Respect, daar wordt je mee geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Respect, daar wordt je mee geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:40

Het feit dat je niet met respect geboren word is wel duidelijk. Kijk naar verschillende culturen, in het ene land is het respectloos om een dikke boer te laten tijdens het eten en in een ander land kun je de gastheer niet meer bedanken dan hele dikke boeren te laten.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:48

Heeft dat dan met respect te maken of normen en waarden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:49

Arethe schreef:
Heeft dat dan met respect te maken of normen en waarden?

Vind jij niet dat naar normen en waarden leven respect voor je leefwereld is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:56

Niet mee eens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:57

Je ontwijkt mijn vraag, in jouw voorbeeld heb je het over boeren laten in bepaalde culturen. Met bij elke cultuur daaraan gekoppelde normen en waarden welk ieder naar eigen invulling naleeft.
En dat zou betekenen dat mensen zonder respect worden geboren, die beredenering vind ik wat vreemd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:07

Arethe schreef:
Je ontwijkt mijn vraag, in jouw voorbeeld heb je het over boeren laten in bepaalde culturen. Met bij elke cultuur daaraan gekoppelde normen en waarden welk ieder naar eigen invulling naleeft.
En dat zou betekenen dat mensen zonder respect worden geboren, die beredenering vind ik wat vreemd.

Hoezo vreemd, je zegt het zelf goed, respect leer je door je omgeving. Of niet, hangt heel erg van je omgeving af, ouders, school, vrienden, werkkring noem maar op.

We hebben het hier op bokt zovaak over respect van het paard naar de eigenaar toe, dat moet verdient worden als eigenaar. Dus dit leer je het paard aan want anders is het domweg gevaarlijk.
Respectloze mensen vind ik persoonlijk ook een gevaar voor onze maatschappij, die roven, verkrachten, vermoorden , zuipen zich klem en gaan autorijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:08

Citaat:
Niet mee eens. Mijn neefje zat al op jonge leeftijd onze hond te plagen, niks respectvol daar aan.

Ehm, het is natuurlijk wat ingewikkeld, 1 zo'n zinnetje.
Maar er is sprake van een neefje op jonge leeftijd - een kind denk ik zo.
Het is eigen aan kinderen om dingen uit te proberen en grenzen op te zoeken. Je zou kunnen zeggen dat het respectvol is, om kinderen die grenzen ook te geven (dat geeft duidelijkheid en daarmee veiligheid).

Hopelijk is dat ook gebeurd, want als kinderen niet meer voelen als 'een mensenpup' wordt bepaald gedrag niet meer geaccepteerd maar volgen er grauwen en beten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:34

Marin_ka3 schreef:
Een van de fundamenten van mijn respect is, wat ik niet kan begrijpen hoeft niet zweverig te zijn.

Misschien vergis ik me, maar volgens mij draait het topic voor TS eigenlijk hierom. Het probleem wat ik hiermee heb is dat er allerlei dingen aan elkaar geknoopt worden die niets met elkaar te maken hebben. Een waargebeurd voorbeeld:

Mijn moeder: "Ben je nu nog steeds verkouden? Misschien moet je eens iets homeopatisch proberen."
Ik: "Bedankt mam, maar ik heb niets met die onzin."

Ondanks dat ik weet hoe men zegt dat homeopathie zou moeten werken weet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het dat niet doet. Gelukkig hoef ik mijn moeder niet uit te leggen dat mijn uitspraak over homeopathie helemaal niets zegt over mijn respect voor haar.

Overal en dus ook op Bokt doen (al dan niet zweverige) mensen beweringen die ze niet kunnen onderbouwen of die zelfs aantoonbaar onjuist zijn. Ik vind het een groot goed dat we elkaar daar gewoon op kunnen aanspreken. Vervolgens wordt vaak de 'je-begrijpt-gewoon-niet-hoe-het-werkt-kaart' getrokken, maar het is natuurlijk helemaal niet nodig om te weten hoe iets werkt om te onderzoeken óf iets werkt. En naarmate het duidelijker is dat iets niet werkt is het eigenlijk niet zo interessant meer om te filosoferen over hoe iets in theorie zou kunnen werken, behalve voor één categorie mensen die je zou kunnen aanduiden met 'zweverig'. Die hebben daarmee een leuke hobby en zolang ze niemand oplichten heb ik er niet al teveel problemen mee. Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen (waan)denkbeelden, maar moeten we niet te zenuwachtig zijn om elkaar daarover de waarheid te zeggen. Van "jij mag niet zeggen dat wat ik zeg onzin is, want dat is respectloos" krijg ik wel echt de kriebels hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:46

En wie ben jij om te beoordelen dat een ander eigen (waan) denkbeelden heeft omdat het niet jouw gedachtegang is? Wie zegt dat wat jij denkt wel klopt? is dat bewezen? Imo sla je hier de plank volledig mis en alleen hoe je denkt is al respectloos.

