Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:56

CalipsoLover schreef:
Ik volg
Ben zelf ook Belg, studeer journalistiek, dus mijn hoofd staat momenteel op springen om dit allemaal te volgen :')

Ten eerste is het pact inderdaad niet bindend en ten tweede staat er ook in dat elk land individueel zijn politiek kan behouden. Eigenlijk dus helemaal geen reden voor paniek bij de 'rechtse rakkers', want het migratiepact heeft niets met open grenzen of meer vluchtelingen opvangen te maken. :list: Wat de meeste dus wel denken, en eigenlijk een reden is om wéér problemen en drama te maken. :evaw: Het migratiepact is over het algemeen dus eigenlijk een pact dat ervoor wil zorgen dat er een humaan beleid is, en zulke dingen zoals er in Amerika gebeurd zijn (ouders van kinderen scheiden) niet kunnen voorkomen.

Of ik vind dat het migratiepact getekend moet worden laat ik in het midden, ik vind het alleen niet correct dat er foute informatie wordt rond gebazuind die niet klopt en ten slotte dat dit weer iets is waar extreem rechts zich druk over kan maken en zorgt voor een hele heisa die al bij al, niet nodig is.

Ik weet niet of het zo'n slim idee is om van NV-A uit de regering te stappen. Hoewel ze zelf de handdoek in de ring gegooid hebben. De meeste partijen, buiten NV-A en VB natuurlijk, waren voor het migratiepact. But like I said, dat is weer iets voor extreem rechts om over te klagen. Ten slotte gooit NV-A nog eens een extreem rechtse campagne online die met 9/10 gevuld was met leugens. 'Om de domme belg' nog meer dingen wijs te maken die niet kloppen. En Theo Francken neemt zelf ontslag om vervolgens nu weer te staan schreeuwen en dreigen aan de zijlijn als Charles Michel het pact gaat tekenen. :? Kom op jongens, dit is gewoon lachwekkend :roll: Tenslotte had NV-A dit al veel vroeger kunnen aanpakken, de regering was het er 2 maanden geleden al over eens dat ze naar Marrakesh gingen om het pact te tekenen. De mars tegen Marrakesh is nu ook verboden in Brussel.

Ik denk dat een deel van jou denkfout is dat het Pact niet binnend is,maar er word overal wel geschreven en ook door niet rechtse denkers dat het juridisch niet binnend is maar wel zo door rechters gevolgd gaat worden.Dus er kan wel geroepen worden dat het pact eigenlijk niks voorsteld maar dat doet het wel want anders was heel dat Pact niet nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 01:36

Het zal niet het eerste keer zijn dat een wet/pact/overeenkomst/uitvinding anders gebruikt wordt dan bedoeld en verwacht.

Die amerikaanse wet over hypotheken na crisis 2008 die ervoor zorgde dat zoveel mensen stopten met betalen om lagere rentes en aflossingsbedragen te krijgen was totaal de intentie niet, maar vanaf de andere kant bekeken geheel logische toepassing ervan.
Kernsplijting was niet uitgevonden om er mensen mee te doden (kernbom was wel vrijwel de eerste toepassing ervan).
En er zijn zat andere voorbeelden op dit gebied, maar ik heb ze niet zo even paraat.

Hoe een politicus ergens tegenaan kijkt en interpreteerd zegt niks over hoe de mensen waar het over gaat er mee omgaan.

Mensensmokkel staat hier trouwens eigenlijk los van, dat is een stelletje goede verkopers/oplichters die heel gelukkig worden van de ngo's die de mensen uit zee vissen en na elke drenkeling enkel harder gaan werken, maakt zeewaardigheid van die bootjes geheel niet relevant meer en daarmee gaan zijn kosten omlaag + hogere garantie op succes, dus meer klanten. Om die aan te pakken zal je de oversteek zinloos moeten maken en daarvoor is opvang, en meteen retour (veerboot volgende ochtend) de beste en snelste oplossing. Zodra dat rond gaat zingen droogt die geldstroom op.

