94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:07

RedKiwi schreef:
ook een film die de moeite waard is om te kijken, en die laat zien hoe makkelijk je meegesleept wordt en gehersenspoeld: Die Welle. Is een jaartje of 10-15 oud, maar iets makkelijker te kijken dan de Stanford Prison Experiment bv. Daarnaast, en deze kent Nadja ook vast, de theorie van de "Banality of Evil" van Hannah Arendt, die uitlegt waarom mensen zoals jij en ik, in tijden van oorlog de meest vreselijke dingen kunnen doen.

Mooie aanvulling! Die Welle is inderdaad misschien nog wel op een veel begrijpelijker en toegankelijker niveau. En inderdaad, het hele verhaal rondom Eichmann en de 'banaliteit van het kwaad' is ook heel leerzaam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:08

mysa schreef:
Dat is wel een informatieve post Nadja x2 ;) Kan er nog aan toevoegen dat ik diverse interviews met, en verhalen van oud-ss'ers heb gelezen en ik kreeg sterk de indruk dat veel van hen niet erg ontwikkeld waren en geen indrukwekkend IQ hadden.

Ik wil geen onrust stoken of dit topic van onderwerp veranderen...

Maar zien we dat niet altijd met aanhangers van 'wereldleiders' die angst zaaien?

Trump: "I read it on Facebook, so it's true."
Iets dichter bij huis hoor ik dergelijke uitspraken wel eens van PVV kiezers/stemmers. Voornamelijk uit pure angst die gecreëerd is.

Die zijn nu eenmaal het eenvoudigst aan te haken bij je clubje.

Zien we ook met vluchtelingen, de meesten zijn hoog geschoold, weten dat er iets niet pluis is in hun land en zijn te slim om aan te haken. En daardoor lopen ze ook het meeste gevaar.
Door die leegloop is het voor dergelijke landen ook erg moeilijk om weer op te bouwen.

Belangrijke edit: Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wat ik daarover denk hou ik maar even voor me :o

mysa
correspondent/vertaler

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:12

Ja, nou op Arendt valt inmiddels ook wel wat af te dingen, mijns inziens. We hebben het nu trouwens ook niet over een burocraat als Eichman, maar om kampbewakers die het beleid uitvoerden. Degenen die de mensen uit de treinen joegen, de gaskamers in, anderen lieten verhongeren, de modder in trapten, hun tanden uit hun mond sloegen, ze ophingen etc, etc.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:16

mysa schreef:
Ja, nou op Arendt valt inmiddels ook wel wat af te dingen, mijns inziens. We hebben het nu trouwens ook niet over een burocraat als Eichman, maar om kampbewakers die het beleid uitvoerden. Degenen die de mensen uit de treinen joegen, de gaskamers in, anderen lieten verhongeren, de modder in trapten, hun tanden uit hun mond sloegen, ze ophingen etc, etc.

En in mijn ogen maak je hier dus een fout. We hebben het hier voor alsnog over 1 kampbewaker, waarvan in principe niets bewezen kan worden. We weten simpelweg niet wat hij gedaan heeft. Het is dus niet terecht om deze daden aan deze man toe te schrijven. Op deze manier vormen mensen juist wellicht onterecht een bepaald beeld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:17

Ik vind leeftijd geen reden om iemabd niet te berechten. In zekere zin heeft zo een bejaarde verdachte mazzel gehad: hij is lange tijd de dans ontsprongen daar waar anderen minder mazzel hadden

Berechten ja. Vervolgens moet de rechter ook beoordelen of bij schuld de opgelegde straf ten uitvoer kan/moet worden gebracht.

Juist in deze gevaarlijke tijd vol overeenkomsten met toen moet een signaal worden afgegeven dat zulke zaken nooit ongestraft blijven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:17

Ik vind het opzich wel een interessante discussie. Er is toen een tijdje geleden al, eens een progamma geweest op npo. Volgens mij heette het, het was oorlog, hier lieten ze vaak twee tegenpolen uit de oorlog naast elkaar zien zegmaar. Vaak iemand uit het verzet, en een nazi. Was ook erg interessant want ik vergeet nog wel eens dat het eigenlijk gewoon mensen waren.

