldingen een prioriteit hebben, maar vuurwerkmeldingen worden over het algemeen helemaal niet opgepakt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:36

Nee omdat ze niet kunnen zeggen, sorry maar we komen niet naar een reanimatie/verkeersongeval/vechtpartij omdat er iemand rotjes aan het afsteken is op 30 december. ;)

Kabayo

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:39

Ik zou het echt heel jammer vinden als er een vuurwerk verbod zou komen..

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:41

Sunnda schreef:
Willl65 schreef:

Ik begrijp dan weer niet waarom de liefhebbers van consumentenvuurwerk aan een soort van zelfregulatie gaan doen om zo’n verbod te voorkomen. Niet de tegenstanders, maar juist de voorstanders moeten overlastveroorzakers aanspreken.

En het ligt al bij “de politiek”, de verhouding tussen voor- en tegenstanders verandert dusdanig dat je niet te maken hebt met een dictatuur maar met democratie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:42

Sunnda schreef:
Nee omdat ze niet kunnen zeggen, sorry maar we komen niet naar een reanimatie/verkeersongeval/vechtpartij omdat er iemand rotjes aan het afsteken is op 30 december. ;)

Dat zeg ik toch, dus niet genoeg mensen voor alle ellende.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:42

Hebben jullie deze al getekend?

https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... 3WiNu9dVmo

Dit jaar ging er voor 70 miljoen de lucht in.
Nou moeten mensen dat zelf weten, het is hun geld, het zal zoveel zijn als ik per jaar aan mijn hond en paard kwijt ben, en dat vinden sommigen ook maf _/-\o_

Maar het zware vuurwerk, de godvergeten knallen alsof er een bom afgaat of een aardbeving is.
De ongelofelijke bende die mensen erbij achterlaten, straks gaat er bij mijn buren een briefje door de deur dat ze na een dag oorlogje spelen de rotzooi ook achter hun reet op kunnen ruimen, de berg is plm een halve meter hoog.
Straten kapot door de vuren die er zijn.

Waarom zouden wij daar voor betalen, net zoals de schade die de hooligans aanrichten, verhaal het maar op degene die de schade veroorzaakt.
En misschien moet de zorgverzekering uitsluiten te betalen als het komt door illegaal vuurwerk afsteken.

En ik hoop dat bij een algeheel verbod er wat gedaan wordt.
Of wat ik op SM las, dat als er voldoende aangifte wordt gedaan, fotomateriaal met herkenbare beelden, dat mensen vervolgd kunnen gaan worden.
Betere controles, zodat het vuurwerk niet meer over de weg deze kant opkomt.
Dat zou in ieder geval een goed idee zijn, dan kunnen ze gelijk op zoek naar de illegale zieke puppies.

Sunnda, het gaat erom dat dit totaal niet meer in de hand is.
Dit is niet meer zoals het was, een uur vuurwerk.
Dit is overgenomen door de tokkies, die er niet mee om kunnen gaan.
Ten spijt aan de mensen die er wel mee om kunnen gaan.
Maar dit gaat niet meer over een avond, dit gaat over langer dan een maand in een jaar, over de enorme schade die er wordt aangericht.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:44

Het is natuurlijk een groot probleem. Voor een deel van onze medemens moet het vuurwerk elk jaar groter, mooier, harder worden. En oja, ze moeten dan ook laten zien dat ze meer hebben dan de buur op nummer zoveel.

Inmiddels is het duidelijk dat het zo niet meer kan. Zal verbieden echt de oplossing zijn? Nee, dan ga je nog meer illegaal en gevaarlijk vuurwerk krijgen en ook veel baldadigheid door sloopgedrag van mensen. Hoewel het van mij persoonlijk dan weer best mag, een vuurwerkshow is zoveel mooier dan lukraak weggeschoten vuurwerk uit de buurt.

Wat dan wel? Dat is natuurlijk de vraag die al jaren speelt. Handhaving is 1 maar dan moet je wel voldoende bevoegde en toeberuste handhavers hebben. Die zijn er niet en al helemaal niet op dagen als oud en nieuw. Tevens is sociale controle belangrijk. Dat is iets wat steeds verder verwatert.
Vroeger werden buurkinderen op slecht gedrag aangesproken door de buurt. Doe je dit in de huidige tijd dan heb je je in veel gevallen zelf een probleem en blijft het niet bij een grote mond van de ouders dat je je niet met de opvoeding van hun kind moet bemoeien.
Daarnaast zou de overheid meer moeten sturen en de wet en regelgeving eens goed monder de loep moeten nemen. Vooral ook weer het handhaven door het inzetten van grenscontroles in de weken voor oud en nieuw om illegaal vuurwerk te weren.
Het is natuurlijk zo complex en zeker ook doordat er naast veel plezier ook veel elende van komt.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 02-01-19 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:44