Nu is het gewoon zo dat als je eenmaal in Europa bent dat je er aardig kan rondzwerven en rondshoppen door de opvangen in verschillende landen. Je land neemt je niet terug, je wandeld/treint gewoon de grens over (die staan immers open)en probeert het ergens anders, velen hebben geen papieren en ook daar is geen medewerking van de landen daar (of de nodige digitale infrastructuur bestaat gewoon niet). Maar ondertussen is er wel opvang via allerlei organisaties hier. Daarnaast kan je niet zomaar terug, want je dorp/familie zal zeer teleurgesteld zijn, waardoor je daar mogelijk je sociale vangnet (= veiligheid) kwijt bent. Er is daar ook vaak geen werk door o.a. grote bedrijven die daar op giga schaal verbouwen en ipv 3 dorpen die zichzelf konden voeden, werken er misschien 5 mensen en de rest heeft honger en niks te doen. Komt nog bij wat er vanuit o.a. Europa gedumpt wordt met subsidies en via liefdadigheid de lokale economieen om zeep helpt + de bevolkingsgroei opjaagt door genoeg voedsel naar het gebied te brengen en je hebt een vorm van overbevolking die inderdaad het ergens anders gaat zoeken.

VN denkt geheel verkeerd op dit vlak, krimpregio zoals Europa genoemd wordt is geheel geen probleem, in tegendeel. Ieder mens die in de westerse wereld leeft, gebruikt naar verhouding meer dan de rest van de wereld doet en dan is het meer mensen hier naar toe halen dus het domste wat je kan doen als je deze planeet leefbaar wil houden voor iedereen.
Afrika kan voor zichzelf zorgen, maar dan moet de westerse wereld (en China ook, want die is daar flink bezig en mensen zetten vraagtekens bij de financieringsconstrucites daarvan) op zijn handjes gaan zitten, en stoppen met het er heen sturen van overschotten aan voedsel, kleding en wapentuig. Ja dan zullen we hier vast zitten aan seizoensgroentes/fruit als we vers willen en de chocolade/koffie/exotisch fruit, etc. zal stuk duurder worden. (Lastig, ik ben aardig chocolade verslaafd). Ze kunnen het, maar wij moeten willen inleveren (ook weer een stuk zelf redzamer worden), toegeven dat onze manier niet de enige juiste is en dat het blijven helpen wat wij tot nu toe gedaan hebben de verkeerde effecten hebben gegeven. De beste hulp van hier uit is dus niet meer helpen, aangezien al onze pogingen daartoe tot nu toe de situatie enkel erger gemaakt hebben. Maar verkoop dat maar eens aan je bevolking als westerse politicus. Opstand gegarandeerd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:34

Seltje schreef:
Als Belg kan ik momenteel niet aan het migratiepact onderuit, de regering valt erdoor, en er is al een nieuwe regering.

Een groot deel van Vlaanderen is tegen het migratiepact, hoewel ze geen idee hebben wat er exact in staat, maar toch heeft de regering beslist zich wel achter het migratiepact te scharen.

Hoe zit dat in Nederland, is het bij jullie ook zo'n gedoe?

Ik ga even mijn eigen mening erbuiten laten, ik wil gewoon even weten hoe anderen er over denken.

Dus als je er tegen bent, weet je niet waarover he het hebt.
Omgekeerd wel, van superieur gedrag gesproken.