Ik vind het inderdaad de laatste tijd eng om te zien hoe de wereld parallel begint te lopen met vroeger, met de daden en uitspraken van Trump. Er is nog zoveel haat in de wereld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:20

Sec gezien was hij met 16-17 volgens de huidige maatstaven een kindsoldaat, voeg daar een zeer goede nazipropaganda machine en noodzaak van extra inkomen voor veel families aan toe en je hebt een vaak kwetsbare groep te pakken die makkelijk inzetbaar is voor dingen die ze niet uit zichzelf zouden doen.
En er zullen er zat geweest zijn die bij het werkelijk zien van de stapel doden dat uit zelfbehoud verdrukt hebben. Kan best dat hij wat gezien heeft/wist/gedaan heeft, maar kans is reeel dat hij dat verdrukt heeft om geestelijk niet in te storten. Zoveel echte psychopaten lopen er nl niet rond op de wereld.

Gezien de leeftijd toen en de leeftijd nu is het alsnog berechten een lastig verhaal ook al heeft het als voorbeeld naar anderen (ook uit andere oorlogen) een functie. Ik denk ook dat we moeten oppassen met het blijven najagen van dit soort mensen zo lang na de gemaakte fouten. WOII was een nachtmerrie voor bijna alle mensen die er door geraakt zijn/actief in waren, en hoewel ik het geheel eens ben met de "dit nooit weer" visie, vraag ik mij af waar de grens ligt tussen straf en vergeving en het laten rusten van het verleden in deze. In dit soort gevallen voelt het voor mij als er overheen, waarbij je het risico loopt zo hard te proberen niet zo te zijn dat je het wordt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 20:21

Alice; dat programma is er nog steeds wel eens op toch? Is heel interessant.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:25

NadjaNadja schreef:
mysa schreef:

En in mijn ogen maak je hier dus een fout. We hebben het hier voor alsnog over 1 kampbewaker, waarvan in principe niets bewezen kan worden. We weten simpelweg niet wat hij gedaan heeft. Het is dus niet terecht om deze daden aan deze man toe te schrijven. Op deze manier vormen mensen juist wellicht onterecht een bepaald beeld.

Ik heb ook ergens hierboven gezegd dat ik geen oordeel heb over het vervolgen van deze man. Ik refereerde aan de stelling van Arendt, over de banaliteit van het kwaad. (al kan ik me niet voorstellen dat je als 'dodenkop ss-er', werkzaam in een kamp, schone handen hebt gehouden. Dat is misschien 5% geweest, die zich humaan opstelde maar dat is dan relatief want je werkte toch mee aan de uitroeiing.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:28

Giolli schreef:
Alice; dat programma is er nog steeds wel eens op toch? Is heel interessant.

Ik kijk de afleveringen nog wel eens online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:33

Het hangt nog steeds af van je werkpositie in het kamp. Als die man nooit verder is geraakt dan de poort en daar toegangscontroles deed, dan heeft die op zich nooit letterlijk iemand de oven in geduwd. Er zijn ook genoeg verhalen bekend van omwonenden die niet wisten dat het om vergassing ging. Velen dachten dat het gewoon een crematie-oven was van mensen die overleden aan normale zaken zoals ouderdom, ziekte etc.

Ik geloof ook niet dat de mannetjes aan de basis van SS wisten wat er helemaal aan de top aan de gang was. Je zit er in en je kan er gewoon niet meer uit.
Een kantoorbaan kreeg ook niet zomaar iedereen. Was je fysiek in orde, dan kon je ook fysieke taken uitvoeren. Wie zegt dat de beste man kon lezen en schrijven? Wat had die dan in een kantoor te zoeken?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:13

Mensen die het hebben over ss-ers die wel dergelijk wisten wat er gebeurde, hier een waargebeurd verhaal.