Van mij mag er per direct een verbod komen.
Gewoon zoals in andere landen een vuurwerk show door professionele mensen.
Hier viel het dit jaar mee. De ponies keken wel, maar waren rustig en ook de kippen sliepen door.
Maar ik zag gisteren maar heel weinig vogeltjes. Terwijl die normaal in zwermen achter me aan komen als ik de kippen voer.
Die zijn zo geschrokken.
En daarbij, milieu vervuiling, vernielingen, gewonden en doden.
Veel mensen kunnen blijkbaar niet de verantwoordelijkheid aan

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:45

Gewoon verbieden die handel. Is heel erg sneu voor diegenen die er verantwoord lol in hebben, maar is blijkbaar niet anders. Net als met wapenwet, mag ook niet zomaar, met vuurwapens rondlopen (en maar goed ook). Ja, het gebeurd, als je er eentje wil kun je er echt wel aan komen, maar nee, niet iedere snotneus en malloot loopt ermee over straat omdat die zooi nu eenmaal niet zo in elke winkel ligt.

Ik ben het met Karuna eens dat het er echt op lijkt dat het erger is dan 'vroeger'. Vernielingen, vroeg afsteken, missende oogjes en andere lichaamsdelen en illegaal vuurwerk is er altijd wel geweest maar, of het nu leeftijd en de daarbij behorende zuurgraad is of niet, ik heb ook het idee dat het steeds meer uit de klauwen loopt. Daarnaast lijkt het ook wel alsof het steeds meer versoepelt. Ik meen me te herinneren dat men vroeger alleen op de laatste dag vuurwerk kon kopen, dat was nu al vrijdag en vanaf 18.00 al mogen afsteken is ook gekkigheid. De traditie was toch om 12.00? Of hoort tegenwoordig ook bij traditie al drie dagen van te voren de hele tijd knallen, hulpverleners het leven zuur maken, dingen vernielen en beesten en mensen pesten? Want als dát de traditie is mogen ze het zeker afschaffen. Hebben ze met katknuppelen en hondgooien ook gedaan.

En precies dit, je haalt me de woorden uit de mond...
wittepit schreef:
Ik begrijp dan weer niet waarom de liefhebbers van consumentenvuurwerk aan een soort van zelfregulatie gaan doen om zo’n verbod te voorkomen. Niet de tegenstanders, maar juist de voorstanders moeten overlastveroorzakers aanspreken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:45

Verbieden wat mij betreft. Vooral vanwege het signaal dat daarvan uit gaat. De lasten wegen totaal niet op tegen de lusten, dat is na deze jaarwisseling en de voorafgaande periode opnieuw overduidelijk gebleken.
Een verbod maakt het helder: het mag niet, punt. Bij een verbod moet er wel serieuzer werk gemaakt worden van handhaving. Betekent voor sommige lokale polietieafdelingen dat er een cultuuromslag plaats moet vinden, want hier en daar lijkt het qua (gebrek aan) handhaving wel of de politie het wel best vindt allemaal.

Andere optie als een verbod niet haalbaar is: een berekening maken van wat alle overlast, schade, milieuvervuiling, rotzooi op straat als gevolg van vuurwerk de maatschappij jaarlijks kost en op basis daarvan flink belasting heffen op vuurwerk. Zodanig dat de verkoop sterk ontmoedigd wordt.
Daarbij afspraken maken met buurlanden om de vrije verkoop aan Nederlanders aldaar aan banden te leggen, consequent en harder handhaven en veel hogere en effectievere straffen op bezit en afsteken van illegaal vuurwerk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:48

Per direct schaffen. Ik wordt er knettergek van. Een maandlang kan ik 3 x in de week de politie bellen omdat er in het park vuurwerk afgeschoten wordt.
E steken het illegale vuurwerk af en vervolgens komt de politie en dan laten ze het cathegorie 1 vuurwerk zien. Dat was wat we afstaken hoor zeggen ze dan tegen de politie.
Laatst inderdaad vernielingen in het park. Toen hebben er een aantal meldplicht gekregen. Daarna was het relatief rustig.
Politie doet hier erg goed ‘n werk. Kan niet anders zeggen.

Aan een ieder die voor vuurwerk is. Voed je kinderen op en zorg dat ze het alleen om 12 uur in de nacht doen met oud en nieuw. Niet die kids over straat laten zwerven in de maand voor oud en nieuw met een zak vuurwerk.