Los van waarover het gaat, De regering negeert de wil van het volk. Dat vind ik heel erg. Waarom moeten we nog gaan kiezen dan?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:38

beatje schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik volg
Ben zelf ook Belg, studeer journalistiek, dus mijn hoofd staat momenteel op springen om dit allemaal te volgen :')

Ten eerste is het pact inderdaad niet bindend en ten tweede staat er ook in dat elk land individueel zijn politiek kan behouden. Eigenlijk dus helemaal geen reden voor paniek bij de 'rechtse rakkers', want het migratiepact heeft niets met open grenzen of meer vluchtelingen opvangen te maken. :list: Wat de meeste dus wel denken, en eigenlijk een reden is om wéér problemen en drama te maken. :evaw: Het migratiepact is over het algemeen dus eigenlijk een pact dat ervoor wil zorgen dat er een humaan beleid is, en zulke dingen zoals er in Amerika gebeurd zijn (ouders van kinderen scheiden) niet kunnen voorkomen.

Of ik vind dat het migratiepact getekend moet worden laat ik in het midden, ik vind het alleen niet correct dat er foute informatie wordt rond gebazuind die niet klopt en ten slotte dat dit weer iets is waar extreem rechts zich druk over kan maken en zorgt voor een hele heisa die al bij al, niet nodig is.

Ik weet niet of het zo'n slim idee is om van NV-A uit de regering te stappen. Hoewel ze zelf de handdoek in de ring gegooid hebben. De meeste partijen, buiten NV-A en VB natuurlijk, waren voor het migratiepact. But like I said, dat is weer iets voor extreem rechts om over te klagen. Ten slotte gooit NV-A nog eens een extreem rechtse campagne online die met 9/10 gevuld was met leugens. 'Om de domme belg' nog meer dingen wijs te maken die niet kloppen. En Theo Francken neemt zelf ontslag om vervolgens nu weer te staan schreeuwen en dreigen aan de zijlijn als Charles Michel het pact gaat tekenen. :? Kom op jongens, dit is gewoon lachwekkend :roll: Tenslotte had NV-A dit al veel vroeger kunnen aanpakken, de regering was het er 2 maanden geleden al over eens dat ze naar Marrakesh gingen om het pact te tekenen. De mars tegen Marrakesh is nu ook verboden in Brussel.

Ik denk dat een deel van jou denkfout is dat het Pact niet binnend is,maar er word overal wel geschreven en ook door niet rechtse denkers dat het juridisch niet binnend is maar wel zo door rechters gevolgd gaat worden.Dus er kan wel geroepen worden dat het pact eigenlijk niks voorsteld maar dat doet het wel want anders was heel dat Pact niet nodig.

Inderdaad, denk dat je vrij naïef moet zijn als je gelooft dat er niets bindend is.
Als dat zo is waarom wilt de premier dan de regering doen laten vallen om dit? Als het niet bindend is waarom moet er dan gestemd worden?
Er zit altijd een addertje onder het gras bij zo n zaken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:48

Het pact is één ding. Maar wat er nu in België gebeurt, druist voor mij in tegen de principes van democratie. Dit is niet mijn regering. Een regering die geen meerderheid heeft, kan imo echt niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:54

Zo denk ik er ook over.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:55

Dat denk ik ook.stemmen?waarvoor dan? De politiek doet toch wat ze willen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:46

beatje schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik volg

Dat is een gedacht, dus dat is persé nog niet waar. En ten tweede is het ook niet persé juridisch toepasbaar, bindend of niet. Het is (veel mensen weten dit niet) ook niet verplicht om de mensenrechten juridisch te volgen. Mensenrechten zijn ook een “streefdoel” maar niet per definitie verplicht om te volgen noch juridisch. En deze verklaringen zijn veel hoger gewaardeerd dan het marrakechpact, ik zou focussen op feiten die er nu zijn, daarvoor denk ik het niet fout en jij ook niet. Op wat nog kan komen kan je enkel afwachten...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:21

CalipsoLover schreef:
Dat is een gedacht, dus dat is persé nog niet waar. En ten tweede is het ook niet persé juridisch toepasbaar, bindend of niet. Het is (veel mensen weten dit niet) ook niet verplicht om de mensenrechten juridisch te volgen. Mensenrechten zijn ook een “streefdoel” maar niet per definitie verplicht om te volgen noch juridisch. En deze verklaringen zijn veel hoger gewaardeerd dan het marrakechpact, ik zou focussen op feiten die er nu zijn, daarvoor denk ik het niet fout en jij ook niet. Op wat nog kan komen kan je enkel afwachten...