Een voormalig SS-er heeft altijd geleerd over dat de Amerikanen slecht waren, en dat wanneer je er door gevangen zou worden ze de meest verschrikkelijke dingen met de Duitsers deden. Deze man is toen inderdaad gevangen genomen, maar zo goed behandeld, dat zijn hele wereld op de kop stond. Hij wist niet meer wat de waarheid was en wat leugens waren. Toen de oorlog voorbij was is hij bij het rode kruis gegaan en heeft mensen die in eenzelfde situatie zaten als hem geholpen om het plaatje weer goed te krijgen.

Als je jaar in, jaar uit (want dit speelde als sinds minimaal 1933) te horen krijgt dat bepaalde groepen slecht zijn, dat je armoede komt door bepaalde mensen en dat er teruggevichten moet worden, krijg je daar best een klap van mee. En hele aal in je tienerjaren waar je nog meer beïnvloedbaar bent.

Ik zeg niet dat hij een schoon geweten heeft, maar gezien de omstandigheden kan je niet zeggen dat ss-ers door en door slechte mensen zijn. Daarom vind ik dit soort gevallen, waarbij 70 jaar naar dato nog een rechtzaak begonnen gaat worden, eigenlijk heel triest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:31

Je had Ss-ers en Ss-ers... Het hing er maar vanaf bij welk onderdeel je zat. In het ene geval vocht je als Waffen SS aan het Oost Front en bij een andere divisie kwam je bij de kampen. Of bij een elite-eenheid die gebieden in Polen of Oekraïne moesten 'schoonvegen' meteen na de doorstoot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:47

heidy_wilco schreef:
Mensen die het hebben over ss-ers die wel dergelijk wisten wat er gebeurde, hier een waargebeurd verhaal.

Een voormalig SS-er heeft altijd geleerd over dat de Amerikanen slecht waren, en dat wanneer je er door gevangen zou worden ze de meest verschrikkelijke dingen met de Duitsers deden. Deze man is toen inderdaad gevangen genomen, maar zo goed behandeld, dat zijn hele wereld op de kop stond. Hij wist niet meer wat de waarheid was en wat leugens waren. Toen de oorlog voorbij was is hij bij het rode kruis gegaan en heeft mensen die in eenzelfde situatie zaten als hem geholpen om het plaatje weer goed te krijgen.

Als je jaar in, jaar uit (want dit speelde als sinds minimaal 1933) te horen krijgt dat bepaalde groepen slecht zijn, dat je armoede komt door bepaalde mensen en dat er teruggevichten moet worden, krijg je daar best een klap van mee. En hele aal in je tienerjaren waar je nog meer beïnvloedbaar bent.

Ik zeg niet dat hij een schoon geweten heeft, maar gezien de omstandigheden kan je niet zeggen dat ss-ers door en door slechte mensen zijn. Daarom vind ik dit soort gevallen, waarbij 70 jaar naar dato nog een rechtzaak begonnen gaat worden, eigenlijk heel triest.

Tsjah... hangt er vanaf welke kant je bekijkt.
Want zaken tegen oorlogsmisdadigers zijn altijd zaken tegen één persoon.

Maar die ene persoon wordt wel verantwoordelijk gehouden voor daden tegen een grote groep mensen. De verhouding staat nooit 1:1 zoals in een scheidingszaak.