En verbod zal prima te handhaven zijn. De rest van het jaar wordt er niks afgestoken. Dat kan dus ook in december.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:51

Ik vind het lastig. Persoonlijk zie ik het kwaad niet in wat licht consumentenvuurwerk dat afgestoken wordt op de daarvoor aangewezen tijdstippen, dingen als rotjes of van die tolletjes. Maar ik zag hier drie dagen voor oud en nieuw al kinderen van een jaar of tien lopen met dingen die klonken als halve bommen en dat snap ik echt niet. Dat je als ouder niet iets van supervisie daarop wil vooral.

Ik denk dat een verbod de enige manier is om het te reguleren. In elke stad een mooie vuurwerkshow en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:00

Vorig jaar was ik met oud en nieuw in Antwerpen en hier wordt gewoon geen vuurwerk afgestoken, om 0.00 uur is er een grote vuurwerkshow en that's it. Heerlijk vond ik dat, 3 dagen in de stad rondlopen, zonder dat zinloze geknal..
Als ik dan op Dumpert alle fimpjes zie, dan denk ik, wat zijn er ook een idioten en juist die idioten mogen dus vuurwerk afsteken.. Dat vind ik het enge en gevaarlijke eraan.. In verkeerde handen is het gewoon levensgevaarlijk.

Ik denk uiteindelijk dat het gewoon afgeschaft gaat worden, dat veroorzaken al die idioten ook gewoon zelf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:03

Suzanne F. schreef:
Wat vinden jullie?
Mij gaat het steeds meer tegen staan, voornamelijk door het steeds zwaardere vuurwerk en alle vernielingen die worden aangericht. Ons dorp verandert een paar dagen in een oorlogsgebied. Vuilnisbakken, kliko’s, bushokjes en andere dingen worden opgeblazen. De dieren zijn de dupe. De hulpverleners en politie worden bekogeld met vuurwerk. Elk jaar dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden met o.a. blijvend oogletsel. Toen ik jong was had je al die reclame op tv; je bent een rund als je met vuurwerk stunt.
Er verandert niks. Jaar aan jaar wordt er voor tig miljoen euro (!!) in de lucht geschoten met zoveel leed tot gevolg. Om nog maar te zwijgen over de schadepost van zoveel miljoenen voor de belastingbetaler. Huizen branden af, auto’s branden af en alle gemeentelijke schade en opruimdiensten.
Eerlijk gezegd hoeft het voor mij niet meer. Ik zou voorstander zijn van georganiseerde grote shows met siervuurwerk. Dat elke gemeente of dorp een vuurwerkshow organiseert. En een verbod op consumentenvuurwerk. Hoe denken jullie daarover?

Misschien samen met ander mensen uit je dorp zorgen voor een centrale plek. En daar dan namens het hele dorp vuurwerk af schieten. Gebeurt hier sinds een aantal jaren ook. En daardoor zijn er hier veel minder tot geen vernielingen in het dorp. Terwijl het anders altijd flink raak was. Zijn zelfs nog een keer in het nationale nieuws daardoor gekomen.

Ook wordt er daardoor hier overdag weinig vuurwerk afgeschoten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:04

De veroorzakers afspreken?
En dan die idiote ouders achter je aankrijgen, want ohh jee, je mag niks tegen mijn kind zeggen.

Mijn buren krijgen een briefje omdat ze verder hartstikke normaal zijn.
Maar de rest?
Ik ben niet suicidaal....

Dat denk ik ook Relaxed, uiteindelijk veroorzaken ze zelf dat het afgeschafd gaat worden.
( Tenzij ze besluiten dat ze ook zelf de schade gaan betalen die ze aanrichten )

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:04

Ik vind het zo flauw om te roepen dat er maar beter gehandhaafd moet worden. De verantwoordelijkheid echt bij een ander leggen. Het is toch te zot voor woorden dat er politie mee moet komen om ambulance medewerkers te beschermen, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig.

Het vuurwerk gebruik wordt steeds extremer dat is vooral het probleem.
Verreweg de meesten steken hun vuurwerk gewoon af op oudjaarsdag en als dat zo bij iedereen was dan was er niks aan de hand.
Maar die donderslagen die je hele huis laten trillen en dat soort zwaar vuurwerk dat komt er echt steeds meer en ik ga al heel wat jaartjes mee dus ik weet echt wel waar ik het over heb :7
Dus ik denk dat er een vuurwerkverbod nodig is omdat een aantal mensen zichzelf blijkbaar niet in de hand kunnen houden.
Als er doden en gewonden vallen dan is dat het toch allemaal niet waard?
Ik zou wel eens willen horen van iemand die hulpverleners bestookt wat hem bezielt, werkelijk ik kan daar met mijn verstand niet bij. ;(

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:06

Ik zou het jammer vinden als er een verbod op vuurwerk komt, maar wel logisch als je kijkt hoe een stel randdebiellen met vuurwerk omgaan