Ik denk ook niet hetzelfde als andere mensen, maar ik laat hun zijn wie ze zijn en wat ze denken zonder dat ik daar zo nodig een oordeel over hoef te hebben. Imo is dat respectvol versus respectloos.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:32

Hier ga je nooit één antwoord op krijgen omdat iedereen een andere visie heeft. In de wetenschap is het nature-nurture debat altijd een grote discussie. Over dit onderwerp zal een bioloog zeggen dat het vooral nuture is (aangeboren) terwijl een behavioristische psycholoog zou zeggen dat het vooral nurture is (aangeleerd. Elk kind is een onbeschreven blad bij geboorte).

Ik geloof in de meeste gevallen dat het er ergens tussen in zit, hier dus ook. Ik denk dat je persoonlijkheid ook zeker mee speelt, al is respect een groot woord. Empathie is denk ik bijvoorbeeld belangrijk om (bewust) respectvol te reageren, en dat is iets wat imo grotendeels wel is aangeboren.
Ik denk echter wel dat respect heel veel met opvoeding, cultuur en normen en waarden te maken heeft. In sommige culturen wordt er bijvoorbeeld feest gevierd als iemand overlijdt, als er hier een feest zou worden gevierd dan zou dit toch echt wel als respectloos worden gezien. Ook is bijvoorbeeld in bepaalde culturen boeren laten bij het eten respectvol terwijl je dit in Nederland niet hoeft te proberen (in formele kring tenminste). Zo kan ik nog wel even door gaan.. Dat is dus een stukje cultuur en normen en waarden waar wordt bepaald wat belangrijk/ respectvol is en wat niet.
Verder denk ik dat opvoeding (naast het cultuur gedeelte) ook erg belangrijk is. Een kind die heel laissez faire (weinig grenzen) is opgevoed of juist heel autoritair (veel grenzen, streng) zal volgens de Nederlandse cultuur al sneller respectloos gedrag kunnen vertonen. Of iemand die vanuit de opvoeding heeft mee gekregen dat donkere mensen of homoseksuelen slecht zijn, wordt ook als als respectloos/ racistisch/discriminatie gezien.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 11:12

Ik wens iedereen een respectvol 2019

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:47

Elisa2 schreef:
En wie ben jij om te beoordelen dat een ander eigen (waan) denkbeelden heeft omdat het niet jouw gedachtegang is? Wie zegt dat wat jij denkt wel klopt? is dat bewezen? Imo sla je hier de plank volledig mis en alleen hoe je denkt is al respectloos.

Ik denk ook niet hetzelfde als andere mensen, maar ik laat hun zijn wie ze zijn en wat ze denken zonder dat ik daar zo nodig een oordeel over hoef te hebben. Imo is dat respectvol versus respectloos.

Iedereen heeft recht op zijn eigen (waan)denkbeelden schreef ik. Jij maakt daar 'de ander' van, maar ik sluit mezelf niet uit. Integendeel, ik twijfel er niet aan dat ik er zelf ook af en toe naast zit. Respect staat voor mij los van de vraag hoe vaak iemand het bij het juiste eind heeft. Ik vind het juist een belangrijk kenmerk van beschaving dat mensen het op een respectvolle manier hartgrondig oneens met elkaar kunnen zijn. Vanzelfsprekend zonder te schelden of erger, maar als iemand iets zegt wat nergens op slaat mag dat best gezegd. Ik ben iemand die graag overal vraagtekens bij zet, maar gelukkig geldt voor heel veel dingen dat we zeker genoeg weten dat ze kloppen. In elk geval tot het tegendeel bewezen is. Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand gelooft dat paarden kunnen vliegen, maar als iemand op dit forum beweert dat paarden kunnen vliegen voel ik wel degelijk haast een verantwoordelijkheid om hierop te reageren. Er zou maar een penny met haar Shetlander van de flat springen. Een raar voorbeeld, maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel. Onzin is niet altijd onschuldig en ongevaarlijk. Ik maak er echt bezwaar tegen om het benoemen van onzin gelijk te stellen aan een gebrek aan respect. Verwar respect niet met onverschilligheid.