Moet je dan vanwege de leeftijd van de oorlogsmisdadiger de boel seponeren? En daarmee tegen de gevoelens van die grotere groep in gaan? Omdat een groot deel van die groep geen directe slachtoffers meer zijn? Is dat niet verschrikkelijk triest?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:00

Ik denk dat er nog wel wat slachtoffers van het nazi-regime in leven zijn, kinderen destijds. Maar daarom niet minder gevormd/getraumatiseerde door die periode. Als mijn moeder nog zou leven, zou ze nu 81 zijn. Haar kindertijd vanaf haar derde tot jaren na de oorlog , heeft in het teken van de jodenvervolging gestaan. En dan was ze zelf nog niet eens opgepakt omdat ze maar half joods was. Maar mijn moeder was zeker niet haatdragend en ik kan me haast niet voorstellen dat ze uit zou zijn op gerechtigheid of wraak of boete, in elk geval niet in het onderhavige geval van deze oude man, zo lang na dato.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:14

mysa schreef:
Ik denk dat er nog wel wat slachtoffers van het nazi-regime in leven zijn, kinderen destijds. Maar daarom niet minder gevormd/getraumatiseerde door die periode. Als mijn moeder nog zou leven, zou ze nu 81 zijn. Haar kindertijd vanaf haar derde tot jaren na de oorlog , heeft in het teken van de jodenvervolging gestaan. En dan was ze zelf nog niet eens opgepakt omdat ze maar half joods was. Maar mijn moeder was zeker niet haatdragend en ik kan me haast niet voorstellen dat ze uit zou zijn op gerechtigheid of wraak of boete, in elk geval niet in het onderhavige geval van deze oude man, zo lang na dato.

Precies dat!

Ik weet niet of het echt wraak of boetedoening is waar dergelijke mensen naar op zoek zijn. Maar ik denk wel dat erkenning ontzettend belangrijk is. Want iets niet erkennen kan voelen alsof het voor anderen niet bestaat. En dat heeft psychisch ook een gigantisch effect.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:53

MiniMeLona schreef:
Even in het algemeen als dat tenminste mag van jullie, maar dat betekent dus eigenlijk @karl66 dat de verliezende partij altijd de Sjaak is en dus iedereen van dat land/werelddeel gestraft mag worden omdat je meegevochten hebt.

En ik wil in geen geval hitler en consorten goedpraten, maar de verliezende partij is toch niet altijd de slechte partij in een oorlog? Even zwart/wit beschreven.

Nee natuurlijk betekent het dat niet. Hij wordt niet aangeklaagd omdat hij vocht voor de verliezende partij. De reden waarom hij wordt aangeklaagd is omdat hij als kampbewaker heeft meegewerkt aan slavernij, marteling en moord.

Ik verbaas me er echt over hoe gemakkelijk mensen het gebeurde bagatelliseren. Het was echt niet zo dat het derde rijk zich er voor schaamde dat ze op allerlei bevolkingsgroepen genocide pleegden. Hitler is altijd heel duidelijk geweest over zijn plannen met bijvoorbeeld de Joden en de Slaven. Het is echt onzin om te beweren dat wat er in de kampen gebeurde afgeschermd werd voor de bewakers van datzelfde kamp.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat het allemaal antisociale, sadistische beesten waren omdat ze meegewerkt hebben. Natuurlijk waren het voor een groot deel hele normale mensen die zich stapje voor stapje mee hebben laten zuigen in een neerwaartse spiraal, waarbij ze door alle ondergrenzen van de menselijkheid zijn gezakt. Ik zal ook nooit beweren dat mij dat nooit zou overkomen, want ik ben daar net zo gevoelig voor als andere mensen. Maar dat verandert er nog steeds niks aan dat je uiteindelijk wel verantwoordelijk bent voor je eigen daden. En dat houdt in dit geval ook in dat hij zich moet verantwoorden voor een rechter. En het is volgens mij een heel goed idee dat als jij je langzaam aan mee laat slepen in zulk gedrag, dat je er altijd rekening mee moet houden dat je de rest van je leven verantwoordelijk kan worden gehouden.

