De gele hesjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:47

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:
Nederland behoort ieder jaar weer tot de rijkste en gelukkigste landen ter wereld.
Citaat:
Misschien moet je ook eens buiten jouw eigen bubbel kijken. Er is al jaren toenemende armoede in Nederland. Er is helaas een grote vergeten groep die weinig profiteren van het aantrekken van de economie.
Ik zit niet in een bubbel. Misschien moet jij eens een krant lezen en het nieuws kijken en zien hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat. Denk je dat al die vluchtelingen en migranten hierheen willen, omdat we het zo slecht hebben?
Er is een groep die niet profiteert ja, daar zou ik graag iets voor veranderen. Dat doe ik door te stemmen op een partij waarvan ik hoop dat ze daar iets aan willen doen. Maar dat neemt niet weg dat de meerderheid het goed heeft. Ik word een beetje moe van mensen die net doen alsof we hier zo verschrikkelijk slecht hebben en het over de 'gewone man' hebben die zich zou moeten laten horen :roll: . Dat kan die gewone man bij iedere verkiezing doen. Alle stemmen tellen even zwaar hoor.

En over de middenklasse die overal buiten valt (waar ik ook gewoon bij hoor overigens), er is een jaar geleden een rapport geweest over de zg val van de middenklasse, waaruit bleek dat die val er niet is. We moeten allemaal wat harder werken ja, sinds de crisis.
https://www.wrr.nl/publicaties/verkenni ... ddenklasse

Nederlanders zijn maar een verwend klagend volkje vind ik.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:51

De kloof tussen de mensen die werken en de top is veel te groot geworden.
Het verschil tussen wat wij kopen en waar de topfunctionarissen idioot hoge salarissen voor opstrijken is te groot geworden.
De bonussen voor slecht werk zijn te groot geworden.
Een nieuwe bankencrisis is niet ondenkbaar.
De zorgsector is uitgekleed
De zorgpremies zijn veel te hoog en er wordt niks aan het oppotten gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:52

Dat ben ik met je eens Marie Anne!
Ik snij de middenklasse ook aan omdat het anders weer over de “oh zo zielige minima” gaat.... (generaliserend).
Die hebben echter wel tal van sociale vangnetten, due ze elders in de wereld écht niet hebben.

Ik zou ook heus wel graag dingen anders zien, maar je kan idd niet meer geld vrijmaken en minder belasting betalen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:54

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:59

lieveli schreef:
Mondy schreef:
Ik was vorige week zaterdag in Parijs toen daar de rellen losbraken. Het idee dat de gele hesjes in beginsel hadden kan ik begrijpen. Maar als je weet dat er bij de vorige demo zoveel rellen kwamen waarom dan wederom willen protesteren om dan verbaasd en boos te zijn dat de politie hard optreedt.
En nee t merendeel wil die rellen niet, het zijn een groep hooligans en extreem rechtse groepen die er misbruik van hebben gemaakt.

Ik heb echt medelijden met de hulpdiensten en winkeliers.
Wat een ontzettende ravage hebben die lui achter gelaten.
Er was geen winkel meer die geen schade had.
En dan piepen dat de normale burger het zo voelt in de portemonnee.
Diezelfde burger die ze nu zoveel schade brengen.

[ [url=m/c1q5a2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OZ8h6r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zA7I9y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HCGlyi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhh ben je oke mop? Zo niet chill :(

Ja we hielden het nieuws en de straten zelf goed in de gaten :j
Maar je merkte wel aan de sfeer in de stad dat er wat op handen was. Zeker in de middag.
Heel de dag door sirene en politie die voorbij scheurde.
Maar wij konden viavia wel naar onze slaapplek enz. Maar als je de schade van al de winkels ed ziet... ongelooflijk wat een leed zij moeten hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:59

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik met je eens Marie Anne!
Ik snij de middenklasse ook aan omdat het anders weer over de “oh zo zielige minima” gaat.... (generaliserend).
Die hebben echter wel tal van sociale vangnetten, due ze elders in de wereld écht niet hebben.

Ik zou ook heus wel graag dingen anders zien, maar je kan idd niet meer geld vrijmaken en minder belasting betalen

Ik heb dan ook bewust gekozen voor een link naar een artikel waar het over werkende armen gaat. De minima zijn natuurlijk ook een groep met een probleem. Maar het is inderdaad beter om dit zo groot mogelijk te trekken.

Ik verbaas me eerlijk gezegd ook niet dat deze protesten naar Nederland zijn overgewaaid. Ik woon zelf in een regio waar het vertrouwen in de politiek extreem laag te noemen is. Waar mensen heel andere zienswijzen hebben dan in de randstad en waar men zich vooral niet gehoord voelt. Ik zie dan in het dagelijks leven een totaal ander wereldbeeld voorbij komen dan dat ik te zien krijg wanneer ik naar praatprogramma's op de televisie kijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:05

Mondy schreef:
Maar je merkte wel aan de sfeer in de stad dat er wat op handen was. Zeker in de middag.
Maar wij konden viavia wel naar onze slaapplek enz. Maar als je de schade van al de winkels ed ziet... ongelooflijk wat een leed zij moeten hebben.

