Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:22

Ik ga van 148 naar 178 euro per maand :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:33

Ik kan mijn bedragen nog niet inzien maar in de praktijk ga ik geloof ik van 85 naar 95 ofzo := Wij verbruiken met 2 personen iets meer dan een gemiddeld eenpersoonshuishouden. Ik vraag me altijd af wat mensen doen die nu 200 betalen of zelfs meer... Het is niet dat wij in een hypermodern klimaatneutraal gebouwd huis wonen, gewoon een flat uit begin jaren 90 en met giga ramen aan de buitenzijde.

Overigens, als ik in mijn Nuon kijk naar mijn verbruik over de afgelopen tijd zie je dat een eventuele overstap naar elektrisch koken eigenlijk nauwelijks zoden aan de dijk zet :n jammer. In de wintermaanden schiet dat balkje echt omhoog en in de zomermaanden (waarin ik waarschijnlijk niet meer of minder kook dan in de winter, gok ik zo) is het balkje minimaal groot. Dus ik ga toch maar eens kijken of ik bepaalde ruimtes wat beter kan isoleren. We hebben grote ramen, zouden van die dunne gordijnen daar iets helpen? Dat je wel lekker veel daglicht houdt maar niet zoveel warmte verliest via die weg?
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 12-12-18 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:34

Supervixen schreef:
Tijd om een geel hesje uit de kast te trekken dan maar?
Oh nee, we zijn Nederlanders. Die klagen alleen maar op internet en doen verder niks.

idd. Ik vind het al heel lang tijd voor een opstand, maar om daar alleen te gaan staan haalt waarschijnlijk weinig uit :+
Go gele hesjes *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:36

Overigens: dit was al sinds september bekend, dat dit ging gebeuren. Is gewoon in het nieuws geweest enzo.
Verder kon Jesse Klaver in datzelfde nieuws gisteren haarfijn uitleggen waar dit vandaan komt, namelijk het kabinetsbeleid. Dus Buma die nu op camera loopt te jammeren dat hij het zo erg vindt voor de burger, die moet je dus echt niet geloven, hij heeft het aan één iemand te danken en dat is hijzelf :=

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:38

Maar dit zat er sowieso al lang aan te komen en ik vind het niet eens zo heel erg dat het langzaam wat omhoog gaat en dat er gestimuleerd wordt vanuit de overheid om minder gas te gaan gebruiken...... al gaat het niet langzaam maar ineens erg hard.... Dat is denk ik waar de overheid de plank mis slaat. We gaan sowieso in 2019 er op achteruit aangezien het BTW percentage van 6% naar 9% gaat, ik denk niet dat mijn loon ook meegroeit... :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:39

antje_vip schreef:
Supervixen schreef:
Oh nee, we zijn Nederlanders. Die klagen alleen maar op internet en doen verder niks.

idd. Ik vind het al heel lang tijd voor een opstand, maar om daar alleen te gaan staan haalt waarschijnlijk weinig uit :+
Go gele hesjes *\o/*

Dat wordt zeker tijd in Nederland. Bedenk dat we het hier alleen nog maar over energie hebben. Tel de zorgpremie en de BTW verhoging erbij op en we kunnen spreken van een echte aderlating.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:40

antje_vip schreef:
Supervixen schreef:

Go gele hesjes *\o/*

Ja go gele hesjes want die weten echt wat ze doen en weten echt hoe het politiek dan wel moet _O-
Sorry hoor maar die mensen die de straat opgingen wisten al helemaal niet waarover ze praatte....

https://twitter.com/maschadejong/status ... 00096?s=12

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:40

Ik kreeg vandaag een mail en schrok me ook een hoedje, ga van €91 naar €153 :\ .