Ehm, nee, zo werkt het niet.
Lees dit even door.
http://vansteenbrugge-advocaten.be/rechtspraak-ehrm/

Karl66

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:36

Jij wilt het Marrakech-pact gelijk stellen aan uitspraken van het hoogste Europese gerechtscollege? Dat is toch onvergelijkbaar?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:41

Nee, waar stel ik dat? CL boven mij stelt dat het juridisch niet verplicht is om dat verdrag te volgen. Er is integendeel wel rechtspraak rond, en dat is net waar velenvoor vrezen bij dit zogezegd niet bindend pact.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:22

En wat is het verschil met de huidige asielprocedure in België? Ik mag toch hopen dat België als democratische rechtstaat zich allang aan universele verklaring van de rechten van de mens houdt? Het doel van dit verdrag is niet om zoveel mogelijk mensen naar West Europa te brengen maar om als landen onderling het vluchtelingenprobleem proberen op te lossen. Voor de West Europese landen verandert er niet zoveel, want die vangen binnenkomende vluchtelingen al op en die hebben een fatsoenlijke asielprocedure. Maar dit verdrag regelt bijvoorbeeld hoe je de vluchtelingen in de regio kan houden en dat landen hun inwoners terugnemen als ze uitgeprocedeerd zijn. Het is echt Baudetiaanse onzin om te zeggen dat met dit verdrag de poorten in het westen opengezet worden. Het is juist het omgekeerde, de poorten om ze beter terug te kunnen sturen worden geopend. Maar met een eerlijk verhaal maakt guur rechts de mensen niet bang en trekken ze geen extra stemmen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:34

Karl66 schreef:
En wat is het verschil met de huidige asielprocedure in België? Ik mag toch hopen dat België als democratische rechtstaat zich allang aan universele verklaring van de rechten van de mens houdt? Het doel van dit verdrag is niet om zoveel mogelijk mensen naar West Europa te brengen maar om als landen onderling het vluchtelingenprobleem proberen op te lossen. Voor de West Europese landen verandert er niet zoveel, want die vangen binnenkomende vluchtelingen al op en die hebben een fatsoenlijke asielprocedure. Maar dit verdrag regelt bijvoorbeeld hoe je de vluchtelingen in de regio kan houden en dat landen hun inwoners terugnemen als ze uitgeprocedeerd zijn. Het is echt Baudetiaanse onzin om te zeggen dat met dit verdrag de poorten in het westen opengezet worden. Het is juist het omgekeerde, de poorten om ze beter terug te kunnen sturen worden geopend. Maar met een eerlijk verhaal maakt guur rechts de mensen niet bang en trekken ze geen extra stemmen.

Maar zou je het omgekeerde ook niet kunnen stellen? Afspraken om uitgewezen onderdanen terug op te nemen waren er in het verleden ook al. Zou dit verdrag/pact nu werkelijk zorgen dat landen die afspraken ineens gaan nakomen terwijl ze er feitelijk belang bij blijven hebben dat niet te doen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:18

Het grote verschil is dat de westerse landen de asielzoekers al opvangen en een werkende asielprocedure hebben, daar verandert dus niks aan. Maar tegelijkertijd namen heel veel landen hun uitgeprocedeerde inwoners niet terug, dus daar kan het wel verschil maken.
Of het verschil maakt is afwachten, maar met z'n allen als een hert in de koplampen blijven zitten wachten tot het volledig misloopt is ook geen optie.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:32

Natuurlijk zijn de mensenrechten (het EVRM) bindend. Je moet een schending ervan alleen wel eerst voor je eigen rechtbank aanvoeren, en daarna pas kan je naar Straatsburg trekken.