Ik ben benieuwd wat jij er nou eigenlijk van vindt TS. Je maakt je er tot nu toe, met alle respect ;) een beetje gemakkelijk vanaf vind ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:18

Bedankt voor de verheldering, interpretatie via het geschreven woord is altijd lastiger. Ik ben het met je eens dat mensen het op een respectvolle manier hartgrondig met elkaar eens "mogen" zijn.
Vaak zie je dat men dat moeilijk van elkaar accepteert en dat het snel persoonlijk word.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar wat nu precies het doel is van dit topic en waarom de TS deze heeft gestart.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:12

Als je iets kunt verliezen, verdienen, winnen of aanleren is het niet aangeboren.
Respect is iets dat je van je ouders, familie of omgeving meekrijgt. in sommige culturen is duidelijk te zien dat respect voor ouderen er duidelijk is 'ingebakken'; terwijl wij in onze cultuur geneigd zijn om ouderen af te danken en weg te stoppen zodat we er geen last van hebben.

Wel is kan er een erfelijke component (neurologisch) aanwezig zijn (denk aan ADHD, bepaalde vormen van autisme) waardoor het ene kind in hetzelfde gezin "voor galg en rad" opgroeit terwijl er bij de andere kinderen (zo op het oog) niets aan de hand lijkt te zijn. Bepaalde problematiek zie je daarom vaak wel familiair voorkomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:16

Een discussie aanslingeren, niet ingaan op de reacties en niet thuis geven als er naar je eigen mening wordt gevraagd vind ik nou niet het toonbeeld van respect naar iedereen die de moeite heeft genomen om in je topic te reageren. Ik denk dat we in elk geval kunnen concluderen dat er verschillende opvattingen zijn over wat respect precies betekent. Volgens mij is dat een duidelijk signaal dat respect niet iets is waarmee je geboren wordt, maar iets wat je onder invloed van cultuur en opvoeding krijgt aangeleerd.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:41

Ik denk dat eigenschappen en afwijkingen 50% aanleg zijn en 50% opvoeding.
En met opvoeding kun je in die 50% een hele hoop goedmaken of verknallen.

En er zijn ook suggesties dat het 100% opvoeding, voorbeeld ed is.
Maar ook andersom, dat het 100% eigenschap is.

En dan is er ook nog, wat versta je onder respect, eigenlijk is het best wel een heel brede waarde, waarin iedereen daar weer een andere norm op hanteert.

Daarom denk ik dat het leerbaar is, of dat er een bewustwordingscomponent in zit.
En ook daar zit weer de 50-50% in, het moet er in zitten, anders komt het er niet uit.
Maar in een hoop dingen zit ook sociaal wenselijk gedrag dus kopieergedrag en sommigen mensen zijn kunstenaars in het kopiëren, dus ze spelen respect voor de lieve vrede, om anderen gelukkig te maken of misschien om er zelf beter van te worden.

En wat doe je wat onder respectvol verstaan wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:58

goeroe schreef:
Marin_ka3 schreef:
Een van de fundamenten van mijn respect is, wat ik niet kan begrijpen hoeft niet zweverig te zijn.

Misschien vergis ik me, maar volgens mij draait het topic voor TS eigenlijk hierom. Het probleem wat ik hiermee heb is dat er allerlei dingen aan elkaar geknoopt worden die niets met elkaar te maken hebben. Een waargebeurd voorbeeld:

Mijn moeder: "Ben je nu nog steeds verkouden? Misschien moet je eens iets homeopatisch proberen."
Ik: "Bedankt mam, maar ik heb niets met die onzin."

Ondanks dat ik weet hoe men zegt dat homeopathie zou moeten werken weet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het dat niet doet. Gelukkig hoef ik mijn moeder niet uit te leggen dat mijn uitspraak over homeopathie helemaal niets zegt over mijn respect voor haar.

Overal en dus ook op Bokt doen (al dan niet zweverige) mensen beweringen die ze niet kunnen onderbouwen of die zelfs aantoonbaar onjuist zijn. Ik vind het een groot goed dat we elkaar daar gewoon op kunnen aanspreken. Vervolgens wordt vaak de 'je-begrijpt-gewoon-niet-hoe-het-werkt-kaart' getrokken, maar het is natuurlijk helemaal niet nodig om te weten hoe iets werkt om te onderzoeken óf iets werkt. En naarmate het duidelijker is dat iets niet werkt is het eigenlijk niet zo interessant meer om te filosoferen over hoe iets in theorie zou kunnen werken, behalve voor één categorie mensen die je zou kunnen aanduiden met 'zweverig'. Die hebben daarmee een leuke hobby en zolang ze niemand oplichten heb ik er niet al teveel problemen mee. Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen (waan)denkbeelden, maar moeten we niet te zenuwachtig zijn om elkaar daarover de waarheid te zeggen. Van "jij mag niet zeggen dat wat ik zeg onzin is, want dat is respectloos" krijg ik wel echt de kriebels hoor.