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:41

Stimuleren om minder gas te gebruiken ben ik ook helemaal voor! Maar dan niet alleen de burger, die maar verantwoordelijk is voor 10 procent van het gebruik. Al zouden de burgers helemaal geen gas meer gebruiken zet dat dus nog weinig zoden aan de dijk voor het milieu als de bedrijven niet ook meegaan...
En als je dan geen gas gebruikt maar je nog blauw betaalt aan aansluitkosten en dergelijken heeft het ook weinig nut... Laat de aansluitkosten met rust en maak de kuubsprijs gewoon hoog.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:42

Sannanasje schreef:
Stimuleren om minder gas te gebruiken ben ik ook helemaal voor! Maar dan niet alleen de burger, die maar verantwoordelijk is voor 10 procent van het gebruik. Al zouden de burgers helemaal geen gas meer gebruiken zet dat dus nog weinig zoden aan de dijk voor het milieu als de bedrijven niet ook meegaan...
En als je dan geen gas gebruikt maar je nog blauw betaalt aan aansluitkosten en dergelijken heeft het ook weinig nut... Laat de aansluitkosten met rust en maak de kuubsprijs gewoon hoog.

De burger zat niet aan de klimaattafels. De grote bedrijven wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:44

chanelle14 schreef:
Ik kreeg vandaag een mail en schrok me ook een hoedje, ga van €91 naar €153 : .

8)7 dat is toch niet meer te betalen zo?

Ik heb zonnepanelen en wek meer stroom op dan ik verbruik, voor de rest kan ik niets veranderen aan wel of geen gas. (huurhuis) Dus ik denk er nu serieus over om electrische kachel(s) aan te schaffen zodat ik op die manier op gas kan gaan besparen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:46

Elisa2 schreef:
chanelle14 schreef:

Ik heb zonnepanelen en wek meer stroom op dan ik verbruik, voor de rest kan ik niets veranderen aan wel of geen gas. (huurhuis) Dus ik denk er nu serieus over om electrische kachel(s) aan te schaffen zodat ik op die manier op gas kan gaan besparen..

Zou dat per saldo helpen. Zel wil ik in iedergeval elektrisch gaan koken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:47

Yonker schreef:
Ja go gele hesjes want die weten echt wat ze doen en weten echt hoe het politiek dan wel moet _O-
Sorry hoor maar die mensen die de straat opgingen wisten al helemaal niet waarover ze praatte....

Dan blijf jij toch thuis zitten wachten? :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:49

chanelle14 schreef:

Jeetje, zelfs ik schrik van zo'n verhoging. Dat is toch niet normaal.

Ik wist dat alles duurder zou worden qua gas en elektra, maar dat het zo extreem veel is bij sommige mensen dat vind ik niet kunnen.

Wij hebben het makkelijk, hebben een paar jaar terug ons nieuwe huis volledige gasloos gebouwd (hebben niet eens een gasaansluiting meer) en zijn maar max 30 euro per maand aan elektra en vast recht kwijt.
De rest zijn houtpellets (korrels) voor de kachel, die zijn wel iets duurder geworden afgelopen jaar maar niet te vergelijken met gas prijzen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:50

chanelle14 schreef:

Zou dat per saldo helpen. Zel wil ik in iedergeval elektrisch gaan koken.

Ik hoop het..is nu het enige wat ik kan bedenken wat zou kunnen helpen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:50

Loretta schreef:

Maar is daar dan ook wat zinnigs uit gekomen? Gaan die ook iets doen?

Of bedoel je meer dat zij dingen kunnen sturen/manipuleren?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:51

antje_vip schreef:
Yonker schreef:

Zoals de meeste Nederlanders dus doen. Misschien helpt het nu de Nederlanders eens letterlijk in de kou kkmen te staan.
Maar ik ben bang dat men niet veel verder komt dan onder een deken op Facebook zitten te klagen.