In Frankrijk zou ik ook niet graag tussen demonstraties in komen te zitten. Frankrijk staat erom bekend dat demonstraties nogal eens uit de hand kunnen lopen. Gelukkig zijn jullie er goed weg gekomen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:08

Loretta schreef:
Dat is het probleem met cijfers die elkaar tegen spreken.

https://www.ad.nl/politiek/armoede-onde ... ~a4c5ee11/

Uit jouw artikel:

Citaat:
In vergelijking met andere Europese landen is het aandeel werkende armen in Nederland met 5,3 procent relatief laag, al doen Denemarken (3,5 procent) en België (4,3 procent) het beter. In Duitsland (9,4 procent) en het Verenigd Koninkrijk (12,4 procent) ligt het percentage juist fors hoger. Volgens het SCP kent Nederland ‘veel kwetsbaren’, maar hun armoederisico’s zijn soms lager dan in Denemarken.

Het is ook maar de vraag of die cijfers elkaar tegenspreken. Het zijn namelijk verschillende cijfers. Marie_Anne heeft het over het totale aantal mensen onder de armoegrens, dat niet groeit. Jij hebt het over werkende mensen onder de armoegrens, waarvan het aantal wel groeit. Blijkbaar blijft het totale aantal gelijk, maar is er een verschuiving waar de armoede voorkomt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:12

Karl66 schreef:
Loretta schreef:
Dat is het probleem met cijfers die elkaar tegen spreken.

https://www.ad.nl/politiek/armoede-onde ... ~a4c5ee11/

Uit jouw artikel:

Citaat:
In vergelijking met andere Europese landen is het aandeel werkende armen in Nederland met 5,3 procent relatief laag, al doen Denemarken (3,5 procent) en België (4,3 procent) het beter. In Duitsland (9,4 procent) en het Verenigd Koninkrijk (12,4 procent) ligt het percentage juist fors hoger. Volgens het SCP kent Nederland ‘veel kwetsbaren’, maar hun armoederisico’s zijn soms lager dan in Denemarken.

Het is ook maar de vraag of die cijfers elkaar tegenspreken. Het zijn namelijk verschillende cijfers. Marie_Anne heeft het over het totale aantal mensen onder de armoegrens, dat niet groeit. Jij hebt het over werkende mensen onder de armoegrens, waarvan het aantal wel groeit. Blijkbaar blijft het totale aantal gelijk, maar is er een verschuiving waar de armoede voorkomt.

Het gaat erom dat het stijgt. En in heel Europa stijgt het blijkbaar. Deze protesten zijn in Frankrijk begonnen en nu slaat het ook over naar Nederland. Er zijn heel veel mensen die in toenemende mate zeer ontevreden zijn.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:20

Loretta schreef:
Mondy schreef:

In Frankrijk zou ik ook niet graag tussen demonstraties in komen te zitten. Frankrijk staat erom bekend dat demonstraties nogal eens uit de hand kunnen lopen. Gelukkig zijn jullie er goed weg gekomen.

Klopt als je dit vantevoren wist zou je miss niet gaan. Aan de andere kant was wel duidelijk waar ze zouden zijn en hield iedereen elkaar wel goed op de hoogte.

Ik ben benieuwd hoe lang dit zal blijven duren daar. Aan de ene kant is het wel een teken dat er iets moet veranderen maar aan de andere kant is het lijkt me ook weer niet een goed idee om ze te geven wat ze willen nav dit soort gedrag.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:21

Loretta schreef:
Er zijn heel veel mensen die in toenemende mate zeer ontevreden zijn.

Misschien zijn mensen wel in toenemende mate ontevreden, maar in hoeverre is dat terecht? Ik denk dat mensen in deze tijd steeds meer en steeds duurdere dingen willen en als dat niet kan, dan wordt er geroepen over wat er allemaal oneerlijk is aan de maatschappij.

Waar mensen vroeger blij waren als ze drie keer in de week vlees konden eten, zijn mensen nu ontevreden omdat ze maar vijf keer in de week vlees kunnen eten. Waar mensen vroeger zorg langer uitstelden, omdat grootmoeders trucjes ook wel hielpen, komen mensen nu voor de meest rare dingen in het ziekenhuis terecht. En waarom? Omdat mentaliteit van mensen veranderd.

De ene is blij dat hij een weekje op vakantie kan in Limburg, en krijgt dan als reactie: "Oh, Limburg maar? Ik dacht dat je echt op vakantie ging..."

Het is een switch in mentaliteit, iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rij en dat gaat nou eenmaal niet. Dat kan een Maatschappij niet aan.