Maar het verbaast mij echt en het maakt mij ook verdrietig als ik zie hoe gemakkelijk de daden van een SS kampbewaker weg gebagatelliseerd worden. Niet alleen op Bokt, maar eigenlijk overal waar deze discussie over deze bewaker gehouden wordt. Hou op te doen of alle Duitsers alleen maar zielige slachtoffers van Hitler waren. Het gros van de Duitsers hebben Hitler op het schild gehesen en waren zo lang als de oorlog goed voor hun ging heel trots op wat Hitler-Duitsland presteerde. Dat wil niet zeggen dat je ze de schuld kan of moet geven van alle misdaden die er gebeurden. Maar er was een kleine groep in Duitsland, waaronder de SS Totenkopf divisie, die volledig door elke ondergrens van de menselijkheid gezakt zijn en zich op industriële schaal aan moord en marteling hebben overgegeven. Deze man was als kampbewaarder daar onderdeel van en het is niet zielig dat hij zich daarvoor moet verantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:04

Ik ben zo'n familielid waarvan grootouders alles van dichtbij hebben meegemaakt. Van kampgevangene (oa theresienstadt en dachau) als verzetsstrijder tot soldaat in de loopgraven bij de bevrijding van Houthalen-Helchteren.

En toch blijf ik erbij dat we de deelname van de man in het juiste kader moeten plaatsen. Wat was zijn rol, hoe is hij bij de SS betrokken geraakt, wat wist hij en wat niet en welk aandeel heeft hij gehad in het effectieve doden.

De grootste les hebben we allemaal al wel geleerd, zowel de Duitsers als alle andere nationaliteiten: het mag zich nooit meer herhalen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:20

Voor mij is onderdeel van het ervoor zorgen dat het zich niet herhaalt dat de mensen die meegewerkt hebben aan de destructie van anderen daarvoor ter verantwoording worden geroepen. Als er verzachtende omstandigheden zijn, dan is het aan zijn verdediging om dat naar voren te brengen en aan de rechter om daarover te beslissen. Maar hij moet wel voor de rechter komen om zich te verantwoorden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:21

Janine1990 schreef:
troi schreef:
Tja, wat voor doel dient het opsluiten van hoogbejaarden. Bescherming van de maatschappij? Wraak?

Als het enkel om wraak gaat vind ik dat voor een beschaafde maatschappij vrij triest eigenlijk..

Heel simpel, er is een hele grote groep mensen die nog dagelijks leeft met de gevolgen van deze oorlog.
Voor deze mensen dient zo'n veroordeling. Om te laten zien dat hun belangen, óók vandaag nog, meespelen, er toe doen.

Als deze man daadwerkelijk berouw heeft, de rest van zijn leven in vrijheid heeft kunnen leven, zal hij met een veroordeling prima kunnen leven omdat hij weet welk doel het dient.

Hetzelfde geldt voor de vele excuses die gevraagd worden van diverse overheden. Denk even aan excuses voor slavernij. Ik weet even niet hoe ik het goed uit moet drukken. Maar heel veel mensen zeggen nu: "Jezus, dat is 300 jaar geleden, waarom moeten WIJ daar excuses voor maken?"
Maar de groep mensen die er om vraagt, leeft nog dagelijks met die verhalen. Waarom? Heel simpel, een hechte gemeenschap. Leven in angst maakt mensen hecht, dat gaat generatie op generatie door. Het verhaal blijft voor hun veel meer leven dan voor ons als buitenstaanders.

Als ik denk aan slachtoffers van de 2e wereldoorlog, denk ik niet alleen aan die mensen die zijn omgekomen. Juist niet. Ik denk aan de mensen die de littekens fysiek, dan wel mentaal, hebben moeten dragen. Soms zijn dat niet de mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt, maar de kinderen. Die bijvoorbeeld een agressieve vader hadden omdat hij niet kon/wilde praten, of een moeder die geen liefde meer kon geven omdat ze te veel haat heeft gevoeld. (iets dat trouwens ook vaak van generatie op generatie overgaat) Hierdoor blijft de oorlog leven.

