troi schreef:Tja, wat voor doel dient het opsluiten van hoogbejaarden. Bescherming van de maatschappij? Wraak?
Als het enkel om wraak gaat vind ik dat voor een beschaafde maatschappij vrij triest eigenlijk..
Heel simpel, er is een hele grote groep mensen die nog dagelijks leeft met de gevolgen van deze oorlog.
Voor deze mensen dient zo'n veroordeling. Om te laten zien dat hun belangen, óók vandaag nog, meespelen, er toe doen.
Als deze man daadwerkelijk berouw heeft, de rest van zijn leven in vrijheid heeft kunnen leven, zal hij met een veroordeling prima kunnen leven omdat hij weet welk doel het dient.
Hetzelfde geldt voor de vele excuses die gevraagd worden van diverse overheden. Denk even aan excuses voor slavernij. Ik weet even niet hoe ik het goed uit moet drukken. Maar heel veel mensen zeggen nu: "Jezus, dat is 300 jaar geleden, waarom moeten WIJ daar excuses voor maken?"
Maar de groep mensen die er om vraagt, leeft nog dagelijks met die verhalen. Waarom? Heel simpel, een hechte gemeenschap. Leven in angst maakt mensen hecht, dat gaat generatie op generatie door. Het verhaal blijft voor hun veel meer leven dan voor ons als buitenstaanders.
Als ik denk aan slachtoffers van de 2e wereldoorlog, denk ik niet alleen aan die mensen die zijn omgekomen. Juist niet. Ik denk aan de mensen die de littekens fysiek, dan wel mentaal, hebben moeten dragen. Soms zijn dat niet de mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt, maar de kinderen. Die bijvoorbeeld een agressieve vader hadden omdat hij niet kon/wilde praten, of een moeder die geen liefde meer kon geven omdat ze te veel haat heeft gevoeld. (iets dat trouwens ook vaak van generatie op generatie overgaat) Hierdoor blijft de oorlog leven.
Vandaag de dag is je mentale gesteldheid steeds meer van belang. We weten ook steeds meer, iedereen kan zowat wel psycholoog worden. En nog belangrijker, er ligt lang zo'n grote taboe niet meer op trauma's. Ik denk dat dit ook leidt tot de ontwikkeling dat men steeds vaker excuses wil horen/ontvangen. En dat puur en alleen om erkenning te krijgen voor wie ze zijn. (slachtoffers van.....)