LadyMadonna

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:25

Wel eens denk ik met Sannes.
“Ik kan niet met mijn gezin naar de Efteling!”
Hey surprise, dat konden wij vroeger ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:33

5 miljoen mensen in frankrijk hebben 800 euro per maand.En dat is niet veel.En als je op het platteland woont en 40 km naar je werk moet rijden dagelijks heen en terug,helpen de dieselprijzen ook niet....en nee,er rijdt hier geen bus

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:39

Het gaat hier niet om wel of niet naar de Efteling te kunnen. Het gaat hier om wel of niet de rekeningen te kunnen betalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:42

Loretta, dat gaat het op social media wel, want prioriteiten stellen is lastig....
Lees de reacties maar als er een actie oid is...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:48

Loretta schreef:
Het gaat hier niet om wel of niet naar de Efteling te kunnen. Het gaat hier om wel of niet de rekeningen te kunnen betalen.

Het dagelijks leven hier in frankrijk is duurder dan in nederland...de boodschappen dus,de lonen zijn lager.Dus dit is inderdaad geen kwestie van naar de efteling gaan,hier is het overleven.Nee...niet ik,ik heb nergens last van.Maar de werkende mens wel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:53

Mensen moeten begrijpen dat de regels, regelingen en infrastructuur in Frankrijk heel anders is idd.
Veel mensen verdienen een minimum loon. Wonen in de stad is te duur, dus ga je erbuiten wonen. Daarvoor heb je een auto nodig, want het openbaar vervoer is inderdaad beroerd en de afstanden zijn groot.
Als je al amper je hoofd boven water kunt houden en iemand in "Parijs" verzint dat de diesel ineens flink duurder moet worden, dan heb je daar flink de balen van.
Veel van die mensen zijn überhaupt nooit in Parijs geweest. Neem daarbij dat het migratie probleem in Frankrijk nog vele malen groter is dan hier en dat ook daar de mensen zien dat deze migranten worden gehuisvest en verzorgd terwijl ze zelf hun rekeningen niet kunnen betalen en dan slaat op een gegeven moment de vlam in de pan....
Als je rond moet komen van 800 euro, je rekeningen niet kan betalen, de diesel zo duur wordt dat je niet meer kan tanken en vervolgens leest dat de vloerbedekking in het Elysee vervangen wordt voor 300.000 euro in december, dan ben je niet blij....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:56

Juist Liezel1

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:05

Okee, dat snap ik. En heftig protesteren kunnen de Fransen idd, volgens mij hebben ze ooit in 1789 de smaak te pakken gekregen en zijn ze daar niet meer mee opgehouden :')

Maar kan iemand me dan uitleggen waarom 'we' en 'het volk' hier in Nederland ook de straat op moeten? Want dat volg ik even niet, al helemaal niet met de statistieken die hierboven staan genoemd.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:10

Ik dacht dat dit topic ging over dat we in Nederland de straat op gingen vandaag? Frankrijk was vorige week en aangezien ik daar niet woon en geen kennis over heb kan ik daar natuurlijk niks over zeggen. Want ik weet inderdaad wel dat de boodschappen daar flink duurder zijn.

Mijn bericht ging dus over Nederland, niet over de situatie in Frankrijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:11

Ik snap dat wel Foaly.
Als je toch ziet hoe je in NL uitgeknepen wordt en in zeik genomen wordt.... Ik noem 3 willekeurige voorbeelden:
- BPM
- wegenbelasting
- erfbelasting

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:12

Sannens schreef:
Ik dacht dat dit topic ging over dat we in Nederland de straat op gingen vandaag? Frankrijk was vorige week en aangezien ik daar niet woon en geen kennis over heb kan ik daar natuurlijk niks over zeggen. Want ik weet inderdaad wel dat de boodschappen daar flink duurder zijn.

Vorige week?!
Het is 17 november begonnen en gaat sindsdien non-stop door!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:13

Liezel1 schreef:
Sannens schreef:

Vorige week?!
Het is 17 november begonnen en gaat sindsdien non-stop door!

Zoals ik zeg, ik dacht dat het topic over Nederland ging. Ik woon niet in Frankrijk en ik heb daar geen kennis over.

Loretta

Foaly schreef:
Okee, dat snap ik. En heftig protesteren kunnen de Fransen idd, volgens mij hebben ze ooit in 1789 de smaak te pakken gekregen en zijn ze daar niet meer mee opgehouden :')

Maar kan iemand me dan uitleggen waarom 'we' en 'het volk' hier in Nederland ook de straat op moeten? Want dat volg ik even niet, al helemaal niet met de statistieken die hierboven staan genoemd.

De protesten zijn hier toch ook kleiner dan in Frankrijk. Wil nog niet zeggen dat het hier allemaal goed is.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 01-12-18 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66