Vandaag de dag is je mentale gesteldheid steeds meer van belang. We weten ook steeds meer, iedereen kan zowat wel psycholoog worden. En nog belangrijker, er ligt lang zo'n grote taboe niet meer op trauma's. Ik denk dat dit ook leidt tot de ontwikkeling dat men steeds vaker excuses wil horen/ontvangen. En dat puur en alleen om erkenning te krijgen voor wie ze zijn. (slachtoffers van.....)

En dit is waar het inderdaad naar mijn mening om draait; erkenning voor alle directe en indirecte slachtoffers van misdaden waar deze man medeplichtig aan geweest is. Het is psychologisch best te begrijpen dat hij net als vele Duitsers in die tijd voor Hitler koos en wellicht zijn ogen sloot voor wat er gebeurde. Maar dat doet niks af aan het enorme leed wat hij mede veroorzaakt heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:11

Ik denk dat het goed is dat zo iemand voor het gerecht komt. Als het er eerder niet van kwam, dan maar later.

Of straf (nu nog) terecht is, dat vind ik een andere zaak.

Het maakt wat mij betreft best een verschil of iemand als het ware zelf ook slachtoffer was van de tijd, er in gezogen is, alleen het hoogst nodige heeft gedaan om zelf niet nog dieper in de problemen te komen. Of dat hij zo'n sadistisch figuur was die er vol in ging.

Maar zelfs in het laatste geval... als iemand inderdaad nog zo jong en zo beïnvloed(baar) in zo'n situatie komt... door wat hij daar meemaakt ook al vreselijke beelden op zijn netvlies krijgt die hij zijn hele leven met zich mee moet dragen, zich wellicht al zijn hele leven vreselijk voelt daarover en als oude man wellicht een totaal ander mens dan het broekventje dat het toen nog geweest moet zijn....

Die jongen die hij toen was bestaat inmiddels allang niet meer.
Moet je dan een oude man straffen?

Hij moet zich verantwoorden, maar zie je daarbij een man die er al flink onder geleden heeft en die de afgelopen ruim 70 jaar geen vlieg kwaad heeft gedaan.....wat is dan een rechtvaardige straf?

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:46

De oude man van nu is inderdaad (hopelijk dan) sterk veranderd sinds de oorlog, maar het is nog steeds dezelfde persoon. En het gaat om de persoon berechten, bij dit soort misdaden maakt het in mijn ogen niet meer uit hoe lang geleden dat is geweest. Als hij echt berouw heeft zal hij dat mogen uiten en kan een rechter dat mee nemen.

Wat betreft de houding van die man dat hij van niets wist... Ten eerste was hij een SS-er en dat is niet niks. Maar daarnaast, als kampbewaker zie je mensen van de honger sterven, je ziet elke dag/week honderden of duizenden mensen het kamp in gaan en niemand verlaat dat kamp behalve je andere SS-maatjes. Dan is het toch heel simpel, mensen gaan erin, niemand eruit, waar blijven ze toch allemaal?

Het excuus van "ich habe est nicht gewusst" gaat voor deze man in mijn ogen dus niet op. Als bewaker kreeg je misschien niet elk detail mee, en ik kan me nog voorstellen dat hij de schaal van de massamoord misschien niet kon overzien, maar hij had wel donders goed door wat er in dat kamp gebeurde, en daar moet hij voor berecht worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:17

RedKiwi schreef:
De oude man van nu is inderdaad (hopelijk dan) sterk veranderd sinds de oorlog, maar het is nog steeds dezelfde persoon. En het gaat om de persoon berechten, bij dit soort misdaden maakt het in mijn ogen niet meer uit hoe lang geleden dat is geweest. Als hij echt berouw heeft zal hij dat mogen uiten en kan een rechter dat mee nemen.

Wat betreft de houding van die man dat hij van niets wist... Ten eerste was hij een SS-er en dat is niet niks. Maar daarnaast, als kampbewaker zie je mensen van de honger sterven, je ziet elke dag/week honderden of duizenden mensen het kamp in gaan en niemand verlaat dat kamp behalve je andere SS-maatjes. Dan is het toch heel simpel, mensen gaan erin, niemand eruit, waar blijven ze toch allemaal?