Ik denk niet dat dit pact bindend is. Veel rechters zijn sowieso niet snel geneigd om met internationale pacten/overeenkomsten/verdragen... rekening te houden.
De 'we commit to' formulering is ook een typische niet-bindende formulering.

Wat natuurlijk wel: rechters gaan waarschijnlijk geneigd zijn om er een soort van standstill bepaling in te zien : wanneer de overheid maatregelen neemt die zorgt dat de minimumstandaard (de huidige) omlaag gaat, zal de rechter misschien zeggen dat dit tegen het pact ingaat. => men verklaart voor vooruitgang te zijn, daarom kan vooruitgang nog niet afgedwongen worden, maar achteruitgang wel 'verboden' worden.

En als je helemaal tegen het pact bent, moet je het ook niet tekenen, ook al is het niet bindend. Dat zou een beetje onnozel zijn. Door het te tekenen stem je er wel mee in om inzet te tonen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:57

Karl66 schreef:

Wat het bevorderen van migratie is waar Baudet constant over loopt te jammeren gaat om arbeidsmigratie. Dat is over het algemeen voor bepaalde tijd en gaat om werk dat Nederlanders niet willen doen. Al die mensen die nu huilen dat alle buitenlanders hun baan afpakken willen ook niet in het slachthuis staan (waar die mensen ingezet worden). Ook in de bouw zijn enorme tekorten, men wil toch meer sociale woningbouw, nou er is nu echt niemand om dat uit de grond te stampen := . Op het nieuws was een man die met zijn bouwbedrijf tot eind 2019 gewoon vol zat. Allemaal woningbouw. Als er iemand keek die altijd al bouwvakker had willen worden mocht ie maandag bij hem aan de slag :=
Heel vervelend hoe dat zo is gekomen want veel mensen zijn vertrokken uit de bouw in de crisis, maar goed, daar doe je nu ook niks meer aan (want die willen ook niet altijd terugkeren)
Dus ja, daar profiteren we allemaal van, toch? De banen die zij innemen zijn 9/10 keer ook echt plekken waar tekorten zijn en waar de klagers zelf ook niet willen gaan zitten (ook al zitten ze in de bijstand).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:25

Magrathea schreef:
Karl66 schreef:

Wat het bevorderen van migratie is waar Baudet constant over loopt te jammeren gaat om arbeidsmigratie. Dat is over het algemeen voor bepaalde tijd en gaat om werk dat Nederlanders niet willen doen. Al die mensen die nu huilen dat alle buitenlanders hun baan afpakken willen ook niet in het slachthuis staan (waar die mensen ingezet worden). Ook in de bouw zijn enorme tekorten, men wil toch meer sociale woningbouw, nou er is nu echt niemand om dat uit de grond te stampen := . Op het nieuws was een man die met zijn bouwbedrijf tot eind 2019 gewoon vol zat. Allemaal woningbouw. Als er iemand keek die altijd al bouwvakker had willen worden mocht ie maandag bij hem aan de slag :=
Heel vervelend hoe dat zo is gekomen want veel mensen zijn vertrokken uit de bouw in de crisis, maar goed, daar doe je nu ook niks meer aan (want die willen ook niet altijd terugkeren)
Dus ja, daar profiteren we allemaal van, toch? De banen die zij innemen zijn 9/10 keer ook echt plekken waar tekorten zijn en waar de klagers zelf ook niet willen gaan zitten (ook al zitten ze in de bijstand).
Toch blijkt het met arbeidsmigratie behoorlijk vaak geen kwestie te zijn van hier werken en daarna vertrekken, maar gebeurt het nogal eens dat mensen zich hier blijvend vestigen, recht krijgen op/gebruik maken van sociale voorzieningen en een gezin stichten/over laten komen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:35

Zo is in BE de wet verandert dat als je als EU burger na 1 dag werken in België aanspraak kan maken op bv werkloosheidsuitkering i.p.v. 3 maanden werken in BE.