Soms schaam ik me om Nederlander te zijn.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:52

Hier van 120 naar 160.. We hebben gerust ook wel iets meer verbruikt hoor, maar hoe ver die prijs nu omhoog gaat slaat evengoed nergens op als ik het zo in kijk. :+

Hier trouwens ook grote ramen, en vitrage helpt hier zeker om de warmte wat meer binnen te houden, maar of het ons zoveel scheelt durf ik echt niet te zeggen, want deze hangen al 2 jaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:53

Sannanasje schreef:
Loretta schreef:

Maar is daar dan ook wat zinnigs uit gekomen? Gaan die ook iets doen?

Of bedoel je meer dat zij dingen kunnen sturen/manipuleren?

De bedrijven die zelf het meeste vervuilen betalen het minste. Het komt allemaal op het bordje van de burger terecht terwijl wat er feitelijk gebeurt niet veel meer is dan een druppel op de gloeiende plaat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:55

Oh help :( mijn appartement "verbruikt" al echt enorm veel.... loon zal voor mij niets omhoog gaan...

Magrathea

Yonker schreef:
Maar dit zat er sowieso al lang aan te komen en ik vind het niet eens zo heel erg dat het langzaam wat omhoog gaat en dat er gestimuleerd wordt vanuit de overheid om minder gas te gaan gebruiken...... al gaat het niet langzaam maar ineens erg hard.... Dat is denk ik waar de overheid de plank mis slaat. We gaan sowieso in 2019 er op achteruit aangezien het BTW percentage van 6% naar 9% gaat, ik denk niet dat mijn loon ook meegroeit... :=

Jep, eens. Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat gas al die tijd eigenlijk veel te goedkoop is geweest. We betalen nu niet voor de milieuschade die het aanricht. Dan doet dat pijn in de portemonnee, ja. Heel naar maar een andere optie is er niet echt.

Overigens, kan iemand bevestigen dat deze verhoging NIET voor de bedrijven geldt? Iedereen lijkt nu aan te nemen dat deze lastenverhoging alleen bij de burger komt te liggen maar ik heb nog nergens letterlijk gelezen "voor bedrijven geldt deze verhoging niet" oid.

@Heidilover, dankje! Ja lastig te zeggen, merk je verschil als ze open of dicht zijn?
Sowieso een beetje een dilemma hier want als het een heldere dag is warmt de zon de ruimtes met die grote ramen juist heel erg op, dan zou het dus weer zonde zijn := En ik heb twee hele lieve katten die waarschijnlijk heel graag van die gekke gordijnen willen knuffelen.. Met hun nageltjes... :=

chanelle14

Elisa2 schreef:
chanelle14 schreef:

Het is in ieder geval niet echt leuk meer nee. -O-
Woon in een appartement van 55 m2 waar ik eigenlijk alleen in de avonduurtjes thuis ben.
Heb dus overdag alles uit staan en kook verder elektrisch en probeer tegenwoordig op het niet te lang douchen te letten...

Magrathea

Trouwens, voor degenen die het niet wisten: de loonbelasting zal komend jaar omlaag gaan hè. Dus je loon kan ongewijzigd blijven maar dan houd je er wel meer van over.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:17

antje_vip schreef:
Yonker schreef:

Doe ik ook want ik wil echt niet met die gele hesjes geassocieerd worden. Daar schaam ik me dan weer voor als Nederlander zijnde, dat er zoveel mensen gaan protesteren terwijl ze niet weten waar tegen en wat er dan wel moet gebeuren.
Want ik ben wel benieuwd hoe jij het dan liever ziet?? Waar wil je op inleveren? Of wil je dat het tekort van de schatkist alleen maar verder oploopt en de volgende generatie het maar moet oplossen? Het kan hoe dan ook nooit goed gedaan worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:19

Afbeelding
Even ter illustratie. Verwarmen kost dus best wel een behoorlijk groot aandeel van je gasverbruik :oo
Had ik echt niet verwacht. Dus we gaan maar eens nadenken over isolerende maatregelen. :)
We hebben een slimme meter, super fijn want dan kun je heel nauwkeurig zien waar de pieken zitten in je gasverbruik :)