Het excuus van "ich habe est nicht gewusst" gaat voor deze man in mijn ogen dus niet op. Als bewaker kreeg je misschien niet elk detail mee, en ik kan me nog voorstellen dat hij de schaal van de massamoord misschien niet kon overzien, maar hij had wel donders goed door wat er in dat kamp gebeurde, en daar moet hij voor berecht worden.

Zelfs als de persoon in de tussentijd veranderd is, kun je toch nog steeds de daden bestraffen? De daden zijn/waren uiteindelijk toch wat er fout was. Zou het om de persoon an sich gaan, dan begint het aardig te lijken op wat er destijds mis ging.

Deze man wordt niet berecht om wie hij is of was, en ook niet om of hij nog is wie hij toen was. Het maakt hier gelukkig niet uit of hij Joods of Zigeuner of een Ariër is, niet of hij homo of hetero is, niet of hij wel of niet gehandicapt was. Nu niet. Toen wel.

De vraag die nu voorligt, is of hij door wat hij deed schuldig is aan oorlogsmisdaden. Niet door wie hij was. Zelfs lidmaatschap van de SS alleen is niet voldoende daarvoor. Eerder is al met succes betoogd dat én lid zijn van de SS én op een bepaald moment op een bepaalde plaats een bepaalde rol vervullen (namelijk die van kampbewaker in een kamp waar oorlogsmisdaden niet een betreurenswaardig exces waren maar een doel op zich), betrokkenheid bij en medeplichtigheid aan oorlogsmisdaden voldoende aannemelijk maken.
De enige vraag die nog open staat is of die aantoonbare betrokkenheid deze persoon volledig aangerekend kan en kon worden of niet.

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:19

Je hebt gelijk oomens, het gaat inderdaad om zijn daden en niet om de persoon, ik heb het niet handig verwoord, ik bedoelde dat ook al is de persoon veranderd, de daden blijven hetzelfde.

Denk dat de vraag die je stelt, of zijn betrokkenheid hem aangerekend kan worden of niet, erg lastig is, maar wel volledig terecht! En de bewijslast is nog veel lastiger. Hij geeft namelijk aan dat hij van niets wist, en als dat waar is dan zou hij in mijn ogen niets misdaan hebben, dan is hij een bewaker zoals er tallozen zijn geweest over de hele wereld. Maar ik twijfel juist aan wat hij zegt over "ich habe est nicht gewusst", dat klinkt ten eerste als het makkelijkste excuus, en in mijn ogen ook niet heel aannemelijk, maar hoe toon je zoiets aan? Op de uni heb ik een college gevolgd over de vraag of we in NL wel of niet van de kampen/gaskamers af wisten, en dat is dus te onderzoeken, maar wel erg lastig. Je zou moeten gaan kijken naar de bronnen die deze man toendertijd tot zijn beschikking had, waar hij informatie uit kon halen/krijgen, wat hij wel/niet zag als bewaker, en daaruit zou je dan een idee kunnen krijgen hoeveel hij nou wel of niet wist. Maar dat is een hoop werk, en een deel van deze informatie bestaat natuurlijk ook niet meer, geen CCTV back in the days...

Ik ben dus erg benieuwd hoe de aanklagers dit dus gaan aanpakken, dit is echt reuze interessant!

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:24

Hij wordt btw berecht als een minderjarige gezien hij net 18 was toen hij aan de slag ging als kampbewaker:

Citaat:
The accused, a former member of the SS identified as Johann R, served as a guard in the Stutthof camp from June 1942 until September 1944. He was only 18 years old when he joined the camp, which means the court in the city of Münster will prosecute Johann R like a juvenile defendant.

https://www.ft.com/content/f6e0a654-e1c5-11e8-a6e5-792428919cee