Ik heb hier niets aan toe te voegen dan dat ik je tekst in samenspraak met je boktnaam, geniaal sarcastisch vind... _/-\o_

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:16

MiniMeLona schreef:
Ik heb hier niets aan toe te voegen dan dat ik je tekst in samenspraak met je boktnaam, geniaal sarcastisch vind... _/-\o_

:') Ik weet niet zeker of je het zo bedoelde, maar ik zou inderdaad een wáárdeloze goeroe zijn. Al die ja-knikkers om me heen zouden me bloednerveus en doodongelukkig maken. Gelukkig heb ik geen naam van een paard als boktnaam, want ik zou ook een heel slecht paard zijn. :+

A3a1 schreef:
Maar in een hoop dingen zit ook sociaal wenselijk gedrag dus kopieergedrag en sommigen mensen zijn kunstenaars in het kopiëren, dus ze spelen respect voor de lieve vrede, om anderen gelukkig te maken of misschien om er zelf beter van te worden.

Dit vind ik wel een interessant stukje, want volgens mij heeft respect (in deze betekenis) inderdaad alles te maken met sociaal wenselijk gedrag. Ik vind alleen je ondertoon wat negatief. Ik ben benieuwd welke redenen er volgens jou nog meer zijn om je respectvol te gedragen. Die redenen die je noemt (en dan vertaal ik de laatste even naar "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet") vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:28

Haha niet zozeer dat je waardeloze goeroe zou zijn, maar allergisch ben je er iig wel voor. Moest gewoon hardop grinniken toen ik na het lezen van je tekst waar ik het mee eens ben , je boktnaam las...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:33

Citaat:
Citaat:
Dit vind ik wel een interessant stukje, want volgens mij heeft respect (in deze betekenis) inderdaad alles te maken met sociaal wenselijk gedrag. Ik vind alleen je ondertoon wat negatief. Ik ben benieuwd welke redenen er volgens jou nog meer zijn om je respectvol te gedragen. Die redenen die je noemt (en dan vertaal ik de laatste even naar "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet") vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht namelijk.

De 'gouden regel' in het Angelsaksisch taalgebied is "Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden",
de zilveren regel bij de Angelsaksen kennen wij als het rijmpje "Wat gij niet wil..."

Dat je dat nu zo zou doen om er zelf beter van te worden zie ik niet zo.
(Al wil ik niet in een wereld leven waar beide regels totaal niet voorkomen.)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:04

goeroe schreef:
A3a1 schreef:

Ik persoonlijk heb niks met de term respect, ik vind het een vrij holle kreet.
Niet dat ik denk dat het niet bestaat maar er is een eis in gekomen, die het steeds holler maakt.

Ik persoonlijk denk dat iemand respect afdwingt door zijn gedrag, houding, integriteit en vooral door zijn daden.
Voor de rest is het mensen in hun waarde laten.

Ik heb voor erg weinig mensen echt respect.
Maar ik laat iedereen in zijn waarde.

En dan heb je nog een stuk eigenwaarde en als je daar mee behept bent, en als je dat hebt ben je een gezegend mens.

Overigens dat deel met homeopatie speelt met een moeder, dat zijn lastige relaties, dan wil ik de personen aan tafel hebben en ontrafel daar die gevoelens maar heb daar jaren de tijd voor nodig, om de zaken in evenwicht te brengen....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:36

Hier is veel sociologisch onderzoek naar geweest, niet zozeer enkel respect maar sociale omgangsvormen waar respect een onderdeel van is. Een van de meest interessante (naar mijn mening) is van norbert Elias. Die was benieuwd naar de verandering hierin. Bijna per ongeluk stuitte hij op manierenboeken, hij heeft toen onderzocht hoe mensen vanaf de middeleeuwen, door de renaissance en later er bepaalde omgangsvormen op nahielden. De resultaten waren zeer bijzonder; mensen waren niet alleen hierin veranderd maar de sociale etiquette was ook verfijnder ten opzichte van bijvoorbeeld hoe eet men met elkaar, seks en zelfs geweld. Je kunt het je nu niet meer voorstellen maar in de middeleeuwen getuigde het van respect om niet op de tafel van je gastheer te spuwen. Of in de eetzaal te urineren :Y) Later was dit zo vanzelfsprekend (nurture) dat dit niet eens meer beschreven werd in etiquette boeken. Mocht je interesse hebben; hij heeft hier een heel dik boek over geschreven. Het civilisatie proces.