Voor iemand uit het Oostblok is dat wel heel aantrekkelijk.

Mijn mening is: waarom tekenen als je er toch aan voldoet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:02

Schuur_ schreef:
Zo is in BE de wet verandert dat als je als EU burger na 1 dag werken in België aanspraak kan maken op bv werkloosheidsuitkering i.p.v. 3 maanden werken in BE.

De wet is niet veranderd. Dit is een onderdeel van een groter geheel, gestemd in het Europees parlement en gaat over mensen binnen de EU-lidstaten, over werkloosheidsuitkering in die lidstaten, niet alleen in België. Er moet nog onderhandeld worden, dus er is nog geen wet veranderd. Het is begrijpelijk dat er commotie is, dat mensen bezorgd zijn, ik denk dat dat terecht is. Maar het heeft weinig te maken met het migratiepact...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:12

Schuur_ schreef:

Oei pijnlijk...

Het is dus dit soort dingen dingen die we niet kunnen gebruiken.
Mensen roepen bijvoorbeeld zo vaak om referenda (ook voor dit migratiepact bijvoorbeeld) maar zo weinigen zijn pas echt geïnformeerd...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:30

Bedankt voor me dan beter in te lichten.

Mijn reactie (ook al is die niet helemaal juist) ging over de Posts erboven die arbeidsmigratie bespraken.

Over asiel ed doe ik geen uitspraken, niet online en niet in real life. Dit omdat zelfs mensen die hun leven er aan wijden het soms een ondoordringbare jungle vinden. Mijn mening over migratiepact staat hierboven beschreven

Wel vind ik het opvallend dat in België om dit pact een regering in crisis is geraakt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:37

NVA heeft het spel op dat vlak goed gespeeld na de twijfelachtige resultaten in oktober, ik denk dat dit een boost zal geven aan zowel hen als aan VB bij de volgende verkiezingen.

De vraag die nu heerst, bij mij ook, is waarom je eigenlijk verkiezingen hebt als men een regering in elkaar kan en mag knutselen zonder meerderheid.

Het is een poppenkast. De Crem kreeg een paar honderdduizend euro uittredingsvergoeding. Krijgt hij die nu nog, na opnieuw toe te treden tot de "regering"? Krijgt hij die dan in mei opnieuw? Dat zijn vragen waar mensen antwoorden op willen.
De besparingen hebben de gewone man in de straat getroffen. Krijg maar uitgelegd hoe dit allemaal kan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:33

Tieneke schreef:
NVA heeft het spel op dat vlak goed gespeeld na de twijfelachtige resultaten in oktober, ik denk dat dit een boost zal geven aan zowel hen als aan VB bij de volgende verkiezingen.

De vraag die nu heerst, bij mij ook, is waarom je eigenlijk verkiezingen hebt als men een regering in elkaar kan en mag knutselen zonder meerderheid.

Omdat men nog steeds een meerderheid nodig heeft om dingen door de stemming heen te krijgen. Alleen zonder meerderheidsregering is die kans gewoon kleiner. Het wordt nu moeilijker voor jullie regering om hun beleid te realiseren, tenzij ze voor de verschillende punten bij verschillende partijen aankloppen voor hun steun, wat als het goed is precies is wat ze zullen gaan doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:56

Maar dat is niet waar je als bevolking voor hebt gekozen. Dat het in de praktijk zo lijkt te zullen gaan, maakt het in de ogen van de bevolking nog niet correct. Er werden ministers vervangen alvorens NVA nog maar vertrokken was.

Dat is de grote frustratie die leeft: "ze doen wat ze willen daar in Brussel op de financiële kap van de bevolking."

Ik ben benieuwd hoeveel mensen zondag gaan betogen. Deze frustratie is sinds lang onderhuids hier gaan groeien, nu is het toppunt bereikt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:03

Maar je hebt toch ook niet gekozen voor een coalitie nva-cd&v-openvld?