Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arethe schreef:Je ontwijkt mijn vraag, in jouw voorbeeld heb je het over boeren laten in bepaalde culturen. Met bij elke cultuur daaraan gekoppelde normen en waarden welk ieder naar eigen invulling naleeft.
En dat zou betekenen dat mensen zonder respect worden geboren, die beredenering vind ik wat vreemd.
Citaat:Niet mee eens. Mijn neefje zat al op jonge leeftijd onze hond te plagen, niks respectvol daar aan.
Marin_ka3 schreef:Een van de fundamenten van mijn respect is, wat ik niet kan begrijpen hoeft niet zweverig te zijn.
Elisa2 schreef:En wie ben jij om te beoordelen dat een ander eigen (waan) denkbeelden heeft omdat het niet jouw gedachtegang is? Wie zegt dat wat jij denkt wel klopt? is dat bewezen? Imo sla je hier de plank volledig mis en alleen hoe je denkt is al respectloos.
Ik denk ook niet hetzelfde als andere mensen, maar ik laat hun zijn wie ze zijn en wat ze denken zonder dat ik daar zo nodig een oordeel over hoef te hebben. Imo is dat respectvol versus respectloos.
goeroe schreef:Marin_ka3 schreef:Een van de fundamenten van mijn respect is, wat ik niet kan begrijpen hoeft niet zweverig te zijn.
Misschien vergis ik me, maar volgens mij draait het topic voor TS eigenlijk hierom. Het probleem wat ik hiermee heb is dat er allerlei dingen aan elkaar geknoopt worden die niets met elkaar te maken hebben. Een waargebeurd voorbeeld:
Mijn moeder: "Ben je nu nog steeds verkouden? Misschien moet je eens iets homeopatisch proberen."
Ik: "Bedankt mam, maar ik heb niets met die onzin."
Ondanks dat ik weet hoe men zegt dat homeopathie zou moeten werken weet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het dat niet doet. Gelukkig hoef ik mijn moeder niet uit te leggen dat mijn uitspraak over homeopathie helemaal niets zegt over mijn respect voor haar.
Overal en dus ook op Bokt doen (al dan niet zweverige) mensen beweringen die ze niet kunnen onderbouwen of die zelfs aantoonbaar onjuist zijn. Ik vind het een groot goed dat we elkaar daar gewoon op kunnen aanspreken. Vervolgens wordt vaak de 'je-begrijpt-gewoon-niet-hoe-het-werkt-kaart' getrokken, maar het is natuurlijk helemaal niet nodig om te weten hoe iets werkt om te onderzoeken óf iets werkt. En naarmate het duidelijker is dat iets niet werkt is het eigenlijk niet zo interessant meer om te filosoferen over hoe iets in theorie zou kunnen werken, behalve voor één categorie mensen die je zou kunnen aanduiden met 'zweverig'. Die hebben daarmee een leuke hobby en zolang ze niemand oplichten heb ik er niet al teveel problemen mee. Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen (waan)denkbeelden, maar moeten we niet te zenuwachtig zijn om elkaar daarover de waarheid te zeggen. Van "jij mag niet zeggen dat wat ik zeg onzin is, want dat is respectloos" krijg ik wel echt de kriebels hoor.
MiniMeLona schreef:Ik heb hier niets aan toe te voegen dan dat ik je tekst in samenspraak met je boktnaam, geniaal sarcastisch vind...
A3a1 schreef:Maar in een hoop dingen zit ook sociaal wenselijk gedrag dus kopieergedrag en sommigen mensen zijn kunstenaars in het kopiëren, dus ze spelen respect voor de lieve vrede, om anderen gelukkig te maken of misschien om er zelf beter van te worden.
Citaat:Citaat:Dit vind ik wel een interessant stukje, want volgens mij heeft respect (in deze betekenis) inderdaad alles te maken met sociaal wenselijk gedrag. Ik vind alleen je ondertoon wat negatief. Ik ben benieuwd welke redenen er volgens jou nog meer zijn om je respectvol te gedragen. Die redenen die je noemt (en dan vertaal ik de laatste even naar "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet") vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht namelijk.
goeroe schreef:A3a1 schreef:Maar in een hoop dingen zit ook sociaal wenselijk gedrag dus kopieergedrag en sommigen mensen zijn kunstenaars in het kopiëren, dus ze spelen respect voor de lieve vrede, om anderen gelukkig te maken of misschien om er zelf beter van te worden.
Dit vind ik wel een interessant stukje, want volgens mij heeft respect (in deze betekenis) inderdaad alles te maken met sociaal wenselijk gedrag. Ik vind alleen je ondertoon wat negatief. Ik ben benieuwd welke redenen er volgens jou nog meer zijn om je respectvol te gedragen. Die redenen die je noemt (en dan vertaal ik de laatste even naar "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet") vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